علامت تجاری مشابه

نکات حقوقی درباره علامت تجاری مشابه با علامت تجاری معروف

ثبت علامت تجاری یک گام مهم در جهت توسعه بسیاری از کسب‌وکارها محسوب می‌شود. با این حال صاحبان تجارت باید برای طراحی و ثبت علامت تجاری خود به نکات حقوقی خاصی توجه کنند. یکی از این نکات، توجه به علامت تجاری مشابه با علامت تجاری معروف است. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد قصد […]

ثبت علامت تجاری یک گام مهم در جهت توسعه بسیاری از کسب‌وکارها محسوب می‌شود. با این حال صاحبان تجارت باید برای طراحی و ثبت علامت تجاری خود به نکات حقوقی خاصی توجه کنند. یکی از این نکات، توجه به علامت تجاری مشابه با علامت تجاری معروف است.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد قصد داریم تا نکات حقوقی درباره علامت تجاری مشابه با علامت تجاری معروف بررسی کنیم.

با ما همراه باشید.

منظور از علامت تجاری چیست؟

ثبت علامت تجاری، در کنار ثبت نشان جغرافیایی، طراحی نام تجاری و… یکی از اقدامات اساسی تجارت‌ها برای رونق و افزایش سود تجاری محسوب می‌شود.

به طور کلی علامت تجاری هر حرف، عبارت، عدد، شکل هندسی، رنگ و یا ترکیبی از موارد گفته شده است که معرف یک تجارت یا کالا و خدمات خاص است و سبب تمایز تجارت مذکور از سایر رقبا و تجارت‌های مشابه می‌شود.

مطابق ماده ۳۲ قانون ثبت اختراعات ، طرحهای صنعتی و علائم تجاری، علامات تجاری بایستی دارای ویژگی‌های خاصی باشند. به طور مثال، خلاف مقررات نباشند، تقلیدی از علایم نظامی و دولتی نباشد و یا مشتریان را به اشتباه نندازند.

یکی از مهم‌ترین ملزومات انتخاب و ثبت علامت تجاری، عدم شباهت علامت تجاری به علامت‌های تجاری معروف است.

در ادامه به موضوع علامت تجاری مشابه از لحاظ حقوقی می‌پردازیم.

منظور از علامت تجاری معروف چیست؟

همانطور که گفته شد موضوع این مطلب نکات حقوقی ثبت علامت تجاری مشابه با علامت‌های معروف است. پیش از بررسی بیشتر به سراغ تعریف علامت تجاری معروف می‌رویم.

مطابق بند «ه» قانون فوق‌الذکر، علامت تجاری نباید، عین یا به طرز گمراه کننده‌ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است‌.

به بیان دیگر، قانون‌گذار به این نکته تاکید کرده است که برخی تجارت‌ها و کسب‌وکارها، به واسطه شهرت تجاری، علامت تجاری معروف و مشهوری دارند و از این جهت بایستی از حقوق مالکیت فکری آنها صیانت شود.

به طور مثال علامت‌های تجاری معروف در سطح بین‌المللی، آدیداس، بنز، استار باکس، آمازون و… هستند. در سطح ملی نیز اسنپ، دیجی‌کالا، کاله و… دارای علامت تجاری معروف هستند.

علا‌مت تجا‌ری مشابه چگونه شناخته می‌شود؟

قانون‌گذار در اشاره به علامت تجاری معروف، معیاری برای علا‌‌مت تجاری مشابه ارائه نکرده است. با این حال می‌توان برخی از موارد را به عنوان ملاک‌های علامت تجاری مشابه نام برد:

– علامت تجاری قدیمی و مقدم به علامت جدید مشابه باشد.

– علامت تجاری قدیمی قدرتمند باشد.

– شباهت ظاهری، معنایی یا آوایی (تلفظ) بین دو علامت تجاری باشد.

– شباهت میان عملکرد و ماهیت محصولات و خدمات مشابه (دو برند تولید بستنی)

– شباهت میان مشتریان و مخاطبان دو تجارت

و…

به طور مثال اگر یک برند تولیدکننده معتبر و باسابقه لباس کودک با نام «کودک‌پوش» وجود داشته باشد، برند رقیب جدیدی با نام و علامت تجاری «کودکان‌پوش» شروع به فعالیت کند، برند کودک‌پوش می‌تواند علیه برند جدید اقدام به طرح شکایت کند چرا که شرکت جدید به علامت تجاری مشابه قصد استفاده از شهرت تجاری برند باسابقه دیگری را دارد.

استفاده از علا‌مت تجا‌ری مشابه چه تبعاتی دارد؟

استفاده از علا‌مت تجاری مشابه تبعات حقوقی خاصی دارد. مهم‌ترین دعاوی استفاده از علا‌مت تجاری در حوزه مالکیت فکری هستند.

به عنوان مثال اگر یک کسب‌وکار قدیمی و معتبر در حوزه خاص به شرکتی با علا‌‌مت تجاری مشابه برخورد کند، می‌تواند با استفاده از دعاوی حقوق مالکیت فکری نسبت به حفاظت از علا‌مت تجاری و شهرت برند خود اقدام کند.

برای طرح دعوی علیه شرکت با علامت تجار‌‌ی مشابه، شرکت شاکی باید اسناد و مدارک خود را مبنی بر استفاده شرکت رقیب از علا‌‌مت تجاری مشابه آماده کند.

در واقع در این دعاوی، شرکت‌ها باید در تلاش باشند تا قاضی پرونده را نسبت به استفاده یا عدم استفاده از علا‌مت تجاری مشابه قانع سازند. ملاک‌های قضاوت در پرونده‌های علامت تجار‌ی مشابه با علامت تجاری معروف، سابقه برند، قدرت تجاری و دایره مشتریان، ارزش سهام، صادرات، شباهت ظاهری و… هستند.

بر اساس ماده ۶۱ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری، اگر اثبات شود که شرکتی با استفاده از علا‌مت تجاری مشابه، حقوق مالکیت فکری شرکت دیگری را نقض کرده است، علاوه بر جبران خسارت، به جریمه نقدی یک تا پنج میلیون تومانی و یا به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه یا هردوی این مجازات‌ها محکوم می‌شود.

درباره نکات حقوقی علا‌‌مت تجاری مشابه نیاز به راهنمایی دارید؟

در این مطلب سعی شد تا مهم‌ترین نکات حقوقی انتخاب علا‌مت تجاری مشابه با علامت‌های تجاری معروف و مشهور بررسی شود.

به طور کلی موضوعات حول ثبت شرکت‌های تجاری با موضوعات حقوق مالکیت فکری گره خورده است. حوزه مالکیت فکری نیز پیچیدگی‌ها و چالش‌های زیادی را دارد که تنها متخصصان حقوقی قادر به احاطه به آن هستند.

به همین خاطر پیشنهاد می‌شود اگر نیاز به ورود به فضای ثبت علامات تجاری شوید، تا حد ممکن از نکات حقوق مالکیت فکری مانند علامت تجاری مشابه باخبر باشید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از وکلای دادگستری متخصص در امور مالکیت فکری و مشاوران حقوق ثبت شرکت‌ها، قادر هستیم خدمات متنوع، به‌صرفه و سریعی را در حوزه مشاوره حقوقی، تنظیم اوراق قضایی و پیگیری دعاوی تخصصی مالکیت فکری به شما ارائه کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت