قرارداد استخدام ادمین صفحات مجازی

قرارداد استخدام ادمین صفحات مجازی + 10 بند مهم قرارداد

با رشد و توسعه روزافزون فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، کسب‌وکارهای زیادی بر بستر اینترنت شکل گرفته‌اند. مدیریت صفحات این کسب‌وکارها و در واقع رسیدگی به امور بازاریابی اینترنتی و تولید محتوای روزانه برای این صفحات، موضوعی زمانبر است و نیازمند داشتن اطلاعاتی در این زمینه است. به همین خاطر برخی کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند تا […]

با رشد و توسعه روزافزون فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، کسب‌وکارهای زیادی بر بستر اینترنت شکل گرفته‌اند. مدیریت صفحات این کسب‌وکارها و در واقع رسیدگی به امور بازاریابی اینترنتی و تولید محتوای روزانه برای این صفحات، موضوعی زمانبر است و نیازمند داشتن اطلاعاتی در این زمینه است. به همین خاطر برخی کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند تا طی یک قرارداد حقوقی، به استخدام ادمین یا مدیر صفحات مجازی اقدام کنند.
در این مطلب به موضوع قرارداد استخدام ادمین صفحات مجازی می‌پردازیم و نکات حقوقی این قرارداد ویژه را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

چرا باید در دنیای کسب‌‌وکار، ظرفیت شبکه‌های اجتماعی را جدی گرفت؟

تردیدی نیست که در فضای رقابتی بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ، یک کسب‌وکار با تولید محتوای دقیق و بروز می‌تواند گوی رقابت را از سایر کسب‌وکارها برباید.

امروزه با کمرنگ شدن نقش وبسایت‌ها، بسیاری از مخاطبان با استفاده از عضویت در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، می‌توانند به طور مستقیم با شرکت‌ها و برندها و سایر خدمات‌ مورد نظر خود ارتباط برقرار کنند. به همین خاطر کسب‌وکارها هم با توجه به ظرفیت شبکه‌های اجتماعی، حساب ویژه‌ای بر تولید محتوا باز کرده‌اند.

در این میان استفاده از متخصصین تولید محتوا و مدیریت صفحات مجازی و یا به عبارت دیگر، سپردن امور اداره صفحات مجازی به یک ادمین، می‌تواند اقدام درستی برای این کسب‌وکارها محسوب شود و کمک زیادی به برندسازی کسب‌وکار آنها کند.

تنظیم یک قرارداد استخدام ادمین دقیق و کامل می‌تواند انجام این امور را تا حد بسیار زیادی تسهیل کند. در ادامه به نکات حقوقی قرارداد استخدام ادمین می‌پردازیم.

قرارداد استخدام ادمین صفحات مجازی چه نکاتی دارد؟

قرارداد استخدام ادمین صفحات مجازی، مانند بسیاری از قراردادهای دیگر، دارای بندهای عمومی و اختصاصی یک قرارداد است. در ادامه به بندهای این قرارداد اشاره‌ می‌کنیم و به عنوان فرض، مدیریت یک صفحه اینستاگرامی را در نظر می‌گیریم.

مشخصات طرفین قرارداد

مانند هر قرارداد دیگری باید مشخصات دقیق طرفین قرارداد، چه شخص حقیقی باشند چه حقوقی نوشته شود. همچنین آدرس دقیق صفحه مجازی مورد نظر (مثلا نام صفحه در اینستاگرام) نیز می‌تواند در این بند و یا بند موضوع قرارداد قید شود.

موضوع قرارداد

در این بند باید شرح دقیق موضوع قرارداد را ذکر کنید. برای این منظور باید به آدرس دقیق صفحه مورد نظر و موضوع آن اشاره کرد. منظور از اشاره به موضوع صفحه این است که پس از درج نام صفحه قید کرد که حوزه فعالیت صفحه مثلا در زمینه خدمات تاکسی اینترنتی است. همچنین تعداد دنبال‌کنندگان فعلی صفحه و تعداد پست‌های آن (اگر پیش از این فعالیتی داشته است) را می‌توان قید کرد.

مدت قرارداد

تعیین تاریخ دقیق امضا و شروع همکاری و پایان قرارداد اهمیت زیادی دارد که باید در هر قراردادی به آن توجه کرد.

مبلغ قرارداد

تعیین دستمزد ادمین صفحه و نحوه پرداخت آن نیز در این بند تعیین تکلیف می‌شود. غالبا مبلغ قرارداد به شکل دو اقساطی پرداخت می‌شود که بخشی از آن پس از امضای قرارداد و بخش دیگر پس از پایان مدت قرارداد پرداخت می‌شود.

تعهدات مالک صفحه مجازی

مهم‌ترین تعهد مالک صفحه، پرداخت مبلغ قرارداد مطابق توافق است. همچنین وی تعهد دارد تا رمز عبور برای ورود به صفحه را در اختیار ادمین بگذارد و همچنین همکاری‌های مورد نیاز را در جهت دسترسی ادمین به اطلاعات لازم، به عمل بیاورد.

تعهدات ادمین صفحه مجازی

تعهدات ادمین باید با جزئیات ذکر شود. به طور مثال تولید محتوای روزانه در ساعات مشخص و با شرایط معین (ساخت عکس یا متن خاص)، پاسخگویی به پیام‌های کاربران، حفاظت از رمز عبور صفحه، استفاده از شگردهای موجود برای افزایش بازدید صفحه (مثل استفاده از هشتگ و…) می‌تواند از وظایف یک ادمین باشد.

فراموش نکنید اگر از اصطلاحات فنی خاص یک نرم‌افزار استفاده می‌کنید، در ابتدای قرارداد این اصطلاحات را تعریف کنید. مثلا کلماتی مانند دایرکت، هشتگ، اکسپلور و… که مختص شبکه اجتماعی اینستاگرام هستند می‌توانند با تلقی مشترک طرفین قرارداد تعریف شوند.

محرمانگی اطلاعات

تردیدی نیست که از ملزومات کار یک ادمین، دسترسی به اطلاعات و جزئیات صفحه‌ای است که آن را اداره می‌کند. همچنین ممکن است بنا به موقعیت کسب‌وکار صفحه مذکور، اطلاعات شغلی زیادی از آن کسب‌وکار و یا از مشخصات و اطلاعات کاربران و مخاطبان صفحه، در اختیار ادمین قرار داشته باشد.

به همین خاطر توصیه می‌شود موضوع محرمانگی اطلاعات و تعهد ادمین به عدم افشای اسرار را در خصوص قرارداد استخدام ادمین صفحات مجازی کاملا جدی بگیرید و از اطلاعات کسب‌‌وکار و مشتریان خود حفاظت کنید.

مالکیت صفحه و اطلاعات

در این بند توصیه می‌شود تا به صراحت تعیین کنید که مالک صفحه، مالک اطلاعات آن نیز است و ادمین نمی‌تواند در خصوص محتوای تولید شده ادعایی مطرح کند. اگر چه می‌توان خلاف این موضوع نیز توافق کرد.

فورس ماژور

تعیین تکلیف موضوع فورس ماژور در قرارداد استخدام ادمین صفحات مجازی، اهمیت زیادی دارد. مصادیق فورس ماژور در این موضوع می‌تواند قطعی مقطعی و موردی و یا سراسری اینترنت باشد که عملا بروزرسانی محتوای صفحه را غیرممکن می‌کند.

حل‌وفصل اختلافات

در این بند می‌توان به سازوکارهای مورد نظر برای حل اختلافات احتمالی مالک صفحه و ادمین آن اشاره کرد. توسل به مذاکره، داوری و یا شکایت قضایی، روش‌های مرسوم در حل اختلافات قراردادی محسوب می‌شوند.

نسخه‌های قرارداد

فراموش نکنید که حداقل دو نسخه از قرارداد را تنظیم کنید و در اختیار هر دو طرف قرارداد بگذارید تا امکان استناد ادمین و یا مالک صفحه به بندهای قرارداد همواره فراهم باشد.

نیازی به دریافت خدمات حقوقی درباره قرارداد استخدام ادمین صفحات مجازی دارید؟

در این مطلب به قراردادی پرداختیم که چندان در حوزه حقوق قراردادها شناخته شده نیست. نباید فراموش کرد که نکات قرارداد استخدام ادمین صفحات مجازی، محدود به بندهای گفته شده در این مطلب نیستند و این موضوع به دلیل ماهیت خاص آن، می‌تواند نکات فنی و حقوقی بیشتری داشته باشد. به همین خاطر اگر در خصوص این قرارداد، تنظیم یا بررسی آن و یا هر سوال حقوقی دیگر، نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید به تیم حقوقی وینداد در زمینه حقوق فضای مجازی و کارشناسان حقوق قراردادهای آن کاملا اعتماد کنید.

4/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از