ثبت برند قارچ

ثبت برند قارچ چه مراحل و نکاتی دارد؟ + مدارک لازم

قارچ‌ها مانند بسیاری دیگر از مواد غذایی و سبزیجات، در سبد بخشی از خانواده‌های ایرانی یافت می‌شود. پرورش قارچ به عنوان یکی از تجارت‌های حوزه کشاورزی و مواد غذایی، از گذشته در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، رواج داشته است. ثبت برند قارچ یکی از امور مهم و حیاتی برای فعالیت در بازار فروش […]

قارچ‌ها مانند بسیاری دیگر از مواد غذایی و سبزیجات، در سبد بخشی از خانواده‌های ایرانی یافت می‌شود. پرورش قارچ به عنوان یکی از تجارت‌های حوزه کشاورزی و مواد غذایی، از گذشته در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، رواج داشته است. ثبت برند قارچ یکی از امور مهم و حیاتی برای فعالیت در بازار فروش و توزیع قارچ است که فعالان این عرصه را از تجارتی  امن، مطمئن می‌سازد.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد، در خصوص مراحل، مدارک، شرایط و فرآیند کامل ثبت برند قارچ مطالبی نگاشته‌ایم.

با ما همراه باشید.

آیا ثبت برند قارچ اجباری است؟

به طور کلی، در زمینه ثبت برند، مفهوم ثبت اجباری و اختیاری برند، اهمیت زیادی دارد. علی‌الاصول و مطابق مقررات، ثبت برند یک عمل اختیاری است، اما در برخی موارد به حکم قانون، ثبت برند یک ضرورت و الزام قانونی است.

این موارد غالبا به موضوعاتی اختصاص دارند که با بهداشت و سلامت عمومی سروکار دارند. مواردی مانند خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها از مهم‌ترین مصادیق ثبت اجباری برند هستند.

اگرچه مزایای متعدد ثبت برند مانند جذب مشتری و سرمایه بیشتر، حمایت‌های قانونی و… اهمیت زیادی دارند اما واضح است که ثبت برند قارچ نیز به دلیل خوراکی بودن محصول، عملی الزامی است.

مرجع صالح برای ثبت بر‌ند قارچ چیست؟

مرجع صالح در ادبیات حقوقی به معنای سازمان یا نهادی است که صلاحیت انجام برخی اقدامات خاص را دارد. مرجع صالح برای ثبت بر‌ند قار‌چ، مرکز مالکیت معنوی است که به اموری مانند ثبت علائم، ثبت اختراعات، ثبت طرح‌های صنعتی، ثبت نشانه‌های جغرافیایی و… می‌پردازد.

در نتیجه برای ثبت برند قارچ لازم است تا از طریق سامانه مرکز مالکیت معنوی اقدام شود. لازم به ذکر است که متقاضیان موظف هستند مجوزهای لازم برای فعالیت در عرصه مواد خوراکی را از وزارت بهداشت اخذ کنند و سپس به ثبت برند بپردازند.

مدارک لازم برای استفاده از سامانه مرکز مالکیت معنوی چیست؟

برای ثبت برند قارچ در سامانه مرکز مالکیت معنوی، ابتدا لازم است متقاضی مدارک زیر را فراهم کند:

۱. کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی (اسناد هویتی مدیرعامل در اشخاص حقوقی)

۲. نشانی اقامتگاه و کد پستی محل سکونت شخص حقیقی (اقامتگاه شرکت در اشخاص حقوقی)

۳. تصویر و مشخصات علامت تجاری مورد نظر برای ثبت برند قارچ

۴. کپی کارت بازرگانی (برای ثبت برند لاتین)

۵. ارائه جواز یا پروانه‌های مرتبط با فعالیت (جواز کسب، جواز تاسیس، پروانه تاسیس، پروانه بهره‌برداری، سداد، ای‌نماد و…)

۶. کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت در اشخاص حقوقی

پس از فراهم شدن مدارک مذکور، ضروری است تا مراحل فرآیند ثبت طی شود.

مراحل ثبت بر‌ند قار‌چ در سامانه مرکز مالکیت معنوی چیست؟

ثبت قارچ در سامانه نیازمند طی گام‌های زیر است:

۱. ورود به سایت مرکز مالکیت معنوی

۲. ورود به بخش میز خدمات الکترونیک

۳. ورود به بخش ثبت علائم

۴. انتخاب گزینه ثبت اظهارنامه

۵. تکمیل فرم ثبت نام اولیه

۶. انتخاب نوع شخصیت (حقیقی و حقوقی) و ملیت متقاضی ثبت برند قارچ

۷. تکمیل فرم اطلاعات شخصی و هویتی متقاضی ثبت برند قارچ

۸. آپلود مدارک لازم

۹. وارد کردن ایمیل و رمز عبور شخصی

۱۰. تایید ثبت نام نهایی

۱۱. دریافت کد شناسایی مخصوص

۱۲. دریافت فایل اقرارنامه

۱۳. تایید حساب کاربری با گواهی امضا در دفتر اسناد رسمی

آیا هر شخصی می‌تواند برای ثبت بر‌ند قار‌چ اقدام کند؟

از نظر قانونی، هر شخصی می‌تواند برای ثبت برند اقدام کند و تنها وجود تجربه و تخصص و داشتن مجوزهای لازم برای ثبت برند قارچ کفایت می‌کند و نیازی نیست تا از طریق شرکت‌های ثبتی این کار را انجام دهد.

با این حال بنا به تجارب حقوقدانان و شرکت‌های ثبتی موجود از جمله استارتاپ وینداد، اقدام برای ثبت برند بدون استفاده از راهنمایی و تخصص مشاوران حقوقی و شرکت‌های متخصص ثبتی، تصمیمی عاقلانه و اقتصادی نیست.

به دلیل آنکه مشکلاتی مانند عدم تسلط به اصطلاحات حقوقی، عدم تخصص در تکمیل اظهارنامه و فرم‌های مخصوص، ثبت برند مشابه با معروف، عدم تسلط بر نکات انتخاب نام برند، عدم آگاهی از موضوع ثبت برند اجباری و اختیاری و… ممکن است برای هر متقاضی ثبت برند، هزینه‌های زمانی و مالی زیادی را به وجود آورد.

به همین خاطر توصیه می‌شود فرآیند ثبت برند قارچ را از طریق سیستم ثبت برند وینداد، زیر نظر وکلای دادگستری و مشاوران حقوق ثبت، آغاز کنید.

هزینه ثبت برند فارسی و لاتین قارچ چقدر است؟

میانگین هزینه ثبت برند قارچ در سال ۱۴۰۰، از طریق شرکت‌های ثبتی چیزی در حدود چهار تا پنج میلیون تومان است. اگر چه این مبلغ در اکثر موارد مشمول افزایش می‌شود، به خصوص زمانی که تقاضای ثبت برند لاتین انجام شود.

البته فراموش نکنید که با سیستم ثبت برند وینداد می‌توان این هزینه‌ها را تا حد ممکن کاهش داد.

درباره سیستم ثبت برند وینداد سوالی دارید؟

همانطور که تاکید شد، ثبت بر‌ند قارچ از موارد ثبت اجباری برند است و فعالان این حوزه مکلف به این امر هستند. به همین خاطر در سراسر این مطلب توصیه شده است که ثبت برند قارچ را از طریق مشورت و نظارت متخصصان حقوقی این حوزه انجام دهید.

استارتاپ وینداد، با داشتن تیمی از حقوقدانان مجرب و وکلای پایه یک دادگستری همواره آماده خدمات‌رسانی در حیطه ثبت برند کسب‌وکار شماست.

فراموش نکنید که خدمات ثبت برند وینداد با کیفیت و سرعتی بالا و قیمتی ارزان، ارائه می‌شود و حداکثر رضایت متقاضیان را به دنبال دارد.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت