قرارداد فروش گوشی موبایل

نمونه قرارداد فروش گوشی موبایل + نکات فروش اقساطی موبایل

خرید و فروش موبایل یا تلفن‌های همراه، یکی از معاملات بسیار رایج در تمام جهان به حساب می‌آید. در ایران نیز معامله موبایل همواره از رونق برخوردار است. به ویژه در حال حاضر که خرید موبایل به شکل اقساطی نیز روایج زیادی یافته است، تسلط بر نکات تنظیم قرارداد فروشی گوشی موبایل اهمیتی حیاتی دارد. […]

خرید و فروش موبایل یا تلفن‌های همراه، یکی از معاملات بسیار رایج در تمام جهان به حساب می‌آید. در ایران نیز معامله موبایل همواره از رونق برخوردار است. به ویژه در حال حاضر که خرید موبایل به شکل اقساطی نیز روایج زیادی یافته است، تسلط بر نکات تنظیم قرارداد فروشی گوشی موبایل اهمیتی حیاتی دارد.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد، به بررسی بندهای مهم و نکات حقوقی تنظیم قرارداد فروش گوشی موبایل پرداخته‌ایم.

با ما همراه باشید.

تنظیم قرارداد فرو‌ش گوشی موبایل چه لزومی دارد؟

ممکن است برای برخی افراد این سوال به وجود بیاید که اصولا چه دلیلی دارد برای خرید گوشی موبایل، اقدام به تنظیم قرارداد کنیم. در پاسخ باید گفت که که در بسیاری از موارد، اشخاص اقدام به خرید گوشی دست دوم می‌کنند و یا مایل هستند گوشی نو را به شکل اقساطی تهیه کنند.

در این موارد، تنظیم قرارداد فروش گوشی موبایل اهمیت زیادی دارد چرا که اصولا خرید کالای دست دوم و یا خرید به شکل اقساطی دارای نکات حقوقی زیادی است که لازم است طرفین قرارداد نسبت به آن آگاه باشند.

در ادامه مهم‌ترین بندهای قرارداد فروش اقساطی موبایل را مرور می‌کنیم.

قرارداد فرو‌ش گوشی موبایل چه بندهایی دارد؟

برای تنظیم قرارداد فروش اقساطی موبایل لازم است بندهای زیر به خوبی و دقت تدوین شوند تا از مشکلات حقوقی آتی تا حد ممکن جلوگیری شود:

مشخصات طرفین قرارداد فر‌وش گوشی موبایل

در این بند باید مشخصات دقیق خریدار و فروشنده به دقت تصریح شود. این مشخصات شامل نام، شماره ملی، نشانی، شماره تماس و… است. گاهی ممکن است فروشنده تلفن همراه یک شخص حقوقی، مثلا یک شرکت تجاری باشد. در این حالت باید علاوه بر نام و نشانی شرکت، شماره ثبت و سایر اطلاعات مهم اشخاص حقوقی نیز درج شود.

موضوع قرارداد

در این بند باید به موضوع قرارداد که همان فروش موبایل است، اشاره شود. اشاره دقیق به مشخصات تلفن همراه مانند برند، مدل، تعداد، رنگ، مشخصات فنی (حافظه داخلی و…)، الزامی است. همچنین اگر قرار است قرارداد فروش اقساطی موبایل منعقد شود، بهتر است در متن این بند، اشاره به اقساطی بودن معامله نیز شود.

مبلغ قرارداد

یکی از موضوعات مهم در تنظیم قرارداد فروش گوشی موبایل، اشاره به مبلغ کل قرارداد و نحوه پرداخت آن است. اگر قرار است گوشی موبایل به شکل نقدی معامله شود، می‌توان تنها به مبلغ قرارداد و شرایط و موعد پرداخت آن اشاره کرد.

اما اگر قرارداد فروش اقساطی گوشی موبایل مطرح است، باید در این بخش تک تک اطلاعات اقساط مورد نظر را نگاشت. مثلا مواعد پرداخت اقساط و میزان هر قسط تصریح شود.

تعهدات فروشنده موبایل

تعهدات فروشنده گوشی موبایل غالبا شامل تحویل به موقع تلفن همراه، مطابق با مشخصات مورد توافق طرفین است. این تعهدات هم ناظر به ویژگی‌های موبایل مورد نظر است و هم به معنای پیروی از شرایط تحویل (با جعبه، بی‌جعبه، با گارانتی و…) است.

تعهدات خریدار در قرارداد فروش گوشی موبایل

مهم‌ترین تعهد خریدار در قرارداد فرو‌ش گوشی موبایل، پرداخت کامل مبلغ قرارداد مطابق با مندرجات قرارداد است. به طور مثال اگر پرداخت نقدی است، خریدار موظف است مبلغ را در موعد مقرر و به شکل یکجا به فروشنده بپردازد.

اما اگر قرارداد فروش اقساطی گوشی موبایل تنظیم شده باشد، لازم است تعهدات خریدار را مبنی بر پایبندی به مواعد پرداخت هر قسط تصریح کرد.

محرمانگی اطلاعات

بند محرمانگی اطلاعات عمدتا در خصوص تدوین قراردادهای فرو‌ش گوشی موبایل دست دوم ضرورت می‌یابد. در این حالت طرفین قرارداد فروش گوشی موبایل، یعنی هم خریدار هم فروشنده باید متعهد شوند نسبت به اطلاعات درون گوشی موبایل دست دوم رازدار باشند. مثلا ممکن است گوشی از مالک قبلی دراای اطلاعات یا تصاویری باشد که مالک جدید باید نسبت به آن اسرار، بی‌ادعا باشد و محرمانگی اطلاعات را رعایت کند.

همچنین فروشنده باید تضمین دهد که نسبت به رمز عبور دستگاه و یا کنترل از راه دور آن عملی نکند.

فسخ قرارداد

اسباب معمول فسخ قرارداد فر‌وش گوشی موبایل، به عدم پرداخت به موقع مبلغ قرارداد توسط خریدار یا عدم تسلیم به موقع و مطابق با توافق گوشی موبایل توسط فروشنده اختصاص دارد. با این حال طرفین می‌توانند بر سر وجود برخی خیارات قانونی در زمینه فسخ قرارداد نیز به توافق برسند و در این بند آن را درج کنند.

حل‌وفصل اختلافات

در قرارداد فرو‌ش گوشی موبایل، اکثر اختلافات حقوقی با مذاکره و یا ارجاع به ثالث (مثلا داوری توسط شخص معتبری نزد طرفین) انجام می‌شود و در صورت حل نشدن اختلاف امکان ارجاع آن به محاکم قضایی نیز وجود دارد.

نسخ قرارداد

نسخه‌های قرارداد فروش اقساطی گوشی موبایل حداقل دو عدد است که یکی نزد خریدار و دیگری نزد فروشنده خواهد بود.

نیاز به تنظیم قرارداد فروش گوشی موبایل دارید؟

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به نکات مهم قرارداد فر‌وش گوشی موبایل و بندهای کاربردی آن به ویژه در شرایط خرید و فروش اقساطی پرداختیم.

به یاد داشته باشید که موضوع تنظیم قرارداد، عملی حرفه‌ای و تخصصی است که نمی‌توان بدون استفاده از تخصص و تجربه حقوقی، به آن مبادرت ورزید.

بنابراین برای در امان ماندن از مشکلات حقوقی، برای تنظیم قرارداد از کارشناسان حقوقی استفاده کنید.

تیم حقوقی وینداد با داشتن وکلای دادگستری باتجربه و مشاوران حقوقی مطلع، قادر است خدمات تنظیم و بررسی قرارداد فرو‌ش گوشی موبایل و مشاوره حقوقی خود را با بهترین کیفیت و قیمت، ارائه دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
امین
امین
1 سال پیش

سلام وقت بخیر
لطف کنید فرم فروش چکی رو هم تنظیم کنید
ممنون

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط