شرکت مشاوره حقوقی

ملاحظات حقوقی راه‌­اندازی یک شرکت مشاوره حقوقی

با افزایش شمار فارغ‌­التحصیلان حقوق و به خصوص پذیرفته­‌شدگان آزمون‌­های وکالت، جویندگان مشاغل حقوقی اغلب با مشکلاتی مواجه شده‌­اند. به همین خاطر بسیاری از وکلا و دانش‌­آموختگان حقوق به سمت فعالیت در شرکت­‌ها و موسسات حقوقی گرایش پیدا کرده‌­اند. از سوی دیگر، از آن جا که راه‌­اندازی یک شرکت مشاوره حقوقی با همکاری گروهی از […]

با افزایش شمار فارغ‌­التحصیلان حقوق و به خصوص پذیرفته­‌شدگان آزمون‌­های وکالت، جویندگان مشاغل حقوقی اغلب با مشکلاتی مواجه شده‌­اند. به همین خاطر بسیاری از وکلا و دانش‌­آموختگان حقوق به سمت فعالیت در شرکت­‌ها و موسسات حقوقی گرایش پیدا کرده‌­اند. از سوی دیگر، از آن جا که راه‌­اندازی یک شرکت مشاوره حقوقی با همکاری گروهی از وکلا و متخصصان مختلف، می‌­تواند گزینه مناسبی برای کسب درآمد به شمار بیاید، امروزه شاهد تأسیس مؤسسات حقوقی توسط اشخاصی هستیم که الزاماً وکیل دادگستری یا دانش‌آموخته حقوق نیستند. با افزایش تعداد این مؤسسات، بحث‌های فراوانی در حوزه  مشاغل حقوقی به وجود آمده است و قانونی بودن فعالیت این مؤسسات را به موضوعی داغ در این زمینه بدل کرده است. تاسیس شرکت حقوقی، مانند راه‌اندازی هر کسب‌­وکار دیگر، قوانین و قواعد مخصوص به خود را دارد.

در این مطلب با ما همراه باشید تا با مراحل قانونی تاسیس شرکت مشاوره حقوقی و درنهایت بهره‌مندی از راهنمایی‌های مشاوران حقوقی آشنا شوید.

مراحل تاسیس شرکت مشاوره حقوقی

تشکیل شرکت‌ها و موسسات مشاوره حقوقی، تحت قواعد دو آیین‌نامه مهم قرار دارند:

نخست، آیین‌نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری، که با توجه به ماده یک این آیین‌نامه، موسسات و شرکت‌های حقوقی در دسته موسسات غیرتجاری قرار می‌گیرند. درواقع این موسسات هرچند به لحاظ مالی برای موسسان و کارمندان خود سودآوری دارند، اما مانند موسسات علمی-آموزشی، اشتغال اصلی آن ها را نمی‌توان عملی تجاری به معنای خاصی که در قانون تجارت مقرر شده است دانست و در نتیجه این موسسات را نمی‌توان تحت عنوان شرکت‌های تجاری قرار داد. بنابراین، با توجه به غیرتجاری بودن شرکت‌های حقوقی، این مؤسسات از لحاظ شرایط تشکیل، تابع مواد آیین نامه اصلاحی ثبت و تشکیل موسسات غیرتجاری هستند. از آن جا که تأسیس هر موجودیت حقوقی؛ اعم از تجاری و غیرتجاری، نیازمند به ثبت رسیدن در اداره ثبت شرکت‌ها است، شرکت‌ها و موسسات حقوقی نیز برای تشکیل و رسمیت یافتن به عنوان یک موجودیت حقوقی، نیاز به ثبت رسمی در اداره یاد شده دارند.

دومین آیین‌نامه، مشخصاً به موسسات حقوقی مربوط است. ضروری است برای آگاهی از شرایط تشکیل موسسات حقوقی، به آیین‌نامه مخصوصی به نام آیین‌نامه مربوط به تشکیل موسسات حقوقی و نحوه اداره آنها رجوع کرد. در این آیین‌نامه، برای تشکیل مؤسسات حقوقی، درباره شرایطی از قبیل وکیل دادگستری بودن تعدادی از اعضای مؤسس، داشتن اساسنامه، به ثبت رسیدن در اداره ثبت شرکت‌ها و ارکان تشکیل‌دهنده شرکت سخن گفته شده است که در ادامه مطلب به این موضوعات خواهیم پرداخت.

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد مشاوره کامل دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید نمونه قرارداد مشاور حقوقی را دریافت کنید تا تجربه ده‌ها قرارداد شکست‌خورده را تجربه نکنید.

ویژگی اعضای موسس

درباره مؤسسات حقوقی معمولاً این سؤال مطرح می‌شود که:

آیا هر شخص می‌تواند اقدام به تأسیس شرکت حقوقی نماید یا این که حضور وکلای رسمی دادگستری در این مؤسسات الزامی است؟

با وجود این که در عمل ممکن است با مؤسساتی مواجه شوید که توسط اشخاصی غیر از وکلای دادگستری تأسیس شده باشند، اما مطابق آیین‌نامه مربوط به تشکیل موسسات حقوقی و نحوه اداره آنها، یکی از شروط مهم برای تاسیس موسسه مشاوره حقوقی وجود حداقل سه وکیل پایه یک دادگستری در جمع موسسین است که حداقل یکی از این سه شخص باید دارای بیش از ۱۰ سال سابقه وکالت باشد و همگی آنها وکیل همان حوزه­ جغرافیایی باشند که در آن قصد تاسیس دفتر مشاوره حقوقی دارند (یعنی اگر قصد تاسیس شرکت حقوقی در شهر تهران را دارند باید سه وکیل موسس، عضو کانون وکلای مرکز باشند).

این اشخاص باید دارای پروانه وکالت معتبر و بدون سابقه محکومیت کیفری درجه بالا باشند. به علاوه باید به خاطر داشت که وکلایی که دارای دفتر وکالت بوده و یا در موسس حقوقی دیگری مشغول به کار هستند، اجازه تأسیس مؤسسه حقوقی ندارند. همچنین این آیین‌نامه بیان کرده است که این شرایط باید مستمراً برقرار باشند؛ یعنی مادامی که وکلا در موسسه مشغول فعالیت هستند، مجاز به تأسیس دفتر وکالت نیستند و همچنین نباید سوسابقه کیفری برای آنها ثبت شود. در غیر این صورت و به محض آنکه یکی از موسسین فاقد هر یک از این شرایط شود، از عضویت در موسسه محروم یا در صورتی که قبلاً به عضویت هیئت تأسیس درآمده باشد، عضویت او لغو می­‌شود.

از ویژگی‌های گفته شده می‌توانیم نتیجه بگیریم که لازم نیست تمام اعضای مؤسس یک شرکت حقوقی وکیل دادگستری باشند؛ در عین حال، به موجب قوانین و مقررات یاد شده، تأسیس شرکت حقوقی بدون عضویت حداقل سه وکیل در هیئت مؤسس شرکت امکان‌پذیر نیست.

تنظیم اساسنامه شرکت

همانطور که می‌دانید همه اشخاص حقوقی، اعم از شرکت‌های تجاری و غیرتجاری نیاز به داشتن اساسنامه دارند. برای تاسیس موسسه حقوقی بایستی اساسنامه‌­ای تنظیم شود که به تایید کانون وکلای دادگستری برسد و در دفتر این کانون ثبت شود. در اساسنامه حتما باید نام موسسه حقوقی و مشخصات کامل اعضای موسس آن ذکر شود. همچنین هرگونه تغییری در اساسنامه باید به اطلاع کانون وکلا رسانده شود و این تغییر در دفتر کانون ثبت مجدد شود.

ارکان موسسه و حدود وظایف و اختیارات آن‌ها

مطابق آیین‌نامه ای که پیش‌تر به آن اشاره شد، موسسات حقوقی باید لااقل دارای دو رکن مجمع عمومی و مدیریت باشند. مجمع عمومی از تمام افرادی تشکیل می‌شود که دارای سهام در موسسه حقوقی هستند. از جمله وظایف مجمع عمومی مشخص کردن حدود اختیارات مدیر یا مدیران مؤسسه حقوقی است. فراموش نکنید که مسئول اصلی و نهایی شرکت حقوقی، مدیر یا مدیران آن هستند. در واقع مدیران این شرکت­‌ها بیشترین وظایف و اختیارات را در شرکت دارند و به تبع آن، بیشترین مسئولیت نیز در قبال معاملات و اعمالی که به نام شرکت انجام می‌شود نیز متوجه آن‌ها است.

برخی مدارک لازم برای تاسیس شرکت

به عنوان توصیه نهایی، فراموش نکنید که هنگام تأسیس مؤسسه حقوقی، تمام مدارک شناسایی موسسین حقوقی و هیئت مدیره (نظیر پروانه وکالت معتبر و…) باید در اختیار اداره ثبت شرکت‌ها قرار گیرد. همچنین متقاضیان تأسیس باید تقاضانامه­‌ها و فرم­‌های مرتبط را به دقت تکمیل کنند؛ چرا که بدیهی است مسئولیت صحت اطلاعات ارائه شده، بر عهده متقاضیان است.

متقاضی تأسیس شرکت مشاوره حقوقی هستید؟

برای تأسیس یک شرکت حقوقی لازم است تمام شرایطی که در این مطلب گفته شد به دقت رعایت شود. با این حال با توجه به تفاوت شرایط فردی متقاضیان، پیشنهاد می‌شود پیش از اقدام برای تأسیس چنین شرکتی، از مشاوره متخصصان حوزه ثبت شرکت‌ها بهره گرفته شود. در صورتی که قصد تأسیس مؤسسه حقوقی دارید، وکلا و مشاوران وینداد برای خدمت­‌رسانی به شما در این زمینه آماده هستند.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط