قرارداد مدلینگ عکاسی

قرارداد مدلینگ عکاسی چه شرایط و نکات مهمی دارد؟

احتمالا اگر گشت‌وگذاری در شبکه‌های اجتماعی کرده باشید، با افرادی مواجه شدید که به حرفه مدلینگ عکاسی مشغول هستند. تصاویر مدل‌ها برای انواع تبلیغات لباس، ساعت، جواهر و… در سراسر فضای شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌خورد. اما برای اینکه یک شخص بتواند به عنوان مدل عکاسی فعالیت داشته باشد نیازمند عقد قرارداد با شرکت یا […]

احتمالا اگر گشت‌وگذاری در شبکه‌های اجتماعی کرده باشید، با افرادی مواجه شدید که به حرفه مدلینگ عکاسی مشغول هستند. تصاویر مدل‌ها برای انواع تبلیغات لباس، ساعت، جواهر و… در سراسر فضای شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌خورد. اما برای اینکه یک شخص بتواند به عنوان مدل عکاسی فعالیت داشته باشد نیازمند عقد قرارداد با شرکت یا برند خاصی است که قصد تبلیغ آن را دارد. به این قرارداد، قرارداد مدلینگ عکاسی گفته می‌شود و بین مدل عکاسی و یک شرکت یا برند تنظیم می‌شود.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد قصد داریم تا به موضوع تنظیم قرارداد مدلینگ عکاسی و برخی از نکات حقوقی مهم آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

نوع قرارداد را با توجه به پروژه عکاسی انتخاب کنید!

اصولا عکاسی مدلینگ به شکل پیمانکاری و پروژه‌ای انجام می‌شود و رابطه استخدامی خاصی ما بین مدل عکاسی و شرکت به وجود نمی‌آید و پس از پرداخت دستمزد مدل، ارتباط شرکت با او قطع می‌شود.
اما ممکن است یک شرکت مایل باشد تا با مدل عکاسی خود به شکل مستمر و انحصاری همکاری کند. در این صورت شاید بتوان از قراردادهای کار نیز برای استخدام مدل عکاسی استفاده کرد که البته تعهدات مرتبط با حقوق کار (بیمه و…) نیز بر رابطه مدل و شرکت اعمال خواهد شد.

تعیین شرایط عکاسی، از اختیارات عکاس شرکت محسوب می‌شود!

عموما در قرارداد مدلینگ عکاسی، شرایط عکاسی از قبیل مکان (استدیو یا فضای باز)، زمان، نوع پوشش، ژست انتخابی، نورپردازی، تکنیک‌ها و همه موضوعات مرتبط با عکاسی توسط عکاس شرکت تعیین می‌شود و مدل عکاسی اختیاری در تعیین شرایط ندارد. این موضوع، یعنی تبعیت مدل از شرایط عکاس شرکت، از تعهدات مهم مدل در قرارداد مدلینگ عکاسی محسوب می‌شود.

تهیه تجهیزات عکاسی وظیفه عکاس شرکت است!

در قرارداد مدلینگ عکاسی باید توجه داشت که فراهم آوردن ابزار و تجهیزات مناسب برای عکاسی بر عهده عکاس شرکت است و مدل، علی‌الاصول (به خصوص در قراردادهای کار) تعهدی در رابطه با تهیه این ابزار ندارد. این مورد را می‌توان در بند تعهدات عکاس ذکر کرد.

به تغییر شرایط فیزیکی مدل در طول مدت قرارداد دقت کنید!

ممکن است قرارداد مدلینگ عکاسی برای برهه زمانی نسبتا طولانی‌ای تنظیم شود. مثلا ممکن است مدل عکاسی برای پروژه یکساله تبلیغ برند لباس انتخاب شود. در این صورت باید توجه داشت که شرایط فیزیکی انتخاب مدل نباید در طول مدت قرارداد تغییر کند. به طور مثال ایجاد تغییر اساسی در صورت یا بدن مدل (انجام عمل جراحی یا تغییرات واضح وزنی و…) می‌تواند موجب فسخ قرارداد شود.

انحصار فعالیت مدل عکاسی را شفاف‌سازی کنید!

اگر مایل هستید تا یک مدل عکاسی در طول مدت قرارداد تنها برای شرکت و برند شما فعالیت کند باید در قرارداد تصریح کنید که مدل، نباید در بازه اعتبار قرارداد، با برندهای مشابه فعالیت شرکت شما، فعالیت مدلینگ انجام دهد. این تعهد به نوعی مرتبط با تعهدات عدم رقابت در قراردادهای حقوقی به حساب می‌آید که می‌توان در قرارداد مدلینگ عکاسی هم آن را درج کرد.

نحوه پرداخت دستمزد به مدل را مشخص کنید!

در برخی قراردادهای مدلینگ عکاسی، به خصوص در موقعیت‌هایی که از چهره‌های سرشناس مانند هنرمندان و ورزشکاران استفاده می‌شود، نحوه پرداخت دستمزد می‌تواند به گونه‌های مختلفی انجام شود. مثلا در موارد ذکر شده غالبا هنرمندی که به عنوان مدل عکاسی با یک شرکت و برند همکاری می‌کند، به جای دریافت دستمزد، در سهام آن شرکت سهیم می‌شود و با دریافت سهام ممتاز با برند مذکور همکاری مدلینگ انجام می‌دهد.

تعیین تکلیف مالکیت فکری را فراموش نکنید!

نکته مهم در خصوص تصاویر گرفته شده از مدل عکاسی این است که مالکیت فکری این تصاویر به چه کسی تعلق دارد. عموما در قرارداد مدلینگ عکاسی، مالکیت فکری تصاویر طی یک بند، به برند و شرکت مورد نظر منتقل می‌شود اما می‌توان خلاف آن را هم توافق کرد. در هر صورت نباید تعیین تکلیف مالکیت فکری در قرارداد مدلینگ عکاسی را نادیده گرفت.

محرمانگی اطلاعات را در قرارداد مدلینگ عکاسی جدی بگیرید!

شاید عجیب به نظر برسد اما در قرارداد مدلینگ عکاسی می‌توان بند محرمانگی اطلاعات را هم تدوین کرد. مثلا ممکن است یک برند ساعت مچی پیش از رونمایی از محصول جدید و فناوری تازه برند خود با مدل عکاسی برای تبلیغات محصول جدید خود همکاری کند. در این صورت می‌توان مدل را متعهد کرد که اطلاعات محصول جدید را پیش از رونمایی رسمی آن در جایی (مثلا صفحه مجازی شخصی مدل) منتشر نکند چرا که رونمایی از مدل جدید در زمان مورد نظر شرکت، می‌تواند عواید مالی و تبلیغاتی زیادی را به همراه داشته باشد و این عمل موجب ورود زیان به شرکت خواهد شد.

نیازی به تنظیم قرارداد‌ مدلینگ عکاسی دارید؟

در این مطلب سعی شد تا نکات مهم قرارداد مدلینگ عکاسی بررسی شود. با این وجود ممکن است همکاری یک برند با مدل عکاسی، با توجه به نوع تجارت آن برند، حاوی نکات دیگری باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود در صورتی که در جایگاه مدل عکاسی و یا کسب‌وکاری هستید که نیاز به عکاسی دارید، تنظیم قرارداد مدلینگ خود را به متخصصین حقوق قراردادها بسپارید.

ما در وینداد با داشتن امکان تنظیم قرارداد مدلینگ‌ عکاسی و ارائه هر گونه مشاوره حقوقی در این زمینه، آماده ارائه خدمات به شما هستیم.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از