قرارداد اجاره چاه آب چگونه تنظیم می‌شود؟

قرارداد اجاره چاه آب چگونه تنظیم می‌شود؟

قرارداد اجاره چاه آب هم در گذشته و هم در زمان حال، از قرارداد‌های مهم اجاره بوده‌است. با توجه به اینکه کشور ما در وضعیت کم آبی قرار دارد. کشاورزان و باغداران بسیاری تمایل به تنظیم این قرارداد جهت تامین آب مصرفی محصولات خود دارند. واضح است که زمین و باغ همه‌ی افراد به چاه […]

قرارداد اجاره چاه آب هم در گذشته و هم در زمان حال، از قرارداد‌های مهم اجاره بوده‌است. با توجه به اینکه کشور ما در وضعیت کم آبی قرار دارد. کشاورزان و باغداران بسیاری تمایل به تنظیم این قرارداد جهت تامین آب مصرفی محصولات خود دارند.

واضح است که زمین و باغ همه‌ی افراد به چاه آب یا مجرای آب دسترسی ندارد، و همه‌ی آنها امکان احداث چاه آب را ندارند، به همین دلیل اقدام به اجاره این چاه‌ها از دیگران می‌کنند. اگر شما هم نیاز به تنظیم قرارداد اجاره چاه آب دارید تا پایان این متن با ما همراه باشید. در نهایت چنانچه نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید

قرارداد اجاره چاه آب چه کاربردی دارد؟

در کشور ما در تمامی مناطق جغرافیایی به طور یکسان منابع آبی وجود ندارد و بارش‌ها نیز برای تامین آب محصولات زیر کشت کافی نیست. زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها اغلب در تمامی طول سال نیاز به آبیاری ندارند و بسته به محصولی که توسط آنها کاشته می‌شود نیاز آبی متفاوتی دارند. از طرفی برخی از این زمین‌ها برای همین نیاز موقت به آب نیز منابع آبی ندارند . ناچارا از چاه آب زمین‌‌های دیگر به طور موقت استفاده کنند. بنابراین برای این افراد با این شرایط قرارداد اجاره چاه آب بهترین گزینه است.

علاوه بر این با نگاهی به قانون توزیع عادلانه آب متوجه می‌شویم ضرورت این قرارداد هم در قانون مدنی و هم در این قانون خاص پیش بینی شده‌است. بنابراین در هنگام تنظیم آن، نباید از نکات جزئی و مختص این قرارداد غافل شد. در ادامه به برخی از نکات مهم این قرارداد اشاره می‌کنیم.

نکات مهم تنظیم قرارداد اجاره چاه آب چیست؟

در تنظیم قرارداد اجاره چاه آب میتوان از مواد  قانون مدنی و همینطور از قانون موجر و مستاجر، مصوب 1376 استفاده کرد.اما در هر صورت این توافق طرفین بر مفاد قرارداد است که چگونگی تنظیم قرارداد را تعیین می‌کند.  برای نگارش این قرارداد به صورت مکتوب باید نکاتی مدنظر قرار گیرد، در ادامه به بررسی این نکات می‌پردازیم.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند مشخصات دقیق صاحب ملک یا صاحبان آن، همینطور میزان مالکیت آنان به تفکیک ذکر شود. سپس مشخصات مستاجر این قرارداد باید به طور مشخص قید شود. از طرفی دیگر باید ویژگی‌های چاه آب از قبیل؛ محل قرار گرفتن، میزان آبدهی، میزان برداشت، تعداد حلقه‌های چاه، نوع و چگونگی پمپاژ آب به تفکیک و دقیق بیان شود.

موضوع قرارداد اجاره چاه آب

موضوع قرارداد، به منظور تفهیم و تعیین کردن کاربری چاه ذکر می‌شود. بنابراین در این بند چنانچه استخراج آب از چاه با هدفی مثل ساختن یک اتاقک یا آبیاری زمین کشاورزی یا … است، در این بند به طور کامل بیان می‌شود.

مدت قرارداد

مدت در قرارداد‌های اجاره همواره موضوع مهمی بوده‌است. باید تعیین شود که مستاجر تا چه مدت تصمیم دارد از چاه آب استفاده ‌کند. در متن قرارداد باید تاریخ دقیق شروع و پایان اجاره مشخص شود و طرفین نسبت به آن متعهد باشند.

صاحب چاه تا پایان مدت اجاره نمی‌تواند مانع استفاده مستاجر از چاه و استخراج آب شود.

مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد اجاره چاه آب به عوامل مختلفی از جمله تعداد حلقه‌های چاه، میزان برداشت آب و … ببستگی دارد. بهتر است در این بند نحوه پرداخت مبلغ را نیز ذکر کنید. اینکه چه مقدار مبلغ به عنوان ودیعه و چه مقدار از آن ماهانه پرداخت می‌شود از موارد مهم این بند است. مستاجر متعهد می‌شود در زمان‌های تعیین شده مبلغ اجاره را بپردازد.

در نهایت  تعیین مبلغ به توافق طرفین بستگی دارد. در این موارد برای تعیین مبلغ از کارشناسان فنی این حوزه نیزمی‌توان کمک گرفت.

تعهدات موجر

موجر یا همان مالک چاه و ملک باید در مدت مشخص شرایط را برای استفاده هرچه بهتر مستاجر از چاه آب فراهم کند.

حل اختلاف بین موجر و مستاجر

بهتر است از همین ابتدای قرارداد  روش‌های حل اختلافات احتمالی خود را مشخص کنید . این کار باعث می‌شود اختلافات احتمالی سبب تهدید ماهیت کلی قرارداد نشود. برای حل اختلافات در قراردادهای اجاره،بهتر است طرفین به مذاکر روی آورند. این مذاکره می‌تواند بین طرفین قرارداد، نمایندگان آنها و یا با ورود شخص ثالثی به عنوان میانجی انجام شود. در صورت عدم حل‌وفصل اختلاف، رجوع به مراجع قضایی به عنوان راهکار حل اختلاف مورد توافق قرار می‌گیرد.

برای تنظیم قرارداد اجاره چاه آب نیاز به راهنمایی دارید؟

همانطور که ذکر شد این قرارداد اجاره نکات جزئی و خاص زیادی دارد که در هنگام نگارش باید مورد توجه قرار گیرد.از آن جایی که تنظیم قراردادهای حقوقی امری تخصصی است و نیازمند داشتن دانش، مهارت و تجربه کافی در حوزه قراردادها است. به همین خاطر توصیه می‌شود پیش از تنظیم قرارداد اجار‌ه چاه آب که دارای ویژگی‌های قراردادهای اجاره است ، از دانش متخصصان حقوق بهره‌مند شوید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از وکلای دادگستری و کارشناسان حقوق قراردادها و مشاوران قراردادهای اجاره، قادر هستیم تا خدمات مشاوره‌ای متنوع و همچنین خدمات تنظیم و بررسی قرارداد اجاره  را ارائه دهیم

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند