ثبت برند بین المللی

نحوه ثبت برند بین المللی و ثبت علامت تجاری بین المللی

ثبت برند و علامت تجاری، اقداماتی اساسی برای بسیاری تجارت‌ها و کسب‌وکارها به حساب می‌آیند. در این میان برخی از شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نسبتا قدرتمند و باسابقه ترجیح می‌دهند علاوه بر ثبت داخلی برند خود، ثبت برند بین المللی و ثبت علامت تجاری بین المللی را نیز برای توسعه و رونق تجارت خود انجام دهند […]

ثبت برند و علامت تجاری، اقداماتی اساسی برای بسیاری تجارت‌ها و کسب‌وکارها به حساب می‌آیند. در این میان برخی از شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نسبتا قدرتمند و باسابقه ترجیح می‌دهند علاوه بر ثبت داخلی برند خود، ثبت برند بین المللی و ثبت علامت تجاری بین المللی را نیز برای توسعه و رونق تجارت خود انجام دهند و به وسیله آن از حقوق مالکیت فکری برند خود در فراسوی مرزها نیز محافظت به عمل آورند.

در این مطلب به سراغ بررسی نحوه ثبت برند بین المللی و ثبت علامت تجاری بین المللی برای شرکت‌های ایرانی رفته‌ایم.

با ما همراه باشید.

منظور از ثبت برند و علامت تجاری چیست؟

در تعریف برند، گفته‌اند برند آن طرح و نمادی است که می‌تواند شامل یک نام، سمبل، طرح و… باشد و با هدف تمایز یک محصول یا خدمات خاص از سایر رقبای تجاری طراحی می‌شود.

برند در واقع آن چیزی است که مشتریان از خدمات و کالاهای خاص یک کسب‌وکار به یاد می‌آورند و به نوعی اعتبار و ارزش اقتصادی یک کسب‌وکار را افزایش می‌دهد.

منظور از ثبت برند و ثبت علامت تجاری عملیاتی است که طی آن یک شرکت برای حفاظت از حقوق مالکیت فکری برند خود اقدام به ثبت رسمی و قانونی برند می‌کند تا سایر افراد نتوانند به راحتی از طرح و علامت تجاری و برند شرکت سوءاستفاده تجاری کنند.

در ادامه به موضوع ثبت بر‌ند بین المللی اشاره می‌کنیم.

ثبت بر‌ند بین المللی به چه معناست؟

حال که تا حدی با ثبت برند و ثبت علامت تجاری آشنا شده‌ایم، به سراغ مفهوم ثبت بین المللی برند و ثبت بین المللی علامت تجاری می‌رویم.

به طور کلی ثبت بر‌ند بین‌المللی به معنای اجازه فعالیت و حفظ حقوق مالکیت فکری برند و علامت تجاری یک شرکت در ورای مرزهای جغرافیایی ایران است.

به بیان دیگر، ثبت برند بین‌المللی برای تجارت‌هایی کاربرد دارد که مایل هستند در کشورهای خارجی به فعالیت تجاری مشغول شوند.

لازم به ذکر است که برای ثبت بین المللی برند لازم است تا ابتدا شرکت‌های متقاضی علامت تجاری خود را در ایران به ثبت برسانند سپس فرآیند ثبت بین المللی را طی کنند.

ثبت بر‌ند بین‌المللی در کدام کشورها ممکن است؟

پیش از ورود به فرآیند ثبت برند بین‌المللی لازم است تا به لیست کشورهایی اشاره کنیم که هر شرکت می‌تواند از طریق فرآیند ثبت، در آنها فعالیت تجاری امن داشته باشد و حقوق مالکیت فکری خود را مصون بداند.

با توجه به توافقنامه مادرید (سیستم مادرید) که در بخش بعد به آن پرداخته‌ایم، در حدود ۸۵ کشور وجود دارند که ثبت علامت تجاری بین المللی را می‌توان در آنها اجرا کرد.

عمده کشورهای اروپایی مانند سوییس، دانمارک، نروژ، ایتالیا، آلمان، فرانسه، رومانی و…، همچنین کشورهای آسیایی مانند کره جنوبی، ارمنستان، ژاپن، ترکیه، به همراه آمریکا، انگلستان و استرالیا، از مهم‌ترین کشورهایی هستند که کسب‌وکارهای ایرانی می‌توانند در آنها اقدام به ثبت برند بین‌المللی کنند.

فهرست کامل کشورهای مورد نظر در این لینک قابلیت مشاهده دارد.

ثبت برند بین‌المللی چه فرآیندی دارد؟

برای انجام ثبت علامت تجاری بین المللی بسیاری از کشورها تحت موافقتنامه بین‌المللی مادرید، مقررات ثبت برند بین المللی را تدوین کرده‌اند.

به همین خاطر زمانی که به موضوع ثبت برند بین‌المللی می‌پردازیم، سیستم مادرید و سازمان جهانی مالکیت فکری نقش‌آفرینی می‌کنند.

برای ثبت بین المللی علامت تجاری لازم است تا متقاضیان با تهیه مدارک خاص، مراحل زیر را بگذرانند:

– ارسال نامه درخواست ثبت بین المللی علامت تجاری به همراه اسامی کشورهای مورد نظر به اداره ثبت علایم تجاری و دریافت تایید اداره مذکور

– تنظیم معرفی نامه با سربرگ رسمی شرکت همراه با امضای مدیران و مهر رسمی شرکت

– تهیه کپی مدارک هویتی مدیران شرکت مانند شناسنامه و کارت ملی

– تهیه کپی آگهی تاسیس و تغییرات شرکت در روزنامه رسمی

– اظهارنامه یا گواهی ثبت علامت تجاری در ایران (پیش از ثبت بین‌المللی، ضروری است تا ثبت ملی و داخلی برند و علامت تجاری صورت گرفته باشد)

– تکمیل فرم مخصوص بین‌المللی برای ثبت در کشورهای مورد نظر (فرم‌های بین‌المللی به زبان لاتین)

– امضای برگه محاسبه هزینه‌های ثبت بین المللی برند

– تهیه رسید پرداخت هزینه بررسی اظهارنامه ثبت بین المللی برند

لازم به ذکر است که در صورت استفاده از وکیل یا نماینده قانونی به جای مدیران و صاحبان حق امضای شرکت، بایستی وکالت‌نامه رسمی و معتبر نیز به مدارک فوق‌الذکر اضافه شود.

در نهایت لازم به ذکر است که برای انجام این مراحل و دریافت اطلاعات بیشتر درباره موضوع ثبت بین المللی برند می‌توانید به سامانه مرکز مالکیت معنوی و بخش ثبت مادرید مراجعه کنید.

درباره ثبت علامت تجاری بین‌المللی سوالی دارید؟

در این مطلب به فرآیند ثبت بین المللی برند و ثبت بین المللی پرداختیم و مراحل مهم این موضوع را بررسی کردیم.

با این حال نباید از یاد برد که اصولا ثبت علامت تجاری و ثبت برند بین المللی نیاز به دقت فراوان و داشتن اطلاعات کافی در حوزه حقوق تجارت بین الملل و حقوق مالکیت فکری دارد.

ما در وینداد با داشتن تیمی از حقوق‌دانان ثبت شرکت‌ها کارشناسان حقوق تجارت بین‌الملل و وکلای دادگستری متخصص در حوزه مالکیت فکری قادر هستیم تا خدمات متنوعی پیرامون ثبت علامت تجاری بین المللی را به شما ارائه کنیم.

تنظیم اوراقی مانند اظهارنامه، مشاوره حقوقی برای طی فرآیند ثبت بین المللی علامت تجاری، پیگیری تخصصی دعاوی مالکیت فکری، خدماتی هستند که وینداد می‌تواند به شکل تخصصی و حرفه‌ای برای شما انجام دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت