قرارداد سبدگردانی فارکس چیست و چه نکاتی را شامل می‌شود؟

از آن جا که بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری به طور کلی دارای ریسک‌هایی هستند، فرد متقاضی ورود به این بازارها همواره سعی می‌کند با کمک گرفتن از متخصصان مجرب در مراحل مختلف، این ریسک‌ها و ضررهای احتمالی را تا جای ممکن کاهش دهد. یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی حال حاضر در جهان نیز بازار فارکس […]

از آن جا که بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری به طور کلی دارای ریسک‌هایی هستند، فرد متقاضی ورود به این بازارها همواره سعی می‌کند با کمک گرفتن از متخصصان مجرب در مراحل مختلف، این ریسک‌ها و ضررهای احتمالی را تا جای ممکن کاهش دهد. یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی حال حاضر در جهان نیز بازار فارکس بوده که به مرور راه خود را بین ایرانیان نیز پیدا کرده است. یکی از مواردی که می‌تواند در راستای کاهش ریسک‌ها و خطرهای احتمالی معامله در بازار فارکس راهگشا باشد، موضوع سبدگردانی است که در آن، فرد به یک متخصص وکالت می‌دهد تا دارایی‌هایش را به جای یک نهاد، روی چندین مورد سرمایه‌گذاری می‌کند. انتخاب دقیق این نهادها و چیدمان آن‌ها و خرید و فروش آن‌ها به منظور کسب سود بیشتر و کاهش ریسک ضرر، موضوع فعالیت یک سبدگردان است. در این نوشتار سعی می‌کنیم مشخصات یک قرارداد سبدگردانی فارکس را برای شما شرح دهیم.

فارکس چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

در یک عبارت ساده می‌توان فارکس را تبدیل یک ارز به یک ارز دیگر معنا کرد. اصطلاح فارکس خلاصه‌ای از دو کلمه Foreign Exchange بوده و به یک بازار مالی اشاره دارد که در آن، ارزهای مختلف با یکدیگر تبادل می‌شوند. بخش کمی از این تبادلات ارزی در بازار فارکس توسط توریست‌ها، سرمایه‌گذاران و تجار خواهان فعالیت در کشورهای خارجی انجام شده و بخش زیادی از این معاملات را افرادی به منظور کسب سود کوتاه‌مدت انجام می‌دهند که این فعالیت از طریق پیش‌بینی قیمت ارزهای مختلف و سپس اقدام به خرید و فروش آن‌ها صورت می‌گیرد.

بازار فارکس را اصطلاحا یک بازار روی پیشخوان یا OTC می‌نامند به این معنا که دارای مکانی فیزیکی، دفتر مرکزی و مدیریت سازمان‌یافته نبوده و مبادلات ارزی در آن از طریق شبکه ارتباط بین بانکی، اینترنت یا تلفن انجام می‌گیرد. این بازار امکان مواردی از جمله فعالیت 24 ساعته در 5 روز هفته، معامله از هر دو جهت را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

سبدگردان چه کسی است؟

همیشه باید به این نکته مهم توجه داشت که سبدگردان‌ها اشخاص حقوقی و در واقع کارگزاری‌ها و نهادهای مالی هستند و اشخاص حقیقی نمی‌توانند به عنوان سبدگردان شناخته شوند. یک فرد سرمایه‌گذار با انعقاد قرارداد سبدگردانی با یک سبدگردان، مسئولیت مدیریت دارایی‌ها و معاملات خود در بازار معاملات فارکس را به افراد دارای مهارت و تجربه در این امر واگذار می‌کند. شرکت‌های سبدگردان با روش‌های مناسب همواره به تحلیل مسائل مختلف تاثیرگذار بر بازار فارکس پرداخته و در زمینه تشکیل سبدهای سرمایه‌گذاری و هم‌چنین مدیریت مستمر آن‌ها به متقاضیان خدماتی را ارائه می‌کنند. سبدگردان بازار مالی فارکس، دارایی‌های سرمایه‌گذار را در قالب یک سبد مشخص چیده و سپس میزان هر یک از این نهادهای دارایی و هم‌چنین زمان خرید و فروش آن‌ها را با دقت فراوانی تعیین و مدیریت می‌کند.

مزیت‌های قرارداد سبدگردانی چیست؟ 

سبد تشکیل شده برای سرمایه‌گذار با توجه به میزان ریسک‌پذیری وی، اهداف و محدودیت‌هایش توسط شرکت‌های سبدگردانی مرتب می‌شود.

هم‌چنین سرمایه‌گذار می‌تواند در طول دوره قرارداد، در صورت تغییر استراتژی و یا هدف‌هایش، این موارد را به شرکت سبدگردان اطلاع داده و شرکت نیز موظف است از این به بعد بر اساس استراتژی و اهداف جدید سرمایه‌گذار، سبد اختصاصی وی را مدیریت کند.

سرمایه‌گذار با انعقاد قرارداد سبدگردانی با متخصصین مجرب، دیگر نیاز به کسب اطلاعات تخصصی در مورد سهام‌ها و سرمایه‌گذاری مدنظر خود ندارد.

با انعقاد این قرارداد، سرمایه‌های فرد سرمایه‌گذار تحت مدیریت یک تیم حرفه‌ای و مجرب در حوزه سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد.

در صورت انعقاد قرارداد سبدگردانی، منافع سبدگردان و سرمایه‌گذار کاملا در راستای هم بوده و از آن‌جا که سودآوری هرچه بیشتر سهام‌های سرمایه‌گذار در نهایت منجر به افزایش کارمزد سود سبدگردان می‌شود، بنابراین شرکت‌های سبدگردان تمامی تلاش خود را به منظور افزایش سود سرمایه‌ها به کار می‌گیرند.

سهم سبدگردان از سود و ضرر سهام‌ها

بر اساس قرارداد منعقده بین طرفین، علاوه بر مبلغ تعیین شده به عنوان کارمزد مدیریت، سبدگردان در صورت سوددهی سبدگردانی، در درصدی از سود نیز شریک است؛ با این حال باید توجه کرد که سبدگردان در ضرر سرمایه‌گذار شریک نمی‌شود.

طرفین قرارداد سبدگردانی چه کسانی هستند؟

قرارداد سبدگردانی، قراردادی است که بین دو طرف منعقد می‌شود. یک طرف قرارداد، سبدگردان و طرف دیگر قرارداد، فرد سرمایه‌گذار است.

نکات مهم قرارداد سبدگردانی فارکس

با توجه به حساسیت تمامی تبادلات مالی و سرمایه‌گذاری‌ها، به منظور جلوگیری از ایجاد اختلاف و مشکل بین طرفین قرارداد سبدگردانی فارکس، توصیه می‌شود که در تنظیم این نوع قرارداد، تمامی نکات و موارد مورد نظر طرفین به دقت به صورت کتبی در قرارداد آورده شوند. از جمله مهم‌ترین این ملاحظات را می‌توانید در فهرست زیر مشاهده کنید:

  • ثبت میزان دقیق کارمزد مورد توافق سبدگردان
  • تصریح آن دسته از هزینه‌های موضوع قرارداد که بر عهده سرمایه‌گذار است
  • ذکر اهداف، اصول و محدودیت‌های سرمایه‌گذار در اجرای سبدگردانی
  • بندی مبنی بر الزام سبدگردان به گزارش‌دهی دوره‌ای به سرمایه‌گذار و ارائه مستندات مربوطه
  • تصریح مجاری ارتباطی بین سرمایه‌گذار و سبدگردان فارکس
  • بند مربوط به رازداری
  • بندی مربوط به پیش‌بینی نحوه برداشت سرمایه‌گذار از سبد اختصاصی وی
  • تعیین مرجع حل و فصل اختلافات بین طرفین
  • راه‌های فسخ، انفساخ و تمدید قرارداد
  • اقدامات پس از خاتمه قرارداد
  • ضمانت اجرای قرارداد سبدگردانی فارکس

در خصوص قرارداد سبدگردانی فارکس سوالی دارید؟

موضوع قراردادها یکی از مباحث مهم و پیچیده در دنیای ما می‌باشد و دانستن نکات آن‌ها و همچنین رعایت این نکات در حین عقد قرارداد الزامی می‌باشد تا بتوان از ریسک‌های موجود در عقد قرارداد کاهش داد و قراردادی صحیح و کامل را تنظیم کرد. تیم مشاوره حقوقی وینداد متشکل از وکلای پایه یک دادگستری و کارشناسان حقوقی همراه و راهنمای مناسبی برای شما در زمینه خواهد بود و همچنین شما می‌توانید در سامانه تنظیم یا بررسی قرارداد وینداد برای این موضوع درخواست خود را عنوان کنید تا کارشناس حقوقی متخصص ما به آن بپردازد و در این راستا شما را همراهی کند.

4.8/5 - (5 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
مقالات انواع سرمایه‌گذاری

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی