ثبت علامت تجاری بدون کارت بازرگانی امکان‌پذیر است؟

ثبت علامت تجاری بدون کارت بازرگانی امکان‌پذیر است؟

با پیشرفت تکنولوژی روزانه افراد زیادی قصد ارائه محصولی جدید یا خدماتی ویژه دارند. وجود رقیبان متعدد در بازار مشترک کالا و محصول شما، خطراتی را به دنبال خواهد داشت، از این رو برای اطمینان از عدم کپی برداری رقبا و عدم استفاده آن‌ها از محصولات شما و به عبارتی انحصاری بودن تجارتتان، توصیه می‌شود […]

با پیشرفت تکنولوژی روزانه افراد زیادی قصد ارائه محصولی جدید یا خدماتی ویژه دارند. وجود رقیبان متعدد در بازار مشترک کالا و محصول شما، خطراتی را به دنبال خواهد داشت، از این رو برای اطمینان از عدم کپی برداری رقبا و عدم استفاده آن‌ها از محصولات شما و به عبارتی انحصاری بودن تجارتتان، توصیه می‌شود که به سوی ثبت برند رفته تا از این رو صاحب مالکیت و حق انحصاری کالا و یا حتی محصول خود باشید. همچنین وفق ماده ۲ قانون ثبت علایم و اختراعات: حق استعمال انحصاری برند فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رساند. عده‌ای از افرادی که قصد به ثبت رساندن برند دارند بر این باورند که برای ثبت برند الزاماً به کارت بازرگانی نیاز دارند. اما ما در این در این بخش برانیم تا به چیستی برند، ثبت برند، علل ثبت برند، ثبت علامت تجاری بدون کارت بازرگانی بپردازیم، پس همراه ما باشید.

برند چیست؟

بی شک این اولین سوالی است که تجار از خود می‌پرسند، برند چیست؟

برند عبارت است از علامتی خاص که شرکت‌ها برای معرفی کالا، محصول و یا حتی خدمات خود از آن استفاده می‌کند و بدین وسیله خود رو به بازار و مشتریان معرفی می‌نمایند. بدین ترتیب یک شرکت و یا حتی محصول آن شرکت را می‌توان با آن برند شناسایی نمود.

آیا من نیز نیاز به ثبت برند تجاری‌ام دارم؟

برند تجاری شما ویترین کسب و کار شماست. گاها دیده می‌شود که اشخاص مدت زیادی در بازار فعالیت کرده‌اند و نام و نشان خوبی را کسب کرده‌اند و در بازاریابی، تبلیغات، فروش و … نیزتجربه ها و کسب و کار موفقی داشته‌اند اما برندی را ثبت ننموده‌اند، در این خصوص باید بیان نمود که با این عمل، شما امکان فعالیت و حضور رقبایتان را آسان کرده‌اید و باید هر لحظه منتظر سواستفاده رقبایتان باشید.

زیرا شما صاحب انحصاری و مالک برند نبوده و ممکن است که رقبا از تلاش و کوشش شما استفاده نمایند و آن‌ها به جای شما برند را ثبت نمایند و تمامی زحمات شما را به یغما برده و نهایتاً شما را بی نصیب از سودهای بازار گذارند.

ثبت علامت تجاری بدون کارت بازرگانی

شاید برای شما پیش آمده باشد که از خود بپرسید آیا من که کارت بازرگانی ندارم، می‌توانم برندی را ثبت نمایم؟

پاسخ: بله

یکی از رایج‌ترین اشتباهات اشخاص آن است که داشتن کارت بازرگانی را از الزامات ثبت برند می‌دانند و از این رو بسیاری به جهت عدم اخذ کارت بازرگانی، از این امر خودداری می‌نمایند.

باید بخاطر داشته باشید که برای ثبت برند، زمانی نیاز به کارت بازرگانی پیدا می‌کنید که صرفاً قصد استفاده از حروف لاتین در نام برند خود را داشته باشید.

در غیر اینصورت شما نیازی به کارت بازگانی نخواهید داشت.

اما نکته مهم در این بخش است که:

آیا بدون داشتن کارت بازرگانی می‌توان برند لاتین ثبت کرد؟

بله، شما با ۲ ترفند زیر می‌توانید به ثبت علامت تجاری لاتین بدون کارت بازرگانی بپردازید.

۱-اگر شما نامی را انتخاب کنید که ۳۰ درصد انگلیسی و ۷۰ درصد به صورت فارسی باشد، باز هم برای ثبت برند، به کارت بازرگانی نیازی نخواهید داشت.

۲- روش دوم عبارت است از اینکه در صورت عدم وجود کارت بازرگانی شما می‌توانید در مراحل اولیه ثبت برند، از کارت بازرگانی یک شخص مورد اعتماد استفاده کنید.

البته این روش ریسک زیادی دارد و برای اطمینان از اینکه برند نهایتاً برای شما خواهد بود شما می‌توانید ۹۰ درصد برند را به نام خودتان و ۱۰ درصد دیگر برند را به نام فردی بزنید که کارت بازرگانی دارد.

این عمل بدین ترتیب است که شما پس از گرفتن برند با نام لاتین می‌توانید به دفترخانه‌های معتبر مراجعه کرده و آن ۱۰ درصد باقی را نیز به نام خود بازگردانید.

سخن آخر

در نهایت باید بیان نمود که با پیشرفت تجارت و تکنولوژی روزانه اشخاص زیادی قصد ارائه محصولی جدید یا خدماتی ویژه دارند اما حقیقتاً وجود رقیبان متعدد در بازار مشترک کالا و محصول، ریسک و خطر حضور در بازار را بسیار زیاد می‌کند و از این توصیه می‌شود که همواره به سوی ثبت برند و علایم تجاری رفته و آن را ثبت نمایید.

یکی از معضلات در ثبت برند آن است که بسیاری بر این باورند که ثبت برند نیازمند کارت بازرگانی است لکن حقیقت چیز دیگری است، چرا که تنها زمانی کارت بازرگانی مورد نیاز است که در نام برند از حروف لاتین استفاده شده باشد و در صورتی که نام برند شما فارسی است، شما به کارت بازرگانی نیازی نخواهید داشت. همچنین در این بخش بیان می‌گردد که با ۲ ترفند فوق الذکر، شما می‌توانید حتی برند لاتین، بدون داشتن کارت بازرگانی، به ثبت برسانید.

سوالات خود را با ما در بخش مشاوره تلفنی در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت