قرارداد-مشاوره-بازنشسته-تأمین-اجتماعی

قرارداد مشاوره با بازنشستگان تأمین اجتماعی چه مفاد و شرایطی دارد؟

هر کارفرما در طول دوران کاری‌اش به دلایل مختلف به مشاور احتیاج پیدا می­‌کند، دلایلی مانند شروع پروژه‌ای جدید، پیشرفت کسب و کار یا صرفا نداشتن اطلاعات و دانش کافی در زمینه مورد نیازش. انتخاب و به‌کارگیری یک مشاور در کسب و کار روندی مهم و دقیق است زیرا یک مشاور نامناسب ممکن است هم […]

هر کارفرما در طول دوران کاری‌اش به دلایل مختلف به مشاور احتیاج پیدا می­‌کند، دلایلی مانند شروع پروژه‌ای جدید، پیشرفت کسب و کار یا صرفا نداشتن اطلاعات و دانش کافی در زمینه مورد نیازش. انتخاب و به‌کارگیری یک مشاور در کسب و کار روندی مهم و دقیق است زیرا یک مشاور نامناسب ممکن است هم موجب زیان شود و هم پول کارفرما را هدر دهد. افراد بازنشسته معمولا سابقه زیادی در کارشان دارند که همین باعث می‌­شود که در کار خودشان متخصص محسوب شوند به کارگیری بازنشستگان محترم تامین اجتماعی به عنوان مشاور در زمینه تخصصی­شان یکی از موضوعات جدیدی ست که زیاد به آن پرداخته می‌شود و نیاز به توجه بالایی در خصوص قرارداد مشاوره با بازنشستگان تأمین اجتماعی دارد.

فایده مشاوره با بازنشستگان تأمین اجتماعی در چیست؟

تجربه بالا و دانش بازنشستگان سبب شده که کارفرمایان تمایل زیادی به همکاری با آن ها داشته باشند و از طرفی خود بازنشستگان نیز انگیزه بالایی برای به کارگیری و به اشتراک گذاشتن دانشی که در طی سال‌ها تجربه جمع آوری کرده‌اند، دارند.

چه یک کارفرما باشید و بخواهید با یک بازنشسته تامین اجتماعی همکاری­تان را آغاز کنید و چه بازنشسته تامین اجتماعی باشید و تمایل به کار کردن به عنوان مشاور کسب و کار داشته باشید یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید انعقاد قرارداد مشاوره است. پس بهتر است اطلاعاتی در زمینه انعقاد قرارداد مشاوره با بازنشستگان تأمین اجتماعی داشته باشید.

طبق قانون چه فردی بازنشسته تامین اجتماعی تلقی می­‌شود؟

طبق ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی دو دسته افراد مشمول بیمه بازنشستگی می‌­شوند: ۱. مردان بالای شصت سال و زنان بالای پنجاه و پنج سالی که حداقل ده سال حق بیمه پرداخت کرده باشند. ۲. افرادی که سی سال حق بیمه پرداخت کرده اند.

این افراد مستمری بگیر تامین اجتماعی محسوب شده و طبق مقررات از سازمان تامین اجتماعی ماهانه مبلفی را دریافت می­‌کنند اما معمولا این مبلغ کفاف زندگی بازنشسته را نمی­‌دهد، به همین دلیل بازنشستگان اقدام به انجام فعالیت هایی دیگر از جمله مسافر کشی،کارگری بدون بیمه و غیره می‌­کنند. اما بهترین گزینه برای فرد بازنشسته به اشتراک گذاشتن تجربیاتی است که طی سال ها به دست آورده است اما چالشی که بر سر راه است قطع مستمری بازنشسته در صورت اشتغال به شغل دیگر است طبق بند ۱۵ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی بازنشستگی عبارتست از “عدم اشتغال بیمه شده به کار به دلیل رسیدن به سن مقرر در این قانون. ”

پس از شکایات و اعتراضات بازنشستگان در مورد منع اشتغالشان، آیین‌نامه‌های متعددی در این مورد به تصویب رسید که اشتغال در بخش خصوصی و دولتی را مورد بررسی قرار می‌­دهند.

الف) اشتغال بازنشسته در بخش خصوصی طبق قانون کار مجاز بوده و با فرد بازنشسته طبق قانون کار رفتار می­‌شود اما کارفرما موظف است اشتغال فرد را به سازمان تامین اجتماعی اطلاع داده تا مستمری او به طور موقتی قطع شود در غیر این صورت کارفرما جریمه خواهد شد. کارفرما باید بیمه فرد را پرداخت کند در این صورت مستمری فرد بازنشسته پس از ترک کار دوم با احتساب سوابق ایجاد شده مجموع مستمری ماهانه به نسبت ایام اشتغال بکار مجدد ( که بعد از بازنشستگی انجام گرفته ) با مستمری قبلی که افزایش های سالانه هم در مورد آن اجرا می‌­گردد خواهد بود.

 ب) در مورد اشتغال بازنشسته در بخش دولتی، مهم‌ترین قانونی که به تصویب رسیده است “ماده واحده اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان” است. طبق تبصره ۲ این ماده و آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری اشتغال بازنشستگان در سازمان های دولتی به صورت ساعتی و غیر مستمر و استفاده از تخصص و تجارب آن ها مجاز بوده و مانع قطع مستمری آن ها می­گردد. اما شرط آن این است که باید یک سوم ساعات کارمندان عادی آن سازمان فعالیت کند و طبق همان ساعات نیز حقوق دریافت کنند در این صورت مستمری آن ها قطع نخواهد شد.

قرارداد مشاوره با بازنشستگان تأمین اجتماعی چه ویژگی‌هایی دارد؟

مشاوره طبق آیین نامه خدمات مشاوره فعالیتی غیر مستمر و ساعتی محسوب می‌­شود که قوانین خاص خود را دارد. این نکته را نیز فراموش نکنید که شخص مشاوره مشمول قانون کار نیست.

پس بازنستگان تامین اجتماعی به راحتی می‌­توانند اقدام به انعقاد قرارداد مشاوره کنند و کارفرمایان نیز نگران جریمه شدن نباشند.

تعریف قرارداد مشاوره طبق قانون عبارتست از قراردادی که طبق آن شخص مشاور ملزم می‌­شود که در قبال دستمزد معین ساعاتی را برای مشاوره در زمینه درخواستی کارفرما اختصاص دهد.

قرارداد مشاوره با بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز از این تعریف مستثنی نیست و فرد بازنشسته که دارای مدرک کارشناسی به بالا ست باید طبق قرارداد، ساعاتی را به مشاوره در زمینه تخصصی موضوع قرارداد به کارفرما اختصاص داده و مبلغ معینی را درخواست کند. به همین منظور کاربرد قرارداد مشاوره برای بازنشستگان بسیار کلیدی است.

مفاد قرارداد مشاوره با بازنشستگان تأمین اجتماعی:

از آنجایی که با فرد بازنشسته پس از انعقاد قرارداد مشاوره طبق آیین‌نامه خدمات مشاوره رفتار می‌­شود، مواد قرارداد مشاوره نیز در مورد آن‌ها تغییری نمی‌کند و شامل مواد زیر می‌­باشد:

موضوع قرارداد
مدت قرارداد
تعهدات مشاور و کارفرما
شرح دقیق خدمات مشاوره
مبلغ قرارداد
پرداخت دستمزد
نحوه حل اختلاف
فسخ قرارداد
فورس ماژور و
انضمامات.

بیمه قرارداد مشاوره با بازنشستگان تأمین اجتماعی:

از آنجایی فرد در شغل اول خود بیمه شده است در صورت بیمه شدن مجدد مستمری او به طور موقت قطع شده و پس از پایان کار مجموع دو بیمه به فرد پرداخت خواهد شد. اما بیمه بر حسب روز و ساعات کار مشاور پرداخت خواهد شد.

مالیات در قرارداد مشاوره بازنشستگان تامین اجتماعی:

مالیات در قرارداد های مشاوره ۱۰ درصد می‌­باشد که در مورد قرارداد مشاوره با بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز صادق است.

با انعقاد قرارداد مشاوره با بازنشستگان تأمین اجتماعی یک مشاوره خوب داشته باشید!

در هر نوع همکاری بین کارفرما و مشاور اولین و مهم‌ترین قدم، انعقاد قرارداد مشاوره است؛ اهمیت این امر زمانی مشخص می­شود که به تجربه دردسرساز کسانی که از نوشتن قرارداد اجتناب کردند؛ مراجعه می­‌کنیم.

همان طور که مشاهده کردید قرارداد مشاوره با بیمه شدگان تامین اجتماعی جزئیات و نکات حقوقی زیادی دارد که ممکن است از آن ها مطلع نباشید و چه کارفرما باشید چه شخص مشاور در صورت بی اهمیتی به نوشتن قراردادی استاندارد ممکن است دچار ضرر و زیان شوید. کارشناسان حقوقی وینداد در تلاش هستند که مسیر شما را در این راه هموار کرده و پاسخگوی سوالات شما در این زمینه باشند. پس در صورت نیاز به قرارداد مشاوره با بازنشستگان تأمین اجتماعی یا کمک در این حوزه با ما در تماس باشید.

سوالات متداول

چه کسانی می‌توانند از قرارداد مشاوره با بازنشسته استفاده کنند؟

چه یک کارفرما باشید و بخواهید با یک بازنشسته تامین اجتماعی همکاری­تان را آغاز کنید و چه بازنشسته تامین اجتماعی باشید و تمایل به کار کردن به عنوان مشاور کسب و کار داشته باشید یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید انعقاد قرارداد مشاوره است.

بیمه قرارداد مشاوره چگونه محاسبه می‌شود؟

بیمه بر حسب روز و ساعات کار مشاور پرداخت خواهد شد.

4.3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

11 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
احمد احمدی
احمد احمدی
6 ماه پیش

با سلام بازنشسته ی دولت هستم. اکنون مشاور بخش خصوص هستم اما از قراردادم‏ حق بیمه کسر میگردد. بر اساس چه قانونی میتوان از این کار جلوگیری کرد؟

احمد احمدی
احمد احمدی
6 ماه پیش

با سلام بازنشسته هستم. قرارداد مشاوره با شرکت خصوصی دارم که ازش 16.7% بیمه کم میکنن. بنا به کدوم بند قانون میتونم اعتراض کنم؟

محمد رضا
محمد رضا
1 سال پیش

باسلام
از سازمان تامین اجتماعی پرسیدم میگن که اگه بصورت مشاور در شرکتی که قبلا کار میکردم مشغول بشم مستمری بیمه قطع میشه، ولی شما نوشتید که مشکلی نداره ، راهکار قانونی خاصی وجود داره؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  محمد رضا
1 سال پیش

با سلام و احترام
شما می بایست با شرکت یا کارفرمای مورد نظر، قرارداد ارائه خدمات مشاوره تنظیم نمایید نه قرارداد مشاوره.
مجموعه حقوقی وینداد

علی اصغر ابراهیمیان
علی اصغر ابراهیمیان
1 سال پیش

سلام
ممنون از سایت خوب و راهنمایی های ارزشمند شما.

حمید
حمید
1 سال پیش

درود بر شما
قرارداد مشاوره که موجب قطع مستمری نشود چند ساعت در ماه است.
ممنون

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  حمید
1 سال پیش

با سلام و احترام
حداکثر 22 ساعت در هفته و نه بیشتر.
مجموعه حقوقی وینداد

علی اکبر مس چی
علی اکبر مس چی
2 سال پیش

با سلام 65 سال سن دارم بازنشسته تامین اجتماعی هستم و تجربه بسیار خوب و زیادی در حرفه حسابداری و حسابرسی و مشاوره مالیاتی دارم .چگونه قراردادی باید تهیه کنم که مشکل ساز نباشد.ممنونم

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  علی اکبر مس چی
2 سال پیش

با سلام،

شما می توانید با با یک مجموعه، قرارداد مشاوره ساعتی به صورت پاره وقت تنظیم کنید. در صورت امضای قرارداد کار و بیمه شدن از طرف آن مجموعه، مستمری شما قطع خواهد شد.

با احترام،
تیم حقوقی وینداد

حسین صفار ی
حسین صفار ی
3 سال پیش

از مطالب وکتابهای بارگذاری شده بسیار سپاسگزارم

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  حسین صفار ی
3 سال پیش

خواهش میکنم، خوشحالیم که مطالب برای شما مفید بوده است.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط