قرارداد اجرای سقف تیرچه بلوک

قرارداد اجرای سقف تیرچه بلوک و نکات آن + 5 سوال مهم درباره آن

قراردادهای عمرانی قالبی مهم برای انجام فعالیت‌های حوزه پیمانکاری ساختمان هستند. یکی از مراحل مهم در ساخت و ساز، مرحله اجرای سقف ساختمان است. برای انجام این مرحله نیاز است تا میان کارفرما و پیمانکار قرارداد اجرای سقف تیرچه بلوک تنظیم شود. در این مطلب قصد داریم تا نکات مهم قرارداد اجرای سقف تیرچه بلوک […]

قراردادهای عمرانی قالبی مهم برای انجام فعالیت‌های حوزه پیمانکاری ساختمان هستند. یکی از مراحل مهم در ساخت و ساز، مرحله اجرای سقف ساختمان است. برای انجام این مرحله نیاز است تا میان کارفرما و پیمانکار قرارداد اجرای سقف تیرچه بلوک تنظیم شود.

در این مطلب قصد داریم تا نکات مهم قرارداد اجرای سقف تیرچه بلوک بررسی کرده و چند سوال عمده در این زمینه را پاسخ دهیم.

با ما همراه باشید.

۱. مبلغ و شرایط پرداخت قرا‌ر‌‌دا‌دهای اجرای سقف تیرچه بلوک چگونه تعیین می‌شود؟

اصولا مبلغ کل قرارداد اجرای سقف تیرچه بلوک باید در بند مخصوص به آن درج شود و ریز جزئیات محاسبه آن نیز در ذیل آن یا در ضمیمه‌ای جداگانه تصریح شود. مبلغ مذکور معمولا بدون محاسبه کسورات قانونی مانند بیمه و مالیت قید می‌شود.

در خصوص شرایط و نحوه پرداخت مبلغ قرارد‌ا‌د اجرای سقف تیرچه بلوک نیز مرسوم است که کارفرما درصدی از مبلغ قرارداد را به عنوان پیش‌پرداخت به پیمانکار بپردازد و مابقی اقساط و تسویه حساب نیز با پایان یافتن پروژه انجام بگیرد.

غالبا در پروژه‌های بزرگ، نحوه پرداخت به اندازه پیشرفت پروژه (مثلا هر ۱۵ درصد) تعیین می‌شود.

۲. تغییر مقادیر کار در قرار‌دا‌دهای اجرای سقف تیرچه بلوک به چه معناست؟

یکی از بندهای مهم و کاربردی در قراردادهای پیمانکاری ساختمان، بندی است که به بند تغییر مقادیر کار معروف است.

در این بند باید تصریح شود که در صورت افزایش یا کاهش حجم پروژه چه از نظر کار و چه مدت، چه بر سر تعهدات کارفرما و پیمانکار خواهد آمد.

البته باید توجه داشت که تغییر مقادیر کار تا سقف معینی در هر قرارداد ممکن است. مثلا در قرارد‌اد اجرای سقف تیرچه بلوک می‌توان درج کرد که تغییر مقادیر کار تا ۲۰ درصد از پروژه (کمتر یا بیشتر) امکان‌پذیر است و در هر مورد نیز مستلزم بازنگری در مبلغ قرارداد خواهد بود.

لازم به ذکر است که اکثر موارد تغییر مقادیر کار به حوادث غیرمترقبه مانند فورس ماژور و همچنین تغییرات حجم مصالح و مواد در بازار مربوط است.

۳. وظایف پیمانکار در قرار‌د‌‌ا‌د اجرا‌ی سقف تیرچه‌بلوک چیست؟

تعهدات پیمانکار در قراردادهای پیمانکاری ساختمان شامل چند مورد مهم است که در ادامه به آن اشاره می‌شود:

– انجام موضوع قرارداد در موعد مقرر

– تهیه مصالح و ابزار کار شخصی پرسنل مانند کلاه ایمنی و دستکش و…

– نظارت مستمر بر کار پرسنل

– پرداخت حقوق و مزایای پرسنل

– رعایت الزامات ایمنی و فنی کار

– رعایت الزامات قانونی و انتظامی

– رعایت الزامات قانون کار و تامین اجتماعی

– رعایت الزامات زیست‌محیطی

– رعایت شرایط عمومی پیمان

– حفاظت از تجهیزات و کارگاه

– تامین آب، برق، گاز کارگاه

و…

۴. خاتمه قرارد‌ا‌دهای اجرا‌ی سقف تیرچه بلوک چه مقرراتی دارد؟

کارفرما یا پیمانکار می‌توانند در حالات مختلفی خاتمه قرارداد پیمانکاری را خواستار شوند. مهم‌ترین اسباب خاتمه و انحلال قرارداد اجرا‌ی سقف تیرچه بلوک به شرح زیر هستند:

– تاخیر غیرموجه در آغاز یا پیشبرد پروژه توسط کارفرما

– عدم صلاحیت فنی پیمانکار و پرسنل آن

– انتقال موضوع پیمان به ثالث بدون اجازه کارفرما

– عدم اعمال اصلاحات مورد نظر کارفرما مطابق با مفاد قرار‌داد اجرای سقف تیرچه بلوک

– عدم پرداخت مبلغ قرارداد توسط کارفرما و یا تاخیر غیرموجه در پرداخت اقساط

– انحلال شرکت یا ورشکستگی پیمانکار (پیمانکار می‌تواند شخص حقوقی باشد)

نکته مهم آن است که هر یک از طرفین قرارداد اجرای سقف تیرچه بلوک که مایل به فسخ باشند بایستی در بازه زمانی خاصی، طرف مقابل را از تصمیم خود آگاه کنند.

۵. تضمینات رایج در قرا‌ر‌دادهای اجرای سقف تیرچه بلوک چیست؟

اصولا در قراردادهای پیمانکاری کارفرما می‌تواند درخواست دو تضمین خاص را داشته باشد. اولین تضمین، تضمینی است که همزمان با شروع پروژه و واریز پیش پرداخت به پیمانکار قابلیت دریافت را دارد. در این حالت پیمانکار باید چک، سفته یا ضمانت‌نامه بانکی به اندازه مبلغ پیش رپداخت به کارفرما ارائه کند.

تضمین نوع دوم نیز تضمینی است که به تضمین حسن انجام تعهد معروف است. این تضمین هم به اندازه تمام یا بخشی از مبلغ کل قرارداد است و در صورت اتمام پروژه توسط پیمانکار (مطابق با توافقات) به او عودت داده می‌شود.

در مجموع تضمینات قراردادی، وسیله‌ای هستند که کارفرما بتواند در صورت ورود خسارت بوسیله پیمانکار، از محل آنها، زیان خود را جبران کند.

با پایان یافتن هر مرحله از پیمان نیز کارفرما موظف است تضمینات را به پیمانکار پس بدهد و در هر حال تضمینات گرفته شده پس از گذر از مواعد گفته شده بی‌اثر تلقی خواهند شد.

نیاز به تنظیم قرارداد اجر‌‌‌ا‌ی سقف‌ تیرچه‌بلوک دارید؟

در این مطلب کوشش شد تا به ۵ سوال مهم در حوزه تنظیم قرارد‌اد اجرای سقف تیرچه بلوک پاسخ داده شود. این پنج پاسخ در واقع پنج بند مهم قرارداد مذکور هستند و واضح است که پاسخگوی تمام نیازهای تنظیم قرارداد نیستند.

به همین خاطر توصیه می‌شود پیش از ورود به حیطه تعهدات پیمانکاری و کارفرمایی، از انسجام و کامل بودن قرارداد پیمانکاری خود مطمئن شوید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از حقوقدانان تنظیم قرارداد و مشاوران پیمانکاری ساختمان قادر هستیم، تا امور تنظیم و بررسی قرارداد اجرای سقف تیرچه بلوک را انجام دهیم.

همچنین شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی یا تنظیم اوراق قضایی به منظور پیگیری‌های حقوقی خود به تیم حقوقی ما اطمینان کامل داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از