راهنمای حقوقی انتخاب نام برند تجاری

راهنمای حقوقی حرفه‌ای برای انتخاب نام برند تجاری

آیا به تازگی کسب‌وکارتان را شروع کرده‌اید و انتخاب نام برند تجاری‌ شما را حسابی سردرگم کرده‌است؟  انتخاب نام برند تجاری، مثل هر انتخاب نام دیگری نیست که به راحتی با یک جست‌وجوی ساده انجام شود. اینکار مراحل و قوانین مخصوص به خود را دارد. مخصوصا اینکه اصطلاحات این حوزه تشابه زیادی با هم دارند […]

آیا به تازگی کسب‌وکارتان را شروع کرده‌اید و انتخاب نام برند تجاری‌ شما را حسابی سردرگم کرده‌است؟  انتخاب نام برند تجاری، مثل هر انتخاب نام دیگری نیست که به راحتی با یک جست‌وجوی ساده انجام شود. اینکار مراحل و قوانین مخصوص به خود را دارد. مخصوصا اینکه اصطلاحات این حوزه تشابه زیادی با هم دارند و برای کسانی که در مراحل اولیه هستند مهم است که این تفاوت‌ها را بدانند. ثبت و انتخاب نام برند تجاری و علائم تجاری بخش مهمی از ایجاد و شناسایی مارک تجاری در بازار برای یک شرکت و محصولات آن است ، بنابراین روندی است که باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد. در این متن شما را با تمام مراحل انتخاب نام برند تجاری آشنا کردیم و توضیح دادیم که چگونه می‌توانید بهترین نام برند تجاری را داشته باشید.

اگر احتیاج دارید از  مشاوره تلفنی ما در این امر کمک بخواهید آنها در همه‌ی مراحل با شما همراه خواهند بود.

از عبارت نام برند تجاری چه می‌دانید؟

در مسائل حقوقی ثبت برند با دو عبارت «نام تجاری» و «علامت تجاری» برخورد می‌کنیم. نام تجاری معادل با business name است؛ و علامت تجاری معادل Trademark در زبان لاتین است.  Trademark نشانه،نماد، یا طرحی است که تصویری را در ذهن تداعی می‌کند که معرف محصول است و آن را از رقبایش متمایز می‌کند. همچنین مارک تجاری به‌صورت قانونی نماینده کسب‌وکار یا خدمات یک منبع خاص می‌باشد.در واقع علامت تجاری معرف و ارائه دهنده نام تجاری است.  Brand Name نامی است که یک تجارت برای یکی از محصولات یا خدمات خود انتخاب می‌کند. براساس قانون می‌توان علامت تجاری یا همان Trademark  را متمایز از نام تجاری یا همان Brand Name ثبت کرد.

مطابق بند ج ماده ۳۰ قانون«ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری» نام تجاری؛در واقع همان اسم یا عنوانی‌ست که معرف و مشخص‌کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد. در بند الف همین ماده قانونگذار به تعریف علامت تجاری پرداخته‌است. علامت تجاری: هر نشان قابل‌رؤیتی است که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

با اینکه علامت تجاری از مارک و برند شرکت محافظت قانونی می‌کند و آن را از دیگر کسب‌وکارها متمایز می‌کند. با این حال شرکت‌ها باید در انتخاب نام برند تجاری دقت کنند چرا که اگر نام تجاری یا برند آن‌ها بیش از حد به یک نام تجاری ثبت شده، نزدیک باشد، می‌تواند مالکان آن را در معرض دعوایی احتمالی قرار دهد. بنابراین بهتر است از ابتدا تمام مراحل آن را به دقت پیش ببرند تا در آینده دچار مشکلات این چنینی نشوند.

ما پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب نام برند تجاری خود با یک کارشناس مجرب از گروه وینداد در ارتباط باشید، کسی که بتواند در تمام مراحل ثبت همراه شما باشد.

نام برند تجاری چه ویژگی‌هایی دارد؟

نام تجاری همان اسم شرکت‌ها و واحد‌های صنفی ثبت شده‌است. نام تجاری باید بیانگر هویت صنفی اشخاص حقوقی یا حقوقی باشد. نام تجاری باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • بامعنا باشد: نام برند تجاری باید با جوهره اصلی کار شما ارتباط معنایی داشته‌باشد.
  • متمایز باشد: مراقب باشید که از اسم‌های مشابه برند‌های شاخص استفاده نکنید.
  • راحت باشد: می‌توانید از مخفف‌ها یا حروف آغازین هم استفاده کنید.
  • قابل ثبت باشد: بهتر است از آخرین قوانین مربوط به انتخاب نام برند تجاری مطلع باشید.
  • آینده‌نگرانه باشد: همیشه این را در نظر داشته‌باشیدکه نام برند تجاری شما قرار است در خارج از کشور یا دیگر مناطق گسترش یابد با توجه به این انتخاب کنید.
  • بصری باشد: بتوانید آن را به شکل لوگو طراحی کنید.

مراحل انتخاب نام برند تجاری

اگر تا به اینجای کار با ویژگی‌های گفته شده، نامی برای برند تجاری خود دارید و با آن فعالیت می‌کنید، نوبت آن رسیده که به مرحله بعدی برویم.

  • استعلام نام قبل از ثبت

شاید در ابتدای کار تصور کنید، نامی که برای برند تجاری خود انتخاب کرده‌اید مختص به کسب‌وکار شماست و مشابه آن نیست. اما تا زمانی که از نام برند انتخابی‌تان استعلام نگیرید نمی‌توانید به این نتیجه برسید. در صورت عدم استعلام برند ممکن است بعد از صرف وقت و هزینه‌های بسیار نام برند شما با اخطار رو به رو شود و توسط سامانه ثبت رد شود.

  • آماده کردن مدارک مورد نیاز

مدارک ثبت برند برای شخص حقیقی عبارت‌ است از:

  • کپی برابر اصل شده شناسنامه شخص حقیقی
  • کپی برابر اصل شده کارت ملی شخص حقیقی
  • کپی برابر اصل شده کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن برند پیشنهادی)
  • کپی برابر اصل شده مجوز فعالیت
  • اطلاعاتی از قبیل آدرس، کد پستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت شخص حقیقی

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی متقاضی ثبت برند:

  • کپی برابر اصل شده شناسنامه تمام افرادی اعم از مدیران، سهامداران یا شرکا که در شرکت مورد نظر حق امضا دارند.
  • کپی برابر اصل شده کارت ملی تمام افرادی اعم از مدیران، سهامداران یا شرکا که در شرکت مورد نظر حق امضا دارند.
  • کپی برابر اصل شده مجوز فعالیت
  • کپی روزنامه رسمی که ثبت شرکت در آن آگهی شده است
  • کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت
  • کپی برابر اصل شده کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن برند پیشنهادی)
  • اطلاعاتی از قبیل آدرس، کد پستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت افرادی که در شرکت حق امضا دارند.
  • ثبت اظهارنامه در سایت اداره مالکیت

بعد از فراهم کردن مدارک لازم، به سایت مالکیت فکری و معنوی رجوع کنید و ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهید. سپس به یکی از دفترخانه‌های اسناد رسمی مراجعه کنید و گواهی امضا را جهت تایید حساب کاربریتان دریافت کنید. بعد از تایید حساب، به بخش ثبت اظهارنامه مراجعه و مدارک لازم را آپلود کنید.بعد از طی این مراحل مدارک شما توسط کارشناسان بررسی می‌شود و تایید آن به اطلاع شما می‌رسد.

  • چاپ آگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی

پس از تایید مدارک، درخواست ثبت برند به روزنامه رسمی ارجاع داده می‌شود و تا روزنامه آن را آگهی کند. پیش از آن باید هزینه آگهی ثبت برند تجاری را بپردازید. چاپ آگهی به دیگران فرصتی یک ماهه را می‌دهد تا چنانچه نسبت به انتخاب نام برند تجاری اعتراض داشتند، اعلام کنند. چنانچه اعتراضی ثبت نشد، ثبت برند بلامانع است. پس از آن با مراجعه حضوری به اداره مالکیت، مدارک خود را تحویل داده و تشکیل پرونده کنید.

  • پرداخت حق الثبت برند

بعد از تایید نام برند تجاری، در سامانه باید حق الثبت برند تجاری را پرداخت کنید. که این مبلغ به صورت زیر محاسبه می‌شود:

ثبت برند حقیقی 120 هزار تومان + هر طبقه اضافه 10 هزار تومان

ثبت برند حقوقی 240 هزار تومان + هر طبقه اضافه تر 20 هزار تومان

یعنی اگر شما یک برند شخصی را در 3 طبقه ثبت می کنید هزینه حق الثبت آن اینگونه محاسبه می شود.

  • تحویل گرفتن گواهی ثبت برند

بعد از پرداخت حق‌الثبت، نام برند تجاری شما باید یک بار دیگر در روزنامه رسمی چاپ شود. پس از آن باید یک روزنامه و یک نمونه از برند تجاری را به اداره مالکیت فکری ببرید و گواهی 10ساله ثبت برند تجاری را دریافت کنید.

برای انتخاب نام برند تجاری نیاز به راهنمایی دارید؟

ما پیشنهاد می‌کنیم برای آنکه تمامی مراحل، از انتخاب تا ثبت  نام برند تجاری‌تان به دقت و درست پیش برود،  با یک کارشناس مجرب از گروه وینداد در ارتباط باشید، کسی که بتواند در تمام مراحل همراه شما باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت