قرارداد اجاره تجهیزات پزشکی چگونه تنظیم می‌شود؟

قرارداد اجاره تجهیزات پزشکی چگونه تنظیم می‌شود؟

  برای شروع به نوشتن قرارداد اجاره تجهیزات پزشکی نیاز به اطلاعات حقوقی دارید؟ اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که دانسته‌های حقوقی زیادی ندارید اما میخواهید یک قرارداد تنظیم کنید این متن را تا انتها بخوانید. در این روزها کلینیک‌ها و درمانگاه‌های زیادی در سطح شهر‌ها و شهرستان‌ها احداث شده‌است. اکثر این […]

 

برای شروع به نوشتن قرارداد اجاره تجهیزات پزشکی نیاز به اطلاعات حقوقی دارید؟ اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که دانسته‌های حقوقی زیادی ندارید اما میخواهید یک قرارداد تنظیم کنید این متن را تا انتها بخوانید.

در این روزها کلینیک‌ها و درمانگاه‌های زیادی در سطح شهر‌ها و شهرستان‌ها احداث شده‌است. اکثر این درمانگاه‌ها در آغاز کار نمی‌توانند هزینه خرید وسایل و تجهیزات پزشکی را پرداخت کنند. به همین دلیل نسبت به اجاره این تجهیزات اقدام می‌کنند. اگر نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

قرارداد اجاره تجهیزات چه کاربردی دارد؟

برای شروع کار درمانگاه‌ها و مراکز درمانی لازم است که یکسری وسایل در آنها وجود داشته‌باشد. علاوه بر این بسیاری از افراد در خانه‌ها از بیماران نگه‌داری می‌کنند و نیازی به تهیه دائمی این تجهیزات ندارند. به همین دلیل اجاره تجهیزات پزشکی انتخاب بهتری برای این افراد است. در این حالت می‌توانند در مدت موقت از منافع این تجهیزات استفاده کنند.

در این میان نباید فراموش کرد که تنظیم قرارداد جز جدایی ناپذیر هر توافق حقوقی است و  می‌تواند در استفاده بهتر از این تجهیزات و وسایل شما را یاری کند. در ادامه به برخی نکات مهم قرارداد اجاره تجهیزات پزشکی می‌پردازیم.

قرارداد اجاره تجهیزات پزشکی چه نکات حقوقی دارد؟

این قرارداد نیز مانند سایر قراردادهای اجاره، از قانون مدنی و از اصول و قواعد مربوط به عقد اجاره تبعیت می‌کند.  براساس ماده 466 قانون مدنی، اجاره توافقی است که به واسطه آن، مستاجر (شخصی که تقاضا دارد تجهیزات را اجاره کند) می‌تواند از منافع مال اجاره شده، استفاده کند و از آن بهره ببرد. بنابراین، این قرارداد اجاره برطبق قانون مدنی است و تنظیم و امضای آن، صحیح و معتبر است. در ادامه برخی از نکات این قرارداد می‌پردازیم:

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات مالک تجهیزات پزشکی و مستاجر به طور دقیق تصریح شود. در این موارد مستاجر می‌تواند شخص حقیقی یا شخصی حقوقی مثل یک بیمارستان یا کلینیک باشد.

همچنین اهمیت دارد که مشخصات کامل تجهیزات اعم از نوع کاربری،عیوب دستگاه، برند، مدل و سال تولید و تعداد آنها و …  در این بند یا بندی مستقل درج شود. لازم است هنگام تنظیم این قرارداد تجهیزاتی که اجاره می‌کنید را کامل بشناسید و با کارکرد و عیوب آنها آشنا باشید.

موضوع قرارداد

علاوه بر اینکه موضوع این قرارداد اجاره تجهیزات پزشکی است، باید به صورت جزئی نام آن دستگاه یا مورد استفاده آن نیز در قرارداد ذکر شود. برای مثال اگر تجهیزات برای استفاده در کلینیک اجاره داده می‌شود و مخصوص دندانپزشکی است باید در این بند توضیح داده‌شود. ممکن است صرفا برای استفاده در خانه باشد که در این صورت شرایط متفاوت خواهد بود.

همچنین در این قسمت معمولا نحوه استفاده از تجهیزات یا ویژگی خاصی در مورد آن ذکر می‌شود. برای مثال این مسئله که تجهیزات نامبرده باید در شرایط خاصی نگه‌داری شود یا باید به صورت خاصی حمل شود.

در برخی قراردادها، مسیر و مکان مورد استفاده تجهیزات در قالب‌ بندی جداگانه و تحت عنوان «محل انجام موضوع قرارداد»، تصریح می‌شوند.

مدت قرارداد

مدت در قرارداد اجاره بندی مهم است چرا که بازه زمانی استفاده مستاجر از تجهیزات را مشخص می‌کند. مدت در این قرارداد باید مشخص باشد و محدوده زمانی دقیقی در نظر گرفته شود. پس از اتمام این مدت مستاجر باید تجهیزات را تحویل مالک آن بدهد. اگر زمان تحویل تجهیزات به درستی تعیین نشود و یا مستاجر در بازگرداندن آنها تعلل کند ممکن است، جریمه شود. از طرفی دیگر تعیین مدت باعث می‌شود هر دو طرف به این زمان پایبند بوده و تا پایان آن قرارداد را برهم نزنند.

مبلغ قرارداد

مبلغ اجاره تجهیزات پزشکی می‌تواند به صورت ماهانه یا شبانه‌روزی تعیین شود. مبلغ اجاره بسته به نوع تجهیزات و مدل آنها متفاوت خواهد بود. لازم است قبل از تعیین مبلغ، اطلاعات راجع به تجهیزات را به خوبی مطالعه کنید و سپس نسبت به اجاره‌بها اقدام کنید. نحوه پرداخت مبلغ اجاره نیز در این بند ذکر‌ می‌شود.

تعهدات مستاجر تجهیزات

مستاجر در این قرارداد، بایستی به تعهدات خاصی پایبند باشد. در ادامه بخشی از مهم‌ترین وظایف مستاجر را مرور می‌کنیم :

 

  • مستاجر باید شیوه پرداختی مورد توافق در قرارداد را مد نظر داشته باشد (مثلا پرداخت نقدی، اقساط، ماهانه، هفتگی و…) و در فواصل زمانی معین آن را پرداخت کند.
  • چنانچه موجر تمایل نداشته باشد مستاجر تجهیزات را به دیگری اجاره دهد باید آن را در متن قرارداد ذکر کند.
  • مستاجر در این قرارداد همچون امین و امانت‌دار است. او باید در استفاده از تجهیزات پزشکی روش عرفی را رعایت کند. همچنین از تجهیزات اجاره شده به خوبی محافظت کند و در پایان مدت قرارداد، تجهیزات را به نحوی که قبل از اجاره بوده است به موجر (اجاره دهنده) بازگرداند. علاوه بر این اگر برای نگه‌داری تجهیزات شیوه خاصی وجود دارد باید در متن قرارداد ذکر شود.
تعهدات موجر

موجر باید ر زمان معین تجهیزات را در اختیار مستاجر قرار دهد. علاوه بر این مالک باید از سالم بودن تجهیزات مورد اجاره اطمینان حاصل کند تا مستاجر بعد از قرارداد با عیب و نقصی رو به رو نشود. مالک همواره باید شرایط استفاده هرچه بهتر مستاجر از تجهیزات را فراهم کند.

برای تنظیم قرارداد اجاره تجهیزات پزشکی نیاز به راهنمایی دارید؟

در این نوشته سعی کردیم شما را با جزئیات و نکات حقوقی قرارداد اجاره تجهیزات پزشکی آشنا کنیم. با این حال نباید فراموش کرد که اصولا تنظیم قراردادهای حقوقی امری تخصصی است و نیازمند داشتن دانش، مهارت و تجربه کافی در حوزه قراردادها است.

به همین خاطر توصیه می‌شود پیش از تنظیم قرارداد اجار‌ه تجهیزات که دارای ویژگی‌های قراردادهای اجاره است ، از دانش متخصصان حقوق بهره‌مند شوید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از وکلای دادگستری و کارشناسان حقوق قراردادها و مشاوران قراردادهای اجاره، قادر هستیم تا خدمات مشاوره‌ای متنوع و همچنین خدمات تنظیم و بررسی قرارداد اجاره  را ارائه دهیم.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند