قرارداد مشاوره فنی چیست؟ شامل چه مواد و نکاتی می‌شود؟

قرارداد مشاوره فنی چیست؟ شامل چه مواد و نکاتی می‌شود؟

شما برای راه اندازی یک کار یا پروژه نیاز به متخصصانی در زمینه‌های مختلف دارید تا بتوانید کار مورد نظرتان را دقیق و درست به انجام برسانید، یکی از این افراد مشاوران فنی هستند که پیشنهاد می‌کنیم حتما با آنها نمونه قرارداد مشاوره فنی را تنظیم کنید. اما چرا مشاوره؟ تصور کنید که شما صاحب […]

شما برای راه اندازی یک کار یا پروژه نیاز به متخصصانی در زمینه‌های مختلف دارید تا بتوانید کار مورد نظرتان را دقیق و درست به انجام برسانید، یکی از این افراد مشاوران فنی هستند که پیشنهاد می‌کنیم حتما با آنها نمونه قرارداد مشاوره فنی را تنظیم کنید.

اما چرا مشاوره؟ تصور کنید که شما صاحب یک شرکت وارداتی هستید به عنوان یک کارفرما کارمندان مختلفی دارید مثلا کارمند منابع انسانی، متخصص بازرگانی و ترخیص کالا، کارمند بایگانی و غیره. احتمالا همه این کارمندان در زمینه  مختص به خود دارای تجربه کافی هستند و کار شما به درستی پیش می‌­رود. حالا برای پیشرفت فعالیتتان تصمیم به نصب نرم افزار مدیریتی پیشرفته‌ای گرفتید که فعالیت‌های شرکت را تنظیم کرده و کار شما را تسریع ببخشد. بعد از خرید و نصب این نرم افزار بر روی سیستم‌های کارمندان شرکت، نیاز دارید که شخصی کار کردن با آن را به کارمندان شما آموزش داده و راه و چاه‌های آن را نشانتان دهد، شخصی که به این نرم افزار و ساز و کارهای آن آشنایی دارد و در حوزه فعالیت شما یعنی واردات نیز اطلاعات کافی دارد.

این شخص می‌­تواند به کارمندان شما آموزش‌های لازم در مورد این نرم افزار را داده و بر فعالیت‌های آن ها تا یاد گرفتن و تسلط به نرم‌افزار نظارت کند؛ اما نیاز نیست جزو کارمندان شما باشد زیرا بعد از این که کارمندان شما کار با این نرم افزار را یاد گرفتند دیگر نیازی به حضور آن شخص در شرکت نیست. به این شخص مشاور گفته می‌­شود و از آن جایی که حوزه تخصصی او مسئله‌ای فنی از نوع نرم افزار کامپیوتری ست، به طور اختصاصی مشاور فنی نامیده می‌­شود. این موضوع تنها مثالی در باب مشاوره فنی بود اما اگر می‌خواهید بدانید که چگونه باید همکاری­تان با یک مشاور فنی آغاز کنید و این همکاری چه شرایط و الزاماتی دارد در ادامه می‌­توانید با این موارد آشنا شوید.

تعریف مشاوره فنی طبق قانون چیست؟

قبل از پرداتختن به قرارداد مشاوره فنی بیاد بررسی کنیم که مفهوم مشاوره فنی چیست. بهترین راه پی بردن به تعریف مشاوره رجوع به قانون است. آیین نامه خدمات مشاوره مصوب ۱۳۸۹ در ۲۶ ماده و ۳۰ صفحه شرایط و الزامات دقیق انتخاب و به کار گرفتن مشاوره را شرح داده است، مفصل بودن آیین نامه نشان دهنده ی این است که روند به کار گرفتن مشاور، روندی طولانی و شامل جزئیات فراوان است که بهتر است برای انجام این کار مشورت ها و آگاهی های لازم را به عمل آورید در این باب وینداد می­تواند به شما کمک کند.

طبق تبصره ۲ ماده ۲ آیین نامه خدمات مشاوره ”مشاور شخصی (حقیقی یا حقوقی) ست که دارای گواهی نامه صلاحیت برای انجام مشاوره است و مشاوره نیز هر نوع ارائه خدمات در زمینه های کارشناسی، مدیریتی، مشاوره ای و مهندسی مشاوره است.”

بعضی افراد مشاوره فنی را با مشاوره فنی مهندسی که در زمینه‌های ساختمانی و عمرانی انجام می‌­شود اشتباه می‌گیرند در حالی که مشاوره فنی مهندسی در واقع زیرمجموعه ای از مشاوره فنی محسوب می‌­شود.

با نگاه به قانون متوجه می­‌شویم موضوعات دقیق خدمات مشاوره در ۲۶ بند آمده است که برخی از آن‌ها مشاوره فنی و برخی غیر فنی ست. مشاوره فنی هر گونه ارائه مشاوره در زمینه دانش تخصصی و حرفه‌ای ست مانند مشاوره در زمینه نصب و اجرای نرم افزار های کامپیوتری، آمارگیری و امکان سنجی، مهندسی، نقشه برداری، استاندارد سازی، برنامه نویسی، طراحی شبکه های رایانه ای و غیره است.

با توجه به موضوعات مشاوره فنی شما به عنوان یک کارفرما در هر مرحله از روند پروژه یا فعالیتتان ممکن است به یک مشاور برای پیشبرد بهتر و سریع­تر اهدافتان نیاز داشته باشید. یا به عنوان شخصی که دارای دانش های فنی ست می­توانید با دریافت گواهی صلاحیت از معاونت برنامه ریزی وزارت اقتصاد اقدام به ارائه فعالیت‌های مشاوره و آغاز همکاری با کارفرمایان کنید.

اما سوالی که پیش می­‌آید این است که چگونه همکاری کارفرما با مشاور آغاز می‌­شود؟ به زبان دیگر چگونه می‌­توان از خدمات مشاوره بهره‌مند شد؟ پاسخ کوتاه این سوال ” انعقاد قرارداد مشاوره فنی” است.

قرارداد مشاوره فنی چیست؟ شامل چه موادی است؟

کارفرما پس از بررسی های مورد نظر ، انتخاب مشاور و توافق با او، اقدام به عقد قرارداد مشاوره می­‌کند. امضای قرارداد مشاوره فنی استاندارد و مناسب، از هرگونه اختلاف جلوگیری کرده و حقوق و تکالیف طرفین قرارداد را به وضوح معین می­‌کند و بهترین سند برای اثبات همکاری و ارجاع در محاکم قضایی در صورت بروز اختلاف است.

حال که به لزوم انعقاد قرارداد برای دریافت خدمات مشاوره پی بردید خالی از لطف نیست که با مواد مندرج در یک قرارداد مشاوره فنی نیز آشنا شوید (تعداد مواد یک قرارداد بسته به توافق طرفین می‌­تواند متفاوت باشد اما موادی که در زیر آورده شده موادی­ست که آوردن آن ها در قرارداد ضروری ست.)

  • موضوع قرارداد
  • مدت قرارداد( و نحوه ی تمدید آن )
  • تعهدات مشاور و کارفرما (نحوه ی انجام و پیشبرد پروژه)
  • شرح دقیق خدمات مشاوره
  • مبلغ قراردا
  • نحوه پرداخت دست­مزد مشاوره ( میزان پیش پرداخت و اقساط آن)
  • ضمانت های اجرایی قرارداد (نحوه حل اختلاف)
  • نحوه فسخ قرارداد (ممنوعیت فسخ یک­جانبه مگر در موارد فورس ماژور)
  • موارد فورس ماژور (موارد اضطراری)
  • ضمائم و مکمل های قرارداد (مثل برگه ی مالیات، بیمه، اصلاحیه ها)
  • سایر موارد (مثل آدرس طرفین، تعداد نسخ قرارداد، قانون حاکم بر قرارداد و غیره)

همان­گونه که مشاهده می­‌کنید یک قرارداد مشاوره فنی باید دارای این یازده ماده به علاوه مواد مورد توافق دو طرف باشد، نوشتن قرارداد از آنجایی که تنها سند رسمی همکاری طرفین است از اهمیت زیاد برخوردار است و برای نوشتن آن توجه به جزئیات و نکات حقوقی الزامی ست.

آیا به یک قرارداد مشاوره فنی نیاز دارید؟

شما به عنوان یک مشاور فنی یا کارفرما ملزم به دانستن نکات حقوقی و دانش قراردادها نیستید اما در دوران کاری­‌تان قطعا به نوشتن قرارداد مشاوره فنی نیاز پیدا می­‌کنید و از آن جایی که نوشتن قرارداد مسئله‌ای تخصصی و مهم است و بی توجهی و غفلت در آن ممکن است شما را دچار دردسر کند و سر و کارتان با مراجع قضایی بیوفتد؛ بهتر است در این زمینه از شخصی مسلط به حوزه قراردادها کمک بگیرید.

وینداد برای راحتی کار شما، هم قراردادهای جامع و کاملی در حوزه مشاوره فنی تدارک دیده هم مشاوران حقوقی آماده پاسخ به سوالات شما در این زمینه هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط