فک پلاک خودرو

فک پلاک خودرو + نکات حقوقی نقل و انتقال خودرو

یکی از مراحل مهم در نقل و انتقال خودرو، مرحله‌ای است که از آن تحت عنوان فرآیند فک پلاک یاد می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا از منظری حقوقی به موضوع فک پلاک خودرو بپردازیم و نکات حقوقی نقل و انتقال خودرو را بررسی کنیم. با ما همراه باشید. برای خواندن سریع هر بخش، […]

یکی از مراحل مهم در نقل و انتقال خودرو، مرحله‌ای است که از آن تحت عنوان فرآیند فک پلاک یاد می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا از منظری حقوقی به موضوع فک پلاک خودرو بپردازیم و نکات حقوقی نقل و انتقال خودرو را بررسی کنیم.

با ما همراه باشید.

نقل و انتقال خو‌درو چه مراحلی دارد؟

از منظر حقوقی، نقل و انتقال اموال نیازمند طی تشریفات خاصی است. این تشریفات می‌تواند در هر نوع معامله‌ای اعم از خرد و کلان وارد شود. یکی از موارد شایع نقل و انتقال اموال، به معاملات خودرو اختصاص دارد. در ادامه مراحل نقل و انتقال خودرو را بررسی می‌کنیم و سعی می‌کنیم در این حوزه توصیه‌های مشاوره‌ای ارائه کنیم.

در اولین مرحله از نقل و انتقال خودرو، خریدار و فروشنده باید اقدام به تنظیم قرارداد یا همان مبایعه نامه ما بین خود کنند. در قرارداد مذکور، کلیه اطلاعات اساسی مانند مشخصات خودرو (سال تولید، رنگ، مدل و…) و مشخصات طرفین قرارداد و زمان حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی و… باید به دقت تصریح شوند.

پس از تنظیم مبایعه نامه، خریدار و فروشنده باید با کلیه مدارک لازم به مراکز تعویض پلاک رفته و عملیات فک پلاک را انجام دهند (نکات فک پلاک به طور مفصل در ادامه این مطلب بررسی می‌شود).

در نهایت و پس از فک پلاک خودرو، طرفین قرارداد باید به دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کرده و سند قطعی مالکیت خودرو را به نام خریدار تنظیم کنند.

در واقع سه مرحله تنظیم مبایعه نامه، فک پلاک و انتقال سند رسمی، به طور خلاصه مهم‌ترین مراحل نقل و انتقال خودرو محسوب می‌شوند.

اما به واقع، فک پلاک خودرو چه مفهومی دارد و چه مقررات و نکات حقوقی بر آن حاکم است؟

در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

فک پلاک خو‌‌درو به چه معناست؟

زمانی که فرآیند اولیه نقل و انتقال خودرو (تنظیم مبایعه نامه) به پایان می‌رسد و همه چیز برای انتقال مالکیت خودرو به خریدار مهیا می‌شود، نیاز است تا طرفین قرارداد بیع (خرید و فروش خودرو) عمل فک پلاک انجام دهند.

یعنی طرفین قرارداد با مراجعه به مراکز تعویض پلاک، پلاک قبلی خودرو را که متعلق به مالک قبلی خودرو (فروشنده) بوده است، منفک (جدا) کرده و پلاک جدیدی که متعلق به خریدار است را به جای آن نصب و در نهایت نیز اقدام به تنظیم سند رسمی کنند.

برای فک پلا‌ک خو‌‌در‌و ارائه چه مدارکی لازم است؟

برای آنکه عملیات فک پلاک خودرو انجام شود، طرفین قرارداد باید به همراه خودرو، به یکی از مراکز مجاز فک پلاک خودرو مراجعه کنند و پس از بازدید کارشناس مرکز از خودرو، مدارک مورد نظر برای انجام فک پلاک را ارائه کنند.
در زیر فهرستی از مدارک ضروری فک پلاک را آورده‌ایم:

۱) مدرک معاینه فنی خودرو

۲) سند مالکیت خودرو یا برگ سبز خودرو

۳) مدارک شناسایی طرفین قرارداد (شناسنامه و کارت ملی)

۴) کارت شناسایی خودرو (کارت ماشین)

۵) برگه پرداخت خلافی خودرو

۶) مدارک تاییدکننده محل سکونت خریدار (مانند سند مالکیت خانه یا اجاره‌نامه و یا جواز کسب و…)

۷) فیش بانکی پرداخت هزینه‌های مصوب فک پلاک خودرو مانند عوارض و هزینه‌های واریزی به خزانه کل

آیا حضور خریدار و فروشنده در مراکز فک پلاک ضروری است؟

گاه ممکن است این سوال به وجود بیاید که آیا خریدار و فروشنده باید برای انجام فک پلاک، در مراکز مرتبط حضور داشته باشند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که حضور هر دو طرف قرارداد برای فک پلاک ضروری است اما اگر هر یک از طرفین به هر دلیل نخواهند و یا نتوانند برای فک پلاک حضور داشته باشند، باید وکالت رسمی به شخص دیگری اعطا کنند تا وی به نمایندگی از خریدار یا فروشنده در مراکز فک پلاک حضور یابد.

لازم به ذکر است که اعطای وکالت می‌تواند به دو شکل انجام شود. اول آنکه وکالت داده شده صرفا در خصوص مرحله فک پلاک باشد، یعنی نماینده تنها می‌تواند به وکالت از موکل خود در مرکز فک پلاک عمل کند.

در حالت دوم، خریدار یا فروشنده می‌تواند کل فرآیند نقل و انتقال خودرو را به وکیل خود بسپارد و نماینده به غیر از انجام فک پلاک، بتواند در دفتر اسناد هم سند قطعی را امضا کند.

در واقع اعطای وکالت می‌تواند جزئی (فک پلاک) و یا کلی (معامله خودرو) صورت بگیرد و از این جهت منع قانونی وجود نخواهد داشت.

درباره فک‌ پلا‌ک خو‌د‌رو سوالی دارید؟

در این مطلب سعی شد تا نکات حقوقی نقل و انتقال خودرو و مراحل آن به شکلی خلاصه بررسی شود. فک پلاک خودرو به عنوان یک گام اساسی در معاملات خودرو، همواره نکات خاصی را در بر دارد. نباید فراموش کرد که اندکی کوتاهی در طی این فرآیندها می‌تواند تبعات حقوقی زیادی برای خریدار و فروشنده به دنبال داشته باشد.

بنابراین توصیه می‌کنیم که اگر در فرآیند نقل و انتقال خودرو وارد شده‌اید، حتما با مشورت یک حقوق‌دان، از ظرایف حقوقی این عملیات باخبر شوید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از کارشناسان حقوقی و مشاوران امور قراردادها قادر هستیم تا ابهامات و پرسش‌های شما پیرامون نقل و انتقال خودرو و فرآیند فک پلاک خودرو را پاسخگو باشیم.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

شرایط اجاره خودرو گذرموقت
مقالات قوانین و مقررات خودرو

شرایط اجاره خودرو گذرموقت چیست؟

اجاره خودرو گذرموقت برای افرادی که مایل هستند با خودرو خارجی خود وارد خاک ایران شوند و مدتی با وسیله نقلیه شخصی خود به سیروسفر