جرایم سایبری در بحران کرونا+ خطرات و راه‌های مقابله

جرایم سایبری در بحران کرونا + خطرات و را‌ه های مقابله

در مورد افزایش جرایم سایبری در بحران کرونا چیزی می‌دانید؟ با شیوع ویروس کرونا و اعمال برخی محدودیت‌ها در زندگی مردم، از جمله کنترل رفت‌و آمد و به حداقل رساندن حضور مردم در فضا‌های عمومی، مردم به فعالیت هر چه بیشتر در فضای مجازی روی آوردند. افزایش حضور مردم در فضای مجازی، عدم آگاهی آنها […]

در مورد افزایش جرایم سایبری در بحران کرونا چیزی می‌دانید؟ با شیوع ویروس کرونا و اعمال برخی محدودیت‌ها در زندگی مردم، از جمله کنترل رفت‌و آمد و به حداقل رساندن حضور مردم در فضا‌های عمومی، مردم به فعالیت هر چه بیشتر در فضای مجازی روی آوردند. افزایش حضور مردم در فضای مجازی، عدم آگاهی آنها از جزئیات فعالیت در این محیط‌ها و حضور افرادی سودجو سبب افزایش جرایم سایبری در بحران کرونا شده‌است. در این نوشته قصد داریم شما را با جزئیات کار در فضای مجازی ،خطرات و راه‌های مقابله با آن‌ها آشنا کنیم. چنانچه در این مورد به مشکلی برخوده‌اید می‌توانید از مشاوران مجرب ما دراین زمینه کمک بگیرید.

چرا جرایم سایبری در بحران کرونا افزایش یافته ‌است؟

شیوع ویروس کرونا در جهان باعث شد مردم برای انجام جزئی‌ترین نیاز‌ها از فضای مجازی کمک بگیرند. بسیاری از افرادی که تا به امروز از این محیط دور بودند به سمت آن آمدند و گاهی برای اولین بار شروع به استفاده از آن کردند. اما در کنار فواید استفاده مردم از فضای سایبر، جرایم سایبری بسیاری نیز به وجود آمده که لازم است مردم نسبت به آنها آگاهی کاملی داشته باشند.
کار در منزل باعث افزایش قربانیان جرایم سایبری شده است.در حقیقت خطرات زیادی برای کاربران آنلاین در خانه وجود دارد که بدون اینکه عمدی باشد،گاهی باعث شده اطلاعات شرکتها یا اطلاعات کاربران را در معرض مجرمان سایبری قرار گیرد. برای نمونه فیشینگ همچنان امکان دسترسی مجرمان را نسبت به اطلاعات کاربران به وجود می‌آورد.
علاوه بر این در بحران کرونا تعداد پرسنل متخصص در زمینه قانون مقابله با جرایم اینترنتی کاهش می‌یابد و پیگیری پرونده‌های جرایم سایبری به تاخیر می‌افتد.
استفاده از فناوری آنلاین در همه‌ی جنبه‌های زندگی، فضای مناسبی را برای بهره‌برداری توسط مجرمان اینترنتی فراهم کرده‌است. به همین دلیل در طول سال 2020جرایم سایبری در بحران کرونا درکوتاه مدت افزایش یافته‌است.

چه خطراتی در بحران کرونا در فضای سایبری وجود دارد؟

اقدامات راجع به فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت‌های تردد که جهت کنترل بیماری کرونا، در سراسر جهان در حال اعمال است منجر به افزایش قابل توجه استفاده از فضای آنلاین شده‌است. در این میان خطرات زیادی برای کاربران وجود دارد که به برخی از آنها می‌پردازیم.
– فروش در اینترنت و کلاهبرداری از طریق آن، وجود پایگاه‌های نامعتبر و فروش محصولات تقلبی از طریق آنها از رایج‌ترین جرایم سایبری در بحران کرونا بوده‌است.
– بارگیری نرم‌افزارهای مخرب؛ بسیاری از افراد تجربه چندانی در استفاده از فضای مجازی ندارند و در این جریان برخی نرم‌افزار‌های مخرب می‌تواند اطلاعات آنها را به راحتی جمع‌آوری کند.
– افزایش ارتکاب جرم فیشینگ؛ این جرم وقتی اتفاق می‌افتد که افرادی با طراحی وبگاه‌های جعلی و یا پست الکترونیک قلابی اطلاعات شخصی و محرمانه سایر افراد نظیر نام کاربری، رمز عبور، اطلاعات مندرج در کارت‌های اعتباری و سایر اطلاعات محرمانه را از طریق ترغیب یا تحریک افراد به دست آورند.
– دسترسی به وبگاه‌های ازمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها و ارائه دارو‌های تقلبی یا سرقت اطلاعات آنها، از جمله بهره برداری‌های مجرمان سایبری از همه‌گیری کرونا است.
اگر درگیر هرکدام از مشکلات بالا شده‌اید، ما در وینداد کارشناسان و وکلایی مجرب جهت کمک به شما در پیگیری جرایم در نظر گرفته‌ایم. برای ارتباط به آنها به این لینک رجوع کنید.

راه‌های مقابله با جرایم سایبری چیست؟

متوجه شدیم که جرایم سایبری در بحران کرونا به شدت افزایش یافته و هرروزه قربانیان بسیاری به آنها اضافه می‌شود. اما چطور می‌توان از روند گسترش این جرایم جلوگیری کرد؟
1- افزایش آگاهی نسبت به فضای مجازی که در آن فعالیت می‌کنید. سعی کنید همه اطلاعات لازم را در مورد محیطی که در آن فعالیت می‌کنید کسب کنید یا از افراد آگاه کمک بگیرید.
2- هر زمان که متوجه وقوع جرم فیشینگ شدید، تا زمانی که امکان جلوگیری از سوءاستفاده بیشتر از اطلاعات محرمانه شما وجود داشت، فوراً اقدام نمایید. به عنوان مثال در صورتی که هنوز می‌توانید با مسدود کردن حساب مالی خود مانع خروج پول بیشتر شوید، به سرعت اقدام نمایید.
3- کلاهبرداری‌های اینترنتی، تنها به‌وسیله کاربران قابل‌پیشگیری خواهد بود و مردم قبل از اینکه کالایی را تحویل بگیرند و یا تحویل دهند از پرداخت وجه و یا دریافت آن مطمئن شوند. چرا که سایت‌ها آگهی‌های فروش را منتشر می‌کنند، ولی اگر کسی برای خرید موردی را انتخاب کرد بعدا در زمان پرداخت‌ها باید از صحت عملکرد فروشنده مطمئن شود و پرداخت‌ها در قبال دریافت کالا باشد.
4- قبل از ورود به هر لینک یا وارد کردن هر کد در دستگاه خود از اعتبار آن اطمینان حاصل کنید، چرا که ممکن است اصل نباشد و اطلاعات شخصی شما را برباید.
5- کارت بانکی که با آن قصد خرید اینترنتی دارید مبلغ بالایی موجودی نداشته باشد تا در صورت ایراد مشکل خسارت بالایی به شما وارد نشود.
6- با سازوکار‌های مناسب از اعتبار درگاه اینترنتی اطمینان حاصل کنید.
7- اطلاعات خود را در خصوص پیام‌های برنده شدن در مسابقه یا قرعه‌کشی، بازگو نکنید.
در صورتی که نسبت به جرایم سایبری در بحران کرونا متضرر شدید لازم است همین حالا با یک کارشناس حقوقی در این زمینه مشورت کنید تا از ضرر بیشتر شما جلوگیری شود.

در زمینه جرایم سایبری نیاز به راهنمایی دارید؟

بیماری همه‌گیر کرونا افراد و جامعه را از هر لحاظ به شدت آسیب‌پذیر می کند. در طول این بحران ، همه ما بیش از هر زمان دیگری به سیستم‌های رایانه‌ای ، دستگاه‌های تلفن همراه و اینترنت برای کار ، برقراری ارتباط، خرید ، اشتراک و دریافت اطلاعات متکی هستیم .در غیر اینصورت تأثیر فاصله اجتماعی را کاهش می‌دهیم. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افراد سودجو از این آسیب‌پذیری‌ها به نفع خود بهره برداری می‌کنند.
وینداد بستری را آماده کرده‌است تا به راحتی بتوانید وکیل متخصص برای مشکل ‌حقوقی خود در حوزه جرائم رایانه‌ای انتخاب کنید. برای این کار کافی است که مسائل حقوقی خود را ثبت کنید تا ما پس از بررسی دعوای مطرح شده، وکیل متخصص برای دعوا را به شما معرفی کنیم تا با هزینه‌ای معقول دفاع از پرونده‌ شما را در کلیه مراحل دادرسی در دادگاه‌ها و سایر مراجع ذی صلاح برعهده بگیرد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

شرحی از درخواست دعاوی جرائم رایانه‌ای خود را ثبت کنید، تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

شرحی از درخواست دعاوی جرائم رایانه‌ای خود را ثبت کنید، تا بهترین وکیل وینداد در آن حوزه با شما تماس بگیرد.

مقالات مرتبط