ثبت برند بدون جواز کسب

ثبت برند بدون جواز کسب ممکن است؟ + نکات مهم

ثبت برند دارای مراحل و مقدمات مهمی است که متقاضیان باید نسبت به آن آگاهی و توجه داشته باشند. یکی از ملزومات مهم این فرآیند برای بسیاری از کسب‌وکارها، داشتن جوازها و پروانه‌های لازم است. جواز کسب نیز یکی از این مجوزهای مهم به حساب می‌آید. اما ممکن است برخی افراد بخواهند بنا به دلایلی […]

ثبت برند دارای مراحل و مقدمات مهمی است که متقاضیان باید نسبت به آن آگاهی و توجه داشته باشند. یکی از ملزومات مهم این فرآیند برای بسیاری از کسب‌وکارها، داشتن جوازها و پروانه‌های لازم است. جواز کسب نیز یکی از این مجوزهای مهم به حساب می‌آید. اما ممکن است برخی افراد بخواهند بنا به دلایلی ثبت برند بدون جواز کسب را پی بگیرند.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد قصد داریم به موضوع ثبت برند بدون جواز کسب و نکات مرتبط با آن بپردازیم.

با ما همراه باشید.

ثبت برند
برای بهره‌مندی از خدمات سیستم ثبت برند وینداد، همین الان اقدام کنید!

منظور از جواز کسب چیست؟

به طور کلی، برای راه‌اندازی و ادامه بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها، نیاز به تخصص و مهارت خاصی است که نیاز است متقاضیان آن مشاغل، به آن مهارت‌ها مجهز باشند. مشاغلی مانند آشپزی، مواد پروتئینی، آرایشگری، میوه‌فروشی، نانوایی و… از این دسته مشاغل مهارتی هستند. وجود این مهارت‌ها سبب می‌شود حقوق مشتریان و مصرف‌کنندگان این کسب و کارها به خوبی حفظ شود و امکان تضییع حق یا سوءاستفاده‌های تجاری تا حد ممکن کاهش یابد.

برای اثبات تخصص و مهارت‌های مذکور، غالبا نیاز به اخذ مجوزهایی خاص است که مراجع صالح به اشخاص اعطا می‌کنند. در اصطلاح به این مجوز مرتبط با وجود تخصص و مهارت، جواز کسب گفته می‌شود.

برای دریافت جواز کسب غالبا لازم است دوره آموزشی خاصی سپری شود و یا شرایط مخصوصی در متقاضیان ورود به اصناف وجود داشته باشد.

در مشاغلی که نیاز به جواز کسب وجود دارد، عدم دریافت آن عملی غیرقانونی تلقی می‌شود.

با این حال به سراغ بررسی ثبت برند بدون جواز کسب می‌رویم و این موضوع را تحلیل می‌کنیم.

ثبت برند به چه معناست؟

پیش از بررسی دقیقتر ثبت برند بدون جواز کسب، لازم است با خود ثبت برند هم آشنا شویم.

ثبت برند به کسب‌وکارهای این امکان را می‌دهد تا به شکلی رسمی و معتبر فعالیت تجاری خود را آغاز کنند یا توسعه دهند.

ثبت برند می‌تواند مزایای توسعه کسب‌وکار، افزایش اعتماد و اعتبار نزد مشتریان، سودآوری بیشتر، تصاحب بازارهای بین‌المللی و بزرگتر، بهره‌مندی از امتیازات قانونی، استفاده از حقوق مالکیت فکری، جذب سرمایه بهتر و بیشتر، دریافت وام‌ها و کمک‌های مالی دولتی و… را برای مشاغل و کسب‌وکارها به دنبال داشته باشد.

برای ثبت برند لازم است متقاضیان به سامانه مرکز مالکیت معنوی رجوع کنند و مدارک و مراحل لازم را ارائه و طی کنند. مدارک لازم برای ثبت برند به شرح زیر است:

۱. کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی (اسناد هویتی مدیرعامل در اشخاص حقوقی)

۲. نشانی اقامتگاه و کد پستی محل سکونت شخص حقیقی (اقامتگاه شرکت در اشخاص حقوقی)

۳. تصویر و مشخصات علامت تجاری مورد نظر

۴. کپی کارت بازرگانی (برای ثبت برند لاتین)

۵. ارائه جواز یا پروانه‌های مرتبط با فعالیت (جواز کسب، جواز تاسیس، پروانه تاسیس، پروانه بهره‌برداری، سداد، ای‌نماد و…)

۶. کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت در اشخاص حقوقی

همانطور که مشخص است، یکی از مدارک لازم برای ثبت برند، ارائه گواهی‌ها و مجوزهای صنفی و… است. جواز کسب نیز در این مدارک جای می‌گیرد.

حال به فرض امکان ثبت برند بدون جواز کسب بیشتر می‌پردازیم.

آیا ثبت برند بدون جواز کسب ممکن است؟

ثبت برند براساس زمینه کاری کسب و کارها به طبقات مختلفی تقسیم بندی شده است که شامل 45 طبقه بندی اصلی و چندین زیر طبقه است.

حال هر شخص حقیقی یا حقوقی باتوجه به نوع کسب و کار خود ممکن است یک یا چند نوع زیر طبقه را برای ثبت برند انتخاب نماید و هر کدام یک از این طبقات و فعالیت‌ها دارای جوازها، پروانه‌ها و یا کارت بازرگانی/ عضویت در اتاق بازرگانی را نیاز دارد.

پس ثبت برند بدون هیچ مجوز برای فعالیت ممکن نیست. زیرا بدون آپلود فایل در سامانه امکان ارسال اظهارنامه وجود ندارد.

امکان ثبت برند اشتراکی وجود ندارد، هر برند فقط می‌تواند به نام یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد. البته این مورد یک استثنا دارد که در این وضعیت ارسال اظهارنامه به صورت ثبت علامت جمعی است که چند علامت تجاری ثبت شده باید یکدیگر یک علامت تجاری دیگر را ثبت مینمایند.

اگر شخصی جواز فعالیت نداشته باشد و با جواز شخص دیگری ثبت علامت تجاری نماید، مالکیت علامت تجاری متعلق به صاحب جواز است و در آینده خود صاحب جواز با قصد و رضا میتواند مالکیت برند را منتقل کند و هیچ اجباری به وی برای انتقال برند نیست.

نیاز به ثبت برند بدون جواز کسب دارید؟

در این مطلب کوشش شد تا مهم‌ترین نکات ثبت بر‌ند بدون جواز کسب مرور شود در صورتی که سوالی در این مورد داشتید حتما با ما تماس بگیرید.

در نهایت باید به یاد داشت که اصولا ثبت بر‌ند بدون مدارکی مانند جواز کسب کار ساده‌ای نیست و برای انجام آن نیاز به استفاده از تخصص و دانش و مهارت کارشناسان حقوق ثبت و شرکت‌های ثبتی معتبر است.

به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد ثبت برند بدون جواز کسب را دارید، از خدمات ثبت برند وینداد استفاده کنید.

کارشناسان حقوقی وینداد قادر هستند با استفاده از تجربه و تخصص خود در زمینه ثبت برند، راهکار مناسب را برای پرونده شما یافته و آن را به سرانجام مطلوب شما برسانند.

فراموش نکنید که خدمات مشاوره‌ای و ثبتی وینداد با قیمتی ارزان‌تر به نسبت سایر شرکت‌های حقوقی و ثبتی و با کیفیت و سرعتی بسیار بالا به کسب‌وکارها ارائه می‌شوند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت