قرارداد طراحی، نظارت و اجرا یک قرارداد مهم در پروژه‌های ساخت‌وساز!

پروژه‌های ساخت و ساز معمولا پروژه‌های بزرگی هستند که سرمایه­گذاران به منظور کسب سود اقدام به کلید زدن این پروژه‌ها می­کنند؛ برای پیشبرد این پروژه ها مراحل مختلفی را باید طی کرد: طراحی ساختمان، معماری، برق و مکانیک، ساخت، نظارت و غیره. معمولا سرمایه­گذاران و افرادی که در زمینه ساخت و ساز سابقه دارند، قرارداد […]

پروژه‌های ساخت و ساز معمولا پروژه‌های بزرگی هستند که سرمایه­گذاران به منظور کسب سود اقدام به کلید زدن این پروژه‌ها می­کنند؛ برای پیشبرد این پروژه ها مراحل مختلفی را باید طی کرد: طراحی ساختمان، معماری، برق و مکانیک، ساخت، نظارت و غیره. معمولا سرمایه­گذاران و افرادی که در زمینه ساخت و ساز سابقه دارند، قرارداد طراحی، نظارت و اجرا را با اشخاص حقیقی یا حقوقی تنظیم می‌کنند که در حوزه طراحی و اجرا تجربه و تخصص کافی دارند. شرکت‌های مهندسی وظیفه شروع و انجام پروژه را بر عهده می­گیرند و در واقع با یک قرارداد با سرمایه گذاران و کارفرمایان ارتباط برقرار می­کنند.

شروع همکاری کارفرمایان با این شرکت ها یا مهندسان مشاور تنها با تنظیم قراردادی اصولی و استاندارد ممکن است که هم از بروز اختلافات احتمالی جلوگیری کند و هم مسیر همکاری طرفین را روشن سازد.

طراحی، نظارت و اجرا پروژه چگونه صورت می­گیرد؟

انجام تمام پروژه‌های ساختمانی نیاز به دانش و تجربه بالایی دارد زیرا برای به انجام رساندن پروژه باید مراحل تخصصی زیادی را طی کرد. اشخاص حقیقی یا حقوقی که طراحی، نظارت و اجرای ساخت و ساز را بر عهده دارند با تکیه بر علم و دانش خود مراحل مختلف پروژه که شامل انعقاد قرارداد طراحی، نظارت و اجرا است را با کمک افراد متخصص از سر می­گذرانند.

  • طراحی ساختمان شامل مراحل معماری، نقشه کشی و بررسی منابع موجود در کار است که معمولا بر عهده معماران یا فارغ التحصیلان رشته‌های نقشه‌کشی و عمران است، از آن جایی که نقشه و طراحی در واقع مسیر آینده پروژه را تعیین می­کند و کار ساختمان بر اساس آن پیش می­روند این مرحله اهمیت زیادی برای کارفرما یا سرمایه­گذار دارد و گاهی برای اطمینان از نقشه چند معمار و نقشه کش کار را بر عهده می­گیرند.

  • نظارت بر کار ساختمانی برای پیشبرد سریع‌تر و دقیق‌تر کار و جلوگیری از ایجاد خسارت و اشتباه در پروژه اهمیت زیادی دارد، هرچند افرادی که در ساختمان مشغول کار هستند هر کدام سعی می­کنند وظیفه‌ای که به آن ها سپرده شده را درست انجام دهند اما گاهی حوادث غیرقابل پیش­بینی یا ناهماهنگی‌هایی ممکن است در حین کار اتفاق بیافتد که مهندس ناظر یا مهندس مشاور می­توانند با نظارت بر کار هم مالک را از مشکلات با خبر کند هم با مهندسان دیگر برای رفع آن ها همکاری نماید. معمولا محاسبه هزینه‌های اضافه یا کمبودهای پروژه نیز بر عهده مهندس ناظر است.

  • نهایتا اجرای پروژ نیز طبق توافقات کارفرمایان با مهندسان صورت می­گیرد و مهندس یا شرکت مهندسی موظف است پروژه را در مدت معین به پایان برساند.

همه این موارد در صورتی میسر است که سرمایه­گذار توافقات درستی با شرکت مهندسی در رابطه با پروژه داشته باشد.

اولین گام برای شروع همکاری با شرکت مهندسی یا مهندس مشاور تنظیم قرارداد است، قراردادی که حاوی تمام توافقات و نکات حقوقی الزامی باشد و نوع همکاری طرفین را با تمام جزئیات مشخص کند.

یک قرارداد اصولی با به همراه داشتن بندهای مورد نظر می­تواند به جلوگیری از بروز اختلاف و شفاف کردن حقوق و تکالیف طرفین کمک کند و همکاری مفیدی را میان طرفین ایجاد کند.

مهمترین بندهای قرارداد طراحی، نظارت و اجرا

هر قرارداد بسته به موضوعی که دارد مشمول بندهای متفاوتی می­شود که نمایان­گر توافقاتی ست که طرفین با یکدیگر دارند. در زیر به مهمترین بندهای قرارداد طراحی، نظارت و اجرا اشاره کرده ایم:

  • موضوع قرارداد

  • مشخصات طرفین

  • مدت قرارداد

  • مبلغ قرارداد

  • تعهدات و اختیارات

  • فسخ و تعلیق قرارداد

  • فورس ماژور

  • نحوه حل اختلاف

قطعا قرارداد طراحی، نظارت و اجرا شامل بندهای دیگری نیز می­شود که به توافقات طرفین بستگی دارد و در نهایت با مشخص کردن تعداد نسخ، زبان قرارداد و قانون حاکم بر قرارداد به امضا طرفین می­رسد. شما می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد طراحی، نظارت و اجرا را ثبت کنید تا قراردادی متناسب با شرایط شما برایتان تهیه و تنطیم شوذ.

تنظیم قرارداد را جدی بگیرید.

قرارداد، تنها سند رسمی همکاری طرفین است که قرار است در آینده مورد استفاده آن ها قرار گیرد اما ممکن است طرفین قرارداد دانش حقوقی کافی برای تنظیم قرارداد اصولی و استاندارد را نداشته باشند در این موارد مراجعه به یک کارشناس حقوقی مسلط به تنظیم قرارداد کاملا ضروری ست، این فرد به شما کمک می­کند که بهترین شکل همکاری را با طرف مقابلتان داشته باشید.وینداد با در اختیار داشتن متخخصان قراردادنویسی قرارداد طراحی، نظارت و اجرا را برای شما تدارک دیده که با مراجعه به بانک قراردادهای وینداد میتوانید آن را تهیه کنید.در صورتی که ابهامی در این مورد دارید با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از