قرارداد رزرو خدمات

قرارداد رزرو خدمات چیست و چه نکات قانونی دارد؟

در بسیاری از اوقات، افراد نیاز دارند تا خدماتی را رزرو کنند و از خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی برای انجام کارهای شخصی یا اداری و اجرای مراسمات استفاده کنند که با انعقاد این قرارداد که به اصطلاح به آن «قرارداد رزرو خدمات» می‌گویند. در ضمن آن طرف مقابل متعهد می‌شود که خدماتی را برای […]

در بسیاری از اوقات، افراد نیاز دارند تا خدماتی را رزرو کنند و از خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی برای انجام کارهای شخصی یا اداری و اجرای مراسمات استفاده کنند که با انعقاد این قرارداد که به اصطلاح به آن «قرارداد رزرو خدمات» می‌گویند.

در ضمن آن طرف مقابل متعهد می‌شود که خدماتی را برای برگزاری مراسم‌ یا انجام کاری معین ارائه کند. این خدمات، طیف گسترده‌ای از خدمات را دربرمی‌گیرند که بنا به درخواست متقاضی و توانایی متعهد در قرارداد تعیین می‌شود.

در ادامه با نکات قانونی این نوع قرارداد آشنا خواهیم شد.

 

ماهیت حقوقی قرارداد رزرو خدمات چیست؟

براساس آراء صادره از دادگاه‌ها می‌توان بیان کرد که قرارداد رزرواسیون خدمات، عقد بیع تلقی نمی‌شود؛ بلکه نوعی توافق الزام آور است و چنانچه شرط اعتبار زمانی برای این توافق شده باشد و مطابق شرط فوق در موعد مقرر قرارداد بیع بین طرفین تنظیم نشده باشد، طرفین تعهدی به انجام تعهدات قید شده ندارند.

 

رزرو خدمات تابع احکام کدام قرارداد است؟

قرارداد رزرو خدمات تحت نظام قانونی حاکم بر قرارداد پیمانکاری قابل توجیه است چرا که هدف اصلی از انعقاد این قرارداد، درخواست ارائه خدمات تشریفاتی، تفریحی، رفاهی، اداری، تعمیراتی یا …. است.

از سوی دیگر، از آنجا که چنین خدماتی باید در یک بازه زمانی مقرر و در ازای مبلغ مشخصی ارائه شوند، پیمانکاری بودن این قرارداد بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. بنابراین به موجب تنظیم این قرارداد، به شخص رزرو کننده، کارفرما و به فرد ارائه‌دهنده خدمات، پیمانکار گفته می‌شود.

قرارداد پیمانکاری نیز از عقود نامعین است و تابع ماده ۱۰ قانون مدنی است و نامعین بودن این قرارداد، آن را تا حد زیادی وابسته به اراده طرفین می‌کند زیرا به طور کلی، احکام منحصر به فردی برای تنظیم این قرارداد یافت نمی‌شود و این کارفرما و پیمانکار هستند که چهارچوب اصلی حاکم بر این قرارداد را تعیین می‌کنند.

باید به این نکته توجه داشت که در قرارداد رزرو خدمات، در صورتی که دولت عنوان کارفرما را داشته باشد و متقاضی خدمات باشد، طرفین باید از شرایط عمومی پیمان پیروی کنند؛ چرا که ورود اراده شخصی طرفین به قرارداد، در مواردی که دولت به عنوان یکی از طرفین قرارداد است، اعتباری نخواهد داشت.

 

در قرارداد رزرو خدمات چه نکاتی باید قید گردد؟

 

۱مشخصات دقیق طرفین

در این قسمت از قرارداد، اطلاعات هویتی طرفین باید قید گردد. برای اشخاص حقیقی طرف این قرارداد، مشخصاتی را همچون نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، آدرس و شماره تلفن و برای اشخاص حقوقی طرف آن، مشخصاتی همچون نام شخص، نام نماینده آن، شماره ثبتی، کد اقتصادی، نشانی و شماره تلفن را باید ذکر کرد.

 

۲موضوع قرارداد

موضوع نمونه قرارداد رزرو خدمات ، ارائه خدمات رفاهی، اداری و… است و به موازات اهداف طرفین از انعقاد این قرارداد، متفاوت خواهد بود و به همین جهت به هر منظوری که این قرارداد را تنظیم می‌شود، باید در این قسمت تمامی جزئیات لازم در خصوص ارائه آن خدمات توسط طرفین قید گردد.

 

۳تعهدات رزرو کننده خدمات

از آنجا که این قرارداد، برای دریافت و ارائه انواع خدمات منعقد می‌گردد، کارفرما تعهد دارد که ویژگی و خصوصیات ارائه چنین خدماتی را در متن قرارداد تعیین کند. در واقع شخص رزرو کننده یا همان کارفرما، باید منظور اصلی خود در خصوص خدمات مد نظر توضیح دهد. همچنین با توجه به ماهیت معوض این قرارداد، کارفرما موظف است که مبلغ قرارداد را بر اساس شرایط مقرر در قرارداد به هتل پرداخت کند.

 

۴تعهدات پیمانکار یا ارائه‌دهنده خدمات در قرارداد رزرواسیون

در مقابل، پیمانکار تعهد دارد که خدمات مطرح شده را به نحوی که شخص رزرو کننده در نظر دارد اجرا کند. وی موظف است که تمامی استانداردهای فنی-تخصصی و موازین قانونی را در ارائه خدمات مربوطه رعایت کند.

همچنین در مواردی که افراد دیگری به واسطه رابطه استخدامی برای پیمانکار، خدمات ارائه می‌دهند، پیمانکار وظیفه دارد که حقوق و مزایای این افراد را بپردازد.

 

۵مدت زمان

در قرارداد حتما باید مدت زمان رزرو خدمات تعیین گردد؛ چرا که عدم تعیین مدت در بیشتر قراردادهای پیمانکاری، سبب بروز اختلافات می‌گردد و باعث می‌شود که هیچ مدتی برای ارائه خدمات از سوی پیمانکار در نظر گرفته نشود. به همین دلیل بهتر است که علاوه بر مشخص کردن بازه زمانی قرارداد، تاریخی برای شروع آثار و تعهدات آن در نظر گرفته شود.

لازم به ذکر است که در مواردی که زمان آغاز تعهدات در قرارداد ذکر نشود، قرارداد از زمان امضای آن برای طرفین لازم الاجرا خواهد بود.

 

۶تعیین حق‌الزحمه پیمانکار

حق‌الزحمه بر اساس توافق طرفین تنظیم می‌شود و در این میان بهتر است که بخشی از مبلغ را در زمان انعقاد قرارداد و بخش دیگر آن را پس از ارائه خدمات به پیمانکار پرداخت کنید.

 

۷نحوه و زمان اتمام

نمونه قرارداد رزرو هتل ، یک قرارداد لازم است؛ بدین معنا که شخص رزرو کننده و  شخص ارائه‌دهنده خدمات نمی‌توانند پس از انعقاد قرارداد، آن را در هر زمانی که خواستند به صورت یک طرفه به اتمام برسانند.

برای به پایان رساندن قرارداد می‌توان آن را اقاله کرد. اقاله عملی است که به موجب آن، طرفین قرارداد توافق می‌کنند تعهدات خود را در قرارداد به اتمام برسانند.

روش مرسوم دیگر فسخ قرارداد رزرو خدمات است. یک قرارداد زمانی فسخ می‌شود که علت یا علل قانونی خاتمه تعهدات در آن قرارداد ظهور کند؛ مانند اینکه موضوع یا محل ارائه خدمات از بین برود و یا طرفین تعهدات خود را انجام ندهند.

تنظیم قرارداد خود را به وینداد بسپارید

در پایان پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد دارید خدماتی را ارائه دهید و یا آنکه خدماتی را رزرو کنید اما در خصوص نحوه تنظیم قرارداد آن دچار تردید هستید، از متخصصان وینداد در این زمینه مشورت بگیرید.

ما با در اختیار داشت تیم حقوقی مجرب رایج‌ترین قراردادهای مورد استفاده در ایران را با رعایت تمام نکات حقوقی و قانونی آماده کرده و در بانک قراردادهای وینداد قرار داده‌ایم.

در صورتی که بخواهید قرارداد خود را به صورت اختصاصی تنظیم کنید، می‌توانید درخواست خود را در سامانه ثبت کنید تا کارشناسان ما در زمانی که تعیین می‌کنید با شما تماس بگیرند.

 

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از