انواع بیمه

انواع بیمه و خلاصه‌ای از انواع خدمات بیمه

داشتن بیمه مناسب‌، به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بسیاری از شهروندان جامعه شناخته می‌شود. چتر حمایتی بیمه‌ها سبب می‌شود تا افراد در بزنگاه‌های حساس زندگی، بتوانند آرامش خود را حفظ کنند و به انواع خدمات بیمه ها تکیه کنند. بیمه‌ها انواع مختلفی دارند که افراد بنا به نوع نیاز خود از آنها استفاده می‌کنند. […]

داشتن بیمه مناسب‌، به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بسیاری از شهروندان جامعه شناخته می‌شود. چتر حمایتی بیمه‌ها سبب می‌شود تا افراد در بزنگاه‌های حساس زندگی، بتوانند آرامش خود را حفظ کنند و به انواع خدمات بیمه ها تکیه کنند. بیمه‌ها انواع مختلفی دارند که افراد بنا به نوع نیاز خود از آنها استفاده می‌کنند. در این مطلب قصد داریم تا انواع بیمه در نظام حقوقی ایران را بررسی کنیم و خلاصه‌ای از خدمات هر یک ارائه دهیم.

 

انواع بیمه اشخاص

بیمه اشخاص، بیمه‌ای است که هدف آن حفظ سلامت اشخاص است. انواع بیمه اشخاص را می‌توان در سه نوع بیمه عمر، بیمه حوادث و بیمه تکمیلی (درمان) خلاصه کرد.

بیمه عمر

بیمه عمر یکی از متداول‌ترین انواع بیمه در سراسر دنیا به حساب می‌آید چرا که این بیمه نوعی از سرمایه‌گذاری نیز محسوب می‌شود. در ایران نیز بیمه عمر علاوه بر پوشش برخی بیماری‌های خاص و امکان دریافت وام و…، مقداری سود ماهانه تضمینی و مشارکتی نیز به حساب شخص واریز می‌کند و از این جهت نوعی از سرمایه‌گذاری امن و پایدار نیز صورت می‌گیرد. بیمه فریلنسرها یکی از انواع بیمه عمر است.

بیمه حوادث

بیمه حوادث به دو دسته حوادث فردی و گروهی تقسیم می‌شود و از بیمه‌گذار در مقابل حوادثی نظیر برق‌گرفتگی، سقوط از ارتفاع، مسمومیت، گازگرفتگی، سوختگی و… حمایت کرده و در واقع غرامت نقص عضو، از کارافتادگی و… پرداخت می‌کند.

بیمه تکمیلی

این بیمه یکی از رایج‌ترین انواع بیمه در میان ایرانیان به حساب می‌آید. بیمه‌های پایه مانند بیمه تامین اجتماعی، خدمات درمانی، بیمه نیروهای مسلح و… اصولا پوشش حداقلی هزینه‌های درمان را دارند و از این جهت بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا با پرداخت مبلغی بیشتر، از بیمه تکمیلی درمان بهره‌مند شوند. به طور مثال، بیمه کارگران که مطابق قانون کار اجباری تلقی می‌شود، از نوع بیمه پایه تامین اجتماعی بوده و اگر کارگران مایل به دریافت خدمات درمانی وسیع‌تری باشند، می‌توانند حق بیمه تکمیلی درمان را بپردازند.

 

انواع بیمه اموال

بیمه اموال نیز از انواع بیمه‌های محبوب میان مردم به شمار می‌رود. بیمه آتش‌سوزی و زلزله دو بیمه اصلی در حوزه بیمه اموال هستند.

بیمه آتش‌سوزی

همان طور که از نام این بیمه پیداست، هدف آن پوشش خسارات مالی ناشی از حوادث آتش‌سوزی است. بسیاری از کسب‌وکارها در زمینه تهیه بیمه، ترجیح می‌دهند تا با استفاده از بیمه آتش‌سوزی، اموال خود را از حوادثی مانند انفجار، آتش‌سوزی، صاعقه و.. مصون بدارند.

بیمه‌ زلزله

اصولا بیمه زلزله هم مانند بیمه آتش‌سوزی در صدد حمایت از اموال است و به نوعی یکی از خدمات اضافی بیمه آتش‌سوزی به حساب می‌آید. در واقع با خریداری بیمه زلزله، بیمه‌گذار غالبا از خدمات بیمه‌های مرتبط با آتش‌سوزی نیز بهره‌مند می‌شود.

 

انواع بیمه‌‌ وسایل نقلیه

یکی از رایج‌ترین انواع بیمه در ایران، بیمه وسایل نقلیه است. بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه موتور سیکلت، سه بیمه مهم در حوزه وسایل نقلیه محسوب می‌شود.

بیمه‌‌ شخص ثالث

این بیمه از اشخاص ثالث حاضر در وسیله نقلیه محافظت می‌کند و در صورت ورود خسارت مالی یا جانی به این افراد، خسارت پرداخت می‌کند. فقدان بیمه شخص ثالث برای دارندگان وسایل نقلیه شخصی می‌تواند عواقب زیان‌باری به دنبال داشته باشد به همین خاطر خرید بیمه شخص ثالث برای رانندگان، اجباری است.

بیمه‌ بدنه

بیمه بدنه، به جبران خسارت‌های وارد شده به وسیله نقلیه شخص می‌پردازد. هر چند خرید این بیمه اجباری نیست اما اکثر افراد برای اطمینان از حفظ وسیله نقلیه خود، بیمه بدنه را نیز همراه با بیمه شخص ثالث تهیه می‌کنند.

بیمه‌ موتور سیکلت

متاسفانه در حال حاضر بسیاری از موتورسواران اقدام به تهیه بیمه مخصوص موتور سیکلت نمی‌کنند. در حالی که این بیمه با پوشش هزینه‌های درمانی و خسارات مالی راننده و شخص ثالث، می‌تواند بسیاری از نگرانی‌های قشر موتورسوار را رفع کند.

 

سایر بیمه‌ها

چندین نوع بیمه دیگر نیز می‌توان یافت که در موارد خاص افراد از آن استفاده می‌کنند. بیمه مسئولیت پزشکان و بیمه مسافرتی از بیمه‌های مهمی محسوب می‌شوند که معمولا در دسته‌بندی‌های گفته شده نمی‌گنجند.

بیمه مسافرتی

بیمه مسافرتی برای افرادی که تمایل به انجام سفرهای متعدد یا طولانی دارند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. بیمه مسافرتی اشخاص را در برابر حوادث بالقوه سفر از جمله بیماری‌هایی مانند دندان درد، مسمومیت، آنفلونزا و… و همچنین حوادثی مانند گم شدن وسایل یا از دست دادن پول حمایت می‌کند.

بیمه‌ مسئولیت پزشکان

بیمه مسئولیت پزشکان از جمله بیمه‌های حرفه‌های پرخطر محسوب می‌شود. در سراسر جهان، بسیاری از پزشکان از خدمات بیمه مسئولیت پزشکان استفاده می‌کنند. در این نوع بیمه، مواردی مانند خطاهای پزشکی پوشش داده می‌شوند و غرامت فوت یا نقص عضو بیماران پرداخت می‌شود.

 

نکات حقوقی بیمه

بیمه‌ها هرچند می‌توانند ایفاگر نقش مهمی در حفظ امنیت و آرامش شهروندان باشند، اما عدم شناخت درست از رابطه حقوقی بیمه‌گر و بیمه‌گذار می‌تواند زیان‌های زیادی را به افراد وارد کند. در استفاده از تمام انواع بیمه، تنظیم قرارداد مخصوص به آن بیمه، ضرورتی حیاتی دارد. هر چند قراردادهای بیمه از نوع قراردادهای الحاقی هستند و از سوی شرکت‌های بیمه به افراد تحمیل می‌شوند، اما عدم شناخت درست از نکات حقوقی بیمه‌ها می‌تواند نتایج بدی را به دنبال داشته باشد.

اصولا بیمه‌ها با توجه به وضعیت هر شخص خدمات ارائه می‌دهند و هر شخص باید بیمه متناسب با نیازهای خود را شناسایی کند. تامل و تحقیق کافی درباره بندهای قراردادهای بیمه به خصوص در خصوص پرداخت حق بیمه و پوشش‌دهی بیمه، امری مهم به حساب می‌آید که نیازمند مشورت با مشاور حقوقی بیمه  است.

ما در وینداد با داشتن تیمی از مشاوران حقوق بیمه و کارشناسان تنظیم قرارداد، آماده یاری شما برای پیدا کردن بهترین نوع بیمه و خدمات مرتبط با آن هستیم.

 

سخن پایانی

انواع خدمات بیمه به مواردی که ذکر شد محدود نمی‌شود در یک تقسیم‌بندی دیگر می‌توانیم بیمه‌ها را به دو نوع بیمه اختیاری و بیمه اجباری تقسیم کنیم. خدمات بیمه ضامن امنیت فعالیت اقتصادی و زندگی روزانه ماست بنابراین باید فایده‌ آن را بر هزینه‌هایش ارجح بدانیم. نمونه آن هزینه‌های مربوط به بیمه و مالیات کسب‌وکار است. بیمه از مشاغلی که امنیت شغلی آن‌ها تحت خطر است حمایت می‌کند، مثل بیمه فریلنسرها که به آن اشاره شد یا بیمه کسب و کارهای خانگی که نیاز به حمایت دارند. بنابراین بیمه هزینه‌ای است که برای پیشگیری صرف می‌کنیم.

 

سوالات متداول

بیمه اشخاص چه انواعی دارد؟

بیمه اشخاص، بیمه‌ای است که هدف آن حفظ سلامت اشخاص است. انواع بیمه اشخاص را می‌توان در سه نوع بیمه عمر، بیمه حوادث و بیمه تکمیلی (درمان) خلاصه کرد.

بیمه تکمیلی چیست؟

بیمه تامین اجتماعی یک بیمه پایه برای کسانی است که کار می‌کنند. اگر کارگران مایل به دریافت خدمات درمانی وسیع‌تری باشند، می‌توانند حق بیمه تکمیلی درمان را بپردازند و از خدمات آن برخوردار شوند.

3.9/5 - (7 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

مقالات مرتبط

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟
مقالات بیمه و مالیات کسب‌وکار

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟

حتماً تا حالا متوجه این مسئله شده‌اید که وقتی افراد برای پوشش دادن هزینه‌های درمانی خود از بیمه استفاده می‌کنند، هنگام بروز خسارت نمی‌توانند همه