سرمایه گذاری در صنعت خرما

سرمایه گذاری در صنعت خرما، ریسک‌ها، مراحل و قراردادهای لازم

تعداد زیادی از محصولات خوراکی تولید شده در ایران به سایر نقاط جهان صادر می شوند و به دلیل کیفیت مطلوب و نوع خاص آن‌ها طرفداران زیادی در میان مردم جهان دارد. محصولاتی مانند، زعفران، پسته و خرما. هرچند خرما در دیگر نقاط گرمسیر جهان مثل شمال آفریقا و خاورمیانه نیز تولید می‌شود اما انواع […]

تعداد زیادی از محصولات خوراکی تولید شده در ایران به سایر نقاط جهان صادر می شوند و به دلیل کیفیت مطلوب و نوع خاص آن‌ها طرفداران زیادی در میان مردم جهان دارد. محصولاتی مانند، زعفران، پسته و خرما. هرچند خرما در دیگر نقاط گرمسیر جهان مثل شمال آفریقا و خاورمیانه نیز تولید می‌شود اما انواع خرما در ایران مشتریان مخصوص به خود را دارد. رطب، پیارم و خرمای مضافتی از محبوب‌ترین انواع خرمای ایرانی در اروپا هستند.
افرادی که دانش کشاورزی دارند، خوب می‌دانند که سرمایه گذاری در صنعت خرما درآمد و سود خوبی را نصیب سرمایه گذاران آن می‌کنند؛ زیرا علاوه بر مزیت صادراتی خرما، ذائقه خود مردم ایران هم به انواع خرما کشش زیادی دارد و امکان ندارد در ظرف آجیل و تنقلات ایرانیان نشانی از خرما پیدا نکنید.

اما مراحل سرمایه گذاری در صنعت خرما چیست و چه قرارداد هایی برای انجام این کار نیاز است؟

سرمایه گذاری در صنعت خرما و ریسک‌های آن

اگر تا به حال در کاری سرمایه‌گذاری کرده‌اید یا از سرمایه‌گذاران شنیده باشید، خوب می‌دانید که در هیچ نوع سرمایه‌گذاری نمی‌توان تضمین موفقیت 100% داشت و بدون هیچ ریسک و خطری در یک صنعت سرمایه گذاری کرد. به همین دلیل چند مورد از ریسک‌های حضور در صنعت خرما را برای شما دسته‌بندی کرد‌ه‌ایم:

رقابت زیاد: به دلیل پرفروش‌بودن خرما در ایران و خارج از کشور باید بدانید ک افراد زیادی پیش از شما به فکر سرمایه‌گذاری در این صنعت افتاده‌اند و کشاورزان زیادی سال‌هاست که در این صنعت مشغول به فعالیت هستند، برای این که بتوانید در این رقابت تنگاتنگ سود خود را به دست آورید باید به فکر ایده‌های جدید، استفاده از متخصصان این حوزه، برنامه‌ریزی درست و مشورت گرفتن از دیگران باشید. با این حال جای نگرانی زیادی نیست، اگر با برنامه ریزی درست جلو بروید، می‌توانید فروش مناسبی داشته باشید.

خطر از بین رفتن محصول: گاهی محصولات کشاورزی به دلایلی مثل خشکسالی، سرمازدگی، یا آفت از بین می‌روند و ممکن است دچار ضرر و زیان شوید اما این مشکل برای تمام سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت کشاورزی وجود دارد و باید حتما پیش از وقوع، برای آن برنامه‌ریزی کنید، مثلا با پیش‌بینی خشکسالی محصولات سال پیش را در فضای مناسب نگهداری کنید و سال بعد با قیمت ارزان‌تر به فروش برسانید.

مشکلات صادراتی: به دلیل این که کشورهای رقیب سرمایه‌گذاری زیادی در بخش بسته‌بندی و فرآوری خرما داشته‌اند ممکن است برای صادرات به کشورهای مختلف دچار مشکل شوید با این حال باید بدانید که میزان تقاضای خرما در جهان بیش از عرضه آن است و نیازی نیست نگران به فروش رفتن محصول خود باشید.

هزینه ماشین آلات و نگهداری: ورود به هر صنعتی هزینه‌های خاصی دارد اما صنعت خوراکی به دلیل فسادپذیری و از دست دادن کیفیت در طی زمان باید با دقت بیشتری برداشت و نگهداری شود که برای بهبود این فرآیند به ماشین‌آلات کشاورزی که اکثرا هزینه زیادی دارند نیاز است. که باید پیش از ورود به این صنعت در مورد آن بررسی های لازم را انجام دهید.

مراحل ورود به صنعت خرما و درآمدزایی

اگر هیچ پیش زمینه ای در مورد صنعت خرما ندارید خلاصه‌ای از مراحل ورود به این صنعت را در زیر برای‌تان آماده کرده‌ایم:

دانش کشاورزی مناسب: همزمان با پیشرفت علم و تکنولوژی، دانش کشاورزی نیز پیشرفت کرده‌است و شک نکنید که با دانش به روز و جدید می‌توانید بهتر و سریع‌تر به نتیجه مورد نظر خود برسید. البته این دانش باید حتما با تجربه عملی کشاورزانی که سال‌هاست در کار کشت و برداشت خرما هستند ترکیب شود.

هماهنگی با جهاد کشاورزی: اگر می‌خواهید روی یک زمین آماده که دارای درخت خرما هست سرمایه‌گذاری کنید نیازی به هماهنگی خاصی ندارید صرفا باید قراردادی با صاحب ملک امضا نمایید اما اگر قصد احداث باغ در یک زمین بایر دارید حتما باید به سازمان جهاد کشاورزی منطقه مراجعه کرده و مجوزهای مورد نیاز را دریافت کنید.

زمین مناسب: قطعا می‌دانید که خرما در مناطق گرمسیری رشد می‌کند پس سعی نکنید با هزینه‌های بالا در مناطقی غیر از مناطق مناسب، اقدام به کاشت کنید. پیش از خرید زمین در مورد انواع خرما تحقیق کنید چون هر نوع از خرما در منطقه خاصی از ایران رشد می‌کند و باید از قبل بدانید که می‌خواهید برای چه نوع خرمایی اقدام به سرمایه گذاری کنید. مثلا خرما پیارم تنها در منطقه حاجی آباد نزدیک به هرمزگان و رطب مضافتی در مناطقی از استان فارس و کرمان کاشت می‌شود.

از متخصصان کمک بگیرید: برای هر مرحله از انجام کار، از کاشت و نگهداری تا برداشت و بسته بندی بهتر از متخصصان کمک بگیرید شاید در ابتدا هرینه شما کمی بالا رود اما در نهایت به باروری بهتر محصولات شما کمک زیادی می‌کند.

مسائل حقوقی را در نظر بگیرید: از زمان شروع سرمایه گذاری تا زمان همکاری با کشاورزان، اجاره ماشین آلات، طراحی بسته‌بندی، بازاریابی، صادرات و هر نوع اقدام دیگر باید به مسائل حقوق به درستی توجه کنید تا دچار دردسرها و هزینه‌های ناشی از ناآگاهی و عدم انعقاد قرارداد نشوید. قرارداد مهم‌ترین سند اثبات همکاری و انجام یک اقدام حقوقی‌ دو طرفه است. در ادامه با قراردادهای مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در صنعت خرما آشنا خواهید شد.

قراردادهای لازم برای سرمایه‌گذاری در صنعت خرما

بسته به نوع سرمایه‌گذاری‌تان در صنعت خرما قرارداد سرمایه گذاری مختلفی ممکن است شامل حال شما شود که لیستی از آن‌ها را برای شما تهیه کرده‌ایم:

  • قرار خرید زمین
  • قراردادهای لازم از طرف جهاد کشاورزی (مانند مجوز احداث باغ، مجوز حفر چاه برای آبیاری، قرارداد گرفتن وام و غیره)
  • قرارداد خرید نهال یا هر نفر درخت نخل
  • قرارداد اجاره ماشین آلات کشاورزی
  • قرارداد استخدام نیروی کار و کشاورز
  • قرار استخدام نگهبان
  • قرارداد صادرات خرما با گمرک
  • قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری
  • قرارداد پیمانکاری در صورت نیاز
  • قرارداد با شرکت بسته بندی، طراحی و آماده سازی خرما
  • قرارداد اجاره یا خرید انبار برای نگهداری محصولات
  • قرارداد مشارکت با کشاورز یا عامل
  • و قراردادهای مربوطه دیگر

آیا برای نوشتن قرارداد برای سرمایه گذاری در صنعت خرما نیاز به کمک دارید؟

همان‌طور که دیدید سرمایه‌گذاری در صنعت خرما کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد و برای دوری از هر گونه دردسرهای ثانویه و هزینه‌های اضافی بهتر است مسائل حقوقی را نادیده نگیرید. نوشتن و تنظیم قرارداد دقیق بهترین راه برای داشتن یک همکاری و سند شفاف میان طرفین معامله است. اما این قرارداد باید طبق قانون و حاوی تمام مواد مورد نیاز باشد. کارشناسان حقوقی وینداد می‌توانند به شما کمک کنند که قراردادهای لازم برای سرمایه‌گذاری در صنعت خرما را به بهترین نحو بنویسید. در ضمن می‌توانید برای رفع ابهامات خود در این مورد با ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
مقالات انواع سرمایه‌گذاری

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی