شرایط عمومی و خصوصی پیمان چیست؟

شرایط عمومی و خصوصی پیمان در قراردادهای پیمانکاری چیست؟

قبل از اینکه توضیح دهیم شرایط عمومی و خصوصی پیمان در قراردادها پیمانکاری چه شرایطی هستند باید دید پیمان چیست؟ پیمان موافقتنامه‌ای است که در آن طرفین یعنی کارفرما و پیمانکار توافق می‌کنند که پیمانکار کاری را به انجام برساند یا کالایی را خرید و فروش کند. در این قرارداد موضوع قرارداد پیمانکاری خدمات، یعنی […]

قبل از اینکه توضیح دهیم شرایط عمومی و خصوصی پیمان در قراردادها پیمانکاری چه شرایطی هستند باید دید پیمان چیست؟
پیمان
موافقتنامه‌ای است که در آن طرفین یعنی کارفرما و پیمانکار توافق می‌کنند که پیمانکار کاری را به انجام برساند یا کالایی را خرید و فروش کند. در این قرارداد موضوع قرارداد پیمانکاری خدمات، یعنی کاری که کارفرما از پیمانکار توقع دارد انجام بدهد و همچنین طرفین قرارداد و ویژگی‌هایشان، مهلت انجام کار و دستمزد پیمانکار تعیین می‌شوند

شرایط عمومی پیمان

شرایط عمومی پیمان شرایطی هستند که بر تمامی قراردادهای پیمانکاری حاکم هستند. طرفین قرارداد پیمانکاری باید آن شرایط را بپذیرند و برخلاف آن ها توافق نکنند. با توجه به پیچیدگی قراردادهای پیمانکاری بزرگ پیش بینی تمامی شرایط و حالت‌های احتمالی که ممکن است رخ دهد برای طرفین قرارداد مشکل است پس این شرایط از پیش در موافقتنامه پیمان تعیین شده‌اند.

این شرایط تکلیف بیشتر وضعیت‌های احتمالی در رابطه پیمانکار و کارفرما را تعیین می‌کنند؛

مثلا اگر کارفرما از تحویل گرفتن دستگاهی که سفارش ساخت آن را به پیمانکار داده بود خودداری کند و پیمانکار مجبور باشد که ماهانه هزینه زیادی برای اجاره مکان نگهداری دستگاه بپردازد ؛ در این حالت شرایط عمومی پیمان هستند که به کمک پیمانکار می‌آیند و براساس آن‌ها کارفرما ملزم به تحویل دستگاه و پرداخت خسارت‌های پیمانکار مستقل است

برای مثال بیمه و مالیات قرارداد پیمانکاری از جمله شرایط عمومی آن به شمار می‌روند.

اگر در خصوص شرایط عمومی و خصوصی پیمان در قراردادهای پیمانکاری نیاز به راهنمایی دارید می‌توانید از مشاوره حقوقی کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

شرایط خصوصی پیمان

در مقابل شرایط عمومی پیمان، شرایط خصوصی پیمان قرار میگیرند. شرایط خصوصی پیمان شرایطی هستند که از قبل و در سند و قانون خاصی تعیین نشدهاند و بنا به موضوع قرارداد پیمانکاری یا همان کاری که پیمانکار متعهد به انجام آن میباشد متفاوت هستند. این شرایط را برخلاف شرایط عمومی خود طرفین قرارداد در جهت تکمیل شرایط عمومی پیمان تعیین میکنند. این شرایط نباید برخلاف شرایط عمومی بوده و آنها را نقض کنند و فقط باید آنها را تکمیل کنند مثلا اگر در شرایط عمومی محلی که پیمانکار ملزم به تحویل کالا به کارفرما است تعیین نشده باشد خود طرفین میتوانند آن را تعیین کنن . با توجه به امری بودن شرایط عمومی، این شرایط نسبت به شرایط خصوصی اهمیت بیشتری دارند و در هنگامی که ابهامی ایجاد شود شرایط عمومی پیمان اجرا می‌شوند.

با این حال اهمیت شرایط عمومی پیمان و اولویت آنها در قراردادهای پیمانکاری دولتی و قراردادهای پیمانکاری خصوصی متفاوت است.

آیا شرایط عمومی پیمان در قراردادهای پیمانکاری دولتی و قراردادهای پیمانکاری خصوصی متفاوت هستند؟

حال که با شرایط عمومی و خصوصی پیمان آشنا شدید به تفاوت آنها بپردازیم.

قراردادهای پیمانکاری دولتی قراردادهایی هستند که یک طرف آن نهادهای وابسته به دولت هستند در حالی که قراردادهای خصوصی بین دو طرف خصوصی ( افرادی که مستقل از نهادهای دولتی کار میکنند) منعقد میشوند. در این زمینه برای اخذ کارت پیمانکاری شهرداری و اخذ رتبه پیمانکاری باید اقدامات مناسب انجام شود.

از آنجا که یک طرف قراردادهای پیمانکاری دولتی، دولت هست و این قراردادها در جهت منفعت عمومی منعقد می‌شوند پس نقش شرایط عمومی پیمان در این قراردادها پررنگتر خواهد بود و از دخالت افراد تا حد امکان جلوگیری می‌شود؛ در مقابل در قراردادهای پیمانکاری خصوصی از آنجا که بیشتر رابطهای خصوصی و میان دو طرف غیر دولتی میباشد بیشتر به اصل حاکمیت اراده طرفین قرارداد احترام گذاشته میشود و حتی طرفین میتوانند شرایط عمومی پیمان را تا حد زیادی تغییر دهند و شرایط حاکم بر رابطه خود را تا حد زیادی تعیین کنند. به عنوان مثال در قراردادهای پیمانکاری به طور کلی پیمانکار ملزم است که تعهد موضوع قرارداد را خود به شخصه انجام دهد اما در قراردادهای پیمانکاری خصوصی، پیمانکار میتواند با رضایت کارفرما انجام کار را به پیمانکار دیگری بسپارد اما در قراردادهای پیمانکاری دولتی این امکان وجود ندارد و لزوما پیمانکار ملزم است خود تعهد خود را به پایان برساند.

پس شرایط عمومی و خصوصی پیمان با توجه به اینکه قرارداد پیمانکاری درکدام دسته دولتی یا خصوصی قرار  گیرد متفاوت خواهد بود و در قراردادهای پیمانکاری خصوصی طرفین اراده بیشتری برای تعیین شرایط حاکم بر قرارداد پیمانکاری خود دارند.

چناچه در قراردادهای پیمانکاری خود نیاز به مشاوره و راهنمایی داشتید می‌توانید همین الان مشاوره کارشناسان حقوقی وینداد را دریافت کنید.

4/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از