ویروس کرونا روی کسب‌وکار من تأثیر گذاشته، چه می‌توانم بکنم؟

ویروس کرونا روی کسب‌وکار من تأثیر گذاشته، چه می‌توانم بکنم؟

شیوع ویروس کرونا تأثیر چشمگیری نه تنها در اقتصاد ایران که در اقتصاد جهان گذاشته است. از کمبود وسایل بهداشتی گرفته تا صنعت گردشگری. به عبارتی تاثیر ویروس کرونا روی کسب‌وکار ها به وضوح قابل رویت است. بسیاری از مشاغل به دلیل ویروس کرونا در واردات یا صادرات محصولات مورد نیاز خود دچار مشکل شده‌اند. […]

شیوع ویروس کرونا تأثیر چشمگیری نه تنها در اقتصاد ایران که در اقتصاد جهان گذاشته است. از کمبود وسایل بهداشتی گرفته تا صنعت گردشگری. به عبارتی تاثیر ویروس کرونا روی کسب‌وکار ها به وضوح قابل رویت است.
بسیاری از مشاغل به دلیل ویروس کرونا در واردات یا صادرات محصولات مورد نیاز خود دچار مشکل شده‌اند. این معضل برای مشاغل کوچک شما هم حتما بوجود آمده است و بر تجارت شما تأثیر گذاشته است. اکنون زمان این رسیده است که برای دو موضوع مهم قدم بردارید.

  • موقعیتتان را ارزیابی کنید
  • با بانک خود مذاکره کنید.

این مقاله راهنمایی‌هایی در مورد چگونگی مدیریت این موارد برای کمک به کسب‌وکار شما برای گذر از زمان دشوار ارائه می‌دهد.

موقعیت خود را ارزیابی کنید!

اگر کسب‌وکار و تجارت شما تحت تأثیر کرونا قرار گرفته است، باید سریع وضعیت مالی فعلی خود را ارزیابی کنید. باید در نظر بگیرید:

  • چه مقدار سرمایه برای از دست دادن درآمد دارید.
  • منابع تأمین مالی دیگری دارید؟ تأمین مالی فعلی شما به طور موقت چه میزان است؟
  • در صورت نیاز منابع انسانی سازمان خود را ارزیابی کنید و برای مقابله با رکود پیش بینی شده در آینده قراردادهای بعدی را امضا کنید.

هنگام انجام این ارزیابی، ممکن است سوالات دیگری مطرح شود. به عنوان مثال ، ممکن است لازم باشد در نظر بگیرید که چگونه هزینه‌های آینده را برای بازاریابی محصولتان مدیریت کنید. شما ممکن است نیاز به تماس با تامین کنندگان کالای خود داشته باشید تا درک روشنی از اینکه چه کسانی ممکن است تحت تأثیر این بیماری قرار بگیرند و ادامه همکاری با آنها مشکل باشد کسب کنید.

اگر در مورد قراردادهایتان نیاز به راهنمایی دارید و نمی‌دانید با تعهداتی که باید انجام می‌داده‌اید و اکنون ویروس کرونا روی کسب‌وکار شما اثر گذاشته چه کاری باید انجام دهید می‌توانید با مشاوران و کارشناسان حقوقی ما مشورت کنید.

استراتژی مذاکره برای خود تدوین کنید.

برای مشاغل کوچک دو موضوع اصلی وجود دارد که هنگام برخورد با رکود اقتصادی کسب‌وکارتان باید آنها را در نظر بگیرند:

  • بانک‌های شما
  • صاحبخانه یا صاحب ملک‌تان

نحوه برخورد با بانک‌ها

اگر اسقاط مالی و یا وام تجاری دارید، اکنون زمان آن است که بودجه خود را ارزیابی کنید. شما باید اطمینان حاصل کنید که برای مقابله با هر مساله مالی که ممکن است بوجود بیاید آمادگی کافی دارید.

شما باید یک برنامه‌ریزی دقیق کنید تا هماهنگ با بانکی که به شما وام داده است جلو بروید و آنها را از پیش‌بینی‌های خود مطلع کنید. ممکن است بانک‌ها با درخواست‌هایی برای بازپرداخت شرایط وام‌ها موافقت کنند. بنابراین بهتر است از ابتدا مشکلمان را بشناسیم و با مشکلات احتمالی مقابله کنیم.

شما باید اطمینان حاصل کنید که تمام وام‌ها را به موقع پرداخت می‌کنید و شرایط بازپرداخت وام خود را زیر پا نمی‌گذارید. پس در ابتدا باید شرایط پرداخت وام را با بانک خود مجدداً مرور کنید و آنها را از تأثیر ویروس کرونا روی کسب‌وکار خود باخبر کنید. اگر نتوانید وام خود را به موقع پرداخت کنید، تنش‌ها و اضطراب‌های جدیدی به شرایط خود اضافه می‌کنید.

بنابراین توضیح وضعیت شما برای بانک و مذاکره درباره هرگونه وامی که دارید در صورت داشتن مشکلات گردش پولی باید جزو اولویت‌های اول شما باشد.

اگر بانک مایل به مذاکره مجدد نیست می‌توانید با استناد به فورس ماژور از خود در برابر اقدامات فوری بانک علیهتان دفاع کنید.

فورس ماژور یا قوه قهریه یکی از شروط مندرج در قرارداد است که بار مسئولیت را برای امور طبیعی و غیر قابل اجتنابی که انجام تعهدات قرارداد را مختل می‌کند، از طرفین قرارداد بر می‌دارد و مانع انجام تعهدات مندرج در قرارداد از سوی طرفین می‌شود.

از آنجایی که تحت شرایطی ویروس کرونا مصداقی از فورس ماژور محسوب می‌شود انجام تعهدات قراردادیتان مانند بازپرداخت وام را برای شما غیرممکن می‌کند. اگر در قرارداد خود بند فورس ماژور یا قوه قاهره داشته باشید، مشاور حقوقی می‌تواند با بررسی قراردادتان به شما بگوید که می توانید با استاند به این بند از انجام تعهدات خود معاف شوید یا خیر.

پیشنهاد می‌کنیم مطلبی که در این خصوص نوشته‌ایم که آیا ویروس کرونا از مصادیق فورس ماژور محسوب می شود یا نه را مطالعه کنید.

نحوه برخورد با صاحبخانه

اگر پرداخت اجاره برایتان دشوار شده است باید به صاحبخانه خود دسترسی پیدا کنید تا شرایط را برای او هم بازگو کنید. اگر با صاحبخانه ارتباط برقرار نکنید و وضعیت خود را توضیح ندهید ، ممکن است تبعات بدی به دنبال خود داشته باشد.

مذاکره در مورد اجاره پایین کار آسانی نیست اما امکان پذیر است. در اینجا ، شما نیاز دارید تا با صاحبخانه خود تماس بگیرید و به دنبال کاهش اجاره باشید. به او وعده دهید که با بهبود وضعیت کسب‌وکارتان، آنچه را مدیون هستید می‌پردازید. برای تأیید استدلال شما مبنی بر اینکه رکود موقتی است ، ممکن است شما نیاز به ارائه اطلاعات مالی داشته باشید.

اگر صاحبخانه نمی‌خواهد کرایه شما را پایین بیاورد و با شما همراهی کند باید در مورد هر نوع استدلالی که می‌توانید در این زمینه به‌کار ببرید مشاوره حقوقی کسب کنید. این امر به شرایط اجاره‌نامه شما به شدت بستگی دارد و بدست آوردن توصیه‌های حرفه‌ای برای درک بهتر پیامدهای استفاده از این استدلال مهم خواهد بود.

اگر ویروس کرونا روی کسب‌وکار شما اثر گذاشته و نیاز به مشاوره حقوقی دارید:

پیشنهاد می‌کنیم با توجه به شرایط فورس پیش آمده می‌توان با استناد به بند فورس ماژور از بروز خسارت احتمالی ویروس کرونا روی کسب‌وکار تان جلوگیری کنید و مهلت مقتضی برای رفع شرایط مذکور و انجام تعهد پس از آن را مقرر کنید.

از این به بعد هنگام تنظیم متن قرارداد خود حتما این بند را آورده و قبل از امضای قرارداد از وجود متن بند فورس ماژور در قرارداد مطمئن شوید. به این منظور می‌توانید تنظیم و بررسی قرارداد خود را به کارشناسان حقوقی تیم وینداد سپرده تا با مشاوره تخصصی حین تنظیم آن به قراردادی اصولی و حرفه‌ای دسترسی پیدا کنید.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط