تنظیم قوانین و مقررات سایت

تنظیم قوانین و مقررات سایت چه نکاتی دارد؟ نکات عمومی + بندهای لازم

با این که ممکن است برای بسیاری از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، تنظیم قوانین و مقررات سایت کاری زمان بر و غیرجذاب به نظر برسد، اما به دلایل متعددی اهمیت فراوان دارد. از جمله اینکه باعث می­‌شود کسب و کار شما از بسیاری از مسئولیت­­‌های حقوقی در امان باشد.

با این که ممکن است برای بسیاری از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، تنظیم قوانین و مقررات سایت کاری زمان بر و غیرجذاب به نظر برسد، اما به دلایل متعددی اهمیت فراوان دارد. از جمله اینکه باعث می­‌شود کسب و کار شما از بسیاری از مسئولیت­­‌های حقوقی در امان باشد. این قوانین و مقررات همچنین از بروز سوء تفاهم و به دنبال آن اختلاف میان شما و مشتریان جلوگیری می­‌کند. ممکن است  تصور کنید که مخاطب قوانین  و مقررات سایت تنها مشتریان واقعی هستند که محصول یا خدمات شما را خریداری می­‌کنند. در حالی که باید بدانید مقررات سایت باید برای تمام بازدیدکنندگان یک وبسایت نوشته شود؛ حتی بازدیدکنندگانی که از شما خرید نمی­‌کنند.

در این مطلب قصد داریم مهمترین نکاتی را که در تنظیم قوانین و مقررات سایت باید به آن توجه شود با شما به اشتراک بگذاریم. بر این اساس ابتدا به نکات عمومی تنظیم قوانین و مقررات سایت اشاره می­‌کنیم  و سپس به این سوال پاسخ می­‌دهیم که قوانین و مقررات سایت باید شامل چه مواردی باشد؟

ابتدا نکات عمومی:

از نمونه­‌های آماده کپی برداری نکنید!

نخستین نکته­ای که در تنظیم قوانین و مقررات سایت باید مورد توجهتان باشد این است که مقررات باید کاملاً متناسب با موضوع و هدف وبسایت تنظیم شوند. به همین منظور ابتدا به این سؤال پاسخ دهید که می­‌خواهید با وبسایتتان چه کاری انجام دهید و همچنین مشکلات و خطرات احتمالی این کار خاص را در نظر بگیرید. بنابراین قوانین و مقررات سایت باید نمایانگر هدف و موضوع خاص وبسایت باشد.

نحوه نگارش قوانین و مقررات مهم است!

قوانین و مقررات سایت باید شفاف باشد. تنظیم قوانین و مقررات سایت باید به زبانی حرفه­‌ای نوشته شود اما معنایش این نیست که با یک متن بیش از حد پیچیده، مخاطبان را گیج کنید. علاوه بر این، برای تنظیم مثبت رابطه با مشتریان لازم است قوانین و مقررات سایت نسبت به هر دو طرف منصفانه باشد.

در تنظیم قوانین و مقررات از زیر عنوان استفاده کنید!

قوانین و مقررات سایت را به چند موضوع کوچکتر تقسیم کنید. معمولاً این موضوعات عبارتند از:

*حریم خصوصی

* مالکیت فکری

* مسئولیت حقوقی

* شکایات

قوانین و مقررات را به روز رسانی کنید!

در طول تجربه کسب و کار ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که در قوانین و مقررات پیش بینی نشده باشد. همچنین عوامل دیگری مانند بازخوردها، تغییر در ساختار کسب و کارتان یا تغییر قوانین ممکن است تغییر در قوانین و مقررات سایت را ضروری کند. بنابراین آماده باشید که هر از گاهی بخش­‌هایی از قوانین و مقررات سایت را تغییر دهید و به اصطلاح به روز رسانی کنید.

حال که نکات عمومی تنظیم قوانین و مقررات سایت را بیان کردیم، به سراغ پاسخ این پرسش می­‌رویم: قوانین و مقررات سایت باید چه مواردی را پوشش دهد؟

رضایت کاربر

پیش از هر چیز از کاربر بخواهید که با قوانین و مقررات سایت موافقت کند. برای این کار می‌­توانید چیزی با این مضمون بنویسید: «استفاده از این وبسایت به منزله موافقت با این قوانین و مقررات است». یا اینکه «اگر این قوانین و مقررات را نمی­پذیرید از این وبسایت استفاده نکنید».

دامنه شمول قوانین و مقررات

توضیح دامنه شمول قوانین و مقررات سایت یعنی توضیح اینکه قوانین و مقررات سایت چه مواردی را پوشش می­‌دهد و بر چه موضوعاتی جاری می­‌شود. با این توضیح مشتری را متوجه می­‌کنید که تمام محصولات و خدماتی که از طریق وبسایتتان فروخته می­‌شود تحت این قوانین  و مقررات قرار دارند. همچنین در این بخش به این نکته اشاره کنید که این قوانین و مقررات می­توانند بدون اینکه اعلام شود تغییر کنند.

حریم خصوصی و حفاظت داده

در قوانین و مقررات سایت حتماً بندی را بگنجانید که بیانگر جدیت موضوع حریم خصوصی برای شما باشد. به ویژه این که اعلام کنید کدام یک از اطلاعات مشتری را نگه می­‌دارید و کدام را پاک می­کنید. برای مثال این موضوعات را در این بخش پوشش دهید:

* لینکی به سیاست­‌های حفظ حریم خصوصی

* استفاده از کوکی‌­های

* قانونی بودن جمع آوری داده­‌ها؛ این که نشان دهید جمع آوری اطلاعات توسط شما مطابق با قوانین انجام می‌­شود به رضایت مشتری و جلوگیری از بروز مشکلات حقوقی کمک می­‌کند.

حمایت از مالکیت فکری

بسیار مهم است که تنظیم قوانین و مقررات سایت به گونه‌­ای باشد که از مالکیت فکری شما مانند علائم تجاری، لوگو، نام وبسایت و نام دامنه شما محافظت کند. این را به صورت شفاف قید کنید که هرکسی که از وبسایت شما استفاده می‌­کند، بدون رضایت مکتوب قبلی شما، به هیچ وجه از این حقوق برخوردار نیست:

* حق کپی برداری

* حق استفاده

* حق تکثیر یا توزیع

تعهدات کاربر

در این بخش باید به کاربران بفهمانید که اجازه دارند با وبسایت شما چه کارهایی انجام دهند و اجازه انجام چه کارهایی را ندارند. این کار شما را در برابر کاربر یا رقیبی که با نقض این مقررات قصد سوء استفاده از وبسایت شما را دارد محافظت می­کند.

برخی از این تعهدات عبارتند از : ممنوعیت استفاده از وبسایت توسط رقبا، محتواهای مجاز برای آپلود کردن توسط کاربران یا ممنوعیت استفاده از وبسایت بر علیه اشخاص حقیقی یا حقوقی و…

سلب مسئولیت حقوقی

در این بخش می­توانید به موضوعاتی از این قبیل اشاره کنید: میزان امنیت وبسایت، به روز بودن وبسایت، دارا بودن لینک­های خارجی و موضوعاتی از این دست. با این کار مسئولیت حقوقی خود را هنگامی که مشکلات قانونی رخ می­دهد کاهش می­‌دهید.

روش شکایت و خدمات مشتریان

یکی از اقداماتی که می­‌توانید برای جلوگیری از بروز بسیاری شکایات و مطرح شدن دعاوی حقوقی انجام دهید این است که یک روش رسیدگی به شکایات داخلی در بخش خدمات مشتریان داشته باشید. با اشاره به این روش در تنظیم قوانین و مقررات سایت، مشتریان خواهند دانست که وقتی با کسب و کار شما به مشکلی برمی­خورند باید چه کاری انجام دهند.

سخن آخر

در این مطلب دانستیم که تنظیم قوانین و مقررات سایت یکی از مهم­‌ترین مسائل در پیشگیری از بروز مشکلات حقوقی و یکی از عوامل تعیین کننده در میزان رضایت مشتریان از یک کسب و کار است. اگر در تنظیم قوانین و مقررات سایت خود به کمک نیاز دارید، مشاوران تیم حقوقی وینداد در کنار شما خواهند بود.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تصویر فاطمه شعبانی

فاطمه شعبانی

فاطمه شعبانی از نویسندگان حرفه‌ای وینداد است که کارشناسی حقوق خود را از دانشگاه علم و فرهنگ، کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل از دانشگاه شهید بهشتی و همچنین کارشناسی ارشد حقوق بشر از کانادا دریافت کرده و اطلاعات تخصصی در بخش‌های مختلف حقوق دارد. فاطمه محتواهای کاربردی در زمینه امور ثبتی، حقوقی و مالکیت فکری را به زبان کاملا ساده در مجله وینداد نوشته که در ادامه به این محتواها دسترسی خواهید داشت.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

قرارداد اعتبار اسنادی
مقالات انواع سرمایه در کسب‌وکار

قرارداد اعتبار اسنادی داخلی چیست؟

اعتبار اسنادی یک روش پرداخت در معاملات بین المللی و همچنین داخلی است که بر اساس آن بانک به خریدار اعتبار پرداخت در قراردادهای مختلف را می‌دهد.