قرارداد اجاره موتور برق به چه صورت است؟

قرارداد اجاره موتور برق به چه صورت است؟

  تا به حال به این فکر افتاده‌اید که قرارداد اجاره موتور برق تنظیم کنید؟ کمتر کسی در هنگام اجاره ژنراتور یا موتور برق تصمیم به تنظیم قرارداد اجاره می‌گیرد. اما می‌دانید که یکی از عوامل بروز مشکلات حقوقی در روابط اشخاص همین تنظیم نکردن قرارداد‌هایی دقیق است. نوشتن اینگونه قرارداد‌ها طرفین را موظف می‌کند […]

 

تا به حال به این فکر افتاده‌اید که قرارداد اجاره موتور برق تنظیم کنید؟ کمتر کسی در هنگام اجاره ژنراتور یا موتور برق تصمیم به تنظیم قرارداد اجاره می‌گیرد. اما می‌دانید که یکی از عوامل بروز مشکلات حقوقی در روابط اشخاص همین تنظیم نکردن قرارداد‌هایی دقیق است. نوشتن اینگونه قرارداد‌ها طرفین را موظف می‌کند تمام وظایف و تعهدات مدنظر خود را قید کنند. همینطور با آگاهی کامل از این وظایف وارد این رابطه حقوقی شوند.

به طور حتم برق یکی از ملزومات زندگی امروزه ماست و در کشورما گاهی با کمبود این انرژی مواجه می‌شویم. در این سالها ناچارا در برخی ساعات برق شهری قطع میشد و بسیاری از مراکز در سطح شهر‌ها با مشکل مواجه می‌شدند. این مراکز برای مقابله با این مشکل به دنبال اجاره موتور برق یا ژنراتور بودند. در این مطلب به سراغ تحلیل و بررسی قرارداد اجاره موتور برق و بندهای مهم آن می‌رویم. در نهایت اگر نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید

قرارداد اجاره موتور برق چه کاربردی دارد؟

موتور‌های برق وسیله‌هاییبرای تولید الکتریسته هستند. با توجه به کمبود برق و قطع ناگهانی آن در برخی مناطق، این دستگاه می‌تواند این اختلال به وجود آمده را رفع کند. موتور‌های برق این روزها جز جدایی‌ناپذیر و لازم در پروژه‌های عمرانی، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها، نمایشگاه‌ها شرکت‌ها، هتل‌ها و برخی مجتمع‌ها هستند.

برخی از این مکان‌ها این دستگاه را تهیه کرده و به صورت دایمی از آن استفاده می‌کنند. از طرفی گروهی دیگر نیز موتور‌های برق را به تعداد زیاد تهیه کرده و به اشخاصی که می‌خواهند برای مدت موقتی از آن استفاده کنند اجاره می‌دهند.

نکات مهم قرارداد اجاره موتور برق چیست؟

براساس ماده 466 قانون مدنی، اجاره توافقی است که به واسطه آن، مستاجر در این قرارداد شخصی که تقاضا دارد موتور برق را اجاره کند، می‌تواند از منافع مال اجاره یعنی همان موتور برق در مدت تعیین شده،بهره ببرد.

این قرارداد اجاره  برطبق قانون مدنی است و تنظیم و امضای آن، صحیح و معتبر است. بنابراین طرفین باید به این قرارداد بر اساس قانون پایبند باشند و هریک از آنها نمی‌تواند آن را فسخ کند مگر به دلایل قانونی. در ادامه برخی از نکات این قرارداد می‌پردازیم.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات مالک موتور برق یا ژنراتور که می‌تواند یک شرکت یا شخص حقیقی باشد، ذکر شود. در طرف دیگر مشخصات کامل مستاجر،مدیر پروژه عمرانی یا مالک ملک نیز به طور دقیق تصریح شود. علاوه بر این اهمیت دارد که مشخصات کامل موتور برق اعم از مدل ، اندازه ،سال تولید و متعلقات دستگاه و… در این بند یا بندی مستقل درج شود.

موضوع قرارداد

موضوع این قرارداد یعنی همان اجاره موتور برق به همراه متعلقات و کلیه لوازم های جانبی که برای استفاده از دستگاه نیاز است. و در ادامه بنا به نوع شغلی که به استفاده از این دستگاه می‌پردازد می‌توان موضوع قرارداد را تدوین کرد. مثلا استفاده از موتور برق برای استفاده در ساختمان در حال ساخت به مدت تعیین شده در قرارداد، می‌تواند موضوع این بند قرار بگیرد. در برخی قراردادها، مسیر و مکان مورد نظر برای انجام پروژه نیز در قالب بندی جداگانه و تحت عنوان «محل انجام موضوع قرارداد»، تصریح می‌شوند.

مدت قرارداد

از نکات مهم این قرارداد مدت آن است که باید مورد توجه قرار گیرد. برای مثال زمانی که موتور برق برای یک پروژه ساختمانی به طور موقت چند روز اجاره داده می‌شود، می‌تواند به صورت ساعتی یا روزانه مدت آن را تعیین کرد. برای نمونه اجاره موتور برق برای یک قسمت از بیمارستان ممکن است ماه‌ها ادامه داشته باشد.

مبلغ قرارداد

مبلغ اجاره دستگاه بسته به موارد بسیاری دارد و متفاوت است. مدت کارکرد دستگاه در طول شبانه روز، بی‌صدا بودن موتور برق و مکان نصب آن مواردی است که می‌تواند در تعیین قیمت موثر باشد. در نهایت مبلغ اجاره به توافق طرفین بستگی دارد. اما بهتر است، برای تعیین مبلغ اجاره از دانش فنی افراد متخصص در حوزه عمرانی  بهره برد.

تعهدات موجر

مالک موتور برق باید دستگاه را در زمان تعیین شده، در اختیار طرف قرارداد قرار دهد موجر در این قرارداد می‌تواند چنانچه شرایطی برای استفاده مستاجر در نظر دارد در قرارداد ذکر کند. علاوه بر این موجر باید از سالم بودن موتور برق اطمینان حاصل کند.

تمام این موارد در صورت توافق طرفین باید در قرارداد قید شود.

تعهدات مستاجر

مستاجر در قرارداد اجاره موتور برق ، بایستی به تعهدات خاصی پایبند باشد. در ادامه بخشی از مهم‌ترین وظایف مستاجر را مرور می‌کنیم :

  • در مدت اجاره هزینه تعویض روغن، فیلتر هوا و تعمیرات دوره‌ای دستگاه با مستاجر است.
  • چنانچه موجر تمایل نداشته باشد مستاجر موتور برق را به دیگری اجاره دهد باید آن را در متن قرارداد ذکر کند.
  • مستاجر در این قرارداد همچون امین و امانت‌دار است. او باید در استفاده از این دستگاه روش عرفی را رعایت کند. همچنین از دستگاه اجاره شده به خوبی محافظت کند. در پایان مدت قرارداد نیز، دستگاه را به نحوی که قبل از اجاره بوده است به موجر (اجاره دهنده) بازگرداند. علاوه بر این اگر برای محافظت از ژنراتور یا موتور برق شیوه خاصی وجود دارد باید در متن قرارداد ذکر شود.
  • مستاجر باید شیوه پرداختی مورد توافق در قرارداد را مد نظر داشته باشد (مثلا پرداخت نقدی، اقساط، ماهانه، هفتگی و…) و در فواصل زمانی معین آن را پرداخت کند.
  • در صورت ایجاد نقص در دستگاه یا خرابی و تلف آن، چنانچه این نقص بعد از قرارداد و در حین انجام کار باشد، مستاجر مسئول جبران خسارات است.

برای تنظیم قرارداد اجاره موتور برق نیاز به راهنمایی دارید؟

در این نوشته سعی کردیم شما را با جزئیات و نکات حقوقی قرارداد اجاره موتور برق آشنا کنیم. با این حال نباید فراموش کرد که اصولا تنظیم قراردادهای حقوقی امری تخصصی است و نیازمند داشتن دانش، مهارت و تجربه کافی در حوزه قراردادها است.

به همین خاطر توصیه می‌شود پیش از تنظیم قرارداد اجار‌ه دستگاه و تجهیزات که دارای ویژگی‌های قراردادهای اجاره است ، از دانش متخصصان حقوق بهره‌مند شوید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از وکلای دادگستری و کارشناسان حقوق قراردادها و مشاوران قراردادهای اجاره، قادر هستیم تا خدمات مشاوره‌ای متنوع و همچنین خدمات متنوع را ارائه دهیم.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند