راهنمای ثبت برند ۱۴۰۲

راهنمای ثبت برند و لوگو + مدارک، مراحل، هزینه و مدت زمان

ثبت برند باعث اعتبار بیشتر برای کسب‌وکارهای مختلف و تمامی اشخاصی می‌شود که محصول خود را تحت عنوان یک نام یا علامت تجاری ارائه می‌کنند. در واقع اگر شما محصول خود را در قالب کالا یا خدمات ارائه می‌کنید، با ثبت علامت تجاری می‌توانید اطمینان حاصل نمایید که هیچ کس نمی‌تواند برند شما را کپی […]

ثبت برند باعث اعتبار بیشتر برای کسب‌وکارهای مختلف و تمامی اشخاصی می‌شود که محصول خود را تحت عنوان یک نام یا علامت تجاری ارائه می‌کنند. در واقع اگر شما محصول خود را در قالب کالا یا خدمات ارائه می‌کنید، با ثبت علامت تجاری می‌توانید اطمینان حاصل نمایید که هیچ کس نمی‌تواند برند شما را کپی کند و در صورت انجام، قابل پیگیری است. در این مقاله با بررسی روش ثبت برند، شرایط، مراحل و مدارک آن را بیان خواهیم کرد. همچنین هزینه و مدت زمان ثبت علامت تجاری را اعلام می‌کنیم.

نحوه ثبت برند چگونه است؟

ثبت برند تجاری با توجه به نوع کسب‌وکار شما بر اساس قوانین ثبت برند انجام می‌شود. برای مثال ثبت برند مواد غذایی با ثبت برند دخانیات در دو موضوع جداگانه قرار دارند که اصطلاحا به آن‌ها طبقات برند می‌گویند. از این‌رو اگر قصد دارید برند خود را ثبت کنید، نام و برند انتخابی شما نباید در طبقه مورد نظرتان قبلا به ثبت رسیده باشد که در این زمینه باید از طریق سایت استعلام ثبت برند این موضوع را بررسی کنید.

توجه داشته باشید اگر نوع کسب‌وکار شما در دو طبقه متفاوت باشند باید برند خود را در هر دو طبقه به ثبت برسانید. برای مثال اگر در زمینه تولید محصولات خوراکی و همچنین محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کنید. باید برند خود را در هر دو طبقه ثبت کنید.

اگر شخص دیگری برندی را با نام یا علامت تجاری شما یا بسیار مشابه به شما ثبت کند که باعث گمراه شدن مشتریان شود، می‌توانید درخواست ابطال علامت تجاری بدهید.

مراحل ثبت برند 

مراحل ثبت برند در ایران به‌صورت آنلاین و در اداره ثبت برند یعنی سامانه مرکز مالکیت معنوی انجام می‌شود. با وجود الکترونیکی بودن تمامی مراحل باید هر مرحله را با دقت و توجه کافی در سایت ثبت برند انجام دهید تا در فرآیند آن دچار مشکل نشوید. چرا که در صورت هر گونه اشتباه در مراحل با ایراد نقص یا رد پرونده مواجه شده و باید مراحل ثبت برند تجاری را از ابتدا انجام دهید.

مراحل ثبت برند

در مجموعه وینداد مراحل ثبت برند و لوگو به شکل زیر انجام می‌شود:

  • دریافت مدارک از شما
  • ورود اطلاعات و بارگذاری مدارک در سامانه
  • ارسال مجوز برای اداره ثبت و دریافت تاییدیه
  • ارسال مدارک به دفترخانه و دریافت تاییدیه
  • ارسال مدارک به اداره مالکیت معنوی
  • بررسی مدارک توسط کارشناس اداره مالکیت
  • تایید یا عدم تایید مدارک توسط کارشناس (در صورت عدم تایید، نقص پرونده یا رد آن)
  • در صورت تایید، آگهی در روزنامه رسمی
  • پرداخت آگهی‌های نوبت اول
  • پرداخت آگهی‌های نوبت دوم پس از ۳۰ روز
  • دریافت گواهی ثبت علامت

تمامی مراحل ثبت برند توسط کارشناسان ثبتی علاوه‌بر دقت کافی در کوتاه‌ترین زمان انجام خواهد شد. پس از اتمام فرآیند ثبتی، گواهی ثبت برند برای شما صادر می‌شود که به مدت ۱۰ سال اعتبار دارد.

شرایط ثبت برند و مدارک آن

شرکت‌ها و اشخاص حقیقی ممکن است، ثبت برند تجاری را برای کسب‌وکار خود انجام دهند. در عین حال برخی از افراد حقیقی برند را با نام و علامت تجاری حقیقی ثبت می‌کنند. یعنی ثبت برند شخصی و برای مثال ثبت برند مشاغل خانگی انجام می‌دهند. از این‌رو شرایط و مدارک ثبت برند برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت خواهد بود. از جمله مدارک ثبت نام یا علامت تجاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدارک لازم برای ثبت برند اشخاص حقیقی

برای ثبت برند شرکت یا سایر کسب‌وکارها حقوقی باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی
  • آدرس و کد پستی اقامتگاه شخص حقیقی
  • تصویر لوگو و برند مورد نظر (اگر رنگی است به‌صورت رنگی/ اگر سیاه و سفید است به‌صورت سیاه و سفید)
  • تصویر کارت بازرگانی (برای برند لاتین)
  • تصویر جواز یا پروانه‌های مرتبط با فعالیت (جواز کسب، جواز تاسیس، پروانه تاسیس، پروانه بهره‌برداری و هرگونه مجوز اتحادیه‌های صنفی)
  • شماره همراه به نام شخص، تلفن ثابت، آدرس ایمیل

* ثبت نام در سامانه ثنا ضروری است.

مدارک لازم جهت ثبت برند اشخاص حقوقی

از جمله مدارک مورد نیاز برای ثبت برند شخصی یعنی به نام اشخاص حقیقی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی اشخاص دارای حق امضا در شرکت
  • تصویر آخرین روزنامه رسمی
  • تصویر لوگو و برند مورد نظر (اگر رنگی است به‌صورت رنگی/ اگر سیاه و سفید است به‌صورت سیاه و سفید)
  • تصویر جواز یا پروانه‌های مرتبط با فعالیت (جواز کسب، جواز تاسیس، پروانه تاسیس، پروانه بهره‌برداری و هرگونه مجوز اتحادیه‌های صنفی) به نام شرکت
  • تصویر کارت بازرگانی به نام شرکت (برای برند لاتین)
  • شماره همراه به نام اشخاص دارای حق امضا، شماره تلفن ثابت و آدرس ایمیل

* ثبت نام در سامانه ثنا برای دارندگان حق امضا ضروری است.

استعلام ثبت برند

اگر قصد ثبت علامت تجاری یا نام تجاری خود را دارید، استعلام برند قبل از ثبت، اولین اقدامی است که باید انجام دهید. با این توضیح که برندهای تجاری بر اساس یک طبقه‌بندی موضوعی به ثبت می‌رسند. اگر شما علامت یا نام تجاری را برای کسب و کار خود انتخاب کنید، فقط زمانی می‌توانید آن را ثبت کنید که شخص دیگری پیش از شما آن را در طبقه‌ کسب و کار شما ثبت نکرده باشد. به همین منظور اولین و مهم‌ترین اقدام استعلام برند ثبت شده در سامانه ثبت برند و لوگو است.

روش استعلام برند ثبت شده نیز به دو صورت است. با این توضیح که می‌توانید نام یا علامت تجاری را از سامانه ثبت برند استعلام بگیرید که همان سایت اداره مالکیت معنوی است. در روش دیگر نیز می‌توانید استعلام را از روزنامه رسمی دریافت کنید.

نحوه ثبت برند لاتین 

در صورتی که می‌خواهید در حوزه بین المللی فعالیت کنید می‌توانید ثبت برند بین المللی را بر اساس قوانین ثبت برند و لوگو انجام دهید. در واقع اگر در نام یا علامت تجاری شما حروف غیرفارسی به کار رفته باشد، برند شما لاتین است و باید برای ثبت کردن نام یا علامت تجاری بین المللی اقدام کنید. برای ثبت علامت تجاری لاتین در ایران علاوه‌بر تمامی مدارک فوق نیاز به کارت بازرگانی دارید و ثبت برند لاتین بدون کارت بازرگانی امکان‌پذیر نیست.

برندهای فارسی، تمامی مواردی هستند که در علامت یا نام آن‌ها هیچ‌گونه حروف غیرفارسی به کار نرفته باشد. در عین حال برند لاتین، برندی است که یک حرف یا تمامی آن به زبان غیرفارسی (عربی، فرانسوی، انگلیسی و غیره) باشد.

مدت زمان ثبت بر‌ند سال ۱۴۰۲

فرآیند ثبت برند در ایران با توجه به نوع برند (لاتین و فارسی)، طبقه برند و سایر موارد متفاوت خواهد بود. اما به‌طور کلی میانگین زمان ثبت برند تجاری حدود ۴۵ روز کاری است.

با این حال ممکن است اظهارنامه ثبت برند ارسالی از سوی متقاضی بنا به دلایلی مانند عدم تصدیق تصویر یا متن علامت تجاری، تکراری بودن یا نامناسب بودن نام برند، عدم تصدیق مدارک ارسالی و غیره به تاخیر بیافتد.

هرگونه رفع نقص در اظهارنامه ثبت بر‌ند ۱۴۰۲ گاهی فرآیند ثبت را ممکن است تا دو برابر به تاخیر بیاندازد.

هزینه ثبت برند در سال ۱۴۰۲

هزینه ثبت برند و لوگو در موضوعات مختلف که بر اساس طبقه‌بندی برند انجام می‌شود، یکسان است. برای مثال هزینه ثبت برند مواد غذایی خانگی، ثبت برند لباس، محصولات کشاورزی مانند ثبت برند برنج و غیره تفاوتی با یکدیگر ندارد.

در حال حاضر، به طور میانگین، هزینه ثبت برند در سا‌ل ۱۴۰۲، در حدود ۷ میلیون تومان است. این هزینه شامل خدماتی چون ورود اطلاعات سامانه، هزینه ثبت اظهارنامه، حق‌الثبت، حق‌الوکاله و هزینه آگهی در روزنامه رسمی است.

باید توجه داشت که عملکرد درست در فٰرایند ثبت علامت تجاری مثل انتخاب نام یا علامت تجاری که احتمال ثبت آن زیاد باشد سبب می‌شود این هزینه تا حد زیادی کاهش پیدا کند و به طور مثال نیازی به اقدام مجدد برای ثبت اظهارنامه، آگهی و غیره نباشد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که  ثبت برند رایگان با وجود هزینه‌های اداری ثبت به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.

مزایای ثبت برند و لوگو

ثبت برند مالکیت معنوی می‌تواند باعث اعتبار در تجارت کسب و کارها و تاجران شود. مهم‌ترین مزایا و فواید ثبت برند برای شرکت‌ها و اشخاص حقیقی عبارت‌اند از:

مزایای ثبت برند
 
  • ایجاد تمایز میان کالا و خدمات یک کسب‌وکار و رقبا و محصولات مشابه آن
  • امکان ورود به بازارهای گسترده‌تر ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی
  • جلب اعتماد بیشتر مشتریان و سرمایه‌گذاران و افزایش سود
  • جذب مشتریان بیشتر
  • توانایی جذب نمایندگی و شعبه
  • توانایی واگذاری حقوق مادی برند به شخص دیگر
  • امکان حمایت از برند و حقوق مالکیت فکری کسب‌وکار

تفاوت علامت تجاری (لوگو) و نام تجاری

علامت تجاری یا همان لوگو، یک نشان است که محصولات (کالا یا خدمت) شما را از سایر محصولات مشابه متمایز می‌کند. از مثال‌های معروف آن نیز می‌توان علامت سه خط آدیداس، آرم شرکت مرسدس بنز و غیره را معرفی کرد.

نام تجاری نیز یک اسم منحصر به‌فرد است که باعث تمایز محصولات شما می‌شود. به این نکته نیز توجه داشته باشید که اشخاص و شرکت‌ها می‌توانند برای کسب و کار خود نام تجاری و علامت تجاری را به‌صورت هم زمان ثبت کنند.

در انتخاب نام و علامت تجاری در قوانین ثبت برند مواردی بیان شده که ملزم به رعایت آن‌ها هستید. در غیر این صورت برند شما با اخطار رفع نقص یا رد مواجه می‌شود.

طبقات ثبت برند

برندهای تجاری بر اساس موضوع در یک طبقه‌بندی قرار می‌گیرند. این طبقات شامل ۴۵ مورد است که با توجه به موضوع کسب‌وکار خود باید نسبت به ثبت علامت یا نام تجاری اقدام کنید. برای مثال ثبت برند مواد غذایی در یکی از طبقات است و اگر همزمان نوشیدنی یا محصولات کشاورزی تولید می‌کنید، می‌توانید برند خود را در این دو طبقه نیز به ثبت برسانید.

شرکت‌های بزرگ یا کسب‌وکارهایی که در چند موضوع مختلف فعالیت دارند معمولا برند خود را در طبقات مختلفی ثبت می‌کنند که این مساله باعث می‌شود، حق انحصاری استفاده از برند در اختیار آن‌ها باشد.

در واقع اگر شما برای مثال در زمینه پوشاک فعالیت داشته و می‌خواهید برند خود را ثبت کنید، بهتر است این برند را در سایر حوزه‌های مشابه نیز مثل کیف و کفش به ثبت برسانید. چرا که ثبت برند و ثبت علامت تجاری در یک طبقه باعث نمی‌شود که اشخاص دیگر دقیقا عین برند شما را در سایر طبقات به ثبت نرسانند.

جمع‌بندی

ثبت لوگو و برند به کسب‌وکارها و اشخاصی که کالا یا خدمتی را ارائه می‌دهد، کمک می‌کند که اعتبار قانونی بیشتری در بین مشتریان داشته باشند و بتوانند از نام و علامت تجاری خود به‌صورت قانونی حمایت کنند. با این توضیح که در صورت کپی شدن یا هر گونه سوءاستفاده از نام یا علامت تجاری خود،‌ آن را به‌صورت قانونی پیگیری کنید.

ثبت شرکت و برند از جمله اموری است که برای شروع و پیشبرد کسب‌وکار خود به آن نیاز خواهید داشت؛ از این‌رو شما می‌توانید برند شخصی یا به نام شرکت و کسب‌وکار خود ثبت کنید. 

برای ثبت برند و لوگو علاوه‌بر مدارک لازم نیاز به طی کردن فرآیند در سامانه ثبت برند تجاری خواهید داشت که تحت عنوان مراحل یک ثبت برند شناخته می‌شود. انجام این مراحل توسط کارشناس ثبتی در شرکت ثبت برند به شما کمک می‌کند که فرآیند را با دقت و سرعت بیشتری پیش ببرید. برای ثبت شرکت و ثبت برند کارشناسان وینداد علاوه‌بر مشاوره‌های لازم، صفر تا صد فرآیند ثبت برند فوری را به شما ارائه می‌دهند.

سوالات متداول

چگونه برند خود را ثبت کنیم؟

برای ثبت برند و ثبت علامت تجاری خود می‌توانید، مراحل آن را از طریق سایت اداره مالکیت معنوی یا کارشناسان ثبتی انجام دهید.

مدت زمان ثبت برند و هزینه آن چقدر است؟

به‌طور میانگین مدت زمان برای ثبت برند و لوگو ۴۵ روز کاری است. قیمت ثبت برند حدود ۷ میلیون تومان است که شامل خدماتی چون ورود اطلاعات سامانه، هزینه ثبت اظهارنامه، حق‌الثبت، حق‌الوکاله و هزینه آگهی در روزنامه رسمی می‌شود.

برای ثبت برند کجا باید رفت؟

فرآیند ثبت انواع برندها به‌صورت اینترنتی و از طریق سامانه اداره مالکیت معنوی به عنوان سازمان ثبت برند انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری نخواهید داشت.

استعلام ثبت برند چگونه انجام می‌شود؟

استعلام برند قبل از ثبت ضروری است و در سامانه ثبت برند اداره مالکیت معنوی یا سایت روزنامه رسمی انجام می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
کد آهنگ پیشواز ایرانسل
کد آهنگ پیشواز ایرانسل
2 سال پیش

دقیقا دنبال یه همچین مطلب کاملی میگشتم که فقط تو سایت شما پیدا کردم ،ممنون ازسایت خوبتون

سیم کارت 0912 ارزان قسطی
سیم کارت 0912 ارزان قسطی
2 سال پیش

محتوای بسیار مفید و کاربردی بود ممنون

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت