داستان واقعی لوناتو و وینداد : توصیه‌های حقوقی برای همکاری با فریلنسرها

داستان واقعی لوناتو و وینداد : توصیه‌های حقوقی برای همکاری با فریلنسرها

فضای کسب‌وکارها در ایران، مملو از ماجراهای حقوقی مختلف است که بسیاری از آنها می‌تواند چراغ راه کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپی قرار بگیرد. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ داستان واقعی استارتاپ لوناتو رفته‌ایم که به دلیل عدم شناخت درست فضای حقوقی، متحمل زیان شده است و نکات حقوقی این ماجرا را […]

فضای کسب‌وکارها در ایران، مملو از ماجراهای حقوقی مختلف است که بسیاری از آنها می‌تواند چراغ راه کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپی قرار بگیرد. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ داستان واقعی استارتاپ لوناتو رفته‌ایم که به دلیل عدم شناخت درست فضای حقوقی، متحمل زیان شده است و نکات حقوقی این ماجرا را برای شما تحلیل کرده‌ایم تا با آگاهی و شناخت بیشتر نسبت به قراردادها همکاری‌های خود را شروع کنید.

ماجرای داستان واقعی لوناتو و وینداد چه بود؟

چندی پیش تیم وینداد پیامی از استارتاپ لوناتو ( اولین فروشگاه تخصصی آنلاین در حوزه عینک و لنز چشم ) دریافت کرد که در آن نیاز به مشاوره حقوقی و خدمات دعاوی تخصصی مطرح شده بود. ماجرا را که جویا شدیم، متوجه شدیم لوناتو، در راستای گسترش فعالیت خود با فریلنسری اقدام به همکاری پروژه‌ای کرده و به مشکل حقوقی بزرگی برخورده است. قضیه از این قرار بود که این استارتاپ برای شروع همکاری با فریلنسر مورد نظر هیچ قرارداد پیمانکاری تنظیم نکرده بود، دلیلشان هم اعتماد متقابل بود!

اشتباه فاحشی که می‌تواند هر کسب‌وکاری را به دردسر بیاندازد!

این درحالی است که ما در وینداد در راستای خدمات‌رسانی به کسب‌وکارها مطالب مهمی را در خصوص اهمیت تنظیم قرارداد پیمانکاری با فریلنسرها منتشر کرده‌ایم و به علاوه سرویس نمونه قرارداد پیمانکاری برای برون سپاری پروژه‌های استارتاپ‌ها به همراه آموزش ماده به ماده قرارداد را در بانک نمونه قراردادهایمان با هزینه‌‌ی ۱۰۰ هزار تومان داریم که بسیاری از کسب و کارها از آن استفاده کرده‌اند اما به دلیل عدم شناخت و استفاده لوناتو از این سرویس، این استارتاپ با مشکلات حقوقی روبرو شد.

پس از این موضوع، فریلنسر مذکور، از این استارتاپ اقدام به شکایت در اداره کار کرده بود و خواهان دریافت حق بیمه، عیدی، سنوات و سایر پاداش‌های مرتبط شده بود. لوناتو هم به سرعت، به سراغ تیم حقوقی وینداد آمده و برای دفاع در پرونده شکایت، اقدام به خرید خدمات مرتبط با وکالت دعاوی ما کرد.

حال که کار این استارتاپ با فریلنسر به دعوای اداره کار کشیده شد باز هم وینداد وارد ماجرا شد و در کنار لوناتو ماند، پرونده آنها را قبول کرد و با نوشتن لایحه دفاعیه، وکالت این دعوا را به عهده گرفت و اکنون فرآیند آن در دادگاه در جریان است.

تیم حقوقی وینداد، اگر چه پیش‌تر، توصیه‌هایی در مورد خرید پکیج و استفاده از نمونه قرارداد و تنظیم قراردادهای حرفه‌ای کرده بود، این بار هم از خدمات‌رسانی بهینه خود دریغ نکرد و با قبول وکالت و دفاع پرونده استارتاپ مذکور با بهایی تقریبا یک دوم بهای معمول در بازار وکالت دعاوی، حاضر به دفاع از استارتاپ زیان‌دیده شد. در حالی که این استارتاپ می‌توانست از این معضلات وقت‌گیر و هزینه‌بر جلوگیری کرده و با هزینه تقریبی ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان قرارداد اختصاصی پیمانکاری را تهیه کند، اما این کار را انجام نداده و درگیر مشکلات حقوقی شده بود.

از شرح ماجرایی که گفته شد، چند نتیجه مهم‌ و آموزنده می‌توان گرفت که به کار استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای جوان می‌آید. در ادامه تحلیل تیم حقوقی وینداد را از ماجرای گفته شده، دنبال کنید.

تنظیم قرارداد، یک ضرورت غیرقابل‌انکار!

شاید بسیاری از استارتاپ‌ها و تجارت‌های نوپا، مانند استارتاپ ماجرای ما، در ابتدای کار خود برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تدابیر حقوقی را جدی نگیرند و مثلا برای آغاز همکاری با فریلنسرها و برون‌سپاری امور خود، از مشاوره حقوقی و کارشناسی قرارداد استفاده نکنند.

اگر چه استفاده از خدمات مشاور حقوقی در تنظیم قرارداد، نیاز به صرف هزینه دارد، اما می‌تواند از تحمل هزینه‌های بعدی ناشی از عدم تنظیم قرارداد تا حد بسیار زیادی جلوگیری و از چالش‌های مشابه با آنچه برای استارتاپ ماجرای ما اتفاق افتاد، پیشگیری کند.

به قول سعدی شیرازی:

علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد / دریغ سود ندارد چو رفت کار از دست!

خوب است بدانید که هزینه استفاده از خدمات تنظیم قرارداد یا استفاده از نمونه قراردادهای بانک قرارداد وینداد، به نسبت هزینه دادرسی و استفاده از وکیل و داور و … بسیار بسیار کمتر است و منطق حکم می‌کند هزینه کمتر برای جلوگیری از زیان بزرگ‌تر صرف شود.

فراموش نکنید که تنظیم قرارداد برای توسعه کسب‌وکارهای مختلف نیازی همیشگی و ضرورتی غیرقابل‌انکار است که دیر یا زود حواشی و چالش‌های مرتبط با آن کسب‌وکار را درگیر خواهد کرد.

استفاده از مشاوره حقوقی، یک دلگرمی واقعی!

وجود مشاور حقوقی در کنار هر کسب‌وکاری، چه کوچک و چه بزرگ، یک تدبیر منطقی است که باید آن را جدی گرفت.

قطعا اگر این استارتاپ، اهمیت مشاوره حقوقی را دست‌کم نمی‌گرفت و از راهنمایی یک کارشناس حقوقی بهره‌مند می‌شد، به هیچ وجه بدون تنظیم قرارداد اقدام به همکاری با فریلنسر نمی‌کرد.

مشاور حقوقی می‌تواند همراه کسب‌وکار شما در مسیر تنظیم قرارداد، استخدام نیروی انسانی، حل اختلافات حقوقی و… باشد و خطرات حقوقی را برای شما به حداقل ممکن برساند.

وکلای دادگستری، همراهانی با دانش!

با آنکه استفاده از خدمات تنظیم قرارداد و مشورت با مشاوران حقوقی می‌تواند بسیاری از چالش‌های حقوقی را دفع کند، اما گاهی ممکن است، اختلافات حقوقی کوچک و بزرگ، استارتاپ‌ها را تهدید کند. گاهی نیز ممکن است کسب‌وکار شما به دلایل مختلفی نظیر نقض علامت تجاری و… نیاز داشته باشد تا از اشخاص خاصی شکایت کند.

استفاده از خدمات وکلای دادگستری در راستای تنظیم اوراق قضایی مانند دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعی، اظهارنامه و همچنین دفاع در محاکم مختلف، می‌تواند چتر امنیت حقوقی را بر کسب‌وکار شما قرار دهد.

از خدمات حقوقی وینداد اطلاع دارید؟

در این مطلب، داستان واقعی لوناتو را بررسی کردیم که بدون استفاده از ظرفیت تنظیم قرارداد، اقدام به همکاری کرده بود و درگیر چالش‌های حقوقی مهمی شده بود. همچنین بر اساس تجربه و تخصص تیم‌ حقوقی وینداد، برخی توصیه‌های حقوقی را مرور کردیم.

ما در وینداد با داشتن تیم حقوقی متشکل از مشاوران حقوقی و وکلای دادگستری، قادر هستیم تا خدمات مرتبط با تنظیم و بررسی قراردادهای اختصاصی، بانک نمونه قرارداد، مشاوره حقوقی، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی، پکیج‌های حقوقی منعطف و به‌صرفه (تنظیم قرارداد، مشاوره حقوقی و…) را به کسب‌وکارهای شما ارائه کنیم.

فراموش نکنید که استارتاپ وینداد با هدف ارائه خدمات حقوقی باکیفیت، سریع و به‌صرفه برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای ایرانی تاسیس شده است و به خوبی به مشکلات و چالش‌های کسب‌وکارها آگاه است.

5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

شکایت از ایرانیک
مقالات داستان مشتریان وینداد

مرجع قضایی شکایت از تصمیمات ایرنیک

سایت ایرنیک مرکز ثبت دامنه‌های مرتبه‌اول کشوری نقطه-آی‌آر (‎.ir) و نقطه-ایران (.ایران) است که تمام دامنه‌های ملی که افراد قصد ثبت کردن آن را دارند باید