انواع ثبت اختراع

انواع ثبت اختراع چیست؟ و چه تفاوتی بین ثبت اختراع در ایران و آمریکا وجود دارد؟

همان­طور که در مطلب مراحل و هزینه‌های ثبت اختراع در آمریکا اشاره کردیم یکی از راه‌های حمایت از اختراعات و اکتشافات، ثبت آن‌ها می‌باشد که این امر بر حسب نظام حقوقی هر کشوری فرآیند خاصی دارد که در صورت طی آن در نهایت می‌توان اختراع را ثبت نمود. در مطالب پیشین به نحوه ثبت اختراعات […]

همان­طور که در مطلب مراحل و هزینه‌های ثبت اختراع در آمریکا اشاره کردیم یکی از راه‌های حمایت از اختراعات و اکتشافات، ثبت آن‌ها می‌باشد که این امر بر حسب نظام حقوقی هر کشوری فرآیند خاصی دارد که در صورت طی آن در نهایت می‌توان اختراع را ثبت نمود. در مطالب پیشین به نحوه ثبت اختراعات و اکتشافات در نظام حقوقی ایران پرداختیم و در این مطلب برآنیم تا به نحوه ثبت اختراعات و انواع ثبت اختراع در نظام حقوقی آمریکا بپردازیم.

ثبت اختراع به چه معناست؟ و در نظام حقوقی آمریکا به چه شکل است؟

نکته قابل توجه این است که ثبت اختراع تنها به معنای اعطای حق به صاحب اثر نیست بلکه به معنی محروم کردن دیگران از ساخت، تولید و فروش ایده ثبت شده می‌باشد. در کشورهایی نظیر آمریکا حق انحصاری ایده ثبت شده از طریق سازمان ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا (United States Patent and Trademark Office) معمولاً به مدت 20 سال در اختیار صاحب اثر قرار می­گیرد و این امر موجب می­‌شود تا هیچ گاه بدون اجازه رسمی مالک آن مورد بهره‌برداری قرار نگیرد. این سازمان که به اختصار به USPTO معروف است، مهم‌ترین ارگان زیر نظر وزارت بازرگانی جهت ثبت اختراعات در کشور آمریکا می باشد و به اختراعات ثبت شده در این سازمان گواهی اعطا می‌نماید و به طور کلی در زمینه مالکیت فکری و معنوی مرجع مشاوره نیز می‌باشد.

در راستای انجام وظایف محوله سازمان ثبت اختراعات و علائم تجاری اظهارنامه‌های واصله در خصوص ثبت اختراع را بررسی نموده و در صورت واجد شرایط ثبت بودن، گواهی ثبت اختراع را به این قبیل اختراعات اعطاء می‌­نماید.

در سازمان ثبت اختراعات و علائم تجاری چند نوع پتنت اعطاء می شود؟

در این سازمان سه نوع پتنت اعطاء می شود:

1- پتنتی که به اختراع تعلق می‌­گیرد

2- پتنتی که به طرح صنعتی تعلق می‌­گیرد

3- پتنتی که به گونه گیاهی اعطاء می­‌شود

ارسال اظهارنامه جهت ثبت پتنت و انواع آن

مطابق قانون ثبت اختراع مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است و هر کس زودتر اظهارنامه خود را تسلیم مرجع ثبت نماید، حق ثبت اختراع را خواهد داشت و تاریخ و زمان تسلیم اظهارنامه معیار اولویت و تقدم نسبت به سایرین محسوب می‌­شود و کسی که مدعی خلاف این اصل باشد می بایست برای اثبات مدعای خود دلیل و مدرک ارائه نماید.

برای اعطای پتنت به اختراع دو نوع اظهارنامه وجود دارد:

1- اظهارنامه موقت

2- اظهارنامه اصلی

1- اظهارنامه موقت Provisional Patent

اظهارنامه­‌های موقت در واقع ادعاهای رسمی و یا هرگونه افشاء از اختراع را آن گونه که در اظهارنامه اصلی باید باشد را شامل نمی‌­شود و یک راه سریع و آسان برای به دست آوردن زود هنگام حق تقدم برای اظهارنامه اصلی است. اظهارنامه موقت مشمول ارزیابی قرار نمی‌­گیرد و با گذشت ۱۲ ماه پس از تاریخ تسلیم اظهارنامه، به طور خودکار از درجه اعتبار ساقط می‌شود و این زمان قابل تمدید هم نیست. بنابراین متقاضی که در ابتدا برای به دست آوردن زودهنگام حق تقدم اظهارنامه موقت تسلیم اداره ثبت اختراعات آمریکا کرده است، بایستی در مدت ۱۲ ماه بعد از آن، اظهارنامه اصلی متناظر با اظهارنامه موقت را به آن اداره تسلیم کند. در غیر این صورت نمی­‌تواند از مزایای دریافت زودهنگام حق تقدم استفاده کند. با این حال اگر متقاضی در مدت ۱۴ ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه موقت اظهاریه­ای ارائه دهد و بیان کند که تأخیر در تسلیم نکردن اظهارنامه اصلی در مدت ۱۲ ماه یاد شده عمدی نبوده و هزینه مربوطه را نیز پرداخت کند می‌تواند درخواست معتبر بودن تاریخ تسلیم اظهارنامه موقت برای اظهارنامه اصلی را داشته باشد. این اظهارنامه اصلی است که مشمول ارزیابی قرار می­گیرد و در صورت احراز شرایط اختراع، به عنوان اختراع به ثبت رسیده و منتشر می­‌شود.

2- اظهارنامه اصلی Nonprovisional Patent

یک اظهارنامه اصلی که به اداره ثبت اختراعات آمریکا تسلیم می­‌شود، باید شامل موارد زیر باشد:

– توصیف اختراع شامل شرح اختراع و ادعا به صورت کتبی

– نقشه ها

– اعلامیه و سوگند مخترع

– پرداخت هزینه­‌های تسلیم و پرس و جو و ارزیابی اظهارنامه

تسلیم اظهارنامه ممکن است از سه طریق صورت بگیرد:

1- از طریق ارائه دستی در محل سازمان مذکور

2- از طریق پست

3- از طریق سامانه الکترونیکی تحت نظر سازمان مذکور

منظور از تاییدیه در مراحل ثبت اختراع چیست؟

در صورتی که در طول مراحل بررسی مشخص شود که درخواست شما با شرایط مورد نیاز مطابقت دارد، اطلاعیه‌ای در خصوص هزینه‌هایی شامل نشر و چاپ به شما ارائه خواهد شد. پس از پرداخت هزینه‌ها، شماره پتنت و تاریخ انتشار برای درخواست شما ثبت شده و نهایتاً پتنت شما به همراه ارجاع به پتنت‌های قبلی، نام مخترع، توضیحات و موارد مورد ادعا به شما ارسال خواهد شد.

در صورت ناقص بودن مدارک ارسالی چه اقدامی صورت می­‌گیرد؟

ممکن است مدارک ارسالی توسط شخص متقاضی ناقص باشد. در این صورت شماره و تاریخ به اظهارنامه ارسالی تعلق نگرفته و در ردیف اقدامات اجرایی وارد نخواهد شد. در این مواقع برای شخص متقاضی ابلاغیه رفع نقص مدارک ارسال خواهد شد تا مدارک خود را در زمان محدود اعلام شده رفع نقص یا اصلاح نماید.

تاریخ تسلیم اظهارنامه از نظر اداره ثبت اختراع آمریکا زمانی است که کلیه مدارک مورد نیاز توسط USPTO دریافت می­‌شود و در حالت رفع نقص تاریخی است که آخرین بخش رفع نقص شده اظهارنامه توسط USPTO دریافت شود.

تفاوت­‌های ثبت اختراع در ایران و آمریکا چیست؟

ثبت اختراع در آمریکا برخلاف ایران که زیر نظر قوه قضاییه می­باشد، از طریق دولت آن کشور انجام می‌­شود.

ثبت اختراع در آمریکا به منزله ثبت جهانی آن می­‌باشد. بدین معنا که در صورت ثبت یک اختراع در آمریکا مجدداً لزومی برای ثبت جهانی آن وجود ندارد. زیرا به محض ثبت در آمریکا مصونیت جهانی پیدا می‌­کند.

هزینه­های ثبت اختراع در آمریکا نسبت به ثبت جهانی اختراع نیز پایین تر می­باشد.

در خاتمه چنان­چه نیاز به مشاوره تخصصی و ثبت بین المللی اختراعات و یا به طور اختصاصی‌­تر در خصوص ثبت اختراعات در آمریکا داشتید، می‌­توانید بر روی وینداد حساب کنید.

درخواست ثبت اختراع

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
جلال الدین فلاح
جلال الدین فلاح
5 سال پیش

با سلام ،
من بیشتر از شش سال است که بابیماری سرطان ( پس از مراجعه های مکرر به پزشکان وعدم نتیجه گیری مناسب وهزینه های گزاف) باترکیب خود ساخته مبارزه کرده وبا کمال خوشبختی ان را بزانو نشانده ام وداروی ترکیبی اینجانب در چند نفر از اقربا نیز موثر بوده با اینکه من وجه لازم برای ثبت این اختراع را ندارم چه راهی را برایم پیشنهاد میکنید.

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  جلال الدین فلاح
5 سال پیش

سلام وقت بخیر
متقاضیان ثبت اختراع با مراجعه به سایت مرکز مالکیت معنوی بخش خدمات الکترونیک می‌توانند نسبت به ایجاد حساب کاربری، تکمیل فرم اظهارنامه و ارسال ضمائم درخواستی اقدام کنند.
این امر هزینه زیادی در بر ندارد.
ضمنا جهت کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌گردد مطلب مراحل ثبت اختراع در ایران چیست و چه تشریفاتی دارد؟ را مطالعه بفرمایید.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت اختراع در ایران و تنظیم اسناد و اظهارنامه‌های تخصصی به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات پیشنهادی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت اختراع در ایران و تنظیم اسناد و اظهارنامه‌های تخصصی به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط