اگر مشاور هستید برای دریافت حق مشاوره این ۵ روش را فراموش نکنید!

اگر مشاور هستید برای دریافت حق مشاوره این ۵ روش را فراموش نکنید!

مشاوره می‌تواند در تمامی امور زندگی اجتماعی به کار آید. البته به دلیل تخصصی شدن امور، مشاوره‌ها نیز ممکن است به تناسب تفاوت امور و مسائل کاری، تخصصی شود و هر مشاوری در زمینه خاصی که تبحر لازم را دارد، به مشاوره بپردازد. ما در این مطلب به نکاتی می‌پردازیم که اگر مشاور هستید ممکن […]

مشاوره می‌تواند در تمامی امور زندگی اجتماعی به کار آید. البته به دلیل تخصصی شدن امور، مشاوره‌ها نیز ممکن است به تناسب تفاوت امور و مسائل کاری، تخصصی شود و هر مشاوری در زمینه خاصی که تبحر لازم را دارد، به مشاوره بپردازد. ما در این مطلب به نکاتی می‌پردازیم که اگر مشاور هستید ممکن است هنگام تنظیم یک قرارداد مشاوره حوب به شما کمک کند.

قرارداد مشاوره‌ چیست؟

قرارداد مشاوره‌ عنوانی ست که موضوعات گسترده‌ای را در حیطه‌های مختلف می‌تواند در بر گیرد. اما امروزه شرکت‌ها، کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها اغلب به منظور بهره گرفتن از مهارت و تخصص افراد به صورت ساعتی، اقدام به انعقاد قرارداد مشاوره می‌کنند. از نظر حقوقی قرارداد مشاوره‌ای ممکن است در دو قالب ساعتی و پیمانکاری منعقد شود.

در قرارداد مشاوره که با نام قرارداد خدمات مشاوره نیز شناخته می‌شود، با وجود اینکه حقوق و تعهدات بین کارفرما و مشاور مشخص می‌شود ولی عمدتاً شاهد اختلافات و نارضایتی‌های طرفین هستیم. به همین دلیل، به منظورشفافیت موضوع مورد مشاوره برای طرفین و به حداقل رساندن اختلافات در آینده، تشخیص و شناسایی موضوع مورد مشاوره و همچنین انتخاب چارچوب قراردادی متناسب با آن که نحوه ارائه خدمات و تعهدات هر یک از طرفین را با جزییات لازم تبیین کند یک تخصص لازم الاجرا می‌باشد که منتج به بالا بردن رضایت مندی طرفین می‌شود.

اگر مشاور هستید می‌دانید که مشکلات در روند کار پس از عقد قرارداد بین مشاوره دهنده و مشاوره گیرنده عمدتاً از یکسو بدلیل عدم آگاهی از نحوه کار و مکانیسم ارائه خدمات مورد نظر جهت حل مشکل یا مشکلات مشاوره گیرنده می‌باشد و البته در مواردی هم مشکل درست تشخیص داده نشده است و طبیعتاً با فرض گزاره غلط، نتیجه غلط حاصل می‌شود و از سوی دیگر بدلیل عدم مهارت و تجربه لازم مشاور برای ورود به موضوع مورد مشاوره بوده است و یا مشاوره گیرنده تعریف دقیق و شفافی از تعهدات مورد مشاوره و نتایج توافق شده ندارد.

 قرارداد مشاوره‌ای چه کمکی به شما می‌کند؟

مشاور به ارزیابی نقاط قوت و ضعف کسب و کار شما می‌پردازد و به بهبود عملکرد و نام تجاری شما کمک می‌کند. اگر مشاور هستید می‌دانید که تا به اینجا تجربه خاصی در برخی از حوزه‌ها از جمله منابع انسانی، ایجاد ارزش، روابط با مشتری، بازاریابی، کاهش ریسک، فناوری اطلاعات و استراتژی کسب و کار پیدا کرده‌اید و می‌توانید با انعقاد قرارداد مشاوره به هر فرد یا شرکتی خدمات خود را ارایه دهید.

قرارداد مشاوره معمولاً چه موضوعاتی را پوشش می‌دهد؟

اگر مشاور هستید و قرار است قراردادی تنظیم کنید برای اطمینان یافتن از ارتباط درست میان طرفین، شرایط زیر باید در متن قرارداد مشاوره‌ای اعمال شود:

۱- طرفین دخیل یک قرارداد بدون مشخص شدن طرفین، قرارداد نخواهد بود. نام‌های قانونی طرفین باید در ابتدای قرارداد مشاوره‌ای ذکر شود تا مشخص شود چه کسانی در قرارداد دخیل هستند.

۲- مشخص شدن حقوق و تعهدات طرفین طرفین باید به یک درک متقابل از تعهدات یکدیگر برسند. وظایف هر یک چیست؟ هدف نهایی چیست؟ ماهیت و دامنه فعالیت‌های کسب و کار باید به طور گسترده و کامل مورد بحث قرار بگیرد و وظایف مختلف طرفین هم در قرارداد مشاوره نیز ذکر شود.

۳- محرمانه بودن و عدم افشای اطلاعات افراد در هر کسب و کاری، مجموعه‌ای از اطلاعاتی را دارند که برایشان بسیار مهم و حیاتی است. در یک نمونه قرارداد مشاوره کسب و کار در صورتی که اطلاعات حساس یا موضوعات مربوط به مالکیت معنوی در طول کار وجود داشته باشد، باید از وجود بند جلوگیری از نقض اطلاعات محرمانه در قرارداد، اطمینان حاصل نمایید.

از مهم‌ترین و ضروری‌ترین اقداماتی که باید قبل از استخدام انجام دهید این است که نمونه قرارداد مشاوره را حتما امضا کنید.

اگر مشاور هستید می‌توانید با ۵ مدل حق مشاوره دریافت کنید!

دریافت حق‌ مشاوره همیشه دغدغه مشاوران بوده است. اگر مشاور هستید می‌توانید این ۵ روش دریافت حق مشاوره را بخوانید:

۱- پیشنهاد قیمت ثابت

این روش مجموعه‌ای از فعالیت‌های کاری است که شرکت مشاوره به طور دقیق و کامل شرح خدمات را به مشتری منتقل می‌کند و قیمت را نیز دقیقاً اعلام می‌کند.

در حقیقت در این روش مشتری قیمت دقیق را می‌داند و بر مبنای آن بودجه‌بندی می‌کند . همچنین اگر نیاز به تمدید زمان بیشتری برای تحویل پروژه باشد و زمان تحویل با تأخیر انجام شود سود کمتری نصیب شرکت می‌شود.

در این مدل قیمت‌گذاری معمولاً درصدی بابت هزینه‌های دیده نشده و غیر قابل پیش بینی منظور می‌شود که مشتریان بهای آن را پرداخت می‌کنند. بهترین شرایط برای پیشنهاد قیمت ثابت زمانی است که خواسته مشتری مشخص و قابل فهم برای طرفین باشد و همچنین بودجه مشخصی در نظر گرفته شده باشد.

۲- قیمت بر مبنای ساعت کارکرد

مشاور و طرف مقابل روی مبلغ پرداخت ساعتی به توافق می‌رسند. شرکت ساعت‌های ارائه مشاوره را ثبت کرده و صورتحساب مربوطه را برای مشتری به صورت ماهانه و یا طبق توافق ارسال می‌کند.

بهترین شرایط برای این روش زمانی است که پروژه‌های مشاوره در زمینه پیاده‌سازی و بروز رسانی و غیره است

۳- پیش پرداخت

نحوه قیمت‌گذاری این مدل نیز بر اساس ساعت کارکرد محاسبه می‌شود با این تفاوت که بواسطه درخواست میزان معین و تعداد ساعت مشاوره به صورت ماهانه، از شرکت مبلغی را به عنوان تخفیف برای مشتری در نظر می‌گیرند که تعداد ساعت‌ها در طول ماه در صورتی که استفاده نشود به ماه بعد قابل انتقال نیست.

مزایای شرکت مشاوره مبلغ ثابت و مشخصی را هر ماه به عنوان درآمد به خود اختصاص می‌دهد که برای گردش پول و رشد پایدار کسب و کار مناسب است مشتری بدلیل تضمین در خواست تعداد ساعت‌های مشخص به صورت ماهانه امکان چانه زنی دارد.

۴-سبدی از مجموعه ساعت‌های کارکرد

مشابه مدل پیش پرداخت است با این تفاوت که ساعت‌های استفاده نشده توسط مشتری در هر ماه قابل انتقال در چارچوب بازه زمانی توافق شده می‌باشد. برای مثال مدت ۶ ماه بهترین شرایط برای این روش مشتریانی هستند که از ماهیت نیاز خود برای بهره گیری از نوع مشاوره شناخت نسبی ندارند اما محدودیت زمانی مدل پیش پرداخت را مانعی پیش روی اجرای پروژه می‌بینند.

۵-نیروی انسانی اختصاصی 

در این مدل یک یا تعدادی از نیروهای کاری شرکت مشاوره، برای مدت زمان تعیین شده و جهت انجام پروژه انتقال پیدا می‌کند. ساختار قیمت گذاری نیز بر مبنای سطح توانایی و مهارت نیرو می‌باشد.

این مدل برای شرایطی مناسب است که پروژه درازمدت با مجموعه دامنهٔ کاری متنوع که در ابتدا به سختی قابل تفکیک است و همچنین برای مشتری که نیاز موقت به توسعه نیرو (منابع انسانی) دارد.

معایب تخصیص یک نیرو برای مشتری موجب عدم فعالیت و سرویس‌دهی به پروژه‌های در حال انجام شرکت مشاوره می‌شود مشتری باید طی برنامه‌ریزی دقیق حجم کاری را متناسب با توان نیروی جدید انجام دهد و همچنین کمک به ایجاد ارتباط انسانی با اعضای تیم خود را فراهم کند.

اگر مشاور هستید حتما قرارداد مشاوره را در دستور کارخود قرار دهید!

همانطور که پیش‌تر بیان شد، مشاور به ارزیابی نقاط قوت و ضعف کسب و کار شما می‌پردازد و به بهبود عملکرد و نام تجاری شما کمک می‌کند. آن‌ها معمولاً تجربه خاصی در برخی از حوزه‌ها از جمله منابع انسانی، ایجاد ارزش، روابط با مشتری، بازاریابی، کاهش ریسک، فناوری اطلاعات و استراتژی کسب و کار دارند. در این راستا اگر مشاور هستید باید بدانید که نکاتی را در انعقاد قرارداد مشاوره رعایت نمایید که این نکات اعم است از نکات مالی، تعهدات خویش و غیره که در آینده بی شک از مشکلات و اختلافات جلوگیری می‌کند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
علی
علی
3 سال پیش

خیلی نکات مهم و ضروری فرمودین که همچنین برای معرفی رسمی شما و تجربتون کارت ویزیت وکالت حیاتی هست که اگر ازش خراب استفاده کنید که احتمالش هم زیاد هست مانع از معرفی شدن به دیگران خواهید شد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط