قرارداد جعاله مشاوره

تا چه حد با قرارداد جعاله مشاوره آشنا هستید؟

مشاوره به معنی گرفتن اطلاعات لازم از افرادی است که در یک زمینه معین دارای تخصص و علم کافی هستند. استفاده از مشاوره افراد متخصص در بدو کار، باعث می‌شود، مسیری که قرار است طی کنید، روشن‌تر شود. آرامش افراد و پیشگیری از خطاهای احتمالی از مزایای استفاده از مشاوره است. قرارداد جعاله مشاوره این […]

مشاوره به معنی گرفتن اطلاعات لازم از افرادی است که در یک زمینه معین دارای تخصص و علم کافی هستند. استفاده از مشاوره افراد متخصص در بدو کار، باعث می‌شود، مسیری که قرار است طی کنید، روشن‌تر شود. آرامش افراد و پیشگیری از خطاهای احتمالی از مزایای استفاده از مشاوره است. قرارداد جعاله مشاوره این امکان را برای ما فراهم می‌کند.

مشاوره‌ها می‌توانند ایده‌های جدیدی را برای شما به ارمغان بیاورند که این موضوع به رشد و پیشرفت شما کمک خواهد کرد. با کمک مشاور اشخاص اطمینان پیدا می‌کنند که در یک مسیر درست در حرکت هستند یا خیر. یک مشاور می‌تواند بی‌طرفانه در حل مشکلات و اختلافات به اشخاص کمک کند.

این قرارداد یکی از انواع قراردادهایی است که اشخاص می‌توانند با مشاوران معتمد خود منعقد کنند تا در طی مسیر استفاده از خدمات مشاوره، حق و حقوق هر کدام از طرفین مشخص باشد و در هنگام اختلافات حقوق آن‌ها مورد تضییع و سواستفاده قرار نگیرد. در این مقاله شما را با قرارداد جعاله مشاوره و نکات مهم آن آشنا خواهیم کرد.

 

قرارداد جعاله چیست؟

جعاله کلمه‌ای عربی است و در لغت به معنای چیزی است که شخصی به دیگری به عنوان پاداش کاری که انجام داده است می‌دهد. از لحاظ حقوقی جعاله قراردادی است که یک طرف متعهد می‌شود به طرف دیگر، در ازای انجام کاری حق الزحمه‌ای بدهد. به فرد متعهد جاعل، به متعهدله عامل و به مالی که در ازای انجام کار از طرف جاعل به عامل داده می‌شود جُعل گفته می‌شود. 

 

قراداد جعاله مشاوره چیست؟

قرارداد جعاله مشاوره یکی از انواع قراردادهای جعاله است. مشاوره می‌تواند در زمینه‌های گوناگون رخ دهد. به مثال‌های زیر توجه کنید.

یکی از این مثال ها، مشاور کسب‌وکار است که با مشتریان، در جنبه های مختلف، برای بهبود، رشد یا حفظ یک شرکت کار می‌کند. به‌عنوان نمونه استارت آپ‌ها می‌توانند از مشاوران برای تکمیل برنامه‌ریزی و شروع قوی کسب و کار خود استفاده کنند. ‌کسب و کارهایی که برای مدتی فعال هستند و نیاز دارند تغییری در وضعیت فعلی خود ایجاد کنند، می‌توانند از دیدگاهی تازه که توسط مشاور ارائه می‌شود بهره ببرند.

شرکت‌هایی که فعالیت جدیدی را شروع می‌کنند می‌توانند از تحقیقات و تخصص مشاور بهره‌مند شوند. کسب‌وکارهایی که بر روی رشد خود متمرکز هستند می‌توانند از مهارت‌های استراتژیک مشاور کسب‌وکار استفاده کنند. سازمان‌هایی که اهداف مالی خود را برآورده نمی‌کنند، می‌توانند از خدمات مشاوره برای بررسی امورات مالی خود استفاده نمایند و در نهایت به هدف مطلوب خود در امور مالی دست پیدا کنند.

شرکت هایی که یک بخش جدید اضافه می‌کنند می‌توانند از خدمات مشاوره برای برنامه ریزی و راه اندازی کارمندان آن بخش کمک بگیرند.

همانطور که مشاهده کردید در تمام این موارد شما نیاز به یک مشاور متخصص  دارید و به‌نظر می‌رسد که برای استفاده از خدمات آن‌ها باید قراردادی با آن‌ها منعقد نمایید. در این مثال‌ها ما فقط به مشاوره در حوزه کسب و کارها اشاره کردیم ولی توجه داشته باشید که این مشاوره می‌تواند در هر زمینه‌ای باشد.

 

چه نکاتی باید در قرارداد جعاله مشاوره رعایت شود؟

این قرارداد یک سندی است که رابطه کاری بین جاعل (مثلاً یک  کسب و کار) و عامل (مثلاً مشاوری را که خدماتی به آن کسب‌وکار ارائه می‌دهد) را توصیف می‌کند.  در قرارداد جعاله مشاوره، حق الزحمه مشاور در زمانی داده می‌شود که کار را به اتمام رسانده باشد.

بهتر است از مشاور خود بخواهید قبل از استخدام او برای کار، قرارداد را امضا کند تا بتوانید رابطه حرفه‌ای خود را به‌درستی شروع کنید و اگر بعداً مشکلی پیش آمد، می‌توانید برای راهنمایی به قرارداد جعاله مشاوره مراجعه کنید.

قرارداد مشاوره جعاله قرارداد الزام آوری است که عدم رعایت مفاد قرارداد می‌توانند برای متخلف عواقب بدی داشته باشد و توسط قانون تحت پیگرد قرارگیرد. در یک قرارداد جعاله مشاوره بندهایی وجود دارد که توضیح می دهد در صورت بروز اختلاف چه باید کرد.

 

مزایای انعقاد قرارداد جعاله مشاوره

در گذشته دو نفر توافق می‌کردند که معامله‌ای انجام دهند و هر دو طرف به قول خود احترام می‌گذاشتند. اما در قرن بیست و یکم، اشخاص از تاریخ طولانی شکستن معامله و دعواهایی که در اطرافشان رخ داده است، آگاه هستند. پس انعقاد قرارداد جعاله مشاوره مهم است

زیرا انتظارات را برای هر دو طرف مشخص می‌کند، در صورت برآورده نشدن این انتظارات این قرارداد از هر دو طرف محافظت می‌کند. داشتن یک قرارداد جعاله مشاوره به این معنی است که همه می‌دانند قرار است چه کاری و در چه زمانی انجام دهند و حل و فصل اختلافات احتمالی را آسان‌تر می‌کند. 

کاری که مشاور باید انجام دهد، تعیین سررسید دقیق برای ایجاد یک شرایط جدید با توجه به وظایف مشاور، مبالغ و شرایط پرداخت پس از ارائه خدمات، شرایطی که تحت آن قرارداد می‌تواند فسخ شود و نحوه رسیدگی به آن، درج شرط عدم رقابت یا عدم افشا اسرار و… همه مواردی هستند که باید در قرارداد  ذکر شود و بهتر است از متخصصان حقوقی در این زمینه استفاده شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با قرارداد جعاله مشاوره، مزایای انعقاد قرارداد جعاله مشاوره و نکات مهمی که در هنگام انعقاد قرارداد جعاله مشاوره باید رعایت کنید، آشنا کنیم. باید بدانید که انعقاد یک قرارداد بی‌نقص که از تمام حقوق شما محافظت کند و در مواقع اختلاف از تضییع حقوق شما جلوگیری کند نیازمند دانش یک متخصص حقوقی است. انعقاد قراردادها بدون توجه به اصول قرارداد نویسی ممکن است منجر به ضرر و زیان شما شود. تیم حقوقی وینداد در ارائه خدمات مشاوره و انعقاد قرارداد در کنار شما خواهد بود.

برای خواندن مطالب بیشتر می‌توانید به مجله وینداد مراجعه نمایید. لطفاً سؤالات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

3.7/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط