قرارداد تعمیر کامپیوتر و پشتیبانی سخت افزار

قرارداد تعمیر کامپیوتر و پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

بسیاری از ادارت و شرکت‌های خصوصی و دولتی امور مرتبط با شرکت خود را از طریق اپراتورهای سیستم‌های رایانه‌ای پیش می‌برند. ایجاد اشکال‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری در این سیستم‌ها سبب می‌شود تا امور این شرکت‌ها تا حد زیادی معطل و متوقف بماند و سبب ورود زیان به این شرکت‌ها شود. از طرف دیگر استخدام تیم […]

بسیاری از ادارت و شرکت‌های خصوصی و دولتی امور مرتبط با شرکت خود را از طریق اپراتورهای سیستم‌های رایانه‌ای پیش می‌برند. ایجاد اشکال‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری در این سیستم‌ها سبب می‌شود تا امور این شرکت‌ها تا حد زیادی معطل و متوقف بماند و سبب ورود زیان به این شرکت‌ها شود. از طرف دیگر استخدام تیم فنی برای همه شرکت‌ها به‌صرفه نیست. یک راهکار مقرون به‌صرفه و کاربردی تنظیم قرارداد تعمیر کامپیوتر و پشتیبانی با تیم فنی بیرون از شرکت است که می‌توانید از طریق آن سیستم‌های خود را به‌صورت دوره‌ای سلامت و به‌روز نگه دارید.

در این مقاله با بررسی نمونه قرارداد پشتیبانی سیستم های کامپیوتری و قرارداد تعمیر و نگهداری، نکات حقوقی قرارداد تعمیر کامپیوتر و پشتیبانی کامپیوتر را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

قرارداد پیمانکاری خدمات چیست؟

یک تعریف قانونی از قرارداد پیمانکاری را می‌توان به‌صورت زیر دانست:

قراردادی که کارفرما با پیمانکار تنظیم می‌کند و بر اساس آن پیمانکار موظف است موضوع قرارداد را در زمان مشخص با دستمزد معین به سرانجام برساند. طرفین قرارداد می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند.

موضوع قراردادهای پیمانکاری خدمات، انجام یک خدمت مشخص است که می‌تواند در هر یک از مشاغل تنظیم شود. برای مثال قرارداد حسابرسی، قرارداد برنامه‌نویسی، قرارداد پشتیبانی نرم‌افزاری و سخت افزاری و غیره در قالب قراردادهای پیمانکاری تنظیم می‌شوند.

قالب مناسب قرارداد تعمیر و نگهداری رایانه چیست؟

تعمیر و نگهداری رایانه‌های شرکت‌ها و ادارات غالبا به طور همزمان و دوره‌ای انجام می‌پذیرد. به همین خاطر شرکت‌ها، تعمیرکاران و سرویس‌دهندگان پشتیبانی رایانه را از بین شرکت‌های معتبر این حوزه انتخاب می‌کنند و با تنظیم قرارداد پیمانکاری با تعمیرکاران رایانه، امور تعمیر و نگهداری رایانه‌ را انجام می‌دهند.

در واقع برای این خدمات می‌توان از دو قالب قراردادی استفاده کرد؛

قرارداد پیمانکاری – اگر شما با یک تیم فنی همکاری کنید که خارج از شرکت شماست و به‌صورت دوره‌ای خدماتی را به شما ارائه می‌دهد، این قرارداد از نوع پیمانکاری خواهد بود. این نوع قرارداد برای کارفرما مقرون به‌صرفه‌تر است.

قرارداد کار- اگر شما یک تیم فنی در شرکت استخدام کنید. این شخص یا اشخاص به‌صورت مداوم در شرکت شما حضور دارند و امور فنی شرکت به عهده آن‌هاست. کارفرما نیز ملزم است که آن‌ها را بیمه کند.

به‌طور کلی برای اموری که به‌صورت مداوم در شرکت انجام نمی‌شود و نیاز به بررسی و ارائه خدمات دوره‌ای است، مانند تعمیر و نگهداری رایانه، قراردادهای پیمانکاری قالب بسیار مناسب‌تری برای همکاری هستند.

نمونه قرارداد تعمیر کامپیوتر

مهم‌ترین بندهایی که در قرارداد تعمیر کامپیوتر و پشتیبانی ذکر می‌شوند، شامل موارد زیر است:

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات کارفرما و پیمانکار کاملا تصریح شود. در اکثر قراردادهای پیمانکاری، طرفین اشخاص حقوقی هستند. نام و نشانی و شماره ثبت اطلاعات مهم اشخاص حقوقی به حساب می‌آیند. برای تکمیل قرارداد تعمیر کامپیوتر هم این موضوع الزامی است.

موضوع قرارداد

در این بند باید تصریح کرد که موضوع قرارداد دقیقا چه چیزهایی است. راه‌اندازی، تعمیر و نگهداری منظم و پشتیبانی نرم‌افزاری (از بین بردن ویروس‌ها) و سخت‌افزاری تمام سیستم‌های رایانه‌ای یا حتی سایر سیستم‌ها مانند اسکنر و پرینتر و غیره شرکت طرف قرارداد می‌تواند در این بند به عنوان موضوع قید شود.

مدت قرارداد

قرارداد تعمیر کامپیوتر غالبا با مدت نسبتا طولانی تنظیم می‌شود چرا که شرکت‌ها نیاز دارند تا به طور منظم و دوره‌ای سیستم‌های رایانه‌ای‌شان سرویس شوند.

مدت معمول این قرارداد می‌تواند حداقل ۶ ماه یا یکسال باشد. هر چند می‌توان پیش از انقضای مدت قرارداد، با توافق طرفین اقدام به تمدید مدت قرارداد نیز کرد.

مبلغ قرارداد

در این بند باید با توجه به موضوع قرارداد، مبلغ قرارداد را مشخص کرد. دستمزد ماهانه یا دوره‌ای تعمیرکار برای سرویس هر سیستم رایانه، همچنین تعیین تکلیف هزینه خرید قطعات احتمالی تعمیر باید در این بند صورت بگیرد.

تعهدات کارفرما

کارفرمایی که قرارداد تعمیر و نگهداری رایانه تنظیم می‌کند، تعهد به پرداخت به موقع دستمزد تعمیرکار (پیمانکار) دارد.

همچنین کارفرما وظیفه دارد بروز هر گونه ایراد در سیستم‌های رایانه‌ای شرکت را به سرعت به اطلاع پیمانکار برساند. در صورت مداخله کارفرما در تعمیر، مسئولیت عواقب فنی آن بر عهده کارفرما خواهد بود.

کارفرما باید در مواردی که امکان تعمیر قطعات رایانه نیست، نهایت همکاری در خرید قطعات تعویضی را داشته باشد. علاوه بر آن کارفرما باید به کارکنان خود درباره حفظ سیستم‌ها توصیه‌های فنی را منتقل کند.

کارفرما باید شخصی به عنوان ناظر یا نماینده را برای نظارت بر حسن انجام قرارداد مشخص کند.

تعهدات پیمانکار

پیمانکار تعهد به حضور منظم و سرکشی به رایانه‌های شرکت (مثلا هر دو هفته یکبار) را مطابق با قرارداد دارد. همچنین در مواردی که کارفرما، ایراد در سیستم‌‌ها را به اطلاع پیمانکار برساند وی باید در مدت مقرری (مثلا ۲۴ ساعت) خود را به شرکت برساند.

تعهد زمانی پیمانکار در رابطه با تعمیر سیستم‌ها نیز موضوع مهمی است. مثلا پیمانکار موظف است هر سیستم رایانه معیوب را حداکثر ظرف ۳ روز کاری به طور سالم به شرکت تحویل دهد. در صورت تاخیر در تحویل نیز امکان در نظر گرفتن خسارت قراردادی وجود دارد.

حمل‌ونقل ایمن رایانه‌ها از محل شرکت به دفتر تعمیر پیمانکار نیز بر عهده وی بوده و کارفرما وظیفه پرداخت هزینه‌ای ندارد.

لازم به ذکر است که پرداخت کسورات قراردادی پیمانکاری مانند بیمه و مالیات نیز در قراردادهای پیمانکاری بر عهده پیمانکار است و می‌توان آن را از مبلغ کل قرارداد کسر کرد.

تضمین حسن انجام قرارداد

کارفرما می‌تواند در قرارداد تعمیر و نگهداری رایانه، درصدی از مبلغ قرارداد را نزد خود نگاه دارد و یا با دریافت چک یا سفته از پیمانکار، به نوعی حسن انجام تعهدات وی را تضمین کند.

کارکرد این تضمینات در زمانی است که مثلا پیمانکار با کوتاهی خود سبب ورود خسارت به رایانه‌های شرکت شود.

محرمانگی اطلاعات

در چنین قراردادی که پیمانکار به اقتضای موضوع قرارداد باید به طور پیوسته به سیستم‌های رایانه‌ای سرکشی کند، غالبا موضوع تهدید اطلاعات این سیستم‌ها مطرح می‌شود. به همین خاطر با تنظیم بند محرمانگی می‌توان پیمانکار را متعهد به حفظ اسرار و اطلاعات شرکت کرد.

حل‌وفصل اختلافات

طبیعت قراردادهای پیمانکاری از جمله قرارداد تعمیر کامپیوتر در بسیاری از موارد سبب می‌شود تا اختلافات حقوقی و فنی زیادی ما بین کارفرما و پیمانکار به وجود بیاید.

در این بند باید روش حل اختلافات را معین کرد. به دلیل تخصصی بودن موضوع قرارداد تعمیر و نگهداری رایانه، به نظر می‌رسد استفاده از نظر کارشناس متخصص علوم رایانه به عنوان داور یا میانجی، گزینه مناسبی برای حل اختلاف پیمانکار و کارفرما باشد.

جمع‌بندی

یک قالب قراردادی مناسب برای دریافت خدمات مختلف مثل امور فنی، قرارداد پیمانکاری است. قراردادی که بین پیمانکار و کارفرما تنظیم می‌شود و بر اساس شرایط تعیین شده پیمانکار باید خدمات موضوع قرارداد را به کارفرما ارائه دهد و حق الزحمه دریافت کند.

قرارداد تعمیر و نگهداری رایانه یکی از انواع قراردادهایی است که باید بر اساس اصول فنی و در چارچوب قانونی تنظیم شود. به همین دلیل توصیه می‌شود برای تنظیم قرارداد از کارشناسان حقوقی کمک بگیرید.

سوالات متداول

قرارداد تعمیر کامپیوتر چه نوع قراردادی است؟

بهترین قالب قراردادی برای دریافت یا ارائه این خدمات، قرارداد پیمانکاری است. چرا که تعمیر و نگهداری کامپیوتر به‌صورت مقطعی و پروژه‌ای انجام می‌شود.

موضوع قرارداد پشتیبانی سیستم‌های کامپیوتری چیست؟

موضوع این قرارداد راه‌اندازی، تعمیر و نگهداری منظم و پشتیبانی نرم‌افزاری (از بین بردن ویروس‌ها) و سخت‌افزاری تمام سیستم‌های رایانه‌ای یا حتی سایر سیستم‌ها مانند اسکنر و پرینتر و غیره شرکت طرف قرارداد می‌تواند در این بند به عنوان موضوع قید شود.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از