قرارداد-خرید-و-فروش-ماشین-آلات-و-قطعات

قرارداد خرید و فروش ماشین آلات و قطعات از مهم‌ترین قراردادهای صنعتی!

از مهم ترین و پرکاربردترین قراردادهای حقوقی به قراردادهای ساخت، خرید و فروش کالا مربوط می‌شود. به خصوص هنگامی که کالا از نوع صنعتی بوده یا شامل ماشین آلات و قطعات باشد، اهمیت آن دوچندان می‌شود. از همین رو، آشنایی با انواع قراردادهای خرید و فروش و کالا و جزئیات مربوط به قرارداد کالاهای صنعتی […]

از مهم ترین و پرکاربردترین قراردادهای حقوقی به قراردادهای ساخت، خرید و فروش کالا مربوط می‌شود. به خصوص هنگامی که کالا از نوع صنعتی بوده یا شامل ماشین آلات و قطعات باشد، اهمیت آن دوچندان می‌شود. از همین رو، آشنایی با انواع قراردادهای خرید و فروش و کالا و جزئیات مربوط به قرارداد کالاهای صنعتی از جمله قرارداد خرید و فروش ماشین آلات و قطعات برای تمامی فعالین صنعتی و بازرگانی لازم و به عبارتی حیاتی تلقی می‌گردد.
ساخت یا خرید و فروش ماشین آلات و قطعات موضوعی است که روزانه بارها با آن مواجه هستیم و صرف توافق خریدار و فروشنده برای ساخت، خرید و فروش یک کالا بین آنها قراردادی را شکل می‌دهد هرچند که به صورت مکتوب اراده‌شان را ثبت نکرده باشند.

در حقیقت آنچه مدنظر ماست شکل پیچیده‌تر بین سازندگان، خریداران و فروشندگان بین‌المللی و سازندگان، خریداران و فروشندگان داخلی که در حجم گسترده با یکدیگر معامله می‌کنند می‌باشد.

با ما همراه باشید تا به قرارداد خرید و فروش ماشین آلات بپردازیم و مهم‌ترین نکات و بندهای این قرارداد را بررسی کنیم.

 

مفاد قرارداد خرید و فروش ماشین آلات و قطعات کدام است؟

در قراردادهای خرید و فروش ماشین آلات و قطعات هیچ یک از طرف قرارداد مصرف کننده جزء نیست. در واقع یک طرف قرارداد را تولید کننده یا تأمین کننده کالای صنعتی یا قطعات و ماشین آلات تشکیل می‌دهد و یک طرف دیگر را تولید کننده دیگری تشکیل می‌دهد که در اینجا، در نقش مصرف کننده ماشین آلات و قطعات مورد معامله قرار می‌گیرد.

از جمله مهم‌ترین مفاد یک نمونه قرارداد خرید و فروش ماشین آلات می‌توان این موارد را نام برد:

۱-گارانتی

۲-تکلیف به استرداد یا تعویض کالا

۳-صورت حساب فروش (فاکتور)

همچنین در قرارداد ساخت یا خرید و فروش ماشین آلات و قطعات فی ما بین طرفین می‌بایست که موارد ذیل مورد توجه قرار گیرد.

این قرارداد بین طرفین خانم/ آقای / شرکت ………………………… به شماره ملی / ثبت ………….. …… که از این پس اختصاراً در این قرارداد  فروشنده/سازنده نامیده می‌شود و

خانم/ آقای / شرکت …………………………. به شماره ملی / ثبت ……………….. از طرف دیگر که از این پس  خریدار نامیده می‌شود، با شرایط ذیل منعقد می‌گردد.

ماده ۱: موضوع قرارداد

عبارتست از فروش/ساخت ……… عدد به حروف……….. قطعه …………………. منطبق با نمونه شاهد ارائه شده توسط خریدار.

ماده ۲: مدت قرارداد

مدت قرارداد از زمان تاریخ امضا آن ……ماه تعیین می‌گردد.

ماده ۳: مبلغ قرارداد

ارزش فروش هر عدد ازموضوع قرارداد ……………………. ریال (به حروف ……………….. ریال)  تعیین می‌گردد ومبلغ کلی قراردادعبارت است از  …………………… ریال (به حروف ……………….. ریال)

ماده ۴: تعهدات فروشنده/سازنده

ماده ۵: تعهدات خریدار

ماده ۶: بسته بندی و حمل

به عنوان مثال:

اقلام تولید شده برابر طرح بسته بندی ابلاغ شده خریدار و با دریافت کارتن و نایلون از خریدار بسته بندی خواهد شد و هزینه حمل از محل کارخانه فروشنده تا مقصد تعیین شده توسط خریدار به عهده  خریدار خواهد بود.

ماده ۷: حل اختلاف

در صورت بروز اختلاف در نحوه اجرا یا استنباط از مواد این قرارداد و یا تفسیر مفاد آن موضوع اختلاف ابتدا از طریق مذاکره اصلاحی حل و فصل می‌گردد و در صورت عدم حل و فصل, اختلاف به داوری ارجاع خواهد شد.

ماده ۸- اقامتگاه و شماره تماس طرفین

قرارداد خرید و فروش ماشین آلات و قطعات از مهم‌ترین قراردادهای صنعتی!

نکات حقوقی قرارداد فروش کالا کدام است؟

الف) هر معامله‌ای برای اینکه صحیح باشد نیازمند شرایطی است. طبق قواعد عمومی قراردادها در تمامی انواع آن، این شرایط عبارتند از:

۱- قصد طرفین و رضای طرفین

۲- اهلیت (شایستگی) طرفین

۳- موضوع معین مورد معامله

۴- مشروعیت جهت معامله

ب) در قرارداد خرید و فروش ماشین آلات و قطعات مانند سایر قراردادهای خرید و فروش اصولاً مصرف کننده و عرضه کننده نقش مهی ایفا می‌کنند و اینکه چه وظایف و مسئوولیت‌هایی در قبال یکدیگر دارند که این نکات مذکور در قانون حمایت از مصرف‌کنندگان به آن یاد شده است.

ج) مصرف‌کننده و عرضه‌کننده کالا و خدمات کیست؟

۱-مصرف‌کننده عبارت است از هر شخص حقیقی و یا حقوقی که کالا یا خدمتی را خریداری می‌کند.

۲-عرضه کنندگان کالا و خدمات عبارتند از کلیه تولیدکنندگان، واردکنندگان، توزیع کنندگان، فروشندگان کالا و ارائه کنندگان خدمات اعم از فنی و حرفه‌ای و همچنین کلیه دستگاه‌ها، مؤسسات و شرکت‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است و به  طور مستقیم یا غیرمستقیم و به صورت کلی یا جزئی کالا یا خدمت به مصرف کننده ارائه می‌نمایند اطلاق می‌شود.

نیاز به قرارداد خرید و فرو‌ش ماشین آلات و قطعات دارید؟

در نهایت باید اذعان داشت که قرارداد خرید و فروش ماشین آلات و قطعات داخلی و بین‌المللی مانند سایر انواع قراردادهای خرید و فروش از جمله قرارداد فروش کالا نکات حقوقی ریز و تعهدات مختلفی را شامل می‌شوند و داشتن یک قرارداد حرفه‌ای از وقوع بسیاری از مشکلات حقوقی پیشگیری می‌کند. و باید همواره این نکته را بخاطر داشت که: جهت انجام ساخت یا خرید و فروش ماشین آلات و قطعات از طریق قرارداد کالاهای صنعتی همچون معاملات دولتی، نیاز حتمی به برگزاری مذاکره دارد. در واقع موارد رد و بدل شده در این مذاکرات پایه و اساس قرارداد را تشکیل می‌دهد. از همین رو، بسیاری از شرکت‌ها و تولیدکنندگان با کمک وکیل تنظیم قراردادها، نه تنها موارد قابل مذاکره را به صورت بهینه برنامه‌ریزی می‌کنند بلکه تمام موارد قرارداد را به صورتی تنظیم می‌کنند که جای شک و شبهه‌ای در آن باقی نماند.

قرارداد خرید و فروش ماشین آلات و دستگاه صنعتی یکی از مهم‌ترین قراردادهای حوزه خرید و فروش خودرو به حساب می‌آید. در این مطلب کوشش شد تا نکات مهمی حول این قرارداد یادآوری شود تا طرفین معامله بتوانند در نهایت امنیت حقوقی، موضوع قرارداد را انجام دهند.
با این حال نباید فراموش کرد که تنظیم قراردادهای منسجم و جامع حقوقی نیازمند وجود دانش و تخصص در حوزه حقوق قراردادها است.
ما در وینداد با داشتن تیمی از مشاوران تنظیم قرارداد و وکلای دادگستری قادر هستیم تا خدمات تنظیم و بررسی قرارداد خرید و فروش ماشین‌آلات را برای شما انجام دهیم.
همچنین در صورتی که در فرآیند تنظیم قرارداد های حقوقی به مشکل خاصی برخوردید می‌توانید از ظرفیت بالای مشاوره حقوقی و دعاوی تخصصی وینداد نهایت استفاده را داشته باشید.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید. کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد خرید و فروش شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید. کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد خرید و فروش شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط