تعهدات کارفرما در قرارداد پیمانکاری ساختمان

تعهدات کارفرما در قرارداد پیمانکاری ساختمان چه مواردی را در بر می‌گیرد؟

تردیدی نیست که یکی از پرکاربردترین انواع قرارداد پیمانکاری، قرارداد پیمانکاری ساختمان است. این قرارداد که برای امور عمرانی و ساخت‌­وساز یک قرارداد ایده‌آل محسوب می­‌شود، دارای تعریف و اصطلاحات مشخص و شرایط و ضوابط قراردادی خاص خود است. پیشتر ما در وینداد به طور مفصل به جنبه‌­های مختلف انواع قراردادهای پیمانکاری مانند قرارداد پیمانکاری  […]

تردیدی نیست که یکی از پرکاربردترین انواع قرارداد پیمانکاری، قرارداد پیمانکاری ساختمان است. این قرارداد که برای امور عمرانی و ساخت‌­وساز یک قرارداد ایده‌آل محسوب می­‌شود، دارای تعریف و اصطلاحات مشخص و شرایط و ضوابط قراردادی خاص خود است. پیشتر ما در وینداد به طور مفصل به جنبه‌­های مختلف انواع قراردادهای پیمانکاری مانند قرارداد پیمانکاری  EPC، قراردادهای فیدیک، قرارداد پیمانکاری درصدی، قراردادهای بازپرداخت هزینه و … . در وینداد این بار قصد داریم تا به طور خاص بر تکالیف و تعهدات کارفرما در قرارداد پیمانکاری ساختمان تمرکز کنیم. با ما همراه باشید.

قرارداد پیمانکاری ساختمان چیست؟

قراردادهای پیمانکاری ساختمان غالباً تعاریف مشابهی دارند اما برخی تفاوت­‌های موضوعی آنها را از یکدیگر متفاوت می‌­کند. در تعریف قراردادهای پیمانکاری ساختمان، به ساده‌­ترین بیان باید گفت که پیمانکاری ساختمان قراردادی است که در آن یک طرف که کارفرما نام دارد از طرف دیگر که پیمانکار یا مجری نامیده می­‌شود، درخواست می‌­کند تا طی مدتی خاص و با شرایط قراردادی معین، پروژه‌­ای ساختمانی را به سرانجام برساند. این پروژه ساختمانی می­‌تواند در شکل کلان آن مانند تاسیس واحدهای آپارتمانی انبوه باشد و یا در حد تعمیرات یا بازسازی خانه‌­ای کلنگی باشد.
همانطور که در تعریف مذکور مشخص است، شخص کارفرما یکی از ارکان اصلی قرارداد پیمانکاری محسوب می‌­شود و نقش مهمی در انعقاد قرارداد پیمانکاری دارد. در ادامه این مطلب به کارفرما و برخی تعهدات خاص وی اشاره می­‌کنیم تا این بار با شنیدن اصطلاح کارفرما، تصوری روشن و دقیق از تعهدات او داشته باشیم.

کارفرما در قرارداد پیمانکاری ساختمان کیست و چه تعهداتی دارد؟

در باور عموم، کارفرما شخصی است که مالک یک پروژه بوده و برای پیشبرد اهداف خود از پیمانکار استفاده می‌­کند. این تعریف اگرچه تا حدودی درست است اما نیاز به تشریح بیشتر و بیانی حقوقی دارد. به عبارت بهتر، در قرارداد پیمانکاری ساختمان، کارفرما شخصی حقیقی (فرد) یا حقوقی (شرکت) است که برای عملیاتی شدن پروژه عمرانی خود، با پیمانکار توافق کرده و قرارداد پیمانکاری منعقد می­‌کند.

تعهدات و وظایف کارفرما در اکثر پروژه‌­های ساختمانی، مشابه است مگر آنکه طرفین قرارداد بر افزایش یا کاهش این تعهدات توافق کرده باشند. در ادامه به برخی از این تعهدات که غالباً با شرایط عمومی پیمان مرتبط است، اشاره کرده و سپس با مثالی این تعهدات را بررسی می­‌کنیم.

۱) کارفرما باید کارگاه یا زمین موردنظر برای پروژه را در زمان مقرر به پیمانکار تحویل دهد تا وی کار خود را آغاز کند.

۲) کارفرما وظیفه دارد نیازها و اهداف پروژه خود را به طور دقیق به پیمانکار ارائه کند تا پیمانکار درک صحیحی از دورنمای پروژه داشته باشد و مطابق با انتظار کارفرما پروژه را به اتمام برساند.

۳) اگر کارفرما در مواقع لازم، اقدام به تغییر مقادیر کار (تغییر هزینه­‌ها و قیمت اقلام مورد توافق) و یا تعدیل نرخ پیمان کند، بایستی این تغییرات را به اطلاع پیمانکار برساند.

۴) کارفرما باید به تعهدات مالی خود که در قرارداد قید شده است، به موقع عمل کند. البته این تعهد مشروط به انجام درست تعهدات پیمانکار مطابق با زمان­‌بندی پروژه است.

۵) کارفرما موظف است مبلغ مشخصی را به عنوان پیش‌­پرداخت به پیمانکار تحویل دهد تا وی بتواند امور مقدماتی پروژه را راه‌­اندازی کند.

۶) کارفرما باید مبلغ معینی از پیش‌­پرداخت را برای امور بیمه و مالیات قرارداد پیمانکاری (کسورات قانونی) نزد خود نگه دارد.

۷) کارفرما باید در صورت انجام شدن تعهدات پیمانکار، پروژه را تحویل قطعی بگیرد.

فراموش نکنید که تعهدات کارفرما می­‌تواند به موجب قرارداد پیمانکاری یا عرف‌های خاص افزایش یا کاهش داشته باشد و موارد ذکر شده صرفاً بخشی از مهمترین تعهدات کارفرما محسوب می­‌شود.

در ادامه با مرور یک مثال، تعهدات کارفرما را به شکل کاربردی بررسی می­‌کنیم:

فرض کنید شخصی قصد سرمایه­‌گذاری در ساخت­‌وساز یک شهرک آپارتمانی داشته باشد. او برای انجام این پروژه، با یک پیمانکار ساختمانی قرارداد پیمانکاری منعقد کرده و در این قرارداد موارد مختلف را به طور شفاف بیان می­‌کند. از مهمترین اهداف این قرارداد، روشن ساختن انتظارات و نیازهای کارفرما، مانند تعداد واحدهای آپارتمانی، متراژ واحدها، فضای سبز شهرک و… است. گاهی حتی لازم است برای تعیین دقیق این نیازها، پیوستی فنی و جداگانه به قرارداد اضافه شود.
در قدم بعدی کارفرما وظیفه دارد که زمین موردنظر برای ساخت شهرک را در اختیار پیمانکار بگذارد و تضمین کند که زمین موردنظر معارضی ندارد یعنی نشان دهد که زمین متعلق به کارفرما است.
همچنین کارفرما باید پیش­‌پرداخت اول مورد توافق در قرارداد را (مثلا ۱۰۰ میلیون تومان) برای شروع پروژه به پیمانکار پرداخت کند. پس از پیشرفت پروژه و تطبیق آن با قرارداد، کارفرما باید دستمزد پیمانکار را مطابق توافق و در برهه­‌های معین به او پرداخت کند. در آخر هم اگر شهرک آپارتمانی موردنظر، به درستی و مطابق انتظارهای قراردادی کارفرما تکمیل و تایید شد، کارفرما وظیفه دارد تا کل پروژه را به طور قطعی از پیمانکار دریافت کند و تمام مبالغ موردنیاز را با وی تسویه کند.

نیاز به اطلاعات بیشتری درباره تعهدات کارفرما در پیمانکاری ساختمان دارید؟

در این مطلب سعی شد تا با برخی مهم‌ترین تعهدات مالی و غیرمالی کارفرما در قراردادهای پیمانکاری ساختمان یا مقاطعه کاری آشنا شوید. کارفرما به عنوان رکنی اساسی در قراردادهای پیمانکاری، تعهدات و تکالیفی را برعهده دارد که یا در برخی اسناد حقوقی نظیر شرایط عمومی پیمان تصریح شده است و یا ممکن است به موجب عرف یا توافق طرفین ایجاد شده باشد. به هر حال شکی نیست که کارفرما به عنوان آغازکننده قرارداد پیمانکاری، نقش مهمی در موفقیت و پیشبرد پروژه­‌های ساختمانی بر عهده دارد و باید به وظایف خود به خوبی عمل کند تا رابطه پیمانکاری به بهترین شکل خود به سرانجام برسد. اگر شما در جایگاه کارفرمای یک پروژه قرار دارید و مایل به انعقاد قرارداد پیمانکاری هستید باید دقت کافی داشته باشید تا از حقوق و اختیارات خود محروم نشوید و همچنین وظایف خود را به خوبی بدانید. اگر هم در جایگاه پیمانکار در یک قرارداد پیمانکاری قرار دارید بسیار اهمیت دارد که هم از حقوق و تکالیف خود باخبر باشید و هم بر وظایف کارفرما اشراف داشته باشید تا پروژه را به شکلی مطلوب به پایان برسانید. به همین خاطر همواره توصیه می­‌شود تا پیش از ورود به رابطه پیمانکاری از توصیه‌های حقوقدانان امور قراردادها بهره‌­مند شوید.
ما در وینداد با داشتن مشاورین متخصص امور قراردادها و وکلای باتجربه امور پیمانکاری ساختمان، آماده‌­ایم تا در خصوص قراردادهای پیمانکاری ساختمان شما را راهنمایی کنیم تا هرچه بیشتر سلامت حقوقی پروژه­‌های شما حفظ شود.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از