مالیات حقوق و دستمزد چیست؟ برای کسب‌وکار خود ملزم به پرداخت آن هستیم؟

مالیات حقوق و دستمزد چیست؟ برای کسب‌وکار خود ملزم به پرداخت آن هستیم؟

امروزه هر فردی که نقش دریافت‌کننده و پرداخت کننده حقوق را در مشاغل مختلف برعهده دارد باید با مفهوم مالیات و انواع آن آشنایی داشته‌باشد. یکی از انواع مالیاتی که شناخت و محاسبه آن برای کارفرمایان و کارکنان  بسیار اهمیت دارد مالیات بر حقوق و دستمزد نیروهای کار است. در این مقاله از تیم حقوقی […]

امروزه هر فردی که نقش دریافت‌کننده و پرداخت کننده حقوق را در مشاغل مختلف برعهده دارد باید با مفهوم مالیات و انواع آن آشنایی داشته‌باشد. یکی از انواع مالیاتی که شناخت و محاسبه آن برای کارفرمایان و کارکنان  بسیار اهمیت دارد مالیات بر حقوق و دستمزد نیروهای کار است.

در این مقاله از تیم حقوقی وینداد با ما همراه باشید تا به اطلاعات جامعی درباره مفهومِ مالیات حقوق و دستمزد، کاربرد و نحوه محاسبه آن دست پیدا‌کنید.

مالیات حقوق و دستمزد چه نوع مالیاتی است و به چه کسانی تعلق می‌‌گیرد؟

مالیات حقوق را در دسته‌بندی مالیات‌های تکلیفی و مستقیم قرار می‌دهند؛ تکلیفی از آن جهت است که کارفرمایان وظیفه محاسبه میزان مالیاتِ کارکنان و پرداخت آن را بر عهده دارند و مستقیم به دلیل آنکه، این مالیات از آن‌جایی که به طور مستقیم از درآمد افراد حقیقی به دست می‌آید جز گروه مالیات‌های مستقیم است.

بر اساس ماده ۸۲ قانونِ مالیات‌های مستقیم، درآمدهایی مشمولِ مالیات بر درآمد حقوق می‌شوند که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگری (می‌تواند حقیقی یا حقوقی باشد) به ازا واگذاری نیروی کاری خود جهت اشتغال در ایران (طبق مدت زمان یا کار انجام شده) به صورت نقد و یا غیر نقدی کسب می‌کند. این ماده قانونی بر اساس اصلاحات سال ۱۳۹۴ اعلام شده‌ است.

 مالیات حقوق و دستمزد در واقع در مورد افرادی صدق می‌کند که دارای حقوق هستند و بیمه تامین اجتماعی به آنها تعلق گرفته‌ است. در این صورت کارفرمایانِ این افراد باید میزان مالیات بر حقوق آنها را محاسبه نمایند و این مبلغ را به حساب وزارت امور اقتصاد و دارایی پرداخت کنند.

در نظر داشته‌ باشید با وجود اینکه؛ مالیات حقوق و دستمزد بر اساس سقفِ درآمدی کارکنان مشخص می‌شود، اما هر سال عواملی مانند: تورم، شرایط اقتصادی، وضعیت شغلی و میزان تولیدات کشور بر مقدار این مالیات موثر است.

اگر در مورد مالیات حقوق و دستمزد کسب‌وکارتان نیاز به راهنمایی دارید همین الان می‌توانید از مشاوره حقوقی کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

میزان معاف شدن از مالیات حقوق در سال ۹۸

برای تعیین میزان مالیات حقوق و دستمزد ابتدا باید از مقدار معافیتِ این مالیات در هر سال مطلع شویم.

در سال ۱۳۹۸ بر اساس بند الف تبصره ۶ قانون بودجه، میزان معافیت مالیات حقوق کارگران و کارمندان در هر سال ۳۳۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال و در هر ماه ۲۷.۵۰۰.۰۰۰ ریال اعلام شده‌ است. یعنی اگر میزان حقوق فردی در هر ماه کم‌تر از ۲.۷۵۰.۰۰۰ تومان بود نیازی نیست که مالیات خود را بپردازد.

در صورتی که برای مالیات کسب و کار خود نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی از کارشناسان ما اقدام کنید.

مالیات حقوق و دستمزد چگونه محاسبه می‌شود؟

هنگامی که دستمزد و حقوق دریافتی یک فرد از ۲.۷۵۰.۰۰۰ تومان بیشتر باشد مشمول پرداخت مالیات بر حقوق خواهد‌ شد. نرخ این مالیات بسته به اینکه تا چند برابر از میزان معاف شدن پیشی بگیرد متفاوت خواهد‌ بود. بدین صورت که:

  • افرادی که حقوقشان در سال بین ۳۳.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان تا ۸۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان است موظف هستند تا ۱۰ درصد از حقوق خود را عنوان مالیات پرداخت کنند.
  • در صورتی که حقوق دریافتی فردی سالانه بین ۸۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان تا ۱۱۵.۵۰۰.۰۰۰ تومان باشد ۱۵ درصد حقوق آن فرد باید به صورت مالیات پرداخت شود.
  • افرادی که بین ۱۱۵.۵۰۰.۰۰۰ تومان تا ۱۶۵.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان در سال حقوق دارند باید ۲۰ درصد از حقوق خود را برای مالیات به حساب دولت واریز کنند.
  • حقوق اشخاصی که مابین ۱۶۵.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان تا ۲۳۱.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان است ۲۵ درصد از آن سهم مالیات بر حقوق می‌شود.

گاهی ممکن است افراد بیش از ۲۳۱.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان حقوق داشته‌باشند در این صورت باید ۳۵ درصد از حقوق خود را برای مالیاتشان بپردازند.

جدول زیر محاسبه میزانِ مالیات حقوق و دستمزد افراد را به صورت پلکانی را درسال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد.

جدول ماهانه مالیات حقوق و دستمزد در سال ۱۳۹۸

نحوه محاسبه مالیات حقوق

بر حسب تومان

نرخ مالیات مبلغ حقوق ماهانه

( به تومان )

ردیف
 10%*(2.750.000 تومان – مقدار حقوق) 10درصد از 2.750.000 تا 6.875.000 پله اول
 412.500+ 15%*(6.875.000 تومان – مقدار حقوق) 15درصد    از 6.875.000 تا 9.625.000 پله دوم
825000+ 20%*(9.625000 تومان – مقدار حقوق) 20درصد    از 9.625000 تا 13.750.000 پله سوم
1650000+ 25%*(13.750.000 تومان – مقدار حقوق) 25درصد   از 13.750.000 تا 19.250.000 پله چهارم
3025000+ 35%*(19.250.000 تومان – مقدار حقوق) 35درصد    بیش از 19.250.000 پله پنجم

 

مثال:

میزان مالیات حقوق و دستمزد فردی را محاسبه کنید که درآمدش ۸ میلیون تومان است.

با توجه به عدد ۸ میلیون که بین اعداد ۶.۸۷۵.۰۰۰ تا ۹.۶۲۵.۰۰۰ قرار دارد باید از فرمول پله دوم برای تعیین مالیات بر حقوق استفاده‌کرد؛ بنابراین میزان مالیات بر حقوق عبارتست از:

(۸.۰۰۰.۰۰۰-۶.۸۷۵.۰۰۰)*۱۵% + ۴۱۲۵۰۰= ۵۸۱.۲۵۰ تومان

شما می‌توانید مشاوره در خصوص مالیات را تنها با ثبت درخواست مشاوره تلفنی از کارشناسان ما دریافت کنید.

نکات مهمی که لازم است در مورد مالیات حقوق و دستمزد به آنها توجه کنید.

  • درآمدهایی اعم از حقوق، مقرری، دستمزد اصلی و مزایای شغلی که به صورت مستمر و غیر مستمر ( پیش از زمان وضع کسری‌ها و بعد از کم کردن میزان معافیت آن) هستند مشمولِ پرداخت مالیات بر حقوق خواهند‌شد.
  • در صورتی که کارفرمایان، لیست حقوق کارکنان خود را در زمان تعیین شده تحویل ندهند طبق ماده ۱۹۷، دو درصد از حقوق پرداختی را باید به عنوان جریمه پرداخت کنند.
  • تحویل اطلاعات مالیات بر حقوق توسط مودیان به سازمان امور مالیاتی کشور امری زمان‌بر است. در این راستا سازمان امور مالیاتی، سامانه‌ای را به آدرس tax.gov.ir ایجاد کرده‌است تا مودیان به راحتی بتوانند اطلاعات خودشان، دریافت کنندگان حقوق و مقدار حقوق آنها را در این سامانه ثبت کنند.
  • درآمدهایی مانند: خانه‌های سازمانی، حقوق بازنشستگی، عیدی سالانه، حقوق کارکنان نظامی و انتظامی، جانبازان و آزادگان و… از مالیات حقوق و دستمزد معاف هستند.
  • سازمان امور مالیاتی کشور  بخش‌نامه مالیات حقوق را بر اساس مقررات بند الف تبصره ۶ قانون بودجه کل کشور به مودیان (افرادی که مالیات به آنها تعلق می‌گیرد) و کارفرمایان (پرداخت کنندگان حقوق) ابلاغ می‌کند. آخرین زمان ابلاغ این بخشنامه در تاریخ ۱۳۹۸/۱/۲۴ صورت گرفته‌است.

سخن پایانی

در این مطلب به توضیح و تبیین یکی از مهم‌ترین منابع مالیاتی کشور یعنی مالیات حقوق و دستمزد پرداختیم. بر اساس قانون مالیات مستقیم، پرداخت‌کنندگان حقوق و کارفرمایان باید مالیات بر حقوق نیروهای خود را (که حقوق دریافتی آن‌ها بیش از ۲.۷۵۰.۰۰۰ تومان است) محاسبه و پرداخت نمایند.

در صورتی که اطلاعات لازم را در مورد محاسبه دقیق این مالیات و ارائه آن به سازمان امور مالیاتی کشور نداشته ‌باشید انجام این فرآیند طولانی و زمان‌بر می‌شود و خسارت‌های مالی غیر قابل پیش‌بینی را به شما تحمیل می‌کند. تیم حقوقی وینداد با بهره‌گیری از تخصص و تجربه‌ای که در زمینه امور حقوقی دارند؛ تمامی امور حقوقی کسب‌وکار را از تنظیم و بررسی قرارداد، ارزیابی وضعیت حقوقی تا تنظیم صورت جلسه‌ها را مدیریت کنند.

4.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

9 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
مالیات بر درآمد حقوق چیست و چگونه محاسبه می شود؟ - بزرگترین رسانه مالیاتی ایران
مالیات بر درآمد حقوق چیست و چگونه محاسبه می شود؟ - بزرگترین رسانه مالیاتی ایران
3 سال پیش

[…] […]

مبینا
مبینا
3 سال پیش

آیا به کسانی که قرارداد چند ماهه بسته اندو درامد ماهیانه کمتر از ۳ میلیون بوده و حقوق ساعتی دریافت کرده اند و بیمه برای انها رد نشده ام مالیات تعلق میگیرد؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  مبینا
3 سال پیش

باسلام،
طبق جدول مالیات حقوق ۹۹ کارگران قانون کار، حقوق ماهیانه تا مبلغ ۳۰ میلیون ریال از مالیات معاف است.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

نوشین
نوشین
3 سال پیش

آیا لازم است کسی که مالیات حقوق پرسنل به سقف نرسیده و مالیات تعلق نمی گیره باز هم لیست رد کنه به دارایی ؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  نوشین
3 سال پیش

با سلام
سوالتان واضح نیست ولی هر کارفرما موظف است لیست ساعات کاری و بیمه و مالیات آنان را به هر میزانی که باشد به دارایی رد کند وساعات کاری کم کارگران و یا تعداد کم آنان مانع از انجام این کار نیست.
با احترام
تیم حقوقی وینداد

مجتبی
مجتبی
3 سال پیش

“مالیات حقوق و دستمزد در واقع در مورد افرادی صدق می‌کند که دارای حقوق هستند و بیمه تامین اجتماعی به آنها تعلق گرفته‌ است. در این صورت کارفرمایانِ این افراد باید میزان مالیات بر حقوق آنها را محاسبه نمایند و این مبلغ را به حساب وزارت امور اقتصاد و دارایی پرداخت کنند.”
این موضوعی که در این متن ذکر کردید طبق چه قانونی هست و اگر مستنداتی در این مورد هست لطفا معرفی بفرمایید.(شامل ماده تبصره و …)تشکر

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  مجتبی
3 سال پیش

سلام
ماده 83 قانون مالیات های مستقیم مصوب 1366 در خصوص موضوع مالیات حقوق و دستمزد توضیح داده است.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

Mahdi
Mahdi
4 سال پیش

یک سوالی داشتم از خدمتتون آیا به کارانه هم مالیات تعلق میگیره؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  Mahdi
3 سال پیش

باسلام و احترام؛

بله به کارانه نیز مالیات تعلق می‌گیرد.

پیروز باشید

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

مقالات مرتبط

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟
مقالات بیمه و مالیات کسب‌وکار

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟

حتماً تا حالا متوجه این مسئله شده‌اید که وقتی افراد برای پوشش دادن هزینه‌های درمانی خود از بیمه استفاده می‌کنند، هنگام بروز خسارت نمی‌توانند همه