قرارداد فروش کالا در مارکت پلیس

قرارداد فروش کالا در مارکت پلیس چیست؟ چه نکاتی دارد؟

با گسترش استفاده از اینترنت برای کسب درآمد و انجام خرید و فروش در این بستر، یکی از کسب‌و‌کارهایی که از این طریق بسیار رونق یافت، فروش در مارکت‌ پلیس‌ می‌باشد که به دلیل مزایای بسیار زیادی که برای فروشنده و خریدار دارد، امروزه اقبال زیادی از انجام خرید و فروش در مارکت پلیس‌ها می‌شود […]

با گسترش استفاده از اینترنت برای کسب درآمد و انجام خرید و فروش در این بستر، یکی از کسب‌و‌کارهایی که از این طریق بسیار رونق یافت، فروش در مارکت‌ پلیس‌ می‌باشد که به دلیل مزایای بسیار زیادی که برای فروشنده و خریدار دارد، امروزه اقبال زیادی از انجام خرید و فروش در مارکت پلیس‌ها می‌شود و کمتر کسی است که با مارکت پلیس‌های بین‌المللی مانند آمازون، اوبر و علی بابا و مارکت پلیس‌هاس داخلی مانند دیجی‌کالا، دیوار، اسنپ و شیپور آشنایی نداشته باشد.

برای فروش کالا و خدمات در مارکت پلیس‌ها در ابتدا لازم است که با قرارداد فروش کالا در مارکت پلیس‌ آشنا شویم. در ادامه این مقاله با این نوع قرارداد بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

مارکت پلیس‌ چیست؟

مارکت پلیس‌ها، یکی از انواع فروشگاه‌های اینترنتی هستند که فروشندگان مختلف می‌توانند محصولات و خدمات خود را در این بستر به معرض تماشا و فروش بگذارند.

با استفاده از مارکت پلیس خریداران می‌توانند کالاهای مختلف را که فروشندگان متعدد قصد فروش آن را دارند، با هم مقایسه کنند و بهترین گزینه را انتخاب کنند که این امکان در محیط فیزیکی و فروشگاه‌های سنتی مثل مغازه‌ها و پاساژها به این شکل وجود ندارد و در آخر خریداران می‌توانند پس از انتخاب کالا و خدمات مختلف از چند فروشنده‌ی مختلف، به طور همزمان خرید خود را انجام دهند و تنها یکبار مبلغ کل را پرداخت کنند.

 

مزایای خرید و فروش در مارکت پلیس چیست؟ 

همان طور که گفته شد مارکت پلیس فضایی است که گروهی از تامین‌کنندگان و خریداران جامعه‌ی هدف را بهم متصل می‌کند. این بستر باعث می‌شود که فروشندگان کالاهای خود را به مشتریانی در سراسر دنیا بفروشند و در مقابل خریداران نیز محدود به فروشگاه‌ها و کالاهای موجود در منطقه زندگی خود نمی‌شوند و این امر باعث می‌شود که حجم معاملات در این نوع از فروشگاه‌ها بسیار بیشتر از فروشگاه‌های سنتی باشد.

به صورت کلی انجام معاملات در مارکت ‌پلیس‌ها برای مدیران مارکت‌ پلیس‌ها، خریداران و فروشندگان مزایای زیادی دارد که می‌توان به این موارد اشاره کرد:

-عدم نیاز به سرمایه زیاد و دفتر فروش و انبار برای محصولات

-بازاریابی و فروش محصولات بیشتر

-ایجاد تنوع در محصولات و قیمت‌ها

-امکان ثبت نام و درخواست فروشنده به صورت نامحدود

-تاسیس بازار ۲۴ ساعته

-امکان مقایسه و مطالعه نظرات سایر خریداران درباره‌‌ی هر کالا و تامین‌کننده‌ی آن

 

قرارداد فروش کالا در مارکت پلیس چیست؟

قرارداد فروش کالا در مارکت پلیس یک نوع قرارداد همکاری است که امکان فروش کالا در بستر یک فروشگاه اینترنتی را فراهم می‌کند.

این قرارداد میان فروشنده و یا تامین کننده یک کالا و فروشگاه مارکت پلیس منعقد می‌گردد و تامین کننده طی این قرارداد متعهد می‌شود که برای تمام سفارشاتی که در بستر مارکت پلیس انجام می‌شود، کالا و یا خدمات ثبت شده را ارائه دهد.

همچنین تامین‌ کننده متعهد می‌گردد که در ازای فروش هر محصول یا خدمات، درصدی از درآمد خود را بر اساس میزان مقرر در قرارداد، به مارکت پلیس اختصاص بدهد.

 

کدام قانون بر قرارداد فروش در مارکت پلیس حاکم است؟

این قرارداد یک قرارداد خصوصی است که بر اساس قواعد قانون مدنی تنظیم می‌گردد.

بر اساس ماده ۱۰ این قانون، قرارداد مارکت پلیس در صورتی که با رعایت قوانین و سایر شرایط مقرر در مواد این قانون تنظیم گردد، میان اشخاص نافد و مجری خواهد بود.

سایر شرایط مقرر در مواد دیگر قانون مدنی مانند مواد ۱۹۰ و ۲۱۹ ذکر شده است؛ که بر این اساس طرفین معامله باید در صلاحیت و سلامت عقلی برای انجام معامله داشته باشند و مورد معامله هم نباید نامشروع باشد. یعنی اگر کالا یا خدماتی که طبق قرارداد، فروشنده موظف به تامین آن است، نامشروع باشد، قرارداد باطل خواهد بود.

 

چه نکاتی باید در قرارداد فروش در مارکت پلیس رعایت شود؟

 

۱-طرفین قرارداد

طرفین قرارداد فروش در مارکت ‌پلیس‌ها اصولا فروشگاه‌های مارکت پلیس و فروشندگان کالا و خدمات هستند که ممکن است نماینده مارکت پلیس اقدام به انعقاد قرارداد کند. در این قسمت لازم است که مشخصات دقیق طرفین مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، تاریخ تولد، شماره تماس و نشانی دفتر مارکت پلیس و فروشنده قید شود.

 

۲-مدت قرارداد

در قرارداد فروش کالا در مارکت پلیس حتما لازم است که مدت زمان قرارداد مشخص شود و تاریخ شروع و خاتمه قرارداد ذکر شود؛ اهمیت این موضوع از آن جهت است که تعهدات طرفین در بازه زمانی مشخص شده قابل مطالبه هستند.

 

۳-موضوع قرارداد

در وهله اول بیان شد که موضوع قرارداد باید مشروع باشد اما این به تنهایی کافی نیست؛ بلکه در قرارداد باید موضوع معین گردد و تصریح شود که چه خدمات یا کالاهایی قرار است در مارکت پلیس به فروش برسد.

 

۴-نحوه تقسیم سود و هزینه‌ها

هرچند که راه‌اندازی یک مارکت پلیس نیاز به سرمایه‌ی‌ هنگفتی ندارد اما به هر حال باید به هزینه‌های طراحی و به روز رسانی سایت، بازاریابی و تبلیغات و … توجه کرد.

از طرف دیگر فروشنده با فروش کالای خود در مارکت پلیس به یک میزان سودی دست پیدا می‌کند و این موضوع حتما باید تصریح گردد که هزینه و سود ناشی از فروش کالا به چه صورتی باید میان طرفین تقسیم گردد. گ

 

۵-تعهدات فروشنده

در قرارداد فروش کالا در مارکت پلیس، فروشنده متعهد می‌گردد که در خواهد مقرر نسبت به تهیه و ارسال به موقع کالا به خریدار اقدام نماید.

 

۶-جریمه تاخیر

هرگاه فروشنده در تحویل کالا یا خدمات تاخیر نماید، بابت هر روز تاخیر می‌توان درصدی از کل مبلغ معامله را به عنوان جریمه تاخیر در نظر گرفت.

 

۷-مرجع حل اختلاف

در هر صورت در زمان انعقاد قرارداد باید به این نکته توجه کرد که ممکن است به دلایلی اختلافاتی درباره‌ی اعتبار قرارداد، فسخ، تفسیر و یا اجرای قرارداد به وجود آید و طرفین می‌توانند در یکی از بندهای قرارداد، مرجع حل اختلاف خود را مرکز داوری اتاق ایران قرار دهند تا برای حل و فصل اختلافات خود به داوری مراجعه کنند.

 

نتیجه‌گیری

با گسترش روز افزون استفاده از مارکت پلیس‌ها برای خرید و فروش کالاها، شاید شما هم به فکر فروش کالا یا خدمات خود در مارکت پلیس افتاده باشید. در این مقاله سعی شد که با مارکت پلیس و مزایای آن آشنا شویم و در ادامه نیز نکات قرارداد فروش کالا در مارکت پلیس بیان گردید.

در صورتی که نیاز به قرارداد فروش کالا در مارکت پلیس دارید و یا هر گونه موضوع حقوقی کسب و کاری در ذهن دارید می‌توانید همین حالا با کارشناسان وینداد تماس بگیرید و یا سری به صفحه خدمات وینداد بزنید.

 

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط