جلب اعتماد مشتری

جلب اعتماد مشتری در کسب‌وکارهای آنلاین! + 7 راهکار

کسب‌وکارهای آنلاین در حال حاضر بخش مهمی از اقتصادی ایران را تشکیل می‌دهند. شرایط ویژه دوران کرونا نیز سبب شده است بسیاری از کسب‌وکارها، اتکای خود را بر فضای مجازی بیشتر کنند. یکی از مهم‌ترین موضوعات در کسب‌وکارهای اینترنتی، جلب اعتماد مشتریان است. ما در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به نکات مهمی درباره […]

کسب‌وکارهای آنلاین در حال حاضر بخش مهمی از اقتصادی ایران را تشکیل می‌دهند. شرایط ویژه دوران کرونا نیز سبب شده است بسیاری از کسب‌وکارها، اتکای خود را بر فضای مجازی بیشتر کنند. یکی از مهم‌ترین موضوعات در کسب‌وکارهای اینترنتی، جلب اعتماد مشتریان است.
ما در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به نکات مهمی درباره روش جلب اعتماد مشتری در کسب‌وکارهای آنلاین اشاره می‌کنیم.

با ما همراه باشید.

شرایط و ضوابط وبسایت خود را شفاف تدوین کنید!

شرایط و ضوابط یا همان Terms and Conditions، در کسب‌وکارهای آنلاین اهمیت زیادی در جلب اعتماد مشتری دارد.

اطلاعات مندرج در شرایط و ضوابط وبسایت بایستی شامل چارچوب دقیق ارائه کالا یا خدمات کسب‌وکار شما، روش‌ها و فرایند سفارش کالا، اصطلاحات به کار رفته در روش کار سایت، تعهدات حفظ حریم خصوصی مشتری، ضمانت‌ها و خدمات پس از فروش، سیاست‌های عودت کالا، حقوق مصرف‌کنندگان و… باشد.

زمانی که شرایط و ضوابط وبسایت خود را جامع، شفاف و صادقانه قید کنید، جلب اعتماد مشتری به خوبی انجام خواهد شد.

اطلاعات کالا و خدمات را دقیق درج کنید!

هیچ چیز بیش از ابهام در اطلاعات محصولات کسب‌وکارهای آنلاین، مشتریان را نگران نمی‌کند. سعی کند برای جلب اعتماد مشتری، اطلاعات اجناس و کالاها و یا خدمات را به طور کامل و شفاف و با جزئیات فراوان درج کنید. با این کار هم جلب اعتماد مشتری انجام می‌شود و هم از درصد بالایی از شکایات و انتقادات و بازپس‌فرستادن محصولات شما، جلوگیری می‌شود.

اطلاعات مفید می‌تواند شامل ابعاد محصولات، وزن، مواد تشکیل‌دهنده، رنگ‌بندی، ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر محصول و… باشد.

برای این منظور می‌توانید از ظرفیت تصاویر  ویا فیلم‌های کوتاه معرفی کالا هم استفاده کنید.

دست‌اندرکاران کسب‌وکار خود را به مشتریان معرفی کنید!

زمانی که در سایت کسب‌وکار آنلاین خود، تیم مدیریتی خود را معرفی کنید، مشتریان اعتماد بیشتری به شما خواهند داشت.

بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین، بخشی از سایت خود را به معرفی کادر مدیریتی، فنی، حقوقی و… می‌پردازند و با این روش فضایی جذاب، شفاف و دوستانه را برای جلب اعتماد مشتری فراهم می‌کنند.

حتی می‌توان در بخشی از سایت همراه با معرفی اعضا، سیر شکل‌گیری ایده و کسب‌وکار خودتان را هم به شکل داستان‌وار بیان کنید تا مخاطبان کسب‌وکارتان احساس آشنایی بیشتری با مجموعه شما پیدا کنند.

تولید محتوا را جدی بگیرید!

تولید محتوای منظم و کاربردی، یکی از روش‌های موفق جلب اعتماد مشتری در کسب‌وکارهای آنلاین است. هر کسب‌وکار آنلاینی می‌تواند در حیطه فعالیت خود، در کنار وبسایت و فروشگاه اینترنتی خود، مجله‌ای اینترنتی (بلاگ) نیز طراحی کند محتوای مهم و مورد علاقه مشتریان خود را فراهم کند.

علاوه بر تولید محتوا در سایت، شبکه‌های اجتماعی نیز بستر بسیار مناسبی برای تولید محتوا هستند. صفحات اینستاگرام، کانال‌های تلگرام، لینکدین و… مکان‌هایی هستند که کسب‌وکارها می‌توانند برای تولید محتوا از آنها کمک بگیرند.

به طور مثال اگر شما یک کسب وکار اینترنتی در حوزه فروش اسباب‌بازی هستید، می‌توانید در وبسایت خود یا صفحات مجازی کسب‌وکارتان مطالب در حوزه معرفی برندهای اسباب‌بازی، انتخاب اسباب‌بازی مناسب برای گروه‌های سنی مختلف، معرفی محصولات سایت، معرفی استانداردهای جهانی تولید اسباب‌بازی، اخبار روز در حوزه اسباب‌بازی و… تولید محتوا انجام دهید.

فراموش نکنید که تولید محتوای منظم و منسجم، نشانگر تلاش مستمر شما در حوزه فعالیت شماست و این عاملی مهم در جلب اعتماد مشتری به حساب می‌آید.

پشتیبانی موثر را فراموش نکنید!

جلب اعتماد مشتری از راه پشتیبانی موثر یکی از راهکارهای مرسوم در کسب‌وکارهای آنلاین است. فراموش نکنید که پشتیبانی و پاسخگویی به مشتریان خود را قبل از خرید محصولات، حین ارسال و پس از آن حفظ کنید.

هر چند در هر کسب وکار آنلاینی امکان بروز مشکلات فنی، حقوقی و… با مشتریان وجود دارد اما طرز برخورد حمایتگرانه و پیگیری مداوم مشکلات مشتریان سبب می‌شود کسب‌وکار شما مشتریان ثابت و وفاداری را پیدا کند.

واکنش سریع پشتیبان سایت شما به مشکلات مشتریان همواره تصویر مثبتی از کسب‌وکار شما در ذهن مخاطبان ایجاد خواهد کرد.

لازم به تاکید است که تنوع روش‌های پشتیبانی نیز تاثیر زیادی بر رضایت مشتریان شما خواهد داشت. پشتیبانی تلفنی، ایمیلی، تلگرامی، حضوری، آنلاین و آفلاین و… روش‌های مرسوم در این زمینه هستند.

پروانه‌ها و گواهی‌های دریافت شده خود را نمایش دهید!

جلب اعتماد مشتری در کسب‌وکارهای آنلاین به نسبت کسب‌وکارهای سنتی دشوارتر است چرا که مشتری در کسب‌وکارهای سنتی به راحتی قادر است در محل کسب مورد نظر حضور پیدا کرده و فرآیند خرید و فروش و تحویل و… را از نزدیک دنبال کند.

به همین خاطر شما به عنوان یک کسب‌وکار آنلاین می‌توانید گواهی، مجوز، پروانه یا تقدیرنامه‌ای را که از سمت نهادها و سازمان‌های مرتبط دولتی دریافت کرده‌اید در سایت خود به نمایش بگذارید تا اعتماد مشتریان خود را بیشتر جلب کنید. نشان‌هایی مانند ای‌نماد یا پروانه‌های صنفی مهم‌ترین این گواهی‌ها هستند.

در ارائه خدمات اضافی به مشتریان غیرقابل پیش‌بینی باشید!

کسب‌وکارهای آنلاین می‌توانند به راحتی و با انجام اقداماتی کوچک و جزئی، حس رضایت بسیاری در مشتریان خود ایجاد کنند.

به طور مثال ارسال هدایای مناسبتی به مشتریان ثابت خود و یا ارسال هدایای کوچک و غیرقابل پیش‌بینی همراه با ارسال مرسولات، کسب‌وکار شما را نزد مشتریان محبوب خواهد کرد.

درباره جلب اعتماد مشتری در کسب‌وکار آنلاین سوالی دارید؟

اگر صادقانه قضاوت کنیم، جلب اعتماد مشتری در کسب‌وکار آنلاین، دشواری‌های زیادی دارد. به همین خاطر کسب‌وکارهای آنلاین باید به نکات زیادی توجه داشته باشند.

در این مطلب کوشش شد تا مهم‌ترین روش‌های جلب اعتماد مشتری بررسی شود. همچنان اگر نیاز به دریافت مشاوره حقوقی درباره حقوق کسب‌وکارهای اینترنتی دارید می‌توانید از خدمات حقوقی متنوع وینداد حداکثر استفاده را داشته باشید.

 

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط