قرارداد اجاره اتاق و سوئیت چیست و چه کاربردی دارد؟

قرارداد اجاره اتاق یا سوئیت چیست و چه کاربردی دارد؟

  تا به حال به این فکر کرده‌اید که برای اجاره اتاق یا سوئیت نیز نیاز به قرارداد اجاره دارید؟ قرارداد اجاره اتاق از نمونه‌های قراردادهای کاربردی اجاره است. از آنجایی که اکثر دانشجویان نمی‌توانند هزینه‌ی اجاره یک خانه را بدهند به فکر تنظیم قرارداد اجاره اتاق می‌افتند و در بعضی موارد مسافران به جای […]

 

تا به حال به این فکر کرده‌اید که برای اجاره اتاق یا سوئیت نیز نیاز به قرارداد اجاره دارید؟ قرارداد اجاره اتاق از نمونه‌های قراردادهای کاربردی اجاره است. از آنجایی که اکثر دانشجویان نمی‌توانند هزینه‌ی اجاره یک خانه را بدهند به فکر تنظیم قرارداد اجاره اتاق می‌افتند و در بعضی موارد مسافران به جای پرداخت هزینه اقامت در هتل‌ها ترجیح می‌دهند اتاق یا یک سوئیت اجاره کنند. در این مطلب به موضوع تنظیم قرارداد اجاره اتاق و سوئیت بین مالکان این سوئیت‌ها و مستاجران می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

قرارداد اجاره اتاق یا سوئیت چه کاربردی دارد؟

نمونه قرارداد اجاره اتاق بسیار متداول است.  جوانان شاغل، کسانی که به تنهایی زندگی می‌کنند یا دانشجویانی که نمی‌توانند در خوابگاه ساکن شوند همیشه پای ثابت این قراردادها هستند. این اتاق‌‌ها یا سوئیت‌ها برای این افراد مناسب‌ترین انتخاب است.به دلیل اینکه اجاره اتاق یا سوئیت نسبت به اجاره یک خانه کامل هزینه کمتری دارد و این خانه‌ها اغلب در نزدیکی مرکز شهر قرار دارند و برای دسترسی این افراد به محیط کار مناسبتر اند. اما باید توجه کنید که این اتاق‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند قرارداد‌های اجاره متفاوتی دارند. در این مرحله ما شما را راهنمایی می‌کنیم. اگر نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

نمونه قرارداد اجاره اتاق یا سوئیت چه نکاتی دارد؟

این قرارداد اجاره ، نیز مانند سایر قرارداد‌های اجاره، از بخش اجاره قانون مدنی پیروی می‌کند.  براساس ماده 466 قانون مدنی، اجاره توافقی است که به واسطه آن، مستاجر (شخصی که تقاضا دارد اتاق را اجاره کند) می‌تواند از منافع مال اجاره (اتاق یا سوئیت) استفاده کند و از آن بهره ببرد. در ادامه برخی از نکات این قرارداد می‌پردازیم. بنابراین، این قرارداد اجاره  برطبق قانون مدنی است و تنظیم و امضای آن، صحیح و معتبر است.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات طرفین قرارداد به طور دقیق تصریح شود. موجر و مستاجر این قرارداد باید به طور مشخص معرفی شوند و اگر اشخاص حقوقی بودند، نام نمایندگان یا وکلای آنها نیز درج شود.

همچنین اهمیت دارد که مشخصات کامل اتاق یا سوئیت مثل؛آشپزخانه،سرویس بهداشتی، آسانسور و … در این بند یا بندی مستقل درج شود. همچنین اگر مستاجر حق استفاده از کمد یا قسمت مشخصی از اتاق را ندارد باید به صورت دقیق و بدون ابهام توضیح داده‌شود.

موضوع قرارداد اجاره اتاق یا سوئیت

در این قسمت باید در مورد مورد اجاره و استفاده آن توضیح دهید، اینکه آیا اتاق صرفا برای سکونت اجاره داده شده یا مستاجر استفاده‌های دیگر مثل دفتر کار و … می‌تواند بکند.

مدت قرارداد

از نکات مهم این قرارداد مدت آن است که باید مورد توجه قرار گیرد. باید تعیین شود که مستاجر تا چه مدت به از سوئیت یا اتاق استفاده می‌کند. در متن قرارداد باید تاریخ دقیق شروع و پایان اجاره مشخص شود و طرفین نسبت به آن متعهد باشند. موجر تا پایان مدت اجاره نمی‌تواند به اتاق یا سوئیت خود رجوع کند و مانع از استفاده مستاجر از آن شود.

مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد اجاره اتاق  به توافق طرفین بستگی دارد، اما بهتر است بعد از مذاکره آن را به طور دقیق در قرارداد ذکر کنند. این کار دو طرف را از اختلافات بعدی مصون می‌دارد. مستاجر متعهد می‌شود در زمان‌های تعیین شده مبلغ اجاره را بپردازد. معمولا از مستاجر چک ضمانت تخلیه و چک ضمانت پرداخت اجاره بها گرفته می شود.

تعهدات موجر

موجر یا همان مالک باید در مدت مشخص ملک را در اختیار مستاجر قرار دهد و شرایط را برای استفاده هر چه بهتر او از اتاق را فراهم کند.

حل اختلاف بین موجر و مستاجر

بهتر است از همین ابتدای قرارداد  روش‌های حل اختلافات احتمالی خود را مشخص کنید . این کار باعث می‌شود اختلافات احتمالی سبب تهدید ماهیت کلی قرارداد نشود. برای حل اختلافات در قراردادهای اجاره،بهتر است طرفین به مذاکر روی آورند. این مذاکره می‌تواند بین طرفین قرارداد، نمایندگان آنها و یا با ورود شخص ثالثی به عنوان میانجی انجام شود. در صورت عدم حل‌وفصل اختلاف، رجوع به مراجع قضایی به عنوان راهکار حل اختلاف مورد توافق قرار می‌گیرد.

برای تنظیم قرارداد اجاره اتاق یا سوئیت نیاز به راهنمایی دارید؟

در این متن تلاش شد موارد مهم قرارداد اجاره اتاق بررسی شود. اگر شما هم در ابتدای شروع کار خود هستید و توانایی اجاره یک خانه کامل را ندارید و تصمیم به اجاره اتاق یا سوئیت گرفته‌اید به شما توصیه می‌کنیم از نمونه قرارداد‌های اجاره وینداد استفاده نمایید.

موارد مهم و قانونی این اجاره‌ها بسیار است که باید در هنگام تنظیم قرارداد به آنها توجه شود. اگر به عنوان یک مستاجر نیاز به اجاره اتاق یا سوئیت دارید، پیش از انعقاد قرارداد مالکان ملک‌ها، از مشاوره حقوقی کارشناسان تنظیم قراردادهای جامع و اصولی بهره‌مند شوید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از مجرب‌ترین وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی، آماده ارائه راهنمایی در خصوص تنظیم یا بررسی قرارداد اجاره  هستیم.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند