قرارداد اجاره دستگاه حفاری چگونه است؟

قرارداد اجاره دستگاه حفاری چگونه است؟

  قرارداد اجاره دستگاه حفاری، از سری قراردادهای اجاره‌ی تجهیزات و ماشین آلات ساختمان‌سازی است. برای انجام برخی کارهای ساخت‌وساز و ساختمان‌سازی، کشاورزی، عمرانی و حفاری نیاز به تجهیزات و ماشین آلات خاصی است. این تجهیزات را  می‌توان از برخی شرکت‌ها یا اشخاص حقیقی اجاره کرد. باید توجه کرد که هزینه اجاره این دستگاه‌ها زیاد […]

 

قرارداد اجاره دستگاه حفاری، از سری قراردادهای اجاره‌ی تجهیزات و ماشین آلات ساختمان‌سازی است. برای انجام برخی کارهای ساخت‌وساز و ساختمان‌سازی، کشاورزی، عمرانی و حفاری نیاز به تجهیزات و ماشین آلات خاصی است. این تجهیزات را  می‌توان از برخی شرکت‌ها یا اشخاص حقیقی اجاره کرد. باید توجه کرد که هزینه اجاره این دستگاه‌ها زیاد است و این ماشین‌آلات ارزش زیادی دارند. بنابراین بهتر است جهت اجاره هریک از آنها قراردادی دقیق و با جزئیات تنظیم شود.

دستگاه حفاری از جمله ماشین آلات بزرگ در زمینه عمرانی است. این دستگاه در زمینه حفاری تونل، چاه، جاده، سنگ یا سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل اهمیت و ارزش این دستگاه‌ها ،استفاده از آنها مستلزم رعایت نکات ایمنی بسیار است. در این مطلب به سراغ تحلیل و بررسی قرارداد اجاره دستگاه حفاری و بندهای مهم آن می‌رویم ، با ما همراه باشید. در نهایت اگر نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید

قرارداد اجاره دستگاه حفاری در چه مواردی کاربرد دارد؟

قرارداد اجاره دستگاه حفاری معمولا یکی از رایج‌ترین روش‌ها در بکار گیری این دستگاه است. از آن جایی که هزینه خرید این دستگاه‌ها بالا است و پروژه‌های عمرانی در زمان محدود و موقتی به این دستگاه نیاز دارند، بنابراین بهترین روش اجاره دستگاه است. دستگاه‌های حفاری به دلیل بزرگ بودن، روش‌های خاصی برای حمل‌و نقل و نگه‌داری دارند و بهتر است با نظارت اشخاص فنی مورد استفاده قرار بگیرند.

برای تنظیم این قرارداد اجاره، لازم است که ابتدا طرفین نسبت به این قرارداد رضایت داشته باشند . سپس با صحبت راجع به مذاکرات ابتدایی و ذکر آنها درقرارداد، با یکدیگر قرارداد را امضا کنند.  نمونه قرارداد اجاره دستگاه حفاری، مطابق با شرایطی که طرفین در نظر دارند و قانون مربوط به عقود اجاره نوشته خواهد شد.

این قرارداد اجاره  چه نکاتی دارد ؟

براساس ماده 466 قانون مدنی، اجاره توافقی است که به واسطه آن، مستاجر در این قرارداد شخصی که تقاضا دارد دستگاه حفاری را اجاره کند، می‌تواند از منافع مال اجاره یعنی همان دستگاه در مدت تعیین شده، استفاده کند.

این قرارداد اجاره  برطبق قانون مدنی است و تنظیم و امضای آن، صحیح و معتبر است. بنابراین طرفین باید به این قرارداد بر اساس قانون پایبند باشند. بر طبق قانون هریک از آنها نمی‌تواند آن را فسخ کند مگر به دلایل قانونی. در ادامه برخی از نکات این قرارداد می‌پردازیم.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات مالک دستگاه حفاری که می‌تواند یک شرکت ماشین آلات عمرانی یا شخص حقیقی باشد، ذکر شود. در طرف دیگر مشخصات کامل مستاجر،مدیر پروژه یا صاحب ملک نیز به طور دقیق تصریح شود. همچنین اهمیت دارد که مشخصات کامل دستگاه حفاری اعم از برند، مدل ، اندازه ،سال تولید،  رنگ و متعلقات دستگاه و… در این بند یا بندی مستقل درج شود.

موضوع قرارداد

بنا به نوع شغلی که به استفاده از این دستگاه می‌پردازد، می‌توان موضوع قرارداد را تدوین کرد. مثلا استفاده از دستگاه حفاری به همراه راننده آن برای حفر تونل یا چاه یا ساختان سازی تعیین می‌شود،می‌تواند موضوع این بند قرار بگیرد. در برخی قراردادها، مسیر و مکان مورد نظر برای انجام پروژه نیز در قالب بندی جداگانه و تحت عنوان «محل انجام موضوع قرارداد»، تصریح می‌شوند.

مدت قرارداد

از نکات مهم این قرارداد مدت آن است که باید مورد توجه قرار گیرد. برای مثال زمانی که حفاری برای یک ساختمان کوچک است زمان پروژه بسیار کم است. در این حالت می‌توان دستگاه را به صورت روزانه اجاره کرد. اما در پروژه‌های ساختمان‌سازی بزرگ یا در مواردی که دستگاه برای انجام کاری مشخص اجاره شده می‌توان مدت قرارداد را تا پایان آن کار تعیین کرد. برای نمونه حفر تونل برای جاده ممکن است سالها طول بکشد و طرفین با توجه به آن مدت زمان مشخصی تعیین می‌کنند.

مبلغ قرارداد

مبلغ اجاره دستگاه بسته به موارد بسیاری دارد و متفاوت است. به دلیل بزرگ بودن این دستگاه در مواردی اجاره دهنده بسته به مکان انجام قرارداد هزینه حمل و نقل را نیز به مبلغ اجاره اضافه می‌کند.همچنین باید در نظر گرفت که در پروژه‌های بزرگ تعداد زیادی از این دستگاه نیاز است و مدت زمان بیشتری اجاره طول میکشد. در نهایت مبلغ اجاره به توافق طرفین بستگی دارد. اما بهتر است، برای تعیین مبلغ اجاره از دانش فنی افراد متخصص در حوزه عمرانی  بهره برد.

تعهدات موجر

موجر یا همان مالک دستگاه باید در مدت مشخص دستگاه حفاری را در اختیار طرف قرارداد قرار دهد . علاوه بر این لازم است شرایط را برای استفاده هر چه بهتر او فراهم کند. اگر موجر دستگاه را در مدت تعیین شده به مستاجر تحویل ندهد و او نتواند طبق قرارداد پروژه خود را شروع کند، می‌تواند برای این امر از موجر خسارت بگیرد. تمام این موارد در صورت توافق طرفین باید در قرارداد قید شود.

نیاز به قرارداد اجاره دستگاه حفاری دارید؟

در این متن تلاش شد موارد مهم قرارداد اجاره دستگاه حفاری بررسی شود. اگر شما هم تصمیم به اجاره یک دستگاه برای شروع پروژه عمرانی خود گرفته‌اید، به شما توصیه می‌کنیم از نمونه قرارداد‌های اجاره وینداد استفاده نمایید.

موارد مهم و قانونی این اجاره‌ها بسیار است که باید در هنگام تنظیم قرارداد به آنها توجه شود. اگر به عنوان یک مستاجر نیاز به اجاره دستگاه حفاری دارید، پیش از انعقاد قرارداد، از مشاوره حقوقی کارشناسان تنظیم قراردادهای جامع و اصولی بهره‌مند شوید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از مجرب‌ترین وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی، آماده ارائه راهنمایی در خصوص تنظیم یا بررسی قرارداد اجاره  هستیم.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند