شرایط خاتمه دادن به قرارداد کار موقت

نحوه خاتمه دادن به قرارداد کار موقت و شرایط آن

قراردادهای کار به عنوان یکی از رایج‌ترین قراردادهای استخدامی در حوزه کسب‌وکارها، دارای نکات حقوقی زیادی هستند. موضوعاتی نظیر تعیین نوع قرارداد، تنظیم بندهای مهم مانند دستمزد و تعهدات کارگر و کارفرما و غیره از موارد اساسی قرارداد کار هستند. یکی از موضوعات مهم مرتبط با قراردادهای کار مسئله خاتمه دادن به قرارداد کار موقت […]

قراردادهای کار به عنوان یکی از رایج‌ترین قراردادهای استخدامی در حوزه کسب‌وکارها، دارای نکات حقوقی زیادی هستند. موضوعاتی نظیر تعیین نوع قرارداد، تنظیم بندهای مهم مانند دستمزد و تعهدات کارگر و کارفرما و غیره از موارد اساسی قرارداد کار هستند. یکی از موضوعات مهم مرتبط با قراردادهای کار مسئله خاتمه دادن به قرارداد کار موقت و مراحل فسخ آن است که تحت عناوینی نظیر پایان قرارداد کار، اتمام قرارداد کار، اختتام یا فسخ قرارداد کار هم شناخته شود.

در این مطلب وینداد قصد داریم به موارد ارادی و غیرارادی بپردازیم که به خاتمه قرارداد کار یا فسخ آن منجر می‌شوند. همچنین تفاوت فسخ و خاتمه قرارداد را بررسی خواهیم کرد.

خاتمه دادن به قرارداد کار موقت

مطابق ماده ۷ قانون کار، قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی (دستمزد مشخص) کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر‌موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

با نگاهی به قانون کار و متون حقوقی مرتبط با قراردادهای کار می‌توان چند دلیل عمده خاتمه قرارداد کار را شناسایی کرد. منظور از خاتمه قرارداد کار این است که با به وجود آمدن مواردی خاص، اعتبار قرارداد کار به اتمام می‌رسد یا اسباب فسخ قرارداد ایجاد می‌شود.

دلایل اصلی خاتمه دادن به قرارداد کار موقت در ماده ۲۱ قانون کار درج شده است که می‌توان آن‌ها را به دو دسته اسباب ارادی و غیرارادی خاتمه قرارداد تقسیم کرد. در ادامه به هر یک از این دلایل به شکلی جداگانه می‌پردازیم.

اتمام موضوع قرارداد کار

برخی از انواع قراردادهای کار، قرارداد کار معین هستند که در آن کارگر تکلیف به انجام عملی معین و مشخص را دارد. یکی از موارد خاتمه قرارداد کار در این قراردادها، انجام شدن عمل مورد نظر قرارداد است.

مثلا اگر در یک قرارداد رنگ زدن یک اتاق خواب بر عهده کارگر قرار گرفته باشد پس از انجام کامل عملیات رنگ زدن اتاق، قرارداد کار خود به خود به پایان می‌رسد.

اتمام مدت قرارداد کار

اکثر قراردادهای کار از نوع قرارداد کار موقت هستند. مثلا کارگر برای ۶ ماه تکلیف به انجام موضوع قرارداد کار دارد. پس از انقضای این مدت قرارداد کار خاتمه می‌یابد. البته در این نوع قراردادها، پیش از اتمام مدت قرارداد، کارفرما و کارگر می‌توانند به شکل ضمنی یا صریح مدت آن را تمدید کنند.

استعفای کارگر

لازم به ذکر است که حق استعفا، از حقوق کارگری است که مطابق قرارداد کار در حال انجام موضوع قرارداد است. البته نباید فراموش کرد که این استعفا تابع ضوابط خاصی است. کارگری که مایل به استعفا است، بایستی پیش از ترک کار، یک ماه به کار خود ادامه دهد و کارفرما را از قصد استعفای خود آگاه کند تا کارفرما فرصت جایگزین کردن کارگر برای ادامه پروژه خود را داشته باشد.

تردیدی نیست که استعفای کارگر نیز از اسباب ارادی خاتمه دادن به قرارداد کار موقت محسوب می‌شود.

اخراج کارگر

کارفرما می‌تواند تحت شرایطی مانند عدم انجام وظایف قراردادی از سوی کارگر یا ایجاد بی‌نظمی در محیط کار، قرارداد کار را فسخ کند و در واقع کارگر متخلف را اخراج کند. البته اخراج کارگر به سادگی امکان‌پذیر نیست و برخی شرایط و ضوابط قانونی باید در نظر گرفته شود.

بازنشستگی کارگر

یکی از اسباب رایج پایان قراردادهای کار، بازنشستگی کارگران است. مستند به ماده ۲۳ قانون کار، مقررات حمایتی مرتبط با بازنشستگی کارگر تابع قانون تامین اجتماعی خواهد بود.

از کار افتادگی کارگر

گاهی ممکن است یک کارگر بنا به دلایلی مانند بروز بیماری یا معلولیت و غیره که ناشی از شغل او (انجام موضوع قرارداد کار) باشد، دچار از کار افتادگی کلی یا جزئی شود. در چنین وضعیت‌هایی اگر از کار افتادگی دائمی تلقی شود، باعث خاتمه دادن به قرارداد کار موقت می‌شود. لازم به ذکر است که این موضوع لطمه‌ای به پیروی از مقررات تامین اجتماعی و حمایت‌های قانونی از کارگر از کار افتاده نخواهد زد. البته اثبات این امر که از کار افتادگی کارگر ناشی از حرفه او بوده است، چندان ساده نیست.

موضوع از کار افتادگی کارگر در میان اسباب خاتمه قرارداد کار قوانین و مقررات نسبتا فراوانی دارد که نیازمند توجه بیشتر است.

جمع بندی

قراردادهای کار ممکن است به دلایل مختلفی خاتمه پیدا کنند. در این مطلب سعی شد تا رایج‌ترین اسباب قانونی اختتام قرارداد کار بررسی شود. با این حال ممکن است قراردادهای کار مانند سایر قراردادهای حقوقی، به دلایل دیگری هم به پایان برسند. فسخ قراردادهای کار موضوعی است که تابع شرایط خاص هر قرارداد است. به همین خاطر نباید تصور کرد دلایل ذکر شده در این مطلب، تنها دلایل خاتمه دادن به قرارداد کار موقت هستند.

یکی از مواردی که می‌تواند از رخ دادن بسیاری از دلایل ارادی خاتمه قرارداد کار جلوگیری کند، تنظیم یک قرارداد کار جامع و دقیق است.

ما در وینداد با داشتن کارشناسان حقوق قراردادها و مشاوران قراردادهای کار و روابط کارگر و کارفرما، قادر هستیم تا با ارائه مشاوره حقوقی دقیق به شما و یا ارائه خدمات تنظیم و بررسی قرارداد کار، مسیر امنیت شغلی شما را تا حد ممکن هموار کنیم.

سوالات متداول

چه مواردی باعث خاتمه قرارداد کار می‌شود؟

از جمله عوامل خاتمه قرارداد کار می‌توان به اتمام موضوع قرارداد کار، استعفا یا اخراج کارگر، اتمام مدت قرارداد، بازنشستگی و از کارافتادگی کارگر اشاره کرد.

آیا امکان تمدید قرار کار موقت پس از پایان آن وجود دارد؟

بله، طرفین در صورت توافق و رضایت به همکاری می‌توانند، قرارداد را برای یک یا چند دوره دیگر تمدید کنند.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
محمود
محمود
2 سال پیش

سلام
بسیارعالی بود درمورد اخراج کارگران بصورت جمعی اگر مطالبی ترتیب شود ممنون

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص مشکلات حقوقی‌تان پاسخ می‌دهند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص مشکلات حقوقی‌تان پاسخ می‌دهند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز