برنامه مدیریت ریسک در استارتاپ

برنامه مدیریت ریسک در استارتاپ چیست؟ + نکات مهم

راه‌اندازی یک استارتاپ موفق، نیازمند توجه به نکات مختلفی است. احتمالا تایید می‌کنید که مسیر شروع و ادامه فعالیت یک شرکت نوپا یا استارتاپ فراز و نشیب‌های زیادی دارد. به همین خاطر بسیاری از اشخاص باتجربه و متخصص در زمینه حقوق استارتاپ‌ها، تاکید بر داشتن برنامه مدیریت ریسک در استارتاپ می‌کنند. اما تنظیم این برنامه […]

راه‌اندازی یک استارتاپ موفق، نیازمند توجه به نکات مختلفی است. احتمالا تایید می‌کنید که مسیر شروع و ادامه فعالیت یک شرکت نوپا یا استارتاپ فراز و نشیب‌های زیادی دارد. به همین خاطر بسیاری از اشخاص باتجربه و متخصص در زمینه حقوق استارتاپ‌ها، تاکید بر داشتن برنامه مدیریت ریسک در استارتاپ می‌کنند. اما تنظیم این برنامه هم کار آسانی نیست.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراع نکات تنظیم و تدوین یک برنامه مدیریت ریسک در استارتاپ موفق رفته‌ایم.

منظور از مدیریت ریسک در استارتاپ چیست؟

مدیریت یک استارتاپ اصلا کار ساده‌ای نیست و همواره چالش‌ها و خطرات مختلفی در مسیر رشد و توسعه استارتاپ به وجود می‌آید. به همین خاطر یک مدیر موفق استارتاپ باید دارای توانایی مدیریت ریسک در استارتاپ باشد. به بیانی ساده، مدیریت ریسک یعنی ادامه دادن به مسیر پیشرفت با وجود پیدایش موانع و چالش‌های مختلف.

کافی است که تنها موقعیت‌های زیر را فرض کنید:

– یکی از هم‌بنیان‌گذاران استارتاپ شما که مهره کلیدی برای تیم شما بوده است تصمیم به خروج از شرکت می‌کند.

– مشکل جذب سرمایه و تامین مالی برای توسعه و یا نجات تجاری استارتاپ خود پیدا کرده‌اید.

– مقررات کشوری که در آن فعالیت می‌کنید تغییراتی داشته است که فعالیت شما را با مانع روبرو می‌کند.

– نقص فنی در بخشی از سیستم‌های رایانه‌ای استارتاپ شما سبب از دست رفتن بخش مهمی از داده‌ها شده است.

– عده قابل توجهی از مشتریان از عملکرد استارتاپ شما ناراضی هستند و یا اقدام به طرح شکایت قضایی کرده‌اند.

– رقبای استارتاپ شما توانسته‌اند جایگاه شما را در بازار تصاحب کنند.

و…

در تک تک این حالات باید با استفاده از یک برنامه مدیریت ریسک در استارتاپ به سراغ حل چالش‌ها و ریسک‌های تجارت رفت.

در ادامه به نکات تدوین برنامه مدیریت ریسک در استارتاپ می‌پردازیم.

مراحل تنظیم برنامه مدیریت ریسک در استارتاپ چیست؟

برای تنظیم یک برنامه مد‌یریت ریسک در استارتاپ لازم است نکات و مراحل زیر در نظر گرفته شود:

ثبت چالش‌های موجود

در برنامه مد‌یریت ریسک در استارتاپ حتما بخشی را به ثبت چالش‌ها و ریسک‌های موجود در کسب و کار خود اختصاص دهید. این کار می‌تواند از طریق یک فایل اکسل به خوبی مدیریت شود. اطلاعاتی مانند توصیف ریسک، تاریخ بروز آن، تاثیرات احتمالی و روش‌های مقابله با آن باید در این بخش تصریح شوند.

تحقیق در رابطه با چالش‌های احتمالی

جدای از چالش‌های موجود و بالفعل، بخشی از برنامه مدیریت ریسک در استارتاپ باید به تحقیق درباره چالش‌های احتمالی آتی و شناسایی آنها اختصاص پیدا کند. آمادگی برای چالش‌های احتمالی اهمیت بسیار زیادی در مدیریت ریسک دارد. به همین خاطر با استفاده از تیم مورد اعتماد استارتاپ خود، پژوهش شناسایی این ریسک‌ها را در دستور کار قرار دهید.

تخمین میزان خسارت خطرات

علاوه بر شناسایی خطرات لازم است تخمینی نسبتا دقیق از خسارات خطرات مذکور هم داشته باشید. توجه داشته باشید که منظور از خسارات، لزوما خسارات مادی نیست و ممکن است خسارات ناشی از اتلاف وقت و زمان و انرژی استارتاپ شما باشد.

فراموش نکنیدکه هر چه این تخمین دقیق‌تر باشد، آمادگی شما برای مدیریت ریسک در استارتاپ هم افزایش می‌یابد.

درجه‌بندی میزان خسارات

حال که تخمینی از خسارات زدید، لازم است درجه‌بندی و اولویت بندی خاصی نیز در برنامه مدیریت ریسک در استارتاپ تهیه کنید. درجه بندی ریسک‌ها به استارتاپ شما کمک می‌کند بتوانید اولویت‌های توجه و انرژی خود را به خوبی بشناسید و بتوانید خطرات نزدیک‌تر یا شدیدتر را هر چه زودتر از استارتاپ خود دفع کنید.

شناسایی راهکارهای مقابله با ریسک

شاید بتوان گفت فلسفه وجودی تدوین برنا‌مه مدیریت ریسک در استارتاپ، دستیابی به راه‌حل‌های موجود برای رفع و رجوع ریسک‌های استارتاپ است. به همین خاطر در تدوین برنامه مدیریت ریسک در استارتاپ همواره بخش اعظم نیروی فکری خود را صرف تحقیق در راستای شناسایی راهکارهای مقابله با خطرات کنید.

توصیه می‌شود که در این مسیر حتما از دانش و تخصص مشاوران حقوقی، روانشناسی، اقتصادی، مالیاتی و… استفاده کنید.

اختصاص نیروی انسانی مناسب برای حل چالش‌ها

پس از شناسایی راهکارها، شما به عنوان مدیر وظیفه دارید، نیروی انسانی مناسب برای حل هر یک از چالش‌ها را انتخاب کنید. تسلط بر میزان و حوزه توانایی و روحیات و ویژگی‌های شخصیتی هر یک از کارمندان و اعضای شرکت به مدیر کمک می‌کند تا افراد صالح را برای مقابله با هر چالش انتخاب کند.

ارزیابی مستمر برنامه مدیریت ریسک در استارتاپ

پس از تدوین برنامه مدیریت ریسک در استارتاپ مطابق با موارد بالا، نیاز است که همواره این برنامه را بروزسانی کرده و به طور مستمر، ریسک‌ها، خسارات، راهکارها و عملکرد اشخاص تعیین شده را ارزیابی کنید.

فراموش نکنید که رمز پیروزی در برابر چالش‌های استارتاپ، حفظ مستمر آمادگی است. به همین خاطر هرگز نباید به صرف پیروزی بر یک چالش خاص، تصور کرد راهکار مقابله با ریسک‌های دیگر هم به راحتی قابل پیشبینی است.

درباره برنامه مدیریت ریسک در استارتاپ نیاز به مشاوره دارید؟

آغاز یک کسب و کار استارتاپی، هر چند جذاب است، اما مشکلات و چالش‌های بی‌شماری را در درون خود دارد. به همین خاطر تدوین یک برنامه مدیریت ریسک در استارتاپ جامع و دقیق می‌توانید از بروز بسیاری مشکلات تا حد زیادی جلوگیری کند.

اگر در مورد این موضوع سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره حقوقی در این زمینه هستید، فراموش نکنید که تیم حقوقی وینداد، با تجربه بالای خود در زمینه حقوق استارتاپ‌ها می‌تواند یاری‌گر کسب و کار شما باشد.

4/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط