سرمایه گذاری در فارکس

سرمایه گذاری در فارکس + مراحل قانونی و قراردادهای آن

بازار فارکس، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مالی دنیا، بسیاری از افراد را در سراسر جهان به خود جذب کرده است. سرمایه گذاری در فارکس علی‌رغم جذابیت بالا، دارای نکات و پیچیدگی‌هایی است که افراد باید به آن احاطه داشته باشند. به همین خاطر در این مطلب از مجله حقوقی وینداد موضوع سرمایه گذاری […]

بازار فارکس، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مالی دنیا، بسیاری از افراد را در سراسر جهان به خود جذب کرده است. سرمایه گذاری در فارکس علی‌رغم جذابیت بالا، دارای نکات و پیچیدگی‌هایی است که افراد باید به آن احاطه داشته باشند.

به همین خاطر در این مطلب از مجله حقوقی وینداد موضوع سرمایه گذاری در فارکس را به همراه مراحل قانونی و قراردادهای مرتبط با آن بررسی می‌کنیم.

با ما همراه باشید.

بازار فارکس چیست؟

بازار فارکس، مخفف عبارت انگلیسی Market Foreign Exchange است که ترجمه آن به فارسی به معنی بازار تبادل ارز خارجی است.

بنابراین، در این بازار که برخی آن را مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بازار مالی جهان می‌دانند، عملیات تبادل و دادوستد ارز خارجی انجام می‌شود.

لازم به ذکر است که منظور از بازار در این عبارت، مکانی فیزیکی مانند سالن‌های بازار بورس نیست و سرمایه گذاری در بازار فارکس بر بستر‌های غیرحضوری مانند اینترنت و تلفن و… امکان‌پذیر است.

در این بازار تبادلات ارزی با اهداف خرید و فروش کالا و خدمات، گردشگری، تجارت و سرمایه‌گذاری و… انجام می‌شود و اعضای آن اشخاص حقیقی و حقوقی سرمایه‌گذار اعم از بانک‌ها و موسسات مالی، شرکت‌های تجاری بزرگ، تاجران بین‌المللی، شرکت های صادرات و واردات، بنگاه‌های بیمه و… هستند.

سرمایه گذاری در بازار فارکس می‌تواند با ارزهای رایج جهانی مانند دلار آمریکا و کانادا و استرالیا، یورو، فرانک سوییس، کرون سوئد، پوند، ین و… صورت بگیرد.

سرما‌یه گذا‌ری در بازا‌ر فارکس چه مزایایی دارد؟

سرمایه گذاری در بازار فارکس ویژگی‌ها و مزایای خاصی دارد که سرمایه‌گذاران زیادی را به سمت خود جلب کرده است.

بخشی از این مزایا به شرح زیر است:

– امکان انجام معاملات آنلاین بدون محدودیت‌های زمانی

– امکان انجام معاملات مبادله ارزی در هر مکانی

– هزینه و کمیسیون معاملاتی بسیار پایین

– امکان سرمایه‌گذاری با حداقل سرمایه

– نقدشوندگی بسیار بالا

– قوانین شفاف و اصول منطقی

و…

برای شروع فعالیت در فارکس چه شرایطی نیاز است؟

اصولا برای هر نوع سرمایه‌گذاری نیاز است تا سرمایه‌گذاران آشنایی مناسبی با فضای تجارت خود داشته باشند. به طور مثال کسانی که مایل به فعالیت در بازار بورس هستند بایستی آشنایی نسبی با تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی داشته باشند. در خصوص سرمایه گذاری در فارکس نیز ضروری است تا متقاضیان سرمایه‌گذاری آشنایی حداقلی با مفاهیم و اصطلاحات این بازار مالی جهانی داشته باشند.

با این حال مانند وضعیتی که در بازار بورس وجود دارد، افراد می‌توانند با همکاری با واسطه‌ها (کارگزاری‌های رسمی) فعالیت خود را آغاز کنند. نقش مهم کارگزاری‌ها در بازار فارکس این است که سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون داشتن تخصص خاصی در این زمینه، مدیریت حساب خود را به دست اشخاص حقوقی خاصی بدهند که در زمینه سرمایه گذاری در فارکس مهارت و تجربه بالایی دارند.

برای آغاز سرمایه گذاری در فارکس، متقاضیان بایستی یک کارگزاری فارکس (مانند کارگزاری‌های فعال در زمینه بازار بورس) را انتخاب کنند و با در نظر گرفتن شرایط و قوانین، حساب کاربری خود را ثبت کنند.

برخی مدارک برای ثبت نام در کارگزاری‌های فارکس شامل تکمیل فرم مخصوص کارگزاری (قرارداد)، تکمیل فرم افتتاح حساب و مدارک هویتی مانند کپی کارت ملی هستند.

در نهایت و با تایید فرم‌ها و مدارک، کارگزاری مذکور بنا به مقررات خود مبلغی به عنوان ودیعه و سرمایه اولیه از متقاضیان دریافت می‌کند و معاملات فارکس را به حساب شخص سرمایه‌گذار آغاز می‌کند.

واریز سود حاصل از سرمایه گذاری در بازار فارکس غالبا به صورت ماهانه و به حساب بانکی ارائه شده توسط سرمایه‌گذار انجام می‌شود.

ثبت نام در کارگزاری‌های فارکس از ایران نیز ممکن است و برخی کارگزاری‌های مانند کارگزاری فارکسر، خدمات فارسی به متقاضیان ایرانی سرمایه گذاری در فارکس ارائه می‌کنند.

سرمایه گذاری در فارکس چه قراردادهایی دارد؟

برای سرمایه گذاری در فارکس می‌توان از قراردادهای تخصصی این بازار استفاده کرد:

قرارداد آتی ارزی

قراردادهای آتی، به طور کلی قراردادهایی هستند که طرفین آن متعهد می‌شوند که در تاریخی خاص، مورد معامله را با قیمت معین و مورد توافق در حال حاضر، معامله کنند. قرارداد آتی ارزی در بازار فارکس نیز قراردادی است که طی آن طرفین توافق می‌کنند خرید و فروش نوع و مقدار خاصی از ارز در یک قیمت ثابت، در آینده و تاریخ معینی معامله شود.

در واقع در قرارداد آتی ارزی، معامله با قیمت معین فعلی اما در آینده محقق می‌شود. قراردادهای آتی یکی از رایج‌ترین قراردادها در زمینه سرمایه گذاری ارزی و بورسی به حساب می‌آید.

قرارداد اسپات

در این قرارداد بر خلاف قرارداد آتی، معامله با قیمت روز و با ثبت نرخ جاری انجام می‌شود و فورا (یک یا دو روز کاری بعد) تحویل معامله‌گران می‌شود. قراردادهای اسپات غالبا درباره معامله کالاها (مثلا فلزات) کاربرد دارند.

نیاز به تنظیم قراردادهای سرمایه گذاری در فارکس دارید؟

در این مطلب به موضوع سرمایه گذاری در فارکس پرداختیم و مهم‌ترین نکات و دو قرارداد اصلی در معاملات این بازار را بررسی کردیم.

قراردادهای مربوط به بازار فارکس، دارای جزئیات زیاد و پیچیدگی‌های فنی و حقوقی زیادی هستند که جز با دانش متخصصان حقوق سرمایه‌گذاری امکان تنظیم جامع و مطلوب را ندارند.

به همین خاطر توصیه می‌شود در صورتی که نیاز دارید به فضای بازار فارکس وارد شوید ابتدا قراردادهای حقوقی این حوزه را به خوبی بشناسید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از متخصصان حقوق سرمایه‌گذاری و کارشناسان مجرب تنظیم قرارداد، قادر هستیم تا قراردادهای مهم سرمایه گذاری در فارکس را برای شما تنظیم و یا بررسی کنیم.

4.3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
مقالات انواع سرمایه‌گذاری

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی