قرارداد اجاره گلخانه به چه صورت است؟

قرارداد اجاره گلخانه به چه صورت است؟

در فکر شروع یک کسب وکار تولیدی هستید اما بودجه لازم برای خرید ندارید؟ می‌دانید می‌توانید قرارداد اجاره گلخانه تنظیم کنید؟! تمایل افراد به شروع کارهای کشاورزی و کسب درآمد از تولیدات گلخانه‌ای این روزها بسیار افزایش یافته‌است. به همین دلیل قرارداد‌های مربوط به کشاورزی ، گلخانه و باغ نیز بسیار پر طرفدار شده‌است. اکثر […]

در فکر شروع یک کسب وکار تولیدی هستید اما بودجه لازم برای خرید ندارید؟ می‌دانید می‌توانید قرارداد اجاره گلخانه تنظیم کنید؟! تمایل افراد به شروع کارهای کشاورزی و کسب درآمد از تولیدات گلخانه‌ای این روزها بسیار افزایش یافته‌است. به همین دلیل قرارداد‌های مربوط به کشاورزی ، گلخانه و باغ نیز بسیار پر طرفدار شده‌است.

اکثر اشخاصی که شروع به این کار می‌کنند به دنبال اجاره این مکان‌ها جهت کاهش هزینه‌هایشان هستند. این روزها اجاره گلخانه‌ها به طور موقت به امری معمول و متداول تبدیل شده‌است. هرچند همه‌ی این قراردادها از قسمت اجاره قانون مدنی پیروی می‌کنند اما هرکدام قوانین و بند‌های خاص خود را دارند. باید توجه کنید هنگام تنظیم اینگونه قراردادها از قوانین خاص، بند‌های مهم غافل نشوید. با دقت متن پیش رو را بخوانید شاید شما یکی از طرفین قراردادی این‌چنینی باشید. در نهایت اگر نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص وینداددر این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید

منظور از اجاره گلخانه چیست؟

همانطور که می‌دانید گلخانه‌ها مکان‌هایی اند که جهت کشت گل‌ها، گیاهان و میوه‌ها متناسب با شرایط مورد نیاز آن‌ها ساخته شده‌اند.فضای هر گلخانه متناسب با محصولی که قرار است در آن کشت شود، تنظیم و احداث می‌شود. با استفاده از گلخانه‌ها شما می‌توانید همه‌ی میوه‌ها یا گیاهانی که در فصول خاص یا مناطقی خاص رشد می‌کنند را پرورش دهید. علاوه بر این کشت مقدار زیاد این محصولات با رعایت مکانیزم‌های کشت گلخانه‌ای در هزینه‌های کشاورزی صرفه‌جویی می‌کند.

در این شرایط، همه افراد امکان خرید فضای گلخانه و کشت محصول را ندارند. به همین دلیل به دنبال اجاره گلخانه‌های دیگران و شروع کسب‌وکار خود هستند. از طرفی اشخاصی هستند که این فضا را قبلا احداث کرده‌اند اما فرصتی برای کشت محصول یا تخصص اینکار را ندارند. در نهایت اینروزها قراداد اجاره گلخانه بین این اشخاص بسیار متداول شده‌است.

در این زمینه اگر می‌خواهید گلخانه را به منظور مشارکت اجاره کنید از قرارداد مشارکت گلخانه استفاده کنید و اگر برای تاسیس گلخانه نیاز به قرارداد پیمانکاری دارید، از قرارداد احداث گلخانه استفاده کنید.

نکات مهم قرارداد اجاره گلخانه چیست؟

همانطور که گفته شد این قرارداد نیز طبق عقد اجاره براساس ماده 466 قانون مدنی، تنظیم می‌شود. برای تنظیم این قرارداد اجاره، لازم است که ابتدا طرفین نسبت به این قرارداد رضایت داشته باشند. سپس با صحبت راجع به مذاکرات ابتدایی و ذکر آنها در قرارداد، آن را امضا کنند.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات طرفین قرارداد به طور دقیق تصریح شود. موجر و مستاجر این قرارداد باید به طور مشخص معرفی شوند . موجر می‌تواند مالک گلخانه باشد یا از مالک اجازه کتبی برای اجاره دادن گلخانه داشته باشد.

همچنین اهمیت دارد که مشخصات کامل گلخانه؛مساحت قابل کشت، تجهیزات موجود در گلخانه، ویژگی‌های هر بخش و … در این بند یا بندی مستقل درج شود. همچنین اگر مستاجر حق استفاده از قسمت مشخصی را ندارد باید به صورت دقیق و بدون ابهام توضیح داده‌شود.

موضوع قرارداد

بنا به نوع شغلی که به استفاده از گلخانه می‌پردازد می‌توان موضوع قرارداد را تدوین کرد. در این قسمت باید در مورد مورد اجاره و استفاده آن توضیح داد. اینکه آیا گلخانه صرفا برای کاشت یک نوع محصول اجاره شده و یا … باید در این بند موضوع قرارداد به صورت مشخص قید شود. علاوه بر این اگر تاکید بر موضوع خاصی در اجاره گلخانه شده ،برای مثال گلخانه به منظور کاشت گلهای زینتی اجاره داده شده نه میوه و یا سایر گیاهان باید در قرارداد قید شود.

مدت قرارداد

از نکات مهم این قرارداد مدت آن است که باید مورد توجه قرار گیرد. باید تعیین شود که مستاجر تا چه مدت  از گلخانه استفاده می‌کند. در متن قرارداد باید تاریخ دقیق شروع و پایان اجاره مشخص شود و طرفین نسبت به آن متعهد باشند. به محض شروع قرارداد مستاجر می‌تواند از گلخانه استفاده کند. موجر در طی این مدت نمی‌تواند مانع استفاده مستاجر از گلخانه شود.

مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد اجاره گلخانه به توافق طرفین بستگی دارد. این مبلغ با توجه به مساحت گلخانه،مکانی که گلخانه واقع شده، تجهیزات آن و … متغیر است. بعد از گفت‌وگو‌های صورت گرفته در مورد مبلغ و مشورت از کارشناسان فنی این حرفه، مبلغ اجاره‌بها باید به صورت دقیق در قرارداد ذکر شود.

این کار دو طرف را از اختلافات بعدی مصون می‌دارد. با توجه به تنوع گلخانه‌ها و مصادیق مختلف استفاده از آن مبلغ متفاوتی برای اجاره آن تعیین می‌شود که به عرف آن محل نیز بستگی دارد. مستاجر باید در زمان‌های تعیین شده مبلغ اجاره را بپردازد.

تعهدات موجر

موجر در این قرارداد می‌تواند مالک گلخانه یا شخصی باشد که از مالک اجازه ،اجاره ملک را دارد. موجر باید در زمان مشخص ملک را در اختیار مستاجر قرار دهد و شرایط را برای استفاده هرچه بهتر او فراهم کند. علاوه بر این چنانچه گلخانه به تعمیرات اساسی نیاز داشت انجام آن بر عهده موجر است.

حل و فصل اختلافات

در نهایت باید طرفین قرارداد نحوه حل اختلافات قراردادی خود را تعیین کنند. مذاکره و یا استفاده از یک فرد باتجربه در این زمینه به عنوان داور یا میانجی می‌تواند روش‌های حل اختلاف قرارداد اجاره گلخانه باشد.

برای تنظیم قرارداد اجاره گلخانه نیاز به راهنمایی دارید؟

در این متن تلاش شد موارد مهم  این قرارداد اجاره بررسی شود. همانطور که میدانید این قرارداد جزئیات زیادی دارد که باید هنگام تنظیم نسبت به آن توافق شود. اگر شما هم تمایل به اجاره گلخانه برای مدت موقتی دارید توصیه می‌کنیم از نمونه قرارداد‌های اجاره وینداد استفاده نمایید.

موارد مهم و قانونی این اجاره‌ها بسیار است که باید در هنگام تنظیم قرارداد به آنها توجه شود. اگر به عنوان یک مستاجر نیاز به اجاره گلخانه دارید، پیش از انعقاد قرارداد ، از مشاوره حقوقی کارشناسان تنظیم قراردادهای جامع و اصولی بهره‌مند شوید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از مجرب‌ترین وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی، آماده ارائه راهنمایی در خصوص تنظیم یا بررسی قرارداد اجاره  هستیم

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند