قرارداد اجاره میز کار

قرارداد اجاره میز کار چه نکاتی دارد؟

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افراد برای شروع یک شغل، پیدا کردن مکان مناسب برای کار کردن است؛ به خصوص این که بسیاری از افراد توانایی اجاره یک دفتر یا اتاق را ندارند و چه بسا اصلاً نیاز به همچین فضایی نداشته باشند و صرفاً با اجاره یک میز بتوانند کار خود را شروع کنند و […]

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افراد برای شروع یک شغل، پیدا کردن مکان مناسب برای کار کردن است؛ به خصوص این که بسیاری از افراد توانایی اجاره یک دفتر یا اتاق را ندارند و چه بسا اصلاً نیاز به همچین فضایی نداشته باشند و صرفاً با اجاره یک میز بتوانند کار خود را شروع کنند و درآمدی بدست بیاورند. این کار با قرارداد اجاره میز کار تسهیل می‌شود.

از طرف دیگر بسیاری از مالکان یک فضای کاری یا تجاری مایل هستند که برای کسب درآمد بیشتر بخشی از فضای کار خود را به افراد اجاره دهند و در سال‌های اخیر بسیاری از مالکان از اجاره دادن بخشی از فضای کاری خود استقبال کرده‌اند و به همین علت در این مقاله درباره‌‌ی قرارداد اجاره میز کار و‌ نکات آن صحبت خواهیم کرد که امروزه به خصوص در شبکه‌های مجازی با نام فضای کار اشتراکی نیز شناخته می‌شود.

 

قرارداد اجاره میز کار چیست و چه اهمیتی دارد؟

قرارداد اجاره میز کار یکی از انواع قرارداد اجاره است که از این طریق می‌توان یک فضای کاری را با دیگران شریک شد. اهمین این قرارداد از این جهت است که بسیاری از اوقات با اجاره کردن یک میز در یک مغازه یا سالنی که مشتریان زیادی دارد و یا از شهرت نسبتا خوبی برخوردار است، باعث می‌شود که فرد درآمد خیلی بیشتری کسب کند نسبت به زمانی که خود به تنهایی یک مغازه یا سالن اجاره کند.

 

تنظیم قرارداد اجاره میز کار چگونه است و چه نکاتی دارد؟

به صورت کلی باید گفت که ماهیت این قرارداد، اجاره نامه است و مطابق با مواد قانون مدنی باید تنظیم گردد و مواد ۴۶۶ تا ۵۱۷ آن، به بیان قواعد کلی و عام مرتبط با عقد اجاره اختصاص یافته است.

برای تنظیم قرارداد اجاره میز کار باید موارد ذیل در قرارداد درج گردد:

 

۱-مشخصات طرفین قرارداد

در قرارداد اجاره میز کار به طرفین قرارداد، موجر و مستأجر گفته می‌شود که ممکن است شخص حقیقی یا حقوقی باشند و لازم است که در قرارداد مشخصات آنها مانند نام، شماره ملی یا شماره ثبتی، شماره تلفن و نشانی طرفین قید گردد.

 

همچنین در هنگام تنظیم قرارداد حتما به این موضوع باید توجه کرد که کسی غیر از مالک یا وکیل او نمی‌تواند ملکی را به اجاره دهد. مستأجر هم می‌تواند محلی را که اجاره کرده به دیگری اجاره بدهد مگر اینکه در قرارداد اجاره این حق از او سلب شده باشد.

 

۲-موضوع قرارداد

در قرارداد اجاره میز کار، موضوع قرارداد در واقع تأمین مکانی مشخص برای انجام فعالیت مشخص شده می‌باشد.

 

۳-تعهدات طرفین

ضمن هر قراردادی برای طرفین ممکن است تعهداتی در نظر گرفته شود و در قرارداد اجازه میز کار نیز ممکن است موجر و مستأجر تعهداتی به شرح ذیل داشته باشند:

 

الف) تکالیف موجر

-تحویل مورد اجاره به مستأجر: موجر باید پس از انعقاد اجاره مورد اجاره را تحویل مستأجر دهد.

– برگرداندن پول پیش مستأجر به هنگام تخلیه: از آنجایی که معمولاً در قراردادهای اجاره پول پیش از مستأجر گرفته می‌شود، در موقع تخلیه باید مبلغ فوق به مستأجر عودت داده شود.

-اگر موتورخانه، آسانسور و ایزوگام پشت بام و سایر تعمیرات کلی در مورد اجاره لازم شود، موجر باید آن را انجام دهد و مستأجر می‌تواند ضمن قرارداد شرط کند در صورتی تعمیرات انجام نشود و این موضوع باعث اخلال در کسب و کار مستأجر گردد، موجر اجرت المثل آن را پرداخت نماید.

 

ب) تکالیف مستأجر

-موجر شرط کند که مستأجر از فضای مورد اجاره فقط در جهت کسب و کار مشخصی که در قرارداد ذکر شده استفاده نماید و در صورتی که مستأجر از این شرط تخطی کند، موجر حق فسخ خواهد داشت.

-در صورتی که مستأجر به فضای مورد اجاره خسارتی وارد کند مسئول جبران خسارت خواهد بود.

 

علاوه بر موارد ذکر شده قانون روابط میان موجر و مستأجر نیر شرایطی را ذکر کرده که برای شمول این قانون، رعایت‌ها الزامی است:

 

۴-مطابق قانون روابط موجر و مستأجر ۱۳۷۶، باید قرارداد اجاره به صورت کتبی تنظیم شود و توسط دو نفر شاهد امضا شود و مضافاً در دو نسخه تنظیم شود تا بتوانند از امتیازات قانون روابط موجر و مستأجر سال ۷۶ بهره مند شوند.

 

۵-در قرارداد اجاره میز کار بسیار مهم است که مدت قرارداد ذکر شود و این مورد از الزامات قرارداد اجاره میز کار است و اگر مدت تعیین نگردد، اجاره باطل خواهد بود و هیچ اثری ندارد.

 

۶-تعیین مرجع حل اختلاف

طرفین قرارداد می‌توانند در یکی از بندهای قرارداد درباره مرجع حل اختلاف تعیین تکلیف کنند و برای جلوگیری از مراجعه به مراجع قضایی و درگیری در دادگاه‌ها، موجر و مستأجر می‌توانند شرط داوری را در قرارداد خود ذکر کنند و در صورت بروز اختلاف به مرکز داوری اتاق بازرگانی و یا سایر مراکز داوری مراجعه کنند.

 

قرارداد اجاره میز کار چگونه پایان می‌یابد؟

 

۱-فسخ اجاره: در تمام مواردی که فسخ بواسطه وجود عاملی از ابتدای اجاره است، با فسخ، اجاره از آغاز بی اعتبار خواهد شد و تمام اجاره بها به مستأجر باید مسترد گردد.

 

۲-بطلان اجاره: اگر قرارداد اجاره میز کار فاقد شرایط صحت مندرج در قانون باشد باطل است. در این صورت اگر مستأجر از منافع بهره‌ای برده باشد باید اجرت المثل آن را پرداخت کند.

 

۳-پایان مدت اجاره: با پایان مدت اجاره مستأجر باید فضایی که در آن مشغول به کار بوده را تخلیه کند اگر با وجود گذشت زمان مستأجر به شغل خود در آن فضا ادامه دهد و موجر نیز به این امر اعتراضی نکند، باید اجرت‌المثل آن را به موجر بپردازد.

 

نتیجه‌گیری

با توجه به گرانی مغازه و دفاتر و به دنبال آن نرخ بالای اجاره بها، یکی از بهترین اقدامات برای شروع کسب و کار، استفاده از فضای کار اشتراکی یا اجاره میز خواهد بود و از آنجایی که این قرارداد نیز نوعی قرارداد اجاره است و پیچیدگی‌های خاصی دارد، تلاش کردیم که در این مقاله با نکات مهم قرارداد اجاره میز کار آشنا شویم. در صورتی که نیاز به نمونه قرارداد یا تنظیم قرارداد دارید می‌توانید از وینداد کمک بخواهید.

در صورتی که برای مسائل حقوقی خود نیاز به وکیل یا کارشناس حقوقی دارید یم‌توانید همین حالا به صفحه پکیج‌های پیشنهادی وینداد سری بزنید.

 

 

4.2/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند