قرارداد تولید و پوشش خبری حاوی چه نکات حقوقی است؟

قرارداد تولید و پوشش خبری حاوی چه نکات حقوقی است؟

یکی از مهم ترین مواردی که همواره در حوزه رسانه و اخبار پیرامون آن بحث می‌شود عبارت است از تنظیم قرارداد تولید و پوشش خبری. امروزه تنظیم قراردادهای متنوع در حقیقت به جز لاینفک زندگی همه ما تبدیل شده است، به گونه‌ای که در غالب مشاغل و امور به تنظیم قرارداد نیاز است. به موجب […]

یکی از مهم ترین مواردی که همواره در حوزه رسانه و اخبار پیرامون آن بحث می‌شود عبارت است از تنظیم قرارداد تولید و پوشش خبری. امروزه تنظیم قراردادهای متنوع در حقیقت به جز لاینفک زندگی همه ما تبدیل شده است، به گونه‌ای که در غالب مشاغل و امور به تنظیم قرارداد نیاز است.

به موجب این قرارداد که قراردادی مناسب برای اشخاصی است که اتفاقات و خبرها را بطور دقیق از طرق مختلف به ما می‌رسانند. در این مطلب برانیم تا بیان نماییم تولید و پوشش خبری چیست؟ مفاد و ضرورت انعقاد قرارداد فوق چیست؟

تولید و پوشش خبری چیست؟

تولید و پوشش خبری تعاریف متعددی دارد ولی در اصل عبارت است از گرداوری و بازنمایی اخبار، وقایع و رخدادها به وسیله وسایل ارتباط جمعی همچون اینترنت.

به عبارت دیگر قرارداد تولید و پوشش خبری نوعی تولید و پوشش اخبار و وقایعی است که رسانه‌ها پخش می‌شود و ما به وسیله آن‌ها از اتفاقات پیرامون خود آگاه می‌شویم.

قرارداد تولید و پوشش خبری چیست؟

این قرارداد از قراردادهایی است که خبرگزاری‌ها با اعضای خود منعقد می‌سازند تا وقایع و اخبار به طور دقیق و همچنین منظم و طبقه بندی شده انتشار یابد.

تولید و پوشش خبری دارای اهمیت بسیار بالایی ست و بسیاری معتقدند که اگر اتفاقی و رویدادی که گزارش آن توسط رسانه‌های همگانی (روزنامه، اینترنت و …) منتشر و پخش نشود، همانند آن است که اصلاً روی نداده است.

چه مفادی در این قرارداد درج می‌شود؟

ماده ۱-عنوان قرارداد

ماده ۲-مشخصات طرفین قرارداد تولید و پوشش خبری

ماده ۳-موضوع قرارداد

ماده ۴-مدت قرارداد

ماده ۵-تعهدات طرف اول در قرارداد

ماده ۶-تعهدات طرف دوم در قرارداد

ماده ۷-تضامین قراردادی

ماده ۸-مبلغ قرارداد

ماده ۹-ناظر در قرارداد

ماده ۱۰-حل اختلافات و داوری

ماده ۱۱-اصلاح قرارداد

ماده ۱۲-قوه قاهره

ماده ۱۳-فسخ قرارداد

ماده ۱۴-نسخ قرارداد

اگر شما نیز در پی انعقاد این قرارداد هستید می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد تولید و پوشش خبری ، قراردادی مختص خودتان با در نظر گرفتن جمیع شرایطتان داشته باشید.

مهم‌ترین نکات قرارداد تولید و پوشش خبری

۱-غالباً در قرارداد تولید و پوشش خبری، طرف اول متعهد می‌شود که در مدت زمان اجرای قرارداد که ممکن است چندین ماه و یا چندین سال باشد، برای افزایش کیفیت اجرایی، تمامی بسترهای لازم جهت تولید اطلاعات و طبقه بندی داده‌های اولیه، اطلاعات گذشته، حال و آینده منطبق با اهداف اجرایی را در اختیار طرف دوم قرار دهد.

۲- طرف اول باید که متعهد شود که کلیه تغییرات در اهداف اجرایی مورد نظر را در حداقل زمان ممکن به طرف دوم اطلاع دهد، تا اختلاف و یا انحرافی در روند اجرای قرارداد و رسیدن به اهداف طرح اطلاع رسانی ایجاد نشود.

۳-در این قرارداد باید درج گردد که طرف دوم موظف است تا طبق یک برنامه عملیاتی مورد نظر طرف اول مورد توافق طرفین، بر اساس یک یا چند مرحله زمانی، طرح مذکور را در مدت مندرج در قرارداد اجرا کند.

۴-باید در نظر داشت که عموماً فاز اول که از سوی طرف دوم قرارداد اجرا می‌شود شامل شناسایی منابع اطلاعات، جمع آوری اطلاعات پایه‌ای و بنیادی از کانون‌های تولید اطلاعات خبری، طبقه بندی داده‌ها، گردآوری اطلاعات بر اساس مصاحبه و نظرخواهی از مدیران و سایر کارشناسان مربوطه است.

۵-طرف دوم در این قرارداد متعهد می‌گردد تا در مرحله دوم قرارداد، کلیه اطلاعات پایه‌ای و یافته‌های مرحله اول را به فرآورده‌های رسانه‌ای، نظیر خبر، گزارش مصاحبه، مقاله و …. تبدیل نماید و این فرآورده‌های رسانه‌ای را در اختیار روابط عمومی شرکت جهت انتشار در رسانه‌ها قرار دهد.

۶-برخی فرآورده‌های رسانه‌ای به تشخیص ناظر قرارداد می‌بایست در روزنامه‌های شرکت……… منتشر گردد.

۷-یکی از مهم‌ترین نکات آن است که در این قرارداد ذکر می‌گردد آن است که طرف دوم حق واگذاری موضوع قرارداد به غیر را به هیچ عنوان ندارد و همچنین حق افشای اطلاعات محرمانه طرف اول را که از جمله در جریان اجرای موضوع قرارداد به این اطلاعات دست یافته است را ندارد.

سخن آخر

در نهایت باید بیان نمود که قرارداد تولید و پوشش خبری از مهم‌ترین قراردادهایی است که اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی با یکدیگر منعقد می‌سازند تا اخبار، رویداد و اتفاقی را برای رسانه‌ای همچون روزنامه، مجله، سایت و … تولید نمایند و آن را منتشر سازند.

به یاد داشته باشید که این قرارداد مانند سایر قراردادها دارای نکات حقوقی بسیار است، از این رو توصیه می‌گردد تا پیش از انعقاد آن، از نکات حقوقی آن اطلاع یابید و به مفاد آن آگاه باشید تا در آینده دچار مشکل و اختلاف نشوید. شما می‌توانید سوالات خود را در خصوص این قرارداد از کارشناسان حقوقی ما بپرسید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از