انواع قراردادهای استخدامی دولتی و شرکتی

نحوه استخدام با انواع قراردادهای شرکتی و دولتی

یکی از مسائلی که هنگام بررسی موضوع قراردادهای استخدامی از منظر حقوقی، به آن اشاره می­‌شود مسئله انواع قراردادهای شرکتی است. انواع قراردادهای استخدامی در ایران را می­‌توان به دو دسته­‌ استخدام در دستگاه‌ها و سازمان­‌های دولتی و استخدام در شرکت‌­های خصوصی تقسیم‌بندی نمود. در هر دو نوع این قراردادها، موضوع تامین­‌اجتماعی و بازنشستگی و […]

یکی از مسائلی که هنگام بررسی موضوع قراردادهای استخدامی از منظر حقوقی، به آن اشاره می­‌شود مسئله انواع قراردادهای شرکتی است. انواع قراردادهای استخدامی در ایران را می­‌توان به دو دسته­‌ استخدام در دستگاه‌ها و سازمان­‌های دولتی و استخدام در شرکت‌­های خصوصی تقسیم‌بندی نمود. در هر دو نوع این قراردادها، موضوع تامین­‌اجتماعی و بازنشستگی و سایر مزایا، مورد بررسی قرار گرفته است و به‌طور کلی این قراردادها از نظر حقوقی قابل پیگیری هستند. در این مقاله به بررسی انواع قراردادهای استخدامی می‌پردازیم و همچنین انواع کارمندان دولت را مورد نظر قرار می‌دهیم و در نهایت به این سوال پاسخ می‌دهیم که شغل کارمندی چه نوع قراردادی است و انواع استخدام در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی چگونه است.

استخدام قراردادی چیست؟

برای استخدام، قراردادی تنظیم می‌شود که یک رابطه حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) ایجاد می‌کند. این قرارداد بیان‌کننده مقررات و ضوابط موجود میان روابط دو طرف قرارداد است. کسانی که این قرارداد را منعقد می‌کنند، در هر طرف قرارداد و در هر جایگاهی که باشند باید حقوق و تعهدات خود را در این قرارداد در ارتباط با یکدیگر در نظر بگیرند؛ از جمله آن می‌توان به مبلغ و شرایط پرداختی، شرایط و ضوابط عمومی اشاره کرد.

انواع قراردادهای شرکتی

در سازمان­‌های خصوصی و غیردولتی انواع قراردادهای استخدامی تنظیم ­می‌­شود و افرادی که طبق این اسناد پذیرفته می‌شوند، از منظر حقوقی، دارای حقوق و وظایفی هستند که باید بر مبنای آن‌­ها عمل شود.

این افراد، زیر نظر نظام قانون کار قرار می‌گیرند و مزایای تامین اجتماعی برای آن‌ها لحاظ می‌­شود. همچنین این کارکنان، شامل صندوق تامین اجتماعی نیز می­‌گردند.

 از یک نگاه انواع نمونه قرارداد استخدام شرکت خصوصی عبارت‌اند از:

قرارداد استخدام کار آزمایشی و  قرارداد کار کارآموزی نیز دیگر انواع قراردادهای شرکتی به شمار می‌روند.

انواع قراردادهای استخدامی

قرارداد استخدام کار غیرموقت یا دائم

این نوع قرارداد نیز یکی از انواع قراردادهای شرکتی است که در آن صراحتاً به نامحدود بودن زمان کار اشاره یا این­که زمانی برای پایان این قرارداد، عنوان نمی‌شود. لازم به ذکر است که پایان این نوع قراردادها وابسته به شرایط خاصی است و باید ترتیبات معینی به وقوع بپیوندد. به همین خاطر از دید حقوقی، نمی‌­توان این قرارداد را یک­‌طرفه فسخ کرد. البته شرایط و ترتیبات فسخ این قرارداد در بطن آن ذکر شده است. برخی از شرایطی که باعث فسخ قرارداد کار دائم می­گردد را در زیر بیان می­‌کنیم:

فوت کارگر

از منظر حقوقی، این واقعه قهری، طبیعتاً به معنی پایان کار کارگر و فسخ قرارداد است.

از کارافتادگی کارگر

این موضوع نیز جزو مسائلی تحت عنوان قوای قهریه است که فسخ قرارداد را موجب می‌شود. البته این موضوع باید توسط کارشناسان تامین ­اجتماعی تشخیص داده شود.

بازنشستگی

طبق ضوابط حقوقی، برای پایان زمان کار یک کارگر، مدت معینی مشخص شده که پایان این زمان، تحت عنوان بازنشستگی شناخته می‌­شود. با بازنشسته شدن کارگر، همکاری کارگر با بخش خصوصی پایان یافته و قرارداد او نیز فسخ می‌­گردد. اما در سال‌های اخیر بکارگیری بازنشستگان تامین اجتماعی به عنوان مشاور در کسب‌وکار از مسائل جدیدی‌ است که بسیاری از شرکت‌های خصوصی با انعقاد قرارداد مشاوره بازنشسته‌ها انجام می‌شود.

استعفای کارگر

زمانی که یک کارگر تقاضای استعفا بر اساس یکی از انواع قراردادهای شرکتی می­‌دهد، درواقع تقاضای فسخ قرارداد کاری با یک شرکت نموده است. از لحاظ حقوقی، با پذیرش این تقاضا توسط مدیریت شرکت، قرارداد شرکت با کارگر فسخ می‌­گردد.

قصور در انجام امور محوله و نقض آیین نامه‌­های انضباطی:

بر اساس ماده ۲۷ قانون کار؛ هر گاه کارگر در انجام وظایف محوله قصور ورزد. یا آیین‌نامه‌های انضباطی کارگاه را پس از تذکرات کتبی، نقض نماید کارفرما حق دارد در صورت اعلام نظر مثبت شورای اسلامی کار علاوه بر مطالبات و حقوق معوقه به نسبت هر سال سابقه کار معادل یک ماه آخرین حقوق کارگر را به عنوان «حق سنوات» به وی پرداخته و قرارداد کار را فسخ نماید.

قرارداد استخدامی کار موقت یا با مدت معین

در قرارداد کار با مدت موقت، زمان پایان کار در یکی از مفاد آن ذکر می‌­شود. پایان زمان کار به منزله پایان قرارداد کاری در هر یک از انواع قراردادهای شرکتی است. البته توجه به این موضوع نیز می­‌تواند مهم باشد که تمدید پیاپی این قرارداد حالت موقت بودن آن را به حالت دائمی تبدیل نکند. از نظر حقوقی، فسخ یک طرفه قرارداد قبل از پایان زمان آن نیز ممکن نیست. در برخی از قراردادهای موقت بیان می­‌شود که طرفین باید یک ماه قبل از تصمیم به فسخ قرارداد، دیگری را مطلع سازند.

انواع قراردادهای استخدامی دولتی

از لحاظ حقوقی و بر مبنای قانون، قرارداد­های استخدامی که اکنون در ارگان­‌های دولتی کشور ایران منعقد می‌­شوند، به سه دسته، قابل تقسیم هستند. این قرارداد­ها عبارت‌اند از:

  • قرارداد استخدام رسمی
  • قرارداد استخدام پیمانی
  • قرارداد استخدام خدماتی

هر کدام از انواع قراردادهای دولتی وابسته به شرایط خاصی هستند. البته می­‌توان گفت که بندها و مفاد مشترکی بین هر سه آن‌ها وجود دارد. ما در ادامه به انواع استخدام و  انواع کارمندان دولت می‌پردازیم.

قرارداد استخدام کارکنان رسمی دولت

کارمندان دولت برای تصدی مسئولیت­‌های مشاغل دولتی، به کار گرفته می­‌شوند. این افراد باید دارای شرایط خاصی باشند و گزینش­‌های متناسب با شغل مورد نظر را با موفقیت بگذرانند. جالب توجه است که بدانید که در مورد مشاغل دولتی و حاکمیتی، چنین گفته می­‌شود که این مشاغل از لحاظ حقوقی دارای امتیاز تصمیم سازی در امور مهم بوده و در انجام فعالیت­‌های جاری مملکت، مؤثر هستند. بالطبع موقعیت فرد استخدام‌ شده، می­‌تواند در پیشرفت مقاصد اداری و دولتی حائز اهمیت باشد. از نظر حقوقی نیز موقعیت وی از اهمیت فوق‌­العاده­ای برخوردار است .

بهتر است بدانید که کارمندانی که طبق قرارداد استخدام رسمی به کار گرفته می‌­شوند، از منظر حقوقی، زیر نظر نظام استخدامی کشور و همین‌طور قانون مدیریت خدمات آن هستند. این افراد تحت پوشش بیمه­‌ای قرار گرفته و مشمول صندوق بازنشستگی کشور می‌شوند.

کارکنان مشمول قرارداد استخدام پیمانی

این افراد برای انجام کارهای تصدی­‌گری در ارگان­‌های اداری و دولتی پذیرفته می­‌شوند. افراد استخدام شده‌ تحت قرارداد پیمانی، زیر نظر آیین‌نامه استخدامی پیمانی بوده و از منظر حقوقی، تحت پوشش صندوق تامین ­اجتماعی قرار می­‌گیرند. البته باید بدانید که این افراد همانند استخدامی­‌های رسمی نبوده و استخدام آن‌ها منوط به پیمان ­نامه­‌ای است که طبق آن در یک ارگان دولتی مشغول به کار شده‌­اند.  برخی قرارداد پیمانی را استخدام نیمه رسمی نیز می‌دانند؛ چرا که در صورت تداوم و رضایت از عملکرد افراد امکان تمدید قرارداد یا حتی ارتقاء و استخدام بصورت رسمی برای آن‌ها وجود دارد.

قرارداد استخدامی کارکنان خدماتی

افرادی که طبق این قرارداد استخدامی، در بخش‌­های دولتی مشغول به کار می‌­گردند، کارهای خدماتی و مسئولیت پشتیبانی بخش­‌های اصلی را عهده­‌دار می­‌شوند. در واقع می‌­توان گفت که این افراد کارهایی مثل آرایشگری، آشپزی، سرایداری، رخت­شویی و غیره را انجام می‌­دهند.

این افراد نیز همانند دو گروه اول، تحت پوشش قانون تامین ­اجتماعی هستند. البته فراموش نکنید که کارمندان خدماتی بخش­‌های دولتی، از لحاظ استخدامی و اداری، مشمول قانون کار هستند.

انواع قراردادهای استخدامی دولتی و خصوصی چه تفاوت‌هایی دارند؟

با این که قراردادهای استخدامی بیان کننده مقررات و ضوابط موجود میان روابط دو طرف قرارداد هستند ولی تمام انواع استخدام قراردادی تفاوت‌هایی هم دارند از جمله تفاوت استخدام رسمی و پیمانی و قراردادی در بیمه کردن، حقوق و دستمزد، توجه به کارکنان، پاداش و مرخصی و غیره است.

لازم به ذکر است که تمامی دستگاه‌‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی و نهادهایی که تحت مقررات قانون مدیریت خدمات کشوری قرار می­‌گیرند باید با لحاظ تفاوت‌­های مقرر میان استخدام رسمی و پیمانی و قراردادی مبادرت به استخدام افراد نمایند.

جمع‌بندی

در این مطلب انواع استخدام و نیز انواع قراردادهای استخدامی را به تفکیک بیان کردیم. در صورتی که قصد استخدام در هر یک از دستگاه‌های دولتی یا شرکت‌های خصوصی را دارید باید از انواع قراردادهای استخدامی اطلاع کافی داشته باشید.

انواع قراردادهای شرکتی از نوع قرارداد کار هستند که بین کارکنان شرکت‌ها، مغازه‌ها و سایر مشاغل خصوصی با کارکنان تنظیم می‌شوند. اما توجه کنید که در تنظیم این نوع قراردادها باید نکات قراردادی را به‌صورت دقیق رعایت کنید. به همین منظور توصیه می‌شود که قرارداد خود را توسط کارشناسان حقوقی تنظیم نمایید.

سوالات متداول

انواع قراردادهای شرکتی چه نوع قراردادی هستند؟

این نوع قراردادها در قالب قرارداد کار تنظیم می‌شوند و برای استخدام کارکنان بخش‌های خصوصی کاربرد دارند.

انواع قراردادهای استخدامی شامل چه مواردی هستند؟

استخدام در بخش خصوصی و دولتی هر یک دارای قراردادهای مختص به خود هستند.

4/5 - (7 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز