بیمه و مالیات کسب‌وکار ؛ هر آنچه که یک فعال اقتصادی باید بداند!

بیمه و مالیات کسب‌وکار ؛ هر آنچه که یک فعال اقتصادی باید بداند!

بیمه و مالیات کسب‌وکار از آن جهت مهم است که ما امروزه علاوه‌بر کسب‌وکارهای سنتی با نوع جدیدی از مشاغل روبرو شده‌ایم که در دسته کسب‌وکارهای مجازی قرار می‌گیرند. مشاغلی که بر بستر اینترنت دست به کسب درآمد می‌زنند و فعالیت می‌کنند. مالیات کسب‌وکارها و مشاغل مختلف بنا به نوع فعالیت و درآمد متفاوت است […]

بیمه و مالیات کسب‌وکار از آن جهت مهم است که ما امروزه علاوه‌بر کسب‌وکارهای سنتی با نوع جدیدی از مشاغل روبرو شده‌ایم که در دسته کسب‌وکارهای مجازی قرار می‌گیرند. مشاغلی که بر بستر اینترنت دست به کسب درآمد می‌زنند و فعالیت می‌کنند.

مالیات کسب‌وکارها و مشاغل مختلف بنا به نوع فعالیت و درآمد متفاوت است و هر کسب و کاری موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مبلغ مالیات مشخص شده خود به سازمان امور مالیاتی کشور می‌باشد. اما ممکن است به دلیل پراکندگی و فراوانی قوانین مالیاتی در ایران و عدم تسلط به این قوانین، بسیاری از این کسب وکارها دچار مشکلاتی شوند و تجارت آنها به کلی تحت تاثیر قرار بگیرد.

ما در این مطلب تلاش کرده‌ایم هرآنچه که در مورد بیمه و مالیات کسب‌وکار ممکن است مهم باشد و فعالان اقتصادی و صاحبان مشاغل نیاز به دانستن آن دارند را گردآوری کنیم و در اختیار شما خوانندگان قرار دهیم.

برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید

بیمه و مالیات کسب‌وکارهای اینترنتی

مالیات فروشگاه‌های اینترنتی یکی از مباحثی است که به تبع رشد چشمگیری که کسب و کارهای اینترنتی به‌ویژه فروشگاه‌های اینترنتی فروش کالا و خدمات داشته‌اند باعث شده است مورد توجه سازمان امور مالیاتی قرار گیرد. از آنجایی که بر اساس قوانین، هر شخص حقوقی باید به اندازه درآمدی که کسب می‌کند، مبلغی مالیات پرداخت کند، صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی نیز مشمول این قاعده می‌باشند.

طبق اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، صاحبان کسب و کارهای مجازی (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) همانند سایر فعالان اقتصادی مشمول قوانین مالیاتی مربوط می‌باشند و فارغ از محل فعالیت، می‌بایست تکالیف قانونی خود را به انجام رسانند تا مشمول جرایم قانونی مقرر نشوند.

صاحبان مشاغل مکلفند ظرف چهار ماه از تاریخ شروع فعالیت، مراتب را کتبا به اداره امور مالیاتی محل شغل خود اعلام و نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند.

بیمه و مالیات کسب‌وکار نوپا و استارتاپ‌ها

از زمان گسترش فعالیت در فضای کسب‌وکارهای مجازی، بیمه و مالیات استارتاپ‌ها دغدغه مهمی از خواسته‌های فعالان این کسب و کار بوده است. زیرا بیمه استارتاپ‌ها و فعالان کسب‌وکارهای مجازی مانند بیمه در هر حوزه دیگری برای شاغلین این نوع از کسب و کار مسئله‌ای مهم است. استارتاپ‌ها به دو بخش از افرادی که رابطه مزدبگیری با کارفرماهایشان دارند و آنها که چنین رابطه‌ای بینشان برقرار نیست، تقسیم می‌شود.
افرادی که وضعیت مزدبگیری دارند مشمول بند الف ماده ۴ قانون تامین اجتماعی هستند، یعنی هیچ مشکلی برای معرفی شدن ندارند. مثل استارتاپ‌هایی که برای خدماتی که ارائه می‌کنند مزد و حقوق دریافت می‌کنند و به‌صورت ثابت ساعت کاری مشخص و جای مشخصی دارند اما گروه دومی از استارتاپ‌ها هستند که رابطه مزدبگیری ندارند و باید در فضای کسب‌وکار مجازی پوشش بیمه‌ای بگیرند.

فعالان کسب و کارهای مجازی چگونه بیمه می‌شوند؟

بر اساس بخشنامه صادر شده درباره بیمه شاغلین در کسب و کارهای فضای مجازی، مشمولین این بخشنامه آن دسته از شاغلین کسب و کار فضای مجازی فاقد رابطه مزدبگیری هستند که دارای تاییدیه از اتحادیه کشوری صنف کسب و کار مجازی بوده و تحت پوشش مقررات حمایتی خاصی قرار نداشته باشند.

مشمولان این بیمه، به سه دسته از شاغلین کسب‌وکارهای مجازی تقسیم می‌شوند:

۱- شاغلینی که فاقد رابطه مزدبگیری باشند.

۲- دارای تاییدیه از اتحادیه کشوری صنف کسب‌وکار مجازی باشند.

۳- تحت‌ پوشش مقررات حمایتی خاصی قرار نداشته باشند (مانند قانون مدیریت خدمات کشوری یا قانون کار).

سایر کارکنان که رابطه استخدامی و مزدبگیری با کارگاه های ذیربط دارند مشمول بند الف ماده ۴ قانون تأمین اجتماعی بوده و کارفرمایان مطابق مواد ۲۸، ۳۶ و ۳۹ قانون تأمین اجتماعی نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه آنان اقدام می‌کنند.

چرا با دریافت مشاوره حقوقی در مورد بیمه و مالیات کسب‌وکار با خیال راحت و بی‌دغدغه ، تنها به فکر رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان نباشید؟ همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی اقدام کنید.

نرخ حق بیمه فعالین کسب‌وکارهای مجازی به چه صورت است؟

در مبحث بیمه و مالیات کسب‌وکار باید بیان کنیم که نرخ حق بیمه معادل ۲۷% مبنای پرداخت حق بیمه است و مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که ۵ سال و یا کمتر از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند به انتخاب متقاضی بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و حداکثر دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه در زمان ثبت معرفی نامه در واحد اجرائی مربوطه خواهد بود.

مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که بیش از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا حداکثر میانگین دستمزد آخرین ۳۶۰ روز قبل از ثبت معرفی نامه در واحد اجرائی به انتخاب متقاضی خواهد بود.

با توجه به اینکه این گروه از بیمه‌شدگان، فاقد رابطه مزدبگیری با اتحادیه کشوری صنف شاغلین در کسب‌وکارهای مجازی و یا نمایندگی های مربوطه می‌باشند، لذا از شمول قانون بیمه بیکاری خارج بوده و بر این اساس حق بیمه مربوطه (۳% مبنای کسر حق بیمه) نیز وصول نخواهد شد.

وضعیت مالیات استارتاپ‌ها به چه صورت است؟

مالیات استارتاپ موضوعی است که هم مخالفان و هم موافقان خود را دارد زیرا تفاوت بر سر کسب‌وکارهای اینترنتی با کسب‌وکارهای سنتی است. تفاوتی که خود منجر به ارایه مدل و نرخ مالیاتی متفاوتی در رابطه با استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا می‌شود.

طبق ماده ۱۰  آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های نوپا، در صورتی که شرکت‌های مورد حمایت ساکن مراکز رشد، فضاهای کاری اشتراکی و شتاب دهنده‌ها باشند، سازمان‌های امور مالیاتی کشور و تأمین اجتماعی مکلفند نسبت به تخصیص شناسه (کد)های مؤدی و کارگاهی اقدام نمایند. صدور هرگونه مفاصاحساب شناسه (کد)های مزبور با رعایت قوانین و مقررات مربوط خواهد بود.
تبصره ـ فهرست مراکز رشد، فضاهای کاری اشتراکی و شتاب‌دهنده‌ها توسط کارگروهی مرکب از وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری رییس ‌ جمهور و سازمان های امور مالیاتی کشور و تأمین اجتماعی اعلام می‌شود.

مالیات استارتاپ چگونه محاسبه می‌شود؟ 

یک استارتاپ هنگام شروع فعالیت خود می‌تواند به دو صورت حقیقی و حقوقی شروع به کار کند. اولین قدم برای این راه ثبت شرکت است که به دنبال آن تشکیل پرونده مالیاتی هم می‌آید.
بعد از ثبت شرکت و تشکیل پرونده، مطابق تبصره ماده ۴۸ قانون مالیات های مستقیم، شرکت نوپا ۲ ماه فرصت دارد که مالیات حق تمبر سرمایه شرکت را پرداخت کند؛ به‌طور مثال اگر سرمایه اولیه شرکت ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال باشد، این عدد در ۰.۰۰۰۵ ضرب می‌شود و در نتیجه مالیات حق تمبر: ۵/۰۰۰ ریال می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مالیات استارتاپ ها می‌توانید درخواست مشاوره تلفنی خود را ثبت کنید.

آیا فروشگاه‌های اینترنتی موظف به پرداخت مالیات هستند؟

از آنجایی که فروشگاه‌های اینترنتی، یک فعال اقتصادی در فضای مجازی در نظر گرفته می‌شوند و خرید و فروش کالا صرفا در فضای اینترنت انجام می‌شود و نوع معاملات خیلی تفاوتی با دنیای واقعی ندارد، پس دارنده فروشگاه اینترنتی هم به مانند فروشندگان در فروشگاه‌های فیزیکی باید قوانین و مقررات مربوطه را رعایت کنند.

صاحبان کسب و کارهای مجازی (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) همانند سایر فعالان اقتصادی مشمول قوانین مالیاتی مربوط می‌باشند و فارغ از محل فعالیت، می‌بایست تکالیف قانونی خود را به انجام رسانند تا مشمول جرایم قانونی مقرر نشوند.

اخذ مالیات از فروشگاه‌های اینترنتی بر مبنای درآمد کسب شده توسط این فروشگاه‌ها است و هر فروشگاه اینترنتی باید به تناسب درآمد کسب شده به پرداخت مالیات بپردازد.

اگر مالکان فروشگاه‌های اینترنتی و کسب و کارهای مجازی و دیگر مودیان مالیاتی وظایف مالیاتی خود را انجام ندهند باعث می‌شود از معافیت مالیاتی برخوردار نشوند و برخی جرایم مالیاتی به عملکردشان تعلق گیرد.

تکالیف قانونی مالیات برای فروشگاه‌های اینترنتی و کسب و کارهای مجازی

تکالیف قانونی صاحبان کسب و کارهای مجازی (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) که لازم است نسبت به انجام آن اقدام کنند به این صورت است:

  •  تشکیل پرونده
  •  ثبت‌نام الکترونیکی و دریافت شماره اقتصادی در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور
  •  صدور صورتحساب موضوع ماده ۸ آئین‌نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم و همچنین، وصول مالیات و عوارض ارزش افزوده از کالاهای مشمول این مالیات (حسب مورد)
  • تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی (اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه سال بعد و اشخاص حقوقی حداکثر ظرف چهارماه پس از پایان سال مالی و مشمولین مالیات بر ارزش افزوده ظرف مدت ۱۵ روز پس از پایان هر دوره مالیاتی) و پرداخت مالیات مربوط
  • ارائه فهرست معاملات فصلی (حسب مورد)
  •  ارائه فهرست حقوق کارکنان و پرداخت مالیات متعلقه
  • نگهداری دفاتر، صورت درآمد و هزینه ماهانه، خلاصه درآمد و هزینه سالانه و اسناد و مدارک حسب مورد و ارائه آنها به ماموران مالیاتی ذیربط برای رسیدگی در صورت درخواست کتبی آنها.

ضمنا مودیان مالیاتی فوق بایست حسب مورد اقدام به پرداخت حق تمبر نمایند.

الزامات صاحبان کسب‌و‌کار اینترنتی در خصوص پرداخت مالیات:

صاحبان مشاغل وابسته به فضای مجازی در زمینه‌ مالیات کسب‌و‌کارهای اینترنتی خود الزامات و تعهداتی دارند. اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیات‌های مستقیم باید در موارد فروش کالا و یا ارائه خدمات صورت‌حساب نوع اول یا نوع دوم حسب مورد به شرح زیر صادر و نگهداری نمایند:

۱) صورتحساب نوع اول باید به صورت دستی با شماره سریال چاپی و یا ماشینی با شماره سریال ماشینی با درج تاریخ، صادر گردد و حداقل دربرگیرنده اطلاعات هویتی، شامل نام ،نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل و کدپستی فروشنده و خریدار و مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ آن باشد.

۲) صورتحساب نوع دوم صرفا در موارد استفاده از سامانه‌ صندوق فروش (صندوق ماشینی فروش) صادر می‌شود و باید دارای شماره سریال ماشینی، تاریخ و حداقل در برگیرنده‌ی اطلاعات هویتی، شامل نام، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل و کدپستی فروشنده و مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ آن باشد.

مالیات بر ارزش‌افزوده چیست و چه افرادی آن را پرداخت می‌کنند؟

در مالیات بر ارزش‌افزوده در واقع یک مالیات بر مصرف کلی و گسترده کالاها و خدمات ارزیابی می‌شود. این مالیات در هر نقطه از فروش کالا، از موارد اولیه گرفته تا خرده فروشی ادامه پیدا  می‌کند. این امر کم و بیش برای کلیه کالاها و خدماتی که توسط شرکت‌های مختلف به بازار داخلی ارائه می‌شود، صدق می‌کند. بنابراین کالاهایی که برای صادرات تولید می‌شوند یا خدماتی که به مشتریان خارج از کشور فروخته می‌شود، مشمول مالیات ارزش‌افزوده نخواهند بود.

در مقابل برای واردات، مالیات در نظر گرفته می‌شود تا در نهایت سیستم برای تولیدکنندگان داخلی عادلانه باشد و این تولیدکنندگان بتوانند با تامین کنندگان خارجی رقابت کنند. خریداران در مراحل اولیه تولید بازپرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده قبلی را که پرداخت کرده‌اند، دریافت می‌کنند.

مالیات بر ارزش‌افزوده برای کلیه فعالیت‌های تجاری شامل تولید و توزیع کالاها و ارائه خدمات اعمال می‌شود. اما اگر گردش سالانه شخص یا شرکتی کمتر از حد معینی باشد، شخص مجبور نیست برای فروش کالای خود مالیات پرداخت کند.

مالیات ارزش‌افزوده در در نهایت توسط مصرف‌کننده نهایی پرداخت می‌شود و این هزینه برای مشاغل نیست. در واقع این مالیات به عنوان درصدی از قیمت شارژ می‌شود به این معنی که بار مالیاتی واقعی در هر مرحله از زنجیره تولید و توزیع قابل‌مشاهده است.

اگر نیاز به مشاوره در زمینه امور مالیاتی کسب‌وکار خود دارید می‌توانید از مشاوره حقوقی کارشناسان وینداد بهره‌مند شوید.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده چگونه است؟

مالیات بر ارزش‌افزوده به عنوان درصدی از کل هزینه بیان می‌شود. محاسبه بر ارزش‌افزوده در ایران از طریق روش غیرمستقیم محاسبه می‌شود. در این روش، تجارت‌های مختلف هنگام خرید محصولاتی که شامل پرداخت مالیات می‌شوند، علاوه بر مبلغی که برای ماده اولیه می‌پردازند، مالیات ارزش‌افزوده محصول خریداری‌شده را به فروشنده اصلی پرداخت می‌کنند.

بنابراین فروشنده نیز می‌تواند مالیات را به دولت پرداخت کند. به طور مثال یک تولیدکننده تلفن همراه موظف است طبق قانون برای همه بخش‌هایی که در تولید تلفن همراه نقش دارند، مالیات پرداخت کند که این امر شامل پاداش و دستمزد کارکنان و مالیات مربوط به خرید دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف است.

در نهایت پس از اینکه تلفن همراه به فروش رسید، مالیات پرداخت شده توسط صاحبان شرکت‌ها از مصرف‌کننده نهایی دریافت می‌شود.

در ایران در صورتی که مالیات پرداخت شده بیش از مقدار تعیین‌شده برای هر شرکت یا نهاد باشد، این مبلغ در دوره‌های بعدی پرداخت مالیات محسوب شده و از مالیات کل دوره‌های بعد کاسته می‌شود.

همچنین لازم به ذکر است که نرخ مالیات از سال ۸۷ با ۳ درصد در ایران شروع شده و با توجه به محاسبات گسترده صورت گرفته، این نرخ با افزایش همراه بوده و در حال حاضر به ۹ درصد رسیده است که این نرخ برای کالاهای تولیدشده و خدمات ارائه شده محاسبه و پرداخت می‌شود.

اگر شما هم نیاز به مشاوره حرفه‌ای دارید می‌توانید همین الان درخواست مشاوره تلفنی حقوقی را ثبت کنید.

مالیات حقوق و دستمزد چه نوع مالیاتی است و به چه کسانی تعلق می‌‌گیرد؟

امروزه هر فردی که نقش دریافت‌کننده و پرداخت کننده حقوق را در مشاغل مختلف برعهده دارد باید با مفهوم مالیات و انواع آن آشنایی داشته‌باشد. یکی از انواع مالیاتی که شناخت و محاسبه آن برای کارفرمایان و کارکنان  بسیار اهمیت دارد مالیات بر حقوق و دستمزد نیروهای کار است.

مالیات حقوق را در دسته‌بندی مالیات‌های تکلیفی و مستقیم قرار می‌دهند؛ تکلیفی از آن جهت است که کارفرمایان وظیفه محاسبه میزان مالیاتِ کارکنان و پرداخت آن را بر عهده دارند و مستقیم به دلیل آنکه این مالیات از آن‌جایی که به طور مستقیم از درآمد افراد حقیقی به دست می‌آید جز گروه مالیات‌های مستقیم است.

 مالیات حقوق و دستمزد در واقع در مورد افرادی صدق می‌کند که دارای حقوق هستند و بیمه تامین اجتماعی به آنها تعلق گرفته‌ است. در این صورت کارفرمایانِ این افراد باید میزان مالیات بر حقوق آنها را محاسبه نمایند و این مبلغ را به حساب وزارت امور اقتصاد و دارایی پرداخت کنند.

در نظر داشته‌ باشید با وجود اینکه؛ مالیات حقوق و دستمزد بر اساس سقفِ درآمدی کارکنان مشخص می‌شود، اما هر سال عواملی مانند: تورم، شرایط اقتصادی، وضعیت شغلی و میزان تولیدات کشور بر مقدار این مالیات موثر است.

اگر در مورد مالیات حقوق و دستمزد کسب‌وکارتان نیاز به راهنمایی دارید همین الان می‌توانید از مشاوره حقوقی کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

نکات مهمی که لازم است در مورد مالیات حقوق و دستمزد به آنها توجه کنید.

  • درآمدهایی اعم از حقوق، مقرری، دستمزد اصلی و مزایای شغلی که به صورت مستمر و غیر مستمر ( پیش از زمان وضع کسری‌ها و بعد از کم کردن میزان معافیت آن) هستند مشمولِ پرداخت مالیات بر حقوق خواهند‌شد.
  • در صورتی که کارفرمایان، لیست حقوق کارکنان خود را در زمان تعیین شده تحویل ندهند طبق ماده ۱۹۷، دو درصد از حقوق پرداختی را باید به عنوان جریمه پرداخت کنند.
  • تحویل اطلاعات مالیات بر حقوق توسط مودیان به سازمان امور مالیاتی کشور امری زمان‌بر است. در این راستا سازمان امور مالیاتی، سامانه‌ای را به آدرس tax.gov.ir ایجاد کرده‌است تا مودیان به راحتی بتوانند اطلاعات خودشان، دریافت کنندگان حقوق و مقدار حقوق آنها را در این سامانه ثبت کنند.
  • درآمدهایی مانند: خانه‌های سازمانی، حقوق بازنشستگی، عیدی سالانه، حقوق کارکنان نظامی و انتظامی، جانبازان و آزادگان و… از مالیات حقوق و دستمزد معاف هستند.
  • سازمان امور مالیاتی کشور  بخش‌نامه مالیات حقوق را بر اساس مقررات بند الف تبصره ۶ قانون بودجه کل کشور به مودیان (افرادی که مالیات به آنها تعلق می‌گیرد) و کارفرمایان (پرداخت کنندگان حقوق) ابلاغ می‌کند. آخرین زمان ابلاغ این بخشنامه در تاریخ ۱۳۹۸/۱/۲۴ صورت گرفته‌ است.

در صورتی که برای بیمه و مالیات کسب‌وکار خود نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی از کارشناسان ما اقدام کنید.

بیمه و مالیات کسب‌وکار خانگی

بیمه و مالیات کسب‌وکار خانگی یکی از موضوعاتی است که برای بسیاری از شاغلین این دسته از حرفه بسیار مهم تلقی می‌شود. کسب‌وکار خانگی، یکی از راهکارهای مهم و اساسی در ایجاد اشتغال به شمار می‌رود. این نوع کسب‌وکار­ها دارای مزایای فراوانی هستند که می­توان به ایجاد توازن و تعادل میان خانواده و اشتغال زنان، حذف هزینه­‌های خرید، رهن و اجاره کارگاه جهت فعالیت، به کارگیری نیروی کار خانوادگی اشاره کرد. بنابراین؛ با توجه به کارآمدی این نوع مشاغل، کسب‌و‌کار خانگی روز به روز در تمام دنیا و همچنین ایران در حال رشد و پیشرفتی روز­افزون است.

شاغلین کسب‌و‌کار خانگی و اعضا خانواده آنها که در فضای مسکونی به کسب‌و‌کار خانگی اشتغال دارند، در صورتی که مشمول مقررات خاص دیگری قرار نداشته باشند، مشمول مقررات بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار می‌گیرند.

حداکثر سن جهت پذیرش درخواست و عقد قرارداد بیمه کسب‌و‌کار خانگی برای مردان و زنان به ترتیب ۵٠ و ۴۵ سال است که در غیر این صورت متقاضی می‌بایست ٢ برابر مازاد سنی مقرر دارای سابقه پرداخت حق بیمه در سازمان تأمین اجتماعی باشد.

در صورتی که برای بیمه و مالیات کسب‌وکار خانگی خود نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی از کارشناسان ما اقدام کنید.

ثبت نام و اخذ مجوز برای بهره‌مندی از بیمه و مالیات کسب‌و‌کار خانگی

در حال حاضر با تکمیل و راه اندازی سامانه ثبت‌­نام، این اقدام فقط به صورت اینترنتی انجام می­‌شود. برای انجام ثبت­‌نام، متقاضیان می­‌توانند فرم ثبت‌­نام را از سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دریافت کرده و بعد از تکمیل، آن را ارسال کنند.

تمام افراد متقاضی برای انجام کسب‌و‌کار خانگی نیاز به مجوز فعالیت دارند. متقاضیان باید شرایط عمومی و اختصاصی مشخص شده در فرم مربوط به ثبت نام را دارا باشند و با تکمیل فرم و ارائه آن به دستگاه اجرایی مربوطه، اقدام کنند.

لازم است به ذکر است که وینداد یک موسسه حقوقی نیست، بلکه در جهت ارائه مشاوره‌ها و امور قراردادی پلتفرم اینترنت را برای راحتی و پیگیری هر چه سریع‌تر توسط هر دو طرف دعاوی انتخاب کرده است. از سری فعالیت‌هایی که تیم حقوقی وینداد عبارتند از:

معافیت مالیاتی در بیمه و مالیات کسب‌وکار

یکی از موضوعات بسیار مهم در زمینه بیمه و مالیات کسب‌وکار، معافیت مالیاتی می‌باشد. در ادامه ما به چند مورد معافیت مالیاتی که اهمیت زیادی دارند می‌پردازیم.

معافیت مالیاتی کسب‌وکارهای کوچک

معافیت مالیاتی کسب‌وکارهای کوچک از آن لحاظ مهم است که این مشاغل بخش مهمی از چرخه اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهند.

تعریف دقیق و یكسانی از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط وجود ندارد و معیار تعریف ارائه شده برای آنها در كشورهای مختلف، متفاوت است . معیارهای موجود جهت تعریف کسب وکارهای کوچک و متوسط مواردی مانند : تعداد كاركنان ، میزان دارایی‌های بكار رفته ، نسبت فروش به سرمایه در گردش ، تعداد كاركنان زن ، تعداد كاركنان و ارزش دارایی ، گردش پول و ارزش دارایی ، تعداد كاركنان و میزان فروش و ارزش دارایی می‌باشد.

از جمله حمایت‌های مالیاتی تکلیف سازمان امور مالیاتی کشور در اجرای مقررات تبصره الحاقی به ماده ۲۹ آیین‌­نامه اجرایی ماده ۲۱۹ قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشد که می‌بایست ترتیبی اتخاذ نماید که مأمورین مالیاتی ذی‌ربط با در نظر قراردادن اظهارنامه‌­ها و صورت­‌های مالی تسلیمی واحدهای موصوف و با اولویت قطعی نمودن مالیات بر اساس اظهارنامه تسلیمی، ضمن خودداری از صدوربرگ تشخیص مالیاتی، برگ مالیات قطعی عملکرد سال ۹۴ آنان را صادر و ابلاغ نمایند. در صورتی که امکان صدور برگ قطعی به شرح فوق میسر نباشد، مالیات عملکرد سال مزبور با رعایت مقررات تبصره ۲ ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۸۰/۱۱/۲۷ صرفا از طریق رسیدگی به دفاتر، اسناد و مدارک آنان تعیین شود.

با دریافت مشاوره حقوقی از کارشناسان ما، از یک مشاوره حرفه‌ای و بی‌دردسر بهره‌مند شوید.

در نظام حقوقی ایران مهم‌ترین قانون در حوزه‌ مالیات، قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشد که در آن در رابطه با اعطای معافیت‌های مالیاتی تحت نظارت سازمان امور مالیاتی کشور ۱۴ ماده قانونی وجود دارد که به موجب آن‌ها اشخاص حقیقی و حقوقی تحت شرایطی از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

معافیت‌ مالیاتی استارتاپ‌ها

در ماده ۲ آئین‌نامه ذکر شده است که این شرکت‌ها، به شرط تولید یک خدمت یا محصول، از مالیات معاف هستند.

طبق ماده ۷ اگر استارتاپ دارای تعدادی هم‌بنیانگذار (Cofunder) باشد، این هم‌موسسین نیاز به پرداخت بیمه ندارند.

در ماده ۵ آمده که این شرکت‌ها می‌توانند برای مدت ۲ سال کارورز داشته باشند. از آن‌جایی که بسیاری از استارت آپ‌‌ها با برخی از افراد وارد همکاری می‌شوند و این همکاری از انوع استخدام نیست، تا پیش از این طبق مقررات چنین چیزی به رسمیت شناخته نمی‌شد. فرض کنید یک استارتاپ ۲ نفر هم‌بنیانگذار دارد. بعد از چند ماه یک نفر دیگر به این گروه اضافه می‌شود و افراد هم‌موسس برای او اهدافی تعیین می‌کنند که اگر به آن اهداف رسید، بتواند بخشی از سهام‌شان را دریافت کند. به این ترتیب لازم است تا فرد به گروه افزوده شود، اما رابطه از جنس استخدام هم نیست.

مطابق ماده ۶ گرفتن کارورز نیز تایید شده است. کارورز تا مدت ۲ سال می‌تواند در یک استارتاپ مشغول به همکاری شود، و این همکاری با شرایط ساده‌تری باشد، به عنوان مثال بخشی از حق بیمه آن فرد که باید توسط شرکت پرداخت شود، توسط دولت جبران می‌شود. به عبارت دیگر لازم نیست تا شرکت سهم خودش را در بیمه پرداخت نماید، بلکه دولت آن را به بیمه پرداخت می‌کند تا هزینه‌های بیمه کاهش یابد.

موضوع مهم دیگر بعد از مالیات و بیمه، فضای فیزیکی است. در ماده ۱۰ آئین‌نامه، فضاهای کاری اشتراکی (Coworking Space) و شتابدهنده‌ها (Accelerators) به رسمیت شناخته شده‌اند.

به همین خاطر فضاهای کار اشتراکی می‌توانند چندین کد کارگاهی بیمه دریافت کنند. به عبارت دیگر اگر در یک فضای کار اشتراکی ۵ شرکت مشغول به کار باشند، هر ۵ شرکت می‌توانند کد کارگاه خود را با همان آدرس دریافت نمایند.

معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش ‌بنیان

در مورد معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان باید بگوییم که شرکت‌ها و موسساتی که مشمول قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان باشند، می‌توانند از معافیت مالیاتی استفاده نمایند. این شرکت ها و موسسات باید بعنوان دانش بنیان تولیدی نوع یک و یا نوپا نوع یک تایید شود و محصولات دانش بنیانشان از سطح تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار بوده و ارزش افزوده قابل توجهی را ایجاد نماید.

از مهم‌ترین حمایت‌ها و تسهیلات قابل اعطاء به شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان عبارت است از معافیت از پرداخت مالیات، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت پانزده سال.

در حقیقت استارتاپ‌های واقع در پارک‌های علم و فناوری با دارا بودن شرایط فعالیت در پارک و همچنین شرکت‌های دانش بنیان در صورت ثبت معافیت در مجوز معاف از مالیات هستند.

به عبارت دیگر شرکت‌ها و موسساتی که مشمول قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان باشند، می‌توانند از معافیت مالیاتی استفاده نمایند. این شرکت‌ها و موسسات باید بعنوان دانش بنیان تولیدی نوع یک و یا نوپا نوع یک تایید شود و محصولات دانش بنیانشان از سطح تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار بوده و ارزش افزوده قابل توجهی را ایجاد نماید. این شرکت ها و موسسات، تنها می توانند برای کالاهای دانش بنیان خود معافیت مالیاتی دریافت کنند. به عنوان مثال: اگر شرکتی دارای ۵ محصول باشد که ۲ محصول آنان به عنوان دانش بنیان نوع یک تایید و ۳ محصول دیگر ایشان مردود شده باشد، این شرکت تنها برای ۲ محصول تایید شده می‌تواند تا ۱۵ سال معافیت مالیاتی بگیرند.

مشاوران حقوقی ما می‌توانند راهنمایی‌های لازم را در خصوص شرکت‌های دانش بنیان در اختیار شما قرار دهند. 

معافیت مالیاتی شرکت‌های خلاق

براساس ماده ۱-۵- آئین‌نامه اجرایی برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق، شرکت خلاق عبارت است از شرکت‌ها و موسسات خصوصی نوآوری که یا در صنایع خلاق و فرهنگی مشغول به فعالیت بوده و یا الگوهای نوین کسب و کار را در ارایه محصولات و خدمات خود به کار گرفته باشند

در رابطه با حمایت از شرکت‌های خلاق، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این شرکت‌ها در سه حوزه «توسعه بازار محصولات و خدمات، تسهیل فضای کسب و کار و پشتیبانی مالی و جذب سرمایه» حمایت می‌نماید. حمایتی که نزدیک و هم‌تراز با قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود که از آن جمله می‌توان به معافیت مالیاتی اشاره کرد. به عبارت دیگر حدود نیمی از خدمات شرکت‌های دانش بنیان، از سوی معاونت علمی و فناوری برای ارائه به شرکت‌های خلاق نیز منظور شده است.

اگر در خصوص شرکت‌های خلاق نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید از مشاوره حقوقی کارشناسان ما در زمینه ثبت شرکت بهره‌مند شوید.

همچنین باید توجه داشت که پس از ارایه درخواست و انجام ارزیابی‌های مربوط محصول خلاق می‌تواند دانش بنیان شود. علاوه بر این شرکت‌ها می‌توانند به صورت همزمان درخواست دانش بنیان و یا خلاق شدن محصول/خدمت خود را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام نمایند. لیکن محصول / خدمت نمی‌تواند از خدمات خلاق و دانش بنیان بصورت همزمان برخوردار شوند. به عبارت دیگر فقط در یک زمینه خدمات تخصیص داده خواهد شد. لذا محصول خلاقی که دانش بنیان هم شده است می‌بایست انصراف خود را در یکی از زمینه‌های حمایتی (دانش بنیان یا خلاق) اعلام نماید.

بیمه فریلنسرها : بیمه اختیاری یا بیمه عمر؟

بیمه فریلنسرها یکی از بزرگترین دغدغه‌های این دسته از افراد به‌خاطر نحوه فعالیتشان است. اگر شما به‌صورت فریلنسر فعال هستید بهتر است بدانید که به دو صورت می‌توانید بیمه شوید:

۱- بیمه اختیاری:

بیمه اختیاری برای کسانی است که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند مثل کسانی که خود کسب و کاری را به صورت شخصی اداره می‌کنند، فریلنسرها و … . متقاضی این نوع بیمه، باید با مراجعه مستقیم به یکی از شعبه‌های سازمان تامین اجتماعی درخواست انعقاد بیمه اختیاری کند و همچنین موظف است شخصا، حق بیمه را در زمان تعیین‌شده پرداخت کند. حق بیمه تامین اجتماعی به صورت درصدی از حقوق تعیین می‌گردد و طبق شرایط خاصی افراد می‌توانند بازنشسته شده و حقوق مادام العمر دریافت نمایند.

حداقل سن برای رسیدن به سن بازنشستگی تامین اجتماعی ۶۰ سال برای آقایان و ۵۵ سال برای خانم‌ها می‌باشد.

مهم‌ترین تعهدات و خدمات سازمان تأمین اجتماعی برمبنای قانون تأمین اجتماعی و مقررات مربوط به آن، به شرح زیر است:

  • پرداخت بخشی از هزین‌ های پزشکی در برابر حوادث، بیماری‌ها و بارداری
  • مستمری بازنشستگی
  • مستمری از کارافتادگی
  • مستمری بازماندگان

 بیمه اختیاری تامین اجتماعی با نرخ ۲۷% که حدوداً ماهانه ۳.۱۰۰.۰۰۰ ریال حق بیمه آن هست و برای شروع آن حداقل باید یک ماه سابقه بیمه‌پردازی در سازمان تامین اجتماعی داشته باشید می‌تواند گزینه خوبی برای بیمه فریلنسرها باشد.

۲- بیمه عمرو تامین آتیه

معمولا بهترین سن برای شروع بیمه عمر از بدو تولد افراد تا میانگین سن ۵۰ سالگی می‌باشد. هر فردی حتی کودکان نیز می‌توانند بدون محدودیت سن بازنشستگی، صرفا بر اساس سنوات پرداخت حق بیمه، پس از ۱۵ سال بازنشسته شده و افزایش سنوات بیش از ۱۵ سال، مستقیما بر حقوق و دریافتی افراد تاثیرگذار خواهد بود. در مقایسه با تامین اجتماعی ، فرد ملزم به پرداخت ۳۰ سال حق بیمه نیست، حق بیمه اجباری تعیین نمی‌گردد و افراد با در نظر گرفتن توان مالی می‌توانند بخشی از درآمدشان را در این بیمه نامه پس‌انداز نمایند. همچنین پس از سال اول، امکان دریافت وام از محل اندوخته افراد وجود دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده شامل موارد زیر نیز می‌باشد  :

  • جبران هزینه‌های پزشکی بیماری‌های خاص
  • دارای در آمد از کارافتادگی
  • سرمایه فوت افراد تا ۲۵ برابر حق بیمه سالیانه
  • سرمایه فوت ناشی از حادثه افراد تا ۳ برابر فوت عادی
  •  پرداخت سرمایه از کارافتادگی و نقص عضو

فریلنسرها برای بیمه‌های عمر می‌توانند از ماهانه ۱.۰۰۰.۰۰۰  ریال ( سالانه ۱۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال ) تا ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال (سالانه ۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) بپردازند و از مزایای آن شامل بیمه تکمیلی، وام و بازنشستگی با حداقل ۱۵ سال سابقه بهره‌مند گردند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد بیمه فریلنسرها می‌توانید درخواست مشاوره تلفنی خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

چند نکته مهم درمورد بیمه و مالیات کسب‌وکار

برای آنکه بتوانید در پیچش­‌های حقوقی نظام مالیاتی ایران در زمینه بیمه و مالیات کسب‌وکار از خطراتی مانند جریمه و مجازات­­‌های مختلف در امان باشید پیشنهاد می­‌شود از یک کارشناس امور مالیاتی خبره در شغل خود بهره‌­مند باشید چرا که قوانین بیمه و مالیاتی ایران ممکن است به طور کلی و یا به طور خاص در شغل شما، دستخوش تغییراتی شود و تاثیر عمیقی بر تجارت شما داشته باشد. برای مشاوره در امور مالیاتی مانند مالیات کسب‌وکارها ، محاسبه نرخ مالیات، آگاهی از بخشودگی­‌ها و معافیت‌­های مالیاتی، تنظیم اظهارنامه مالیاتی، اعتراض و…، می­‌توانید روی کارشناسان مطلع و به­‌روز وینداد حساب کنید!

  • معافیت‌های مالیاتی را پیگیری کنید!
  • با پر کردن اظهارنامه مالیاتی آشنا باشید!
  • تاریخ‌­های مهم مالیات کسب‌وکارها را فراموش نکنید!
  • در تنظیم اظهارنامه مالیاتی، دقت و حسن نیت کامل به خرج دهید!
  • راه‌­های قانونی برای اعتراض به بیمه و مالیات کسب‌وکار را بدانید!

در مورد بیمه و مالیات کسب‌وکار سوال دارید؟

ما سعی کردیم شما را با مهم‌ترین نکات بیمه و مالیات کسب‌وکار آشنا کنیم. اگر هنوز هم سوالی در این مورد دارید پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره کارشناسان حقوقی وینداد استفاده کنید.
همچنین اگر به دنبال رابطه‌ کاری حرفه‌ای هستید با خرید نمونه قراردادهای کاری و آموزش کامل آن یک قرارداد کاری حرفه‌ای را در دست داشته باشید یا با ثبت درخواست تنظیم قرارداد، از داشتن یک قرارداد اختصاصی که متناسب با شرایط و وضعیتتان تنظیم می‌شود خیالی آسوده را تجربه کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

3 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
زارعی
زارعی
3 سال پیش

ممنون از مقاله تون اما ای کاش مطلبتون اینقدر به هم ریخته و شلخته نبود

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  زارعی
3 سال پیش

باسلام و احترام؛

حیلی ممنون از دیدگاه شما، تلاش ما این است که مطالب را به شکل مرتب بروز کنیم، حتما در بروزرسانی بعدی یکپارچگی بیشتری بر روی مطلب اعمال می‌شود.
پیروز باشید

دکتر رضایی
دکتر رضایی
4 سال پیش

مطلب بسیاری کامل و جامعی بود، بسیاری از ابهامات ذهنی بنده برطرف شد، ممنون از شما

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

مقالات مرتبط

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟
مقالات بیمه و مالیات کسب‌وکار

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟

حتماً تا حالا متوجه این مسئله شده‌اید که وقتی افراد برای پوشش دادن هزینه‌های درمانی خود از بیمه استفاده می‌کنند، هنگام بروز خسارت نمی‌توانند همه