الزامات انتخاب نام برای ثبت علامت تجاری و برند چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی روزانه افراد زیادی قصد ارائه محصولی جدید یا خدماتی ویژه دارند. وجود رقیبان متعدد در بازار مشترک کالا و محصول شما، خطراتی را به دنبال خواهد داشت، از این رو برای اطمینان از عدم کپی برداری رقبا و عدم استفاده آن‌ها از محصولات شما و به عبارتی انحصاری بودن تجارتتان، توصیه می‌شود […]

با پیشرفت تکنولوژی روزانه افراد زیادی قصد ارائه محصولی جدید یا خدماتی ویژه دارند. وجود رقیبان متعدد در بازار مشترک کالا و محصول شما، خطراتی را به دنبال خواهد داشت، از این رو برای اطمینان از عدم کپی برداری رقبا و عدم استفاده آن‌ها از محصولات شما و به عبارتی انحصاری بودن تجارتتان، توصیه می‌شود که به سوی ثبت برند رفته تا از این رو صاحب مالکیت و حق انحصاری کالا و یا حتی محصول خود باشید. وفق ماده ۲ قانون ثبت علایم و اختراعات: حق استعمال انحصاری برند فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رساند. پس بخاطر داشته باشید که شما با داشتن برند می‌توانید در صورت تخطی رقبا و استفاده از برندتان، نزد مراجع قضایی شکایت کنید و حسب مورد رقیب شما به مجازات و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. در این بخش برانیم تا به چیستی برند، ثبت برند، علل ثبت برند، الزامات انتخاب نام برای ثبت علامت تجاری و برند بپردازیم، پس همراه ما باشید.

برند چیست؟

بی شک این اولین سوالی است که تجار از خود می‌پرسند، برند چیست؟

برند عبارت است از علامتی خاص که شرکت‌ها برای معرفی کالا، محصول و یا حتی خدمات خود از آن استفاده می‌کند و بدین وسیله خود رو به بازار و مشتریان معرفی می‌نمایند. بدین ترتیب یک شرکت و یا حتی محصول آن شرکت را می‌توان با آن برند شناسایی نمود.

آیا من نیز نیاز به ثبت برند تجاری‌ام دارم؟

برند تجاری شما ویترین کسب و کار شماست. گاها دیده می‌شود که اشخاص مدت زیادی در بازار فعالیت کرده‌اند و نام و نشان خوبی را کسب کرده‌اند و در بازاریابی، تبلیغات، فروش و … نیزتجربه ها و کسب و کار موفقی داشته‌اند اما برندی را ثبت ننموده‌اند، در این خصوص باید بیان نمود که با این عمل، شما امکان فعالیت و حضور رقبایتان را آسان کرده‌اید و باید هر لحظه منتظر سواستفاده رقبایتان باشید.

زیرا شما صاحب انحصاری و مالک برند نبوده و ممکن است که رقبا از تلاش و کوشش شما استفاده نمایند و آن‌ها به جای شما برند را ثبت نمایند و تمامی زحمات شما را به یغما برده و نهایتاً شما را بی نصیب از سودهای بازار گذارند.

نکات انتخاب نام برای ثبت علامت تجاری و برند

۱-در انتخاب نام برای ثبت علامت تجاری و برند جهت ارائه کالا، خدمات یا محصول، خلاقیت بسیار زیادی داشته باشید چرا که برند شما در ذهن و خاطر مشتریان باقی می‌ماند.

۲-برندها و علایم تجاری که در ایران و خارج از کشور به ثبت رسیده‌اند بسیارند، فلذا همواره توصیه می‌گردد پیش از شروع انجام عملیات ثبت برند، استعلام برند انجام شود

۳- بخاطر داشته باشید که نام‌های معروف ثبت نمی‌گردند چرا که وفق قوانین بین المللی از نام‌هایی که مشهور هستند نمی‌توان استفاده کرد.

۴-استفاده از نام‌های برندهای مشهور، برند غیرقانونی به شمار رفته و قابلیت ثبت را نخواهد داشت.

۵-نام برند باید به گونه باشد که قابلیت تمییز میان کالا و محصولات سایرین را داشته باشد.
۶-تنها نامی مورد قبول است که فارسی بوده یا ریشه فارسی داشته باشند.

۷- البته امکان انتخاب نام لاتین نیز وجود دارد اما تحت ۲ شرط:

الف) داشتن مجوز فعالیت مرتبط با آن

ب) داشتن کارت بازرگانی
۸-نامی که برای برندتان انتخاب می‌کنید نباید مشابه نام برندهای دیگر باشد.
۹-برای انتخاب لوگو از طرح‌های ساده و قابل فهم استفاده کنید.
۱۰-از انتخاب واژگان عام جهت نام برندتان پرهیز کنید.
۱۱-از واژگان توصیفی مانند زشت و زیبا و … استفاده ننمایید.
۱۲- اسامی غیراسلامی و غیرمعقول شامل اخطار شئونات اسلامی خواهند شد.

۱۳-علامت نباید طوری طراحی شود که موجبات اشتباه را در میان مصرف کنندگان فراهم آورد.

سخن آخر

در نهایت باید بیان نمود که براساس ماده ۲ قانون ثبت علایم و اختراعات: حق استعمال انحصاری برند فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رساندهمواره توصیه می‌گردد که برای اطمینان خاطر و کسب و کاری موفق و بی دردسر، ثبت برند انجام دهید.

به خاطر داشته باشید که شما با داشتن برند می‌توانید در صورت تخطی رقبا و استفاده از برندتان، نزد مراجع قضایی شکایت کنید و حسب مورد رقیب شما به مجازات و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد.

انتخاب نام برای ثبت علامت تجاری و برند شاید یکی یکی از دشوارترین بخش‌ها بشمار رود لکن با در نظر داشتن موارد فوق الذکر شما می‌توانید برندی مختص خود داشته و کسب و کارتان را رونق بخشید. در این راستا می توانید سوالات و ابهامات خود را با ما در بخش مشاوره تلفنی مطرح نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت