تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند در چیست؟

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند در چیست؟

یکی از مهمترین مسایلی که همواره ذهن تجار و بازرگانان را به خود درگیر کرده است عبارت است از: ثبت شرکت و همچنین ثبت برند. گاها دیده می‌شود که افراد آن‌ها را به اشتباه به جای هم بکار برده و یا حتی آن دو را لازم و ملزوم هم می‌دانند، اما حقیقت آن است که […]

یکی از مهمترین مسایلی که همواره ذهن تجار و بازرگانان را به خود درگیر کرده است عبارت است از: ثبت شرکت و همچنین ثبت برند. گاها دیده می‌شود که افراد آن‌ها را به اشتباه به جای هم بکار برده و یا حتی آن دو را لازم و ملزوم هم می‌دانند، اما حقیقت آن است که این دو موضوع کاملاً متفاوت و با مراحل گوناگون می‌باشند. در این بخش برانیم تا به بیان تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند بپردازیم، پس همراه ما باشید.

 برند چیست؟

انجمن بازاریابی آمریکا (American Marketing Association) بیان داشته است که:

برند یعنی یک نام، عبارت، نشانه یا علامت تجاری یا ترکیبی از اینها که با هدف متمایز کردن یک کالا یا خدمت از سایر کالاها و خدمات یک فروشنده یا برای ایجاد تمایز میان کالا و خدمت یک فروشنده با کالا و خدمات سایر فروشندگان به کار گرفته شود.

به عبارت دیگر، برند عبارت است از علامتی خاص که شرکت‌ها برای معرفی کالا، محصول و یا حتی خدمات خود از آن استفاده می‌کند و بدین وسیله خود رو به بازار و مشتریان معرفی می‌نمایند.

بدین ترتیب یک شرکت و یا حتی محصول آن شرکت را می‌توان با آن برند شناسایی نمود.

شرکت چیست؟

شرکت  به معنای انجمن و یا بنگاه تجارت بوده و وفق قانون مدنی، شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکان متعدد در شیء واحد به نحو اشاعه.

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

۱-مزایای ثبت شرکت عبارت است از اینکه ثبت شرکت در حقیقت اعتبار قانونی شرکت است، تمایل به همکاری بیشتر با اشخاص و شرکت‌ها با فعالیت رسمی و قانونی شرکت را فراهم می‌آورد، حمایت و کنترل قانونی تمامی فعالیت‌های شرکت را به دنبال داشته و گرفتن وام و امتیازات از نهادهای دولتی، سود بسیار زیاد برای معامله کنندگان با امکان حضور در مزایدات و مناقصات را سهل می‌سازد.

لکن مزایای ثبت برند عبارت است از استفاده انحصاری از یک علامت خاص به یک شخص یا شرکت، اقامه دعوی از اشخاص متقلب سوء استفاده گر از برند توسط مالک برند، عدم استفاده از نام تجاری ثبت شده یا شباهت با آن، جلوگیری از سوء استفاده از علامت تجاری، حمایت قانونی از برند ثبت شده.

۲-ثبت برند برای مدت زمان 10 سال صورت می‌گیرد و بعد از آن باید تمدید گردد. اما یک شرکت برای مدت زمان نامحدود ثبت می‌شود در صورتی که در اساسنامه چیزی ذکر نشده باشد یا اعضای هیئت مدیره نخواهند شرکت را منحل کنند.

۳-ثبت شرکت بر عهدهٔ ادارهٔ ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری است.

درحالیکه ثبت علائم تجاری، طرح‌های صنعتی و اختراعات بر عهدهٔ ادارهٔ مالکیت‌های صنعتی است.

۴-یک شرکت می‌تواند صاحب یک یا چند برند تجاری باشد که باید همهٔ آن‌ها در اداره ثبت شرکتها ثبت شود.

۵-در ثبت برند، در صورتی که صاحب شرکت فوت کند، برند تجاری را نمی‌توان واگذار کرد و به شخص دیگری انتقال داد لکن در ثبت شرکت هرکدام از شرکا می‌توانند سهام خود را منتقل کنند.

این بدان معناست که با فوت یا محجورشدن هریک از شرکا، سهام او به اعضای خانواده‌اش تعلق می‌گیرد.

۶-در برند تجاری مالیات یا عوارضی وجود ندارد، اما در ثبت شرکت باید مالیات و عوارض پرداخت کرد.

۱۱-یکی از مهمترین تفاوت‌های ثبت شرکت و ثبت برند در مدارک ارائه شده برای ثبت و مراحل ثبت می‌باشد.

به عنوان نمونه مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت عبارتند از:

اظهارنامه شرکت سهامی خاص در دو نسخه

اساسنامه شرکت سهامی خاص در دو نسخه

صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین و هیئت مدیره

ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری کلیه اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت شرکت.

کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده تمامی اعضای هیات مدیره، سهامداران و بازرسین توسط دفاتر اسناد رسمی و یا نماینده رسمی شرکت

لکن مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند اعم از حقیقی و یا حقوقی عبارت است از:

الف) مدارک لازم برای ثبت برند شخص حقیقی:

کپی شناسنامه

کارت ملی

کپی مجوز فعالیت

اگر برند دو بعدی و یا سه بعدی است می‌بایست که در چند زاویه تصاویر تهیه و ارائه گردد.

در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد به کپی کارت بازرگانی نیز نیاز است.

اگر امور ثبت برند توسط نماینده و یا وکیل قانونی صورت وکالتنامه رسمی همراه مدارک ارسال شود.

ب) مدارک لازم برای ثبت برند شخص حقوقی:

کپی شناسنامه مدیرعامل

کپی کارت ملی مدیرعامل

ارائه نمونه تصویر از برند تهیه شده

کپی روزنامه تأسیس و آخرین تغییرات شرکت

کپی مجوز فعالیت

اگر برند دو بعدی و یا سه بعدی است می‌بایست که در چند زاویه تصاویر تهیه و ارائه گردد.

همچنین به کارت بازرگانی در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد نیاز است.

سخن آخر

در نهایت باید بیان نمو که ثبت شرکت و ثبت برند دو مقولهٔ متفاوت تلقی شده زیرا که آن‌ها تفاوت اساسی در بخش‌های ماهیتی، مراحل، مدارک مورد نیاز، مدت اعتبار و… می‌باشند. در این رابطه مشکلات حقوقی خود را در این بخش مطرح نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
omidasadi
omidasadi
3 سال پیش

تا آنجاکه ما میدانیم در سایر کشورها اقتصاد دانش بنیان یعنی مثلا شرکت سونی اریکسون میاد با دوتا دانشگاه صحبت میکنه یا خودش یک دانشگاه و مرکز اموزش تاسیس میکنه بعد بیانه صادر میکنه که هرکسی بتونه فاند یا پذیرش دانشگاه مارو بگیره در همین کمپانی سونی اریکسون مشغول کار میشه این چنین کشوری میتونه ادعا کنه که اقتصاد دانش بنیان داره . نه اینکه در ایران شما با کنکور وارد دانشگاه بشید بعد طی فرایندی یک مدرک بگیرید و دنابل کار بگردید بعد اخرش در یک حیطه دیگه مشغول کار شوید این اسمش اقتصاد دانش بنیان نیست . برای اقتصاد دانش بنیان داشتن نیاز به سیاست گذاری است که مقدمه آن همین وزارت علوم می باشد . صنعت باید دانشگاه ایجاد کنه چون شرکت نیاز به متخصص داره نه اینکه دانشگاه شرکت تاسیس کنه ! دانشگاه که نیازی به تولید نداره . متاسفانه در سال 92 در مبحث ثبت اختراعات که این قوانین تصویب شده یا نمایندگان ان زمان هیئت علمی بودند یا با دانشگاه ها رابطه مستقیم داشتند چون از نظر مبانی اسلام خود اختراع یک دارایی است و نه یک فعالیت علمی !

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت