قرارداد اجرای داربست جهت اجرای نمای پروژه چه مفادی دارد؟

قرارداد اجرای داربست جهت اجرای نمای پروژه چه مفادی دارد؟

قرارداد اجرای داربست جهت اجرای نمای پروژه بسیار ضروری است زیرا اولین و مهم‌ترین چیزی که در امور اجرایی ساختمانی اهمیت دارد عبارت است از: امنیت کارگران و سایر مردم. از این رو حتماً کارفرمایان می‌بایست نسبت به این قرارداد توجه خاصی داشته باشند. این قرارداد یکی از انواع قراردادهای پیمانکاری ساختمان است و ما […]

قرارداد اجرای داربست جهت اجرای نمای پروژه بسیار ضروری است زیرا اولین و مهم‌ترین چیزی که در امور اجرایی ساختمانی اهمیت دارد عبارت است از: امنیت کارگران و سایر مردم. از این رو حتماً کارفرمایان می‌بایست نسبت به این قرارداد توجه خاصی داشته باشند.
این قرارداد یکی از انواع قراردادهای پیمانکاری ساختمان است و ما در ادامه مطلب به نکات مهمی که باید حین تنظیم آن در نظر بگیرید می‌پردازیم تا بتوانید یک قرارداد مطابق با قانون و متناسب با شرایطتان داشته باشید.
چنانچه پس از پایان مطلب به این قرارداد نیاز داشتید می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد اجرای داربست را ثبت کنید تا کارشناسان حقوقی برای شما این قرارداد را منعقد کنند.

 داربست چیست؟

داربست سازه‌ای است چوبی یا فلزی و موقتی که برای دسترسی به نقاط دشوار به هنگام ساخت یا تعمیر ساختمان‌ها و دیگر سازه‌ها بکار می‌رود. داربست‌ها که از میله‌های فلزی و چوبی ساخته می‌شوند گاه به عنوان تکیه‌گاه برای بخشی از دیگر سازه‌ها هم استفاده می‌شوند.

باید در نظر داشت که ساخت داربست‌ها مهارت ویژه‌ای نیاز دارد زیرا در صورت فروریختن یک داربست خطر تلفات جانی بسیار زیاد است. داربست‌های فلزی قالباً بصورت لوله‌های ۶ متری، ۳ متری و قالب و بست تشکیل می‌شوند. ولی چون ساختمان‌ها در متراژهای مختلفی ساخته شده‌اند لوله‌هایی با متراژهای کوچکتر و بزرگتر نیز در نصب داربست کاربرد دارند. یکی از ویژگی‌های داربست خوب داشتن فاصله مناسب با بدنه است که معمولاً ۳۰cm است. در بعضی مواقع نیز به دستور بنا و یا معمار و مهندسین مربوطه نسبت به نوع انجام کار در روی بدنه فاصله‌ها کم یا زیاد می‌شوند.

هدف اصلی داربست بندی، نصب داربست برای نما و موارد دیگر مانند: داربست برای رنگ‌آمیزی، سنگ‌کاری و سیمان‌کاری، نماشویی و… است که عموماً با یک رویه داربست بندی می‌شوند و تفاوت آن در بالا و پایین بسته‌شده قالب‌های داربست جهت دسترسی استفاده‌کننده قرار می‌گیرند.

انواع داربست برای اجرا کدامند؟

۱-داربست مثلثی فلزی

۲- داربست‌های فلزی یا Metal Scaffolding

۳-داربست‌های معلق یا Suspended Scaffolding

۴-داربست‌های پایه‌دار یا Standing Scaffolding

و….

مفاد قرارداد اجرای داربست چیست؟

عمل پیمانکاری داربست عبارت است از انجام دادن عملیات داربست بصورت اجاره یا شخصی، توسط افراد ماهر در موارد نصب و آماده سازی داربست. به این منظور قراردادی میان طرفین منعقد می‌شود به نام قرارداد اجرای داربست که از مهم‌ترین مفاد این قرارداد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

موضوع قرارداد اجرای داربست

به عنوان مثال: عبارت است از اجاره و حمل و نصب و اجرای داربست جهت اجرای نما پروژه

اسناد و مدارک قرارداد

مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت مبلغ

مدت قرارداد

شرایط فورس ماژور در قرارداد

تعهدات پیمانکار

به عنوان نمونه:

  • پیمانکار موظف است بلافاصله پس از ابلاغ قرارداد، نسبت به تجهیز کارگاه و شروع عملیات اجرایی اقدام نماید.
  • پیمانکار موظف است کارهای موضوع قرارداد را شخصاً انجام دهد و حق واگذاری تمام یا قسمتی از موضوع پیمان را به دیگری ندارد.
  • پیمانکار مجاز به تعطیلی کار بدون اجازه کارفرما نمی‌باشد. پیمانکار موظف است از لوله و اتصالات سالم و مرغوب استفاده نماید.
  • نصب، تغییر، تعمیر و یا پیاده نمودن اجرای داربست باید توسط داربست بند ماهر انجام پذیرفته و تحویل کارفرما گردد.
  • پیمانکار نبایستی پایه‌های داربست را روی زمین بگذارد بلکه بایستی روی شالوده مناسبی که قابلیت توزیع بار را دارا می‌باشد، قرار دهد.
  • پیمانکار بایستی داربست را طوری مهار نماید که هیچ گونه نوسانی نداشته باشد.
  • پیمانکار باید داربست را در هر ۱۰ متر ارتفاع به وسیله مهار به ساختمان محکم نماید.
  • داربستی که پیمانکار اجرای می‌نماید بایستی در برابر عبور و مرور کارگران و بارهای لازم و بادهای موضعی مقاوم باشد.
  • در زمانی که محل نصب داربست در نزدیکی خطوط برق باشد پیمانکار بایستی مراتب را به کارفرما اعلام و تا پس از هماهنگی کارفرما با اداره برق تدابیر لازم اندیشیده شود.

تعهدات کارفرما

به عنوان نمونه:

  • آب و برق مورد نیاز پیمانکار، جهت اجرای عملیات در محل کارگاه و هر طبقه به طور مجزا با کارفرما می‌باشد.
  • کارفرما موظف است مکانی جهت استراحت و غذاخوری برای کارگران مهیا نماید.
  • کارفرما بایستی سرویس بهداشتی مناسب و کافی برای کارگران احداث نماید.
  • کارفرما بایستی کارگاه را در مقابل حوادث کارگاهی بیمه نماید این بیمه شامل بیمه ساختمان در حال احداث، ساختمان‌های اطراف و اشخاصی است در آن مشغول به کار می‌باشند.

حل اختلاف بین کارفرما و پیمانکار

موارد فسخ قرارداد

اگر نیاز به این قرارداد دارید، کارشناسان امور قراردادهای پیمانکاری ساختمان آماده تنظیم قرارداد اجرای داربست اصولی و حرفه‌ای برای شما هستند.

این نکات را می‌توانید در قرارداد اجرای داربست در نظر بگیرید.

۱- کارفرما با امضای قرارداد مذکور، لوازم داربست فلزی لازم در موضوع را پس از نصب تحویل می‌گیرد.

۲- وظیفه حفظ و نگهداری داربست بر عهده کارفرما بوده و وی با گرفتن رسید تحویل از پیمانکار این مسئولیت ساقط می‌گردد.

۳- پیمانکار موظف است طی دو روز از زمان اعلام کتبی کارفرما مبادرت به جمع آوری داربست نماید.

۴- پیمانکار داربست موضوع قرارداد را به صورت مقاوم ایستا و صحیح و سالم به کارفرما تحویل می‌نماید. پس از تحویل با عنایت به عدم حضور پیمانکار در روزهای بعد و تغییرات احتمالی توسط کارگران کارفرما و حوادث احتمالی از قبیل اصابت ضربه و گود برداری و …، از آن پس مسئولیت ایستائی، خسارات احتمالی و نیز جلوگیری از سرقت داربست به عهده کارفرما می‌باشد.

۵- پیمانکار موظف است خود و عوامل اجرائی خود را بیمه نماید.

سخن آخر

عمل پیمانکاری داربست عبارت است از انجام دادن عملیات داربست بصورت اجاره یا شخصی، و قرارداد اجرای داربست جهت اجرای نمای پروژه میان کارفرما و پیمانکار منعقد می‌شود و در این میان پیمانکار متعهد می‌شود در مدت زمان مشخص شده طبق حق‌الزحمه‌ای که از کارفرما می‌گیرد خدماتی از قبیل اجاره و حمل و نصب و اجرای داربست را بر عهده گیرد.

حال که با قرارداد اجرای داربست و لزوم انعقاد آن آشنا شدید باید بدانید که نوشتن قرارداد کاری تخصصی و اصولی ست و از عهده هر کسی بر نمی‌آید. شما به عنوان کارفرما یا پیمانکار ممکن است با نکات ظریف نوشتن قرارداد آشنا نباشید به همین دلیل، وینداد با کمک مشاوران حقوقی امور قراردادها، با در نظر گرفتن منافع طرفین، قراردادی استاندارد برای شما تهیه و تنظیم می‌کند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
بابک
بابک
2 سال پیش

اطلاعات خیلی مفیدی در باره داربست گذاشتید خیلی ممنون بسیار جامع و مختصر و مفید هستش مرسی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از